Verdraagzaamheid

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Volgens mij is de exegese die de kerkenraad geeft wel degelijk juist. De strekking van de bijbeltekst is duidelijk dat ieder in zijn eigen gemoed volkomen verzekerd moet zijn, en dat de sterken zich moeten aanpassen aan de zwakken in het geloof.
Dat laatste ontkent het stukje juist. :)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door helma »

niet:
3. Bedenk dat sommige dingen die voor u vanzelfsprekend zijn, voor anderen moeilijk kunnen liggen. Wees bereid rekening te houden met die ander, ook en juist als je meent dat je bijbels in je gelijk staat (Rom. 14:14). Het is beter je aan te passen aan de zwakheden van een ander, dan er een oorzaak van te zijn dat die ander geestelijk ten val komt (Rom. 14:15,21).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door Tiberius »

helma schreef:niet:
3. Bedenk dat sommige dingen die voor u vanzelfsprekend zijn, voor anderen moeilijk kunnen liggen. Wees bereid rekening te houden met die ander, ook en juist als je meent dat je bijbels in je gelijk staat (Rom. 14:14). Het is beter je aan te passen aan de zwakheden van een ander, dan er een oorzaak van te zijn dat die ander geestelijk ten val komt (Rom. 14:15,21).
Ik bedoelde meer op dit soort zinnen:
De taak van de gemeente is niet om sommige overtuigingen weg te werken, maar om het bestaan van de verschillen te accepteren en te leren om daarmee in mildheid om te gaan.
Wat in tegenspraak is met Rom 14:
Maar indien uw broeder om der spijze wil bedroefd wordt, zo wandelt gij niet meer naar liefde. Verderf dien niet met uw spijze, voor welken Christus gestorven is.
Maar er zit inderdaad wel iets inconsequents in hun redenatie.

Het punt is dat Paulus het hier niet heeft over verdraagzaamheid in de gemeente in het algemeen, maar hoe er moet worden omgegaan met de gemeenteleden die "nog niet goed" konden "loskomen" van "de Joodse wetten". Met andere woorden, het artikeltje mist het punt van Romeinen 14. En beargumenteert ook niet dat de principes van Romeinen 14 ook toepasbaar zijn op broeken, haar en andere zaken!.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door Tiberius »

Ik las elders deze bijdrage (=niet noodzakelijk mijn mening)
De zwakken zijn niet zwak omdat ze moeite hebben met de leefstijl van de sterken. De zwakken zijn zwak omdat zij verleid worden tegen hun geweten in te gaan. De sterke geeft dan aanstoot, legt een struikelblok neer voor de zwakke. Zolang dat niet het geval is, speelt er wat anders. Wanneer iemand een daad verricht waarvan ik vind dat die tegen de Bijbel ingaat, dien ik hem daarover aan te spreken, komen we er samen niet uit, dan kunnen wij uiteindelijk de kerkenraad vragen een uitspraak te doen. Niet om mijn gelijk te halen, maar om mijn broeder terug te brengen op het rechte pad.
Online
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door DDD »

Niet van alles is evident of iets wel of niet juist is. Er zijn veel middelmatige zaken. En het is prima om als uitgangspunt te hebben de zwakken niet te ergeren, maar sommige mensen ergeren zich al snel. Bijvoorbeeld als het gaat om leggings of spijkerbroeken in de kerk.

Ik heb er geen moeite mee om bijvoorbeeld een donkerblauwe broek aan te trekken als dat voor andere mensen prettig is, maar dat hoeft zeker niet van iedereen te worden gevraagd. Als iemand graag in spijkerbroek naar de kerk wil omdat hij er liever wat hipper uitziet kun je volgens mij niet zeggen dat hij zich aan de zwakken in het geloof moet aanpassen. Dan is het eind zoek. Bovendien vinden die zwakken vaak dat zij zelf de enige ware visie hebben, dat zie je hier op het forum ook.

@Tiberius:
Het accepteren van verschillen is natuurlijk niet hetzelfde als anderen verloren laten gaan door ze te pressen tegen hun geweten in te gaan! Dat zou pas aan de orde zijn als bij gemeente-activiteiten dingen werden georganiseerd die volgens anderen in de gemeente zonde zijn. Niet bij verschillen in stijl of smaak.

Je draait de zaken naar mijn idee om. Je doet net of de principes van Romeinen 14 wel van toepassing zijn op onbelangrijke, maar niet op belangrijke zaken. Maar in Romeinen 14 gaat het juist om belangrijke zaken. Over de onbelangrijke zaken wordt niet eens gesproken...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door Tiberius »

Nee, dan lees je niet goed; hetzij het artikeltje, hetzij Romeinen 14.
De Joodse wetten waren namelijk onbelangrijk geworden voor de christenen uit de heidenen; zie Handelingen 15. Maar sommigen, de zwakken met een nog Joodse achtergrond, bleven daar nog aan hangen.
Op zich niet erg, betoogt Paulus hier.
Hoewel men er uiteraard niet de grond van de zaligheid moet gaan maken, daar waarschuwt hij in de Galatenbrief tegen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door parsifal »

Ik noemde eerder het eten van bloedworst omdat ook het Nieuwe Testament daar vrij expliciet over is, terwijl er nu niet zoveel westerse Christenen zijn die er moeite mee hebben. Moeten, in het geval er een Christen met problemen hierover opstaan, de andere Christenen in de kerk zich aanpassen? Ik denk het niet, al zou het wel goed zijn als ze dat doen. Net zoals je in het bijzijn van iemand die om principiele redenen (vanwege het dierenleed) weigert ganzenlever te eten, dit ook niet bestelt in het restaurant.

De Bijbel is ook niet zo duidelijk over kleding, of over politieke keuzes, of over tv of open internet of over het hoedje (ik maakte echt geen grapje toen ik zei dat als je de tekst letterlijk neemt dan bedekt een hoedje niet zoveel en gaat het niet alleen over de kerkdienst). Er zijn hier gewoon meerdere visies mogelijk, waar individuele Christenen een mening over kunnen hebben en die ook Bijbels kunnen onderbouwen, maar beseffen dat andere uitleg mogelijk is en dat daarom aan het geweten van de ander overlaat.

Zelf denk ik dat bijvoorbeeld een vreemdelingen beleid voorstaan waarbij gezinnen uit elkaar getrokken worden, verkeerd is. Dit mag ook een kerkenraad zeggen, maar verbindt hier niet direct gevolgen aan voor iedereen die PVV of VVD stemt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:Nee, dan lees je niet goed; hetzij het artikeltje, hetzij Romeinen 14.
De Joodse wetten waren namelijk onbelangrijk geworden voor de christenen uit de heidenen; zie Handelingen 15. Maar sommigen, de zwakken met een nog Joodse achtergrond, bleven daar nog aan hangen.
Op zich niet erg, betoogt Paulus hier.
Hoewel men er uiteraard niet de grond van de zaligheid moet gaan maken, daar waarschuwt hij in de Galatenbrief tegen.
Paulus vond die zaken onbelangrijk geworden. Maar dat vonden de anderen natuurlijk niet...dat was nu juist het pint waar het conflict over ging.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:
Tiberius schreef:Nee, dan lees je niet goed; hetzij het artikeltje, hetzij Romeinen 14.
De Joodse wetten waren namelijk onbelangrijk geworden voor de christenen uit de heidenen; zie Handelingen 15. Maar sommigen, de zwakken met een nog Joodse achtergrond, bleven daar nog aan hangen.
Op zich niet erg, betoogt Paulus hier.
Hoewel men er uiteraard niet de grond van de zaligheid moet gaan maken, daar waarschuwt hij in de Galatenbrief tegen.
Paulus vond die zaken onbelangrijk geworden. Maar dat vonden de anderen natuurlijk niet...dat was nu juist het pint waar het conflict over ging.
Nee, het was onbelangrijk geworden. Zowel voor Paulus als voor alle anderen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:Ik noemde eerder het eten van bloedworst omdat ook het Nieuwe Testament daar vrij expliciet over is, terwijl er nu niet zoveel westerse Christenen zijn die er moeite mee hebben. Moeten, in het geval er een Christen met problemen hierover opstaan, de andere Christenen in de kerk zich aanpassen? Ik denk het niet, al zou het wel goed zijn als ze dat doen. Net zoals je in het bijzijn van iemand die om principiele redenen (vanwege het dierenleed) weigert ganzenlever te eten, dit ook niet bestelt in het restaurant.

De Bijbel is ook niet zo duidelijk over kleding, of over politieke keuzes, of over tv of open internet of over het hoedje (ik maakte echt geen grapje toen ik zei dat als je de tekst letterlijk neemt dan bedekt een hoedje niet zoveel en gaat het niet alleen over de kerkdienst). Er zijn hier gewoon meerdere visies mogelijk, waar individuele Christenen een mening over kunnen hebben en die ook Bijbels kunnen onderbouwen, maar beseffen dat andere uitleg mogelijk is en dat daarom aan het geweten van de ander overlaat.

Zelf denk ik dat bijvoorbeeld een vreemdelingen beleid voorstaan waarbij gezinnen uit elkaar getrokken worden, verkeerd is. Dit mag ook een kerkenraad zeggen, maar verbindt hier niet direct gevolgen aan voor iedereen die PVV of VVD stemt.
Met de denklijn die je hier uitzet, ben ik het eens.
Over de details van invulling kan je van mening verschillen (bloedworst, vreemdelingenbeleid, etc), maar een kerkenraad is geroepen leiding te geven. Die taak laat de kerkenraad die zo'n artikel opstelt, helaas liggen. Eigenlijk zegt hij "Zoek het maar lekker zelf uit", ter verdediging pakt hij er een Bijbelgedeelte bij, past wat inlegkunde op toe en ziezo, probleem opgelost.
Peregrina
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:05

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door Peregrina »

DDD schreef:Niet van alles is evident of iets wel of niet juist is. Er zijn veel middelmatige zaken. En het is prima om als uitgangspunt te hebben de zwakken niet te ergeren, maar sommige mensen ergeren zich al snel. Bijvoorbeeld als het gaat om leggings of spijkerbroeken in de kerk.
Volgens mij bedoel je nu een gewoon menselijke emotie, die meestal gebaseerd is op het gevoel het zelf beter te doen.
Maar daar gaat het niet om in dit stukje.
helma schreef:
3. Bedenk dat sommige dingen die voor u vanzelfsprekend zijn, voor anderen moeilijk kunnen liggen. Wees bereid rekening te houden met die ander, ook en juist als je meent dat je bijbels in je gelijk staat (Rom. 14:14). Het is beter je aan te passen aan de zwakheden van een ander, dan er een oorzaak van te zijn dat die ander geestelijk ten val komt (Rom. 14:15,21).
Wat ik in deze sterken/zwakken discussie meestal mis, is de persoonlijke betrokkenheid van gemeenteleden op elkaar. Als je elkaar goed kent, waardeert, liefhebt, is het voor sterken helemaal niet zo moeilijk om dingen te laten die de ander kunnen ergeren. En dan is er bij zwakken ook niet de neiging om alles maar bij de kerkenraad neer te leggen, met de opmerking 'doe er eens wat aan!'.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door helma »

Tiberius schreef:
parsifal schreef:Ik noemde eerder het eten van bloedworst omdat ook het Nieuwe Testament daar vrij expliciet over is, terwijl er nu niet zoveel westerse Christenen zijn die er moeite mee hebben. Moeten, in het geval er een Christen met problemen hierover opstaan, de andere Christenen in de kerk zich aanpassen? Ik denk het niet, al zou het wel goed zijn als ze dat doen. Net zoals je in het bijzijn van iemand die om principiele redenen (vanwege het dierenleed) weigert ganzenlever te eten, dit ook niet bestelt in het restaurant.

De Bijbel is ook niet zo duidelijk over kleding, of over politieke keuzes, of over tv of open internet of over het hoedje (ik maakte echt geen grapje toen ik zei dat als je de tekst letterlijk neemt dan bedekt een hoedje niet zoveel en gaat het niet alleen over de kerkdienst). Er zijn hier gewoon meerdere visies mogelijk, waar individuele Christenen een mening over kunnen hebben en die ook Bijbels kunnen onderbouwen, maar beseffen dat andere uitleg mogelijk is en dat daarom aan het geweten van de ander overlaat.

Zelf denk ik dat bijvoorbeeld een vreemdelingen beleid voorstaan waarbij gezinnen uit elkaar getrokken worden, verkeerd is. Dit mag ook een kerkenraad zeggen, maar verbindt hier niet direct gevolgen aan voor iedereen die PVV of VVD stemt.
Met de denklijn die je hier uitzet, ben ik het eens.
Over de details van invulling kan je van mening verschillen (bloedworst, vreemdelingenbeleid, etc), maar een kerkenraad is geroepen leiding te geven. Die taak laat de kerkenraad die zo'n artikel opstelt, helaas liggen. Eigenlijk zegt hij "Zoek het maar lekker zelf uit", ter verdediging pakt hij er een Bijbelgedeelte bij, past wat inlegkunde op toe en ziezo, probleem opgelost.
Nou....dan vind ik dat je beslist geen recht doet aan de intentie van betreffende kerkenraad! En denk ook dat je héél voorzichtig moet zijn met zo'n manier van reageren.
Dat je het er niet mee eens bent is je goed recht; maar je maakt er nu een karikatuur van.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door refo »

Een kerkenraad moet helemaal geen leiding geven. Die moeten 'opzien'.
Slechts een 'ergerlijk leven leiden' moet vermaand en eventueel bestraft.
Kerkenraden hebben zichzelf veel te veel bevoegdheden gegeven.
Althans, in de Ger Gezindte.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door Mara »

DDD schreef: Ik heb er geen moeite mee om bijvoorbeeld een donkerblauwe broek aan te trekken als dat voor andere mensen prettig is, maar dat hoeft zeker niet van iedereen te worden gevraagd. Als iemand graag in spijkerbroek naar de kerk wil omdat hij er liever wat hipper uitziet kun je volgens mij niet zeggen dat hij zich aan de zwakken in het geloof moet aanpassen. Dan is het eind zoek. Bovendien vinden die zwakken vaak dat zij zelf de enige ware visie hebben, dat zie je hier op het forum ook.
Je gaat niet alleen naar de kerk voor jezelf, je vormt een gemeenschap met elkaar. En wees dan geen ergernis voor de ander. Dat zit m dan niet persé in een stofje waar een broek van gemaakt is, een vlekkerige glimmende klassieke pantalon, waar rafels aanhangen, ziet er ook niet uit tenslotte.
Maar je gaat naar Gods Huis. En dan trek je hopelijk iets anders aan als wanneer je een biertje ergens gaat drinken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
DDD schreef:
Tiberius schreef:Nee, dan lees je niet goed; hetzij het artikeltje, hetzij Romeinen 14.
De Joodse wetten waren namelijk onbelangrijk geworden voor de christenen uit de heidenen; zie Handelingen 15. Maar sommigen, de zwakken met een nog Joodse achtergrond, bleven daar nog aan hangen.
Op zich niet erg, betoogt Paulus hier.
Hoewel men er uiteraard niet de grond van de zaligheid moet gaan maken, daar waarschuwt hij in de Galatenbrief tegen.
Paulus vond die zaken onbelangrijk geworden. Maar dat vonden de anderen natuurlijk niet...dat was nu juist het pint waar het conflict over ging.
Nee, het was onbelangrijk geworden. Zowel voor Paulus als voor alle anderen.
Dat zal, maar dat vonden de anderen niet. En zo is dat met de andere middelmatige zaken precies zo.
Plaats reactie