De gangen en wegen van Gods volk verklaard

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: De gangen en wegen van Gods volk verklaard

Bericht door Sheba »

Desiree
Hier wordt in de kerken verschillend over gedacht. Je merkt dat aan de kerkverbanden. Er wordt dan meestal gesproken van een Christus prediking of een preek waar de wegen en de gangen van de mens meer centraal staat. Bij ons is het een Christus prediking. Onze dominee houdt niet van bevinding prediken.
Wanneer er sprake is van schriftuurlijke bevindelijke prediking, staat Christus centraal. Alle bevinding die niet uit de Schrift opkomt, daar staat de mens centraal.

En wbt de gangen en wegen van Gods volk verklaard... Het is m.i. een gezelschapsuitdrukking die zomaar verkeerd toegepast kan worden, een eigen leven kan leiden.

Gods kinderen kunnen vertellen welke weg God met hen gegaan is. Maar dan moeten we eerst ook helder hebben wat we onder Gods kinderen verstaan. Zijn dat die nog (denken) zoekend zijn (en nog niet gevonden hebben). Of zijn het die weten van persoonlijke vergeving van zonden? Zij die in Christus zijn? Die ook weten iedere dag weer opnieuw bekeerd te moeten worden tot Hem.
Wanneer de mens centraal gaat staan in de gangen en wegen. Dan is het gevaar m.i. groot dat Christus niet centraal staat. Wanneer het gaat over hoe Christus werkt en heeft gewerkt, gegrond op de Schrift dan staat Christus centraal en niet de weg van de mens. En dan zullen we ook zien dat de Geest werk hoe Hij wil en wanneer Hij wil. Maar daar kan alleen (bevindelijk) uit gesproken worden als het werkelijkheid is voor jouw persoonlijk. Het is misschien een beetje krom gezegd... Achteraf kan je spreken over een toeleidende weg. Niet als je denkt dat je op de toeleidende weg zit. Want je weet vooraf niet of je werkelijk op de toeleidende weg zat. Het zou zomaar een weg kunnen zijn die van Christus afleidt. Achteraf kan je wel zeggen. Kijk toen werkte God al in mijn leven. Hier riep Hij mij.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De gangen en wegen van Gods volk verklaard

Bericht door Desiree »

Je hebt het beter verwoord.. :super

Eerlijk gezegd heb ik niet echt het idee dat in de rechtse kerken de mens centraal staat. Je hoort veelal over boeken en preken de vraag: Wat dunkt u van de Christus?

Bij de ene dominee hoor je meer over Gods weg met de mensen, dan bij een ander. Maar dat is nu eenmaal een keuze van een dominee, of hoe op dat moment de Geest hem leidt.

Ik zie wel e.e.a. in standenleer. Het is feite proberen uit te leggen wat er gebeurt in een mensenhart. Ik denk dat een voorzichtige dominee daar wel het e.e.a. van uit zou kunnen leggen.. inschattende welke mensen hij voor zich heeft.

Tja, en zo zouden we nog door kunnen posten... Ik ga er niet over hebben, wanneer een mens de Heere echt heeft leren kennen. Er is al zoveel over geschreven.. en ik denk zelf dat je niet rust voordat je in Christus bent. Als je eerlijk bent naar jezelf toe, weet je dat heus wel. Ik laat het verder aan de echte theologen over.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie