Vier wekelijks samen avondmaal

4x per jaar Avondmaal vieren is..

precies goed
11
33%
te weinig
11
33%
veel te weinig
7
21%
te vaak
4
12%
 
Totaal aantal stemmen: 33

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Vier wekelijks samen avondmaal

Bericht door Desiree »

Dat was niet moeilijk stemmen, dit keer. Het is fijn om veel vaker het Heilig Avondmaal te vieren.

Het woord 'dikwijls' uit de Bijbel doet mij nu niet echt denken aan 4 keer per jaar, maar meer.

Ik denk vrij lang al na over het vieren van het Heilig Avondmaal en volgens mij gaat dat (ik probeer het voorzichtig te zeggen) in Nederland niet helemaal juist. Het is een opdracht van de Heere, terwijl dat vaak niet zo wordt gezien. Het hebben van lang haar / legging is belangrijker dan deze opdracht. Ik blijf het uiterst vreemd vinden. Maar omdat wij het hebben over het Heilige Avondmaal, waar je de Heere ontmoet en dus heel teer en persoonlijk ligt, wil ik me rustig opstellen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vier wekelijks samen avondmaal

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef: Inderdaad, Censura Morum is ook iets van de laatste tijden.
Maar wel volgens de Dordtse Kerkorde...
Die hebben ze in Engeland niet ;)
Daar doet het er dus allemaal minder toe, daar neemt men dus 'gewoon' maar deel
aan de tafel? Dit lijkt me niet goed. En verder: Hoe zit het daar met de voorbereiding?
En al waren het allen bekeerde mensen, dan zou men daar een goede voorbereiding, daar ben
ik stellig van overtuigd, toch juist noodzakelijk achten?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vier wekelijks samen avondmaal

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef: Inderdaad, Censura Morum is ook iets van de laatste tijden.
Maar wel volgens de Dordtse Kerkorde...
Die hebben ze in Engeland niet ;)
Daar doet het er dus allemaal minder toe, daar neemt men dus 'gewoon' maar deel
aan de tafel? Dit lijkt me niet goed. En verder: Hoe zit het daar met de voorbereiding?
En al waren het allen bekeerde mensen, dan zou men daar een goede voorbereiding, daar ben
ik stellig van overtuigd, toch juist noodzakelijk achten?
Als het iedere zondag is, is het altijd ook censura morum. Zoals dat ook hoort.
Overigens is het iets voor de kerkenraad zelf en niet om de leden te bespreken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vier wekelijks samen avondmaal

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
Daar doet het er dus allemaal minder toe, daar neemt men dus 'gewoon' maar deel
aan de tafel? Dit lijkt me niet goed. En verder: Hoe zit het daar met de voorbereiding?
En al waren het allen bekeerde mensen, dan zou men daar een goede voorbereiding, daar ben
ik stellig van overtuigd, toch juist noodzakelijk achten?
Als het iedere zondag is, is het altijd ook censura morum. Zoals dat ook hoort.
Overigens is het iets voor de kerkenraad zelf en niet om de leden te bespreken.
Dat laatste weet ik ook wel. Maar dan zou er toch wel een roep uitgaan van zo'n gemeente!
Dan zou de gemeente ook niet veel rust worden gegund door de overste van deze wereld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Vier wekelijks samen avondmaal

Bericht door Sheba »

Waar in de Schriften staat dat het sacrament van het Heilig Avondmaal iedere week bediend moet worden? En vanwaar (wat is de achtergrond) om het Heilig avondmaal vaker te bedienen?

Zelf vraag ik me inderdaad wel eens af waarom we het Avondmaal over drie diensten uit spreiden. We hebben voorbereiding, de bediening zelf, en nabetrachting. Eerlijk gezegd hoort alles bijelkaar toch. En wat zie je gebeuren? Mensen blijven weg bij de bediening zelf. Maar zijn ervoor en ern wel aanwezig? Of bij de nabetrachting die veelal 's avonds is kan een gedeelte van het gezin maar aanwezig zijn omdat je met jonge kinderen en bedtijden te maken hebt... Het is toch een geheel?

En wanneer het sacrament van de Heilige Doop op gelijke hoogte staat als het Heilig Avondmaal zeggen we toch ook niet. Iedere week mar een Doopdienst? Het vier keer per jaar is misschien wat weinig... Dopen is in iedere gemeente ook om de zoveel weken...
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vier wekelijks samen avondmaal

Bericht door ejvl »

In Handelingen staat dat de gemeente dagelijks bijeen was, in het breken des broods.

Daarom hebben de apostolische kerken wel elke wee avondmaal, gebasseerd op het boek Handelingen.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Vier wekelijks samen avondmaal

Bericht door Sheba »

Wij zijn ook niet dagelijks bijeen als gemeente? En overigens waren er al snel misstanden bij die dagelijkse brekingen van het brood. Zie Korinthe. Waar staat dat God heeft ingesteld dat het iedere week, dag etc moet?

Het gaat er toch om of de bediening van het Avondmaal zuiver gebeurd. Of er geen misstanden omheen zijn. Misschien is het zaak omdat eerst te onderzoeken. voordat we gaan praten of het vaker of minder moet gebeuren...

Dat er miisstanden zijn is duidelijk. Aan de linkerkant en aan de rechterkant van alle kerken.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vier wekelijks samen avondmaal

Bericht door Johann Gottfried Walther »

lien75 schreef:Wij zijn ook niet dagelijks bijeen als gemeente? En overigens waren er al snel misstanden bij die dagelijkse brekingen van het brood. Zie Korinthe. Waar staat dat God heeft ingesteld dat het iedere week, dag etc moet?

Het gaat er toch om of de bediening van het Avondmaal zuiver gebeurd. Of er geen misstanden omheen zijn. Misschien is het zaak omdat eerst te onderzoeken. voordat we gaan praten of het vaker of minder moet gebeuren...

Dat er miisstanden zijn is duidelijk. Aan de linkerkant en aan de rechterkant van alle kerken.
Er staat wel in Korinthe:
Zo DIJKWIJLS als gij....

Zoals Calvijn zegt en aangeeft, zegt dat ons wel iets. In Geneve vond men het ook te vaak, en daardoor werd het minder vaak.
Het was dacht ik eerst elke 2 weken, en dan maandelijks.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Vier wekelijks samen avondmaal

Bericht door Bonny »

refo schreef:In Gouda is het een paar jaar geleden verminderd naar 3 maal per jaar, omdat de ouderlingen het zo druk hebben na de avondmaalszondag.
Ik zal wel weer onnozel zijn, maar waarmee dan?
The Groom's still waiting at the altar
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vier wekelijks samen avondmaal

Bericht door -DIA- »

Bonny schreef:
refo schreef:In Gouda is het een paar jaar geleden verminderd naar 3 maal per jaar, omdat de ouderlingen het zo druk hebben na de avondmaalszondag.
Ik zal wel weer onnozel zijn, maar waarmee dan?
Men mag niet uit de kerkenraad klappen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vier wekelijks samen avondmaal

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
Bonny schreef:
refo schreef:In Gouda is het een paar jaar geleden verminderd naar 3 maal per jaar, omdat de ouderlingen het zo druk hebben na de avondmaalszondag.
Ik zal wel weer onnozel zijn, maar waarmee dan?
Men mag niet uit de kerkenraad klappen...
Het is geen geheim dat er bezoeken aan de (nieuwe) deelnemende avondmaalsgangers gemaakt worden toch?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vier wekelijks samen avondmaal

Bericht door DDD »

Maar dat kan immers de reden niet zijn. Want als je drie maal per jaar avondmaal viert dan vergroot je de werkdruk per ronde alleen maar. Ik hoop tenminste dat er regelmatig mensen tot bekering komen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vier wekelijks samen avondmaal

Bericht door DDD »

lien75 schreef:
Dat er misstanden zijn is duidelijk. Aan de linkerkant en aan de rechterkant van alle kerken.
Heb ik het goed begrepen dat jij precies in het midden staat? Of bedoel je 'van alle kerken' als één geheel?
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Vier wekelijks samen avondmaal

Bericht door jakobmarin »

ejvl schreef:Het is geen geheim dat er bezoeken aan de (nieuwe) deelnemende avondmaalsgangers gemaakt worden toch?
Ik heb wel eens begrepen dat in de tijd van Calvijn de mensen juiste bezocht werden die níet waren aangegaan...
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vier wekelijks samen avondmaal

Bericht door Marco »

jakobmarin schreef:
ejvl schreef:Het is geen geheim dat er bezoeken aan de (nieuwe) deelnemende avondmaalsgangers gemaakt worden toch?
Ik heb wel eens begrepen dat in de tijd van Calvijn de mensen juiste bezocht werden die níet waren aangegaan...
Het was de bedoeling, dat voor de viering van het avondmaal iedereen bezocht werd, maar de nadruk lag op het aansporen om aan het avondmaal deel te nemen.
Plaats reactie