Heilige toorn, wat is dat?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Heilige toorn, wat is dat?

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:De aanname is dat de profetie is opgehouden. Ik dacht toch dat jij van mening was dat de profetie na de begintijd van de kerk is opgehouden totdat er een moment komt waarop God de profetie weer zou geven als dat nodig blijkt te zijn. In de lijn van Calvijn zeg maar. Maar dat ligt dus anders?
Ik vind dat nog al ver gaan om te zeggen, dat er nu geen profetie meer is.
Paulus zegt wel, dat profetieën te niet gedaan zullen worden. Maar ik vraag me af, of je zonder meer kan zeggen, dat dat nu al het geval is.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Heilige toorn, wat is dat?

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
Fjodor schreef:De aanname is dat de profetie is opgehouden. Ik dacht toch dat jij van mening was dat de profetie na de begintijd van de kerk is opgehouden totdat er een moment komt waarop God de profetie weer zou geven als dat nodig blijkt te zijn. In de lijn van Calvijn zeg maar. Maar dat ligt dus anders?
Ik vind dat nog al ver gaan om te zeggen, dat er nu geen profetie meer is.
Paulus zegt wel, dat profetieën te niet gedaan zullen worden. Maar ik vraag me af, of je zonder meer kan zeggen, dat dat nu al het geval is.
Dus je bent van mening dat het in principe mogelijk is dat mensen in onze tijd het soort uitspraken doen over de kinderen van een bepaald volk als David deed in de geciteerde psalm over de kinderen van Babel?

Of hebben we tegenwoordig enkel nog te maken met de messiaanse dimensie van de psalm?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Heilige toorn, wat is dat?

Bericht door sirdanilot »

Wat een vreemde gedachte, dat profetie niet meer zou bestaan. Natuurlijk bestaat profetie nog.
De vraag is alleen, in welke vorm. Wij doen niet echt meer profetieën over welk volk nu weer in hongersnood of oorlog komt.
Nee, onze profetiëen zijn veel kleiner. In feite is wat je elke zondag vanaf de kansel hoort, al profetie. Een bemoedigend woord is al profetie.

Profetie is: zeggen wat je van God hebt ingegeven gekregen. Het hoeft niet per se te gaan over de toekomst, over volkeren en natiën, etc.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Heilige toorn, wat is dat?

Bericht door Curatorium »

Dat is de letterlijke betekenis, over het algemeen (en ook in de Bijbel) gaat een profetie echter vaak/bijna altijd over een bewering die gaat over toekomst door God ingegeven.
Overigens is het ook niet voor niks dat er sinds Johannes de Doper oftewel; na de komst van de Heere Jezus geen profeten meer voorkomen in de zin van het oude testament.
Plaats reactie