Je legt hier wel erg veel in wat ik zou denken of niet. Als je het hebt over de kern van het geloof is dit helemaal niet van belang. Geloven is: met Christus zijn en in Christus gekruisigd, gestorven en begraven zijn. In hem de dood overwinnen.WimA schreef:Het echte verschil gaat over de interpretatie van de werking van de Heilige Geest die het geloof werkt. DAT de Heilige Geest het geloof werkt is geen punt van discussie, dat onderschrijven we allemaal. Zoals ik het nu zie beschouwt @Marco e.a terecht dat een mens helemaal niets kan zolang het niet van God gegeven is. Dat geld b.v. ook voor lopen, typen, denken enz. En deze vermogens worden ons gegeven. Die hebben we niet uit onszelf. Op dezelfde manier beschouwt men dan het vermogen om te geloven als geschonken door de Heilige Geest. Niet uit onszelf, het wordt gewerkt door God in de verkondiging van het evangelie. Net zoals ook het vermogen tot het aanleren van vaardigheden geschonken is waardoor wij toenemen in kennis bij het volgen van colleges.Posthoorn schreef:Je schept een valse tegenstelling. Of 'je gelooft gewoon' (wat dan toch weer niet gewoon is) of 'je gaat lijdzaam afwachten'.Marco schreef:Je kunt pagina's doorgaan met beschouwingen waarom wij het zelf niet kunnen, maar als we ondertussen niet doen wat Hij zegt, zijn we heel farizees bezig met fantastische theologie.. en laten we Hem 'gewoon' staan. Dan weten we het beter dan Hijzelf. En blijven we met al onze vrome beschouwingen dat we het echt niet zelf kunnen - liggen in onze ellende.
Als je dan zo graag wilt theologiseren, ga dan kijken hoe je de zaken kunt rijmen: onze onmacht en de oproep van God zelf dat wij ons moeten bekeren en tot Hem moeten komen.
Want dan kom je opnieuw tot de conclusie: de weg ligt weer open, dankzij Christus, en die gekruisigd.
Logisch dat je daar moeite mee hebt. Het is pure waanzin in onze ogen.
Maar wat een wonder!
* bedoeld: reacties en de hele discussie in het algemeen, niet zozeer een of twee medeforummers!
Maar zo is het niet.
Wat hier bepleit wordt, is een geloof dat door de Heilige Geest gewerkt is en niet een geloof dat de kracht der natuur niet te boven gaat. Het probleem is natuurlijk dat ook jij zult zeggen dat het geloof door de Heilige Geest gewerkt wordt.
Toch zijn we het niet eens. Dus wat is nu het échte verschil tussen jouw en onze opvatting?
Net zoals les krijgen op school leidt tot toenemen van kennis en kunde waardoor vaardigheden toenemen zo werkt ook de prediking, het zorgt ervoor dat het vermogen om te geloven of tot Jezus te gaan toeneemt door de werking van de Heilige Geest.
De werking van de Heilige Geest bij het planten van het geloof wordt hiermee veralgemeniseerd. Er is geen onderscheidt tussen de gaven van God waar het de natuurlijke vermogens van de mens betreft (scholing) en de gaven van God waar het het zoeken naar de Heere betreft (prediking). Bovenstaande dwaling is een - logisch - gevolg van het miskennen van het onderscheidt tussen een uit- en inwendige roeping. (Alhoewel ik het goede gebruik van het leerstuk van 1 roeping met een tweeërlei uitwerking hier niet wil ontkennen, die is er gelukkig ook)
Jezus nodigt uit om dat te komen halen. Hoe dat moet of hoe dat kan, is - zo lang je het echt over de kern hebt - van ondergeschikt belang.
Ga je verder kijken, dan kom je inderdaad wel op deze vragen uit. En de reden dat ze van belang zijn is vooral om ons het roemen in onszelf te ontnemen: wij hebben niets van onszelf, ook het geloof niet. Ik ben er daarom ook hééééél sterk op tegen dat het vermogen tot het geloof van de Geest zou zijn. Het geloof is uit de Geest en dus geen verdienste van de mens. Het is pure genade. Wat je daar schrijft raakt dus van alles, maar heeft niets met mijn stellingname te maken.
Tegelijkertijd staat de Bijbel vol van oproepen tot bekering. Jezus nodigt de mensen uit, bij Hem te komen. Daar zit best een spanningsveld tussen, wat enige verklaring kan gebruiken. Klopt. Maar dat mag nooit een reden zijn om dan af te blijven wachten of te gaan twijfelen aan het geloof. Juist niet. Zo'n sadist is Jezus niet. En de troost die uit de uitverkiezing komt, is juist een gevolg van het feit dat God naar de mensen toegekomen is, en niet andersom. Maar dan ben je al wel bezig met zaken die niet de kern zijn. Zoals ik al schreef: het is goed om uit te zoeken hoe dit te rijmen valt, maar het is niet de kern.