Allerzielen... in de Protestantse kerken?

Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Allerzielen... in de Protestantse kerken?

Bericht door Marco »

Bert Mulder schreef:Een beetje :offtopic maar...

Over zogenaamde vrouwelijke dominees gesproken... Daar heeft Christus ons wat te zeggen in de Heilige Schrift:
Rom 10:14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, (van) Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
Daar zien we dus, dat per definitie van Christus, een vrouw geen predikant zijn kan, daar Christus niet een vrouw als zijn gezant roepen zal. Maar dit is zijn Woord over degenen die zich toch indringen:
Mat 7:22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Dan kun je dus net zo goed in een theater zitten als onder het gehoord van een vrouwelijke 'dominee'. Want, in geen van beide plaatsen zul je het Woord van Christus horen.
Hoewel ik het niet met je oneens ben over die roeping, kan je deze teksten ook anders zien: als iemand het goede predikt, moet hij wel gezonden zijn. Mat 7:22 gaat over het verschijnsel naamchristen: wel zeggen, maar als puntje bij paaltje komt, er niet naar doen.

Ik denk dat het lastig is om deze (niet perse onjuiste) conclusie aan deze teksten te verbinden.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Allerzielen... in de Protestantse kerken?

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:
Hendrikus schreef:
MoesTuin schreef: en dan kunnen en mogen we zingen en uitzien naar, met de woorden van het volgende lied, wat veel ook gezongen wordt als afsluiting van de laatste zondag van het kerkelijk jaar
Ehm, waar men kerkelijk denkt zal men dit lied niet zingen. Het staat in geen enkele kerkelijke bundel. En wat mij betreft houden we dat zo. :hum
Het staat in de ELB, onder nummer 413. Dat is toch op zijn minst een semi-kerkelijke bundel...
Semi-kerkelijk, wat moet ik me daarbij voorstellen?
Kerkelijke bundels zijn bundels die door de synode zijn vrijgegeven voor gebruik tijdens de eredienst. Daar hoort de ELB niet bij.

Er zijn ook bundels aan de synode aangeboden, ja. Maar dat maakt zo'n bundel nog niet tot een kerkelijke bundel.
Meedeiners als "Lichtstad" missen ten enen male de "poids et majesté" die Calvijn noemde als voorwaarden voor de kerkmuziek.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie