Allerzielen... in de Protestantse kerken?

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Allerzielen... in de Protestantse kerken?

Bericht door Hendrikus »

MoesTuin schreef: en dan kunnen en mogen we zingen en uitzien naar, met de woorden van het volgende lied, wat veel ook gezongen wordt als afsluiting van de laatste zondag van het kerkelijk jaar
Ehm, waar men kerkelijk denkt zal men dit lied niet zingen. Het staat in geen enkele kerkelijke bundel. En wat mij betreft houden we dat zo. :hum
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Allerzielen... in de Protestantse kerken?

Bericht door -DIA- »

MoesTuin schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:Het enige wat ik wil zeggen is dat wij liturgie van hoog niveau niet zo mogen wegzetten. Jij weet ook dat er zegen op kan rusten. Het beste is niet goed genoeg in de erediensten, laten we goede liturgie dan niet zo wegzetten. Zeker niet dat het menselijke iinzettingen zijn want God gebied het zelf, ook in het NT, zo wegzetten zoals je deed vind ik echt niet kunnen.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
Maar laat het dan het beste van de mens mogen zijn... Oké, maar het is mensenwerk.
Dat is nooit, in de verste verte niet te vergelijken met de Goddelijke instellingen.
Je kan natuurlijk stellen dat de liturgie te uitgebreid is, om met allerlei vormen, dat dit afleid van hét Woord van God.

Maar wie zegt dat dit werkelijk zo is?

Je kan ook een heel sobere of geen (?) liturgie hebben voor de kerkdienst...

Maar dan nog, een mug kan je afleiden tijdens de dienst

Ik bedoel maar, het gaat om de eerste plaats hoe je plaats neemt in een bepaalde liturgische setting in een kerkdienst.

MoesTuin
Wie zegt dat het zo is? Nog één keer dan:
Dat zegt de Bijbel zelf. Het ging hier niet om een liturgie.
Het ging hier over de instelling van God onder het Oude Verbond.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Allerzielen... in de Protestantse kerken?

Bericht door MoesTuin »

Bedoel je de liturgie voor de laatste zondag van het kerkelijk jaar?

ik bedoelde het in het algemeen.

Hoe luid de liturgie volgens Gods Woord?

We hadden het ook over afleiden, dat een uitgebreide liturgie kan afleiden

Daarom benoemde ik ook een mug, die kan tijdens de kerkdienst ook afleiden, net als de hoed van de vrouw die voor je zit en zo zijn er meer voorbeelden te benoemen.

Maar liever blijf ik ontopic bij het onderwerp, "de laatste zondag van het kerkelijk jaar"

Voor de liturgie kan er dan misschien een nieuw topic gestart worden, om daarin samen verder na te denken daarover

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Allerzielen... in de Protestantse kerken?

Bericht door -DIA- »

MoesTuin schreef:Bedoel je de liturgie voor de laatste zondag van het kerkelijk jaar?

ik bedoelde het in het algemeen.

Hoe luid de liturgie volgens Gods Woord?

We hadden het ook over afleiden, dat een uitgebreide liturgie kan afleiden

Daarom benoemde ik ook een mug, die kan tijdens de kerkdienst ook afleiden, net als de hoed van de vrouw die voor je zit en zo zijn er meer voorbeelden te benoemen.

Maar liever blijf ik ontopic bij het onderwerp, "de laatste zondag van het kerkelijk jaar"

Voor de liturgie kan er dan misschien een nieuw topic gestart worden, om daarin samen verder na te denken daarover

MoesTuin
Je volgt het niet denk ik. Het ging erover dar ejvl de Oudtestamentische schaduwdienst als
als toestanden en rituelen, vergeleek met een menselijk in elkaar gezette liturgie.

Letterlijk: "Het is maar goed dat je niet een oud testamentische tempeldienst hebt meegemaakt,
wat een toestanden en rituelen zeg, en al die harde muziek en pracht en praal! Er werden vast niet veel mensen door bekeerd!"


Verder heb ik vroeger hier al een topic over de liturgie geopend. Ik meen onder het kopje
"De dienst des Woords."
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Allerzielen... in de Protestantse kerken?

Bericht door MoesTuin »

Dia, dank je wel, voor de verduidelijking

ik zal het topic eens proberen op te zoeken.

Moestuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Allerzielen... in de Protestantse kerken?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Johannes 3:16 schreef:
-DIA- schreef:Ds. Mirjam? :bobo
Ja, er zijn ook vrouwelijke dominees tegenwoordig.
Intussen heeft Mirjam haar verbazing over jullie verbazing op Twitter al geuit ;)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Allerzielen... in de Protestantse kerken?

Bericht door MoesTuin »

JolandaOudshoorn schreef:
Johannes 3:16 schreef:
-DIA- schreef:Ds. Mirjam? :bobo
Ja, er zijn ook vrouwelijke dominees tegenwoordig.
Intussen heeft Mirjam haar verbazing over jullie verbazing op Twitter al geuit ;)
Ik zie het inderdaad.....

Maar ik ben verder niet verbaasd over vrouwelijke dominees, ben niet wereldvreemd.


https://twitter.com/dsMirjam
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Allerzielen... in de Protestantse kerken?

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Maar laat het dan het beste van de mens mogen zijn... Oké, maar het is mensenwerk.
Dat is nooit, in de verste verte niet te vergelijken met de Goddelijke instellingen.
Ik vind psalmen en geestelijke liederen zingen ook een Goddelijke instelling uit het NT bijvoorbeeld.
En als we dat beseffen kan er ook niet zomaar wat aangerommeld worden van het hoort er maar bij, het is al snel goed, maar wordt daar ook het beste van het beste voor gezocht als het goed is.
Net als in het OT met alle muziek, allerlei instrumenten, niet alleen tijdens de tempeldienst, daar werd niet maar wat aangerommeld of het werd weggezet als niet zo belangrijk en er worden vast niet zoveel mensen door bekeerd...
Ik pleit helemaal niet voor allerlei instrumenten in de kerk of poespas, maar een goede liturgie met daarbij behorende gewoonten is zeer positief mijns inziens. Wegzetten als gouden kalven of het oog wil ook wat of er worden vast niet veel mensen door bekeerd vind ik niet fideel.
Jij zou tenslotte ook niet staan te springen als jullie liturgie (menselijke instellingen) op de kop gaat omdat je vast denkt dat het zo goed is. En moet je de Schotten horen over ons orgel... vreselijk zondig!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Allerzielen... in de Protestantse kerken?

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: Maar laat het dan het beste van de mens mogen zijn... Oké, maar het is mensenwerk.
Dat is nooit, in de verste verte niet te vergelijken met de Goddelijke instellingen.
Ik vind psalmen en geestelijke liederen zingen ook een Goddelijke instelling uit het NT bijvoorbeeld.
En als we dat beseffen kan er ook niet zomaar wat aangerommeld worden van het hoort er maar bij, het is al snel goed, maar wordt daar ook het beste van het beste voor gezocht als het goed is.
Net als in het OT met alle muziek, allerlei instrumenten, niet alleen tijdens de tempeldienst, daar werd niet maar wat aangerommeld of het werd weggezet als niet zo belangrijk en er worden vast niet zoveel mensen door bekeerd...
Ik pleit helemaal niet voor allerlei instrumenten in de kerk of poespas, maar een goede liturgie met daarbij behorende gewoonten is zeer positief mijns inziens. Wegzetten als gouden kalven of het oog wil ook wat of er worden vast niet veel mensen door bekeerd vind ik niet fideel.
Jij zou tenslotte ook niet staan te springen als jullie liturgie (menselijke instellingen) op de kop gaat omdat je vast denkt dat het zo goed is. En moet je de Schotten horen over ons orgel... vreselijk zondig!
Hier gaat het niet over....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33289
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Allerzielen... in de Protestantse kerken?

Bericht door Tiberius »

MoesTuin schreef:Dia, dank je wel, voor de verduidelijking

ik zal het topic eens proberen op te zoeken.

Moestuin
Hier staat hij: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=10396
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Allerzielen... in de Protestantse kerken?

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Hier gaat het niet over....
Waarom niet? Het gaat toch over de liturgie in de kerken? En daar hoort ook een stuk muziek bij? Onder anderen...
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Allerzielen... in de Protestantse kerken?

Bericht door MoesTuin »

Tiberius schreef:
MoesTuin schreef:Dia, dank je wel, voor de verduidelijking

ik zal het topic eens proberen op te zoeken.

Moestuin
Hier staat hij: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=10396
Bedankt Tiberius

Het draadje mbt Liturgie heb ik daar reeds opgepakt....

Hier hebben we de laatste zondag van het kerkelijk jaar om over door te praten

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Allerzielen... in de Protestantse kerken?

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
MoesTuin schreef: en dan kunnen en mogen we zingen en uitzien naar, met de woorden van het volgende lied, wat veel ook gezongen wordt als afsluiting van de laatste zondag van het kerkelijk jaar
Ehm, waar men kerkelijk denkt zal men dit lied niet zingen. Het staat in geen enkele kerkelijke bundel. En wat mij betreft houden we dat zo. :hum
Het staat in de ELB, onder nummer 413. Dat is toch op zijn minst een semi-kerkelijke bundel...
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Allerzielen... in de Protestantse kerken?

Bericht door Bona Fide »

MoesTuin schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Johannes 3:16 schreef:
-DIA- schreef:Ds. Mirjam? :bobo
Ja, er zijn ook vrouwelijke dominees tegenwoordig.
Intussen heeft Mirjam haar verbazing over jullie verbazing op Twitter al geuit ;)
Ik zie het inderdaad.....

Maar ik ben verder niet verbaasd over vrouwelijke dominees, ben niet wereldvreemd.


https://twitter.com/dsMirjam
Als je in de mediagalerij in het twitteraccount van deze dominee kijkt, zie je een foto met een opgemaakte tafel t.g.v. eeuwigheidszondag (https://twitter.com/dsMirjam/status/405 ... 49/photo/1). Kijk, deze 'poespas' hoeft voor mij dus niet. Dit leidt m.i. eerder af van het Woord, dan dat het wat toevoegt. Het geloof is tenslotte door het gehoor (Rom. 10:17).

En in dat opzicht heeft deze vraag met het antwoord uit Zondag 35 HC ook nog wel wat te zeggen:
Maar zou men de beelden in de kerken als boeken der leken niet mogen dulden?
Neen; want wij moeten niet wijzer zijn dan God, dewelke zijn Christenen niet door stomme beelden, maar door de levende verkondiging zijns Woords wil onderwezen hebben.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Allerzielen... in de Protestantse kerken?

Bericht door Bert Mulder »

Een beetje :offtopic maar...

Over zogenaamde vrouwelijke dominees gesproken... Daar heeft Christus ons wat te zeggen in de Heilige Schrift:
Rom 10:14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, (van) Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
Daar zien we dus, dat per definitie van Christus, een vrouw geen predikant zijn kan, daar Christus niet een vrouw als zijn gezant roepen zal. Maar dit is zijn Woord over degenen die zich toch indringen:
Mat 7:22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Dan kun je dus net zo goed in een theater zitten als onder het gehoord van een vrouwelijke 'dominee'. Want, in geen van beide plaatsen zul je het Woord van Christus horen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie