Hervormingsdag

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hervormingsdag

Bericht door samanthi »

Maanenschijn schreef:Even los van de leer van de RK, waarbij ik zeker meen dat deze zeer dwalend is, was de stelling van @Geytenbeekje dat de bijbel niet opengaat in de RK kerk. Die bewering is onjuist.

Overigens ben ik niet overtuigd van de stelling dat de RK de antichrist is. Zeker een antichristelijke macht, maar een wereldgodsdienst als de groeiende Islam schaar ik daar zeker ook onder.
Daar ben ik niet zo heel zeker van... er zullen vele antichistussen opstaan en het zal geslepener zijn dan je denkt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hervormingsdag

Bericht door samanthi »

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hervormingsdag

Bericht door Arja »

Ad Anker schreef:Prachtige bijdragen beluisterd van ds. Lohuis en ds. Budding, gisteravond in Scherpenisse, PKN. Nog na te luisteren.

Ds. Lohuis om zijn visie op Luther en de joden, ds. Budding om zijn scherpe, afsnijdende en ruime verkondiging. Aanbevolen!!
Ik ben vooral benieuwd naar de visie op Luther en de Joden. Ik heb een artikel van One For Israel mogen vertalen over dit thema. Over hoe de Messias belijdende Joden in Israel omgaan met de visie van Luther op de Joden in zijn tijd en de (onbedoelde) gevolgen daarvan.

https://ariellapersoonlijk.blogspot.com ... -volk.html
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hervormingsdag

Bericht door Ad Anker »

Arja schreef:
Ad Anker schreef:Prachtige bijdragen beluisterd van ds. Lohuis en ds. Budding, gisteravond in Scherpenisse, PKN. Nog na te luisteren.

Ds. Lohuis om zijn visie op Luther en de joden, ds. Budding om zijn scherpe, afsnijdende en ruime verkondiging. Aanbevolen!!
Ik ben vooral benieuwd naar de visie op Luther en de Joden. Ik heb een artikel van One For Israel mogen vertalen over dit thema. Over hoe de Messias belijdende Joden in Israel omgaan met de visie van Luther op de Joden in zijn tijd en de (onbedoelde) gevolgen daarvan.

https://ariellapersoonlijk.blogspot.com ... -volk.html
https://hervormdscherpenisse.nl/eredien ... 2019-10-30
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hervormingsdag

Bericht door Valcke »

Luthers niet gedateerde belevenis in de torenkamer van het Augustijnenklooster in Wittenberg (voor 1517)

DE POORTEN VAN HET PARADIJS

"Ik kon de rechtvaardige, de zondaar straffende God niet liefhebben, integendeel, ik haatte Hem zelfs. Ondanks dat ik als monnik onberispelijk leefde, voelde ik mijzelf toch een zondaar voor God en werd erg gekweld door mijn geweten. Ik durfde niet te hopen dat ik door mijn voldoening aan God, Hem op enige wijze zou kunnen verzoenen. En hoewel ik niet openlijk in lastering tegen God uitbarstte, morde ik toch inwendig ontzaglijk tegen Hem. Alsof het nog niet genoeg zou zijn dat God, die geplaagde, met alle soorten van ongeluk beladen, door de erfzonde en de wet der Tien Geboden eeuwig verloren zondaar, nu ook nog door het evangelie ellende op ellende zou vermeerderen, en met Zijn gerechtigheid en Zijn toorn moest bedreigen

Zo woedde ik wild met een verward geweten. Evenwel klopte ik als een wanhopige bij Paulus aan om deze plaats [uit de brief aan de Romeinen] te verstaan. Ik had een brandende dorst om te weten wat Paulus bedoelde. Toen heeft God Zich over mij ontfermd! Dag en nacht was ik diep in gedachten verzonken, totdat ik eindelijk acht gaf op het tekstverband van de woorden: ‘Want daarin wordt de gerechtigheid die voor God geldt, geopenbaard uit geloof tot geloof, zoals geschreven staat: De rechtvaardige zal door zijn geloof leven' (Habakuk 2:4; Romeinen 1:17). Toen begon ik de gerechtigheid Gods te verstaan, als zulk één waardoor de rechtvaardige door de gave Gods leeft, namelijk uit het geloof. Ik begon nu te zien dat dit de bedoeling is: door het evangelie wordt de gerechtigheid Gods geopenbaard, namelijk de passieve [gerechtigheid], door welke de barmhartige God ons door het geloof rechtvaardigt. Zoals geschreven staat: ‘De rechtvaardige zal door zijn geloof leven' (Habakuk 2:4; Romeinen 1:17).

Toen voelde ik mijzelf als geheel en al opnieuw geboren, en door open poorten trad ik het paradijs zelf binnen. Toen kreeg ik een geheel ander gezicht op de hele Bijbel. Ik ging de Schrift, voor zover ik die in gedachten kon krijgen, door en vond ook bij andere woorden hetzelfde. Bijvoorbeeld: werk van God, betekent: dat werk dat God in ons werkt; kracht van God, - door welke Hij ons kracht geeft, wijsheid Gods, - door welke Hij ons wijs maakt. Datzelfde geldt voor: Gods sterkte, Gods heil, Gods eer. Met evenzo grote haat waarmee ik eerst het woord Gods gerechtigheid gehaat had, met evenzo grote liefde verhoogde ik nu datzelfde woord als het allerliefste dat ik had. Op die manier is deze plaats van Paulus voor mij werkelijk de poort van het paradijs geworden."
Vorrede Luthers zum 1. Bande der Gesamtausgabe seiner lateinischen Schriften 1545, vgl. WA 54, 179-187

Vertaling: Hugo C. van Woerden sr. (website: https://maartenluther.com/ )
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hervormingsdag

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Als het over de Hervorming gaat ben ik Zwingli steeds meer gaan waarderen.
Hij wordt soms in het hoekje Vrijzinnig gestopt maar hij heeft niet te doen met de Zwinglibond.

Verder heeft hij de rechtvaardiging van de goddeloze, door het geloof uit genade, zeer duidelijk geleerd en verdedigd.
Ook bestreed hij onbijbelse leringen zoals de vagevuur, bidden tot heiligen, bidden voor overledenen, zaligheid door goede werken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie