Angst voor de dood

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Angst voor de dood

Bericht door Mara »

Angst voor de dood lijkt er in de jeugd niet in te zitten. Ik was geschokt dat ik hoorde dat via FB erfenissen verdeeld worden.
In die zin, je kunt je laptop, I phone, kleding e.d. aan je vriend(in) vermaken en daar evt. ook mee dreigen, om dat weer in te trekken.
http://www.rtlnieuws.nl/editienl/verdee ... s-facebook

Ik ben hier geschokt over. De dood is de laatste vijand die we moeten overwinnen, we kunnen zo tegen die dag opzien, toch?
En de jeugd verdeelt hun spulletjes....
Het moet je maar eens aangezegd worden, op je 17e of 18e levensjaar!

Hoe komt dat toch dat de dood geen angst meer aanjaagt bij velen? Het is simpel het einde. Maar van wat?
Hoe ervaren jullie, ouders, dit? Mijn kinderen vonden dit (gelukkig) ook nogal schokkend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Angst voor de dood

Bericht door refo »

Die vijand moeten wíj niet overwinnen.

Je testament maken is een uitstekend idee. En je sterft er geen dag eerder door.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Angst voor de dood

Bericht door eilander »

refo schreef:Die vijand moeten wíj niet overwinnen.

Je testament maken is een uitstekend idee. En je sterft er geen dag eerder door.
@refo is altijd weer verrassend nuchter... Je testament maken is een goed idee, vooruitzien naar de dag van je dood ook.
Maar @mara doelt natuurlijk op het gemak waarmee sommige jongeren dat doen. Dat duidt op een makkelijk denken over de dood, waarvan je alleen maar kunt huiveren. Met de dood houdt het namelijk niet op. Dit gemak komt denk ik niet voort uit het "blij vooruitzien" waar psalm 17 van spreekt.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Angst voor de dood

Bericht door sirdanilot »

Ik heb zelf niet zo veel angst voor de dood. Natuurlijk, als ik in een acute doodsbedreigende situatie kom te zittent, dan zal ik waarschijnlijk angst hebben. Maar nu zo vanuit mijn bureaustoel ben ik er niet al te bang voor.

Wat betreft de testamentapp: een beetje onzinnig, en laat zien hoeveel facebook ons dagelijks leven beïnvloedt... Het is bovendien niet rechtsgeldig.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Angst voor de dood

Bericht door helma »

Als je nonchalant met de dood omgaat dan hoef je er ook niet zo bang voor te zijn.

Een list van satan.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Angst voor de dood

Bericht door sirdanilot »

Nou nou, een list van satan... :bobo

Je lichaam is een tempel van de H Geest. Het is dus niet goed om roekeloze of gevaarlijke dingen te doen die je leven in gevaar brengen. Maar een angst v oor de dood terwijl je gewoon normaal leeft... waar is dat voor nodig? Als je dood gaat, ga je toch naar de Heere?

En als je niet zeker weet, of je wel naar de Heere gaat, dan lijkt een vreze daarvoor me zinniger dan een angst voor de dood zelf.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Angst voor de dood

Bericht door helma »

oh, ik ben ervan overtuigd.
De dood wordt verbloemd. Maak je vooral geen zorgen. Dood is dood; of je gaat naar onze lieve heer.Of je wordt een sterretje of een engeltje; kan ook nog.

Alleen voor Gods volk jaagt de dood geen angst meer aan. Omdat Christus de dood heeft overwonnen.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Angst voor de dood

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bij mij komt het eerder over dat men bang is voor het leven. En dat baart mij eerlijk gezegd ook zorgen.
En verder ben ik het eens met sirandelot: als je bang voor de dood omdat je bang voor het gericht ben, dan zou ik me drukker maken om dat eerst aan te pakken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Angst voor de dood

Bericht door Mara »

Het wordt ook gebruikt als pressiemiddel, heb ik begrepen. Wanneer iemand je een loer draait, onterf je hem gewoon.
Voor een jong en gezond iemand, is de dood veelal in Amerika, heb ik een dominee eens horen zeggen.
Ver weg dus, niets om bang voor te zijn.
Als we oud zijn, moeten we sterven, als we jong zijn, kunnen we sterven.
Ik begrijp niet dat velen hier zo lichtvaardig en lichtvoetig mee om kunnen gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Angst voor de dood

Bericht door sirdanilot »

Je bedoelt mensen, die er niet bij stil staan dat ze een keer dood kunnen gaan?

Ja, dat zie je in het verkeer ook vaak.... hoe vergankelijk is het leven. Mijn visie is dat je niet door hebt hoe vergankelijk het leven is voor je zelf een sterfgeval dicht bij je hebt meegemaakt. Ik heb dat helaas ook meegemaakt... het kan zomaar voorbij zijn :nonnon . Dan haalt de HEERE je thuis. Of erger nog, je krijgt een lange voortslepende ziekte, zoals kanker. Ken een fris, gezond meisje, begon net aan haar studie, en toen trof deze ziekte haar. Ze zal er waarschjinlijk pas begin volgend jaar bovenop zijn als de HEERE de genezing die ze nu krijgt, voortzet. Anderhalf jaar weggenomen aan studie, sociale contacten, om in het ziekenhuis te liggen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Angst voor de dood

Bericht door Jongere »

Wat mij betreft heeft de C.S.F.R. rond het laatste lustrum hun thema heel goed uitgekozen door hierover een lustrumbundel uit te geven. Vanwege de verlegenheid van veel christenen hiermee, maar ook omdat hier wel eens een belangrijke opening tot gesprek kan liggen met de cultuur.

Zie hier voor de bundel: http://www.bol.com/nl/p/dood-voor-onze- ... 011300682/
"Christenen geloven dat Jezus de dood heeft overwonnen. Toch laat de gereformeerde traditie een verlegenheid met de dood zien. Welke plaats kan en mag de dood hebben? De auteurs van deze bundel onderzoeken de manieren waarop in een 21e-eeuws Nederland met dood en eeuwigheid wordt omgegaan. Vervolgens laten de Bijbel en inspirerende historische figurenals Kierkegaard en Augustinus zien wat een christelijke manier van leven met de dood kan zijn."
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Angst voor de dood

Bericht door Bona Fide »

Job 18:14 schreef:Zijn vertrouwen zal uit zijn tent uitgerukt worden; zulks zal hem doen treden tot (36) den koning der verschrikkingen.
Kanttekening 36 schreef:Zo wordt genaamd de dood, omdat hij de goddelozen ten hoogste verschrikt. Of versta de allermeeste en gruwelijkste verschrikking, gelijk in het voorgaande vers door den eerstgeborene des doods te verstaan is een zeer schrikkelijke dood. Ook kan men hierbij verstaan den duivel, wiens regering medebrengt vrees en slavernij, Hebr. 2:15.
De dood wordt dus "de koning der verschrikkingen" genoemd, m.n. voor de goddelozen. Voor Gods kinderen kan er een uitzien zijn naar, maar ook zeker een opzien zijn tegen de dood. Ook na ontvangen genade. Zoals hiervoor al ergens is opgemerkt:"de laatste vijand die tenietgedaan wordt, is de dood" (1 Kor. 15 : 26). De kanttekening zegt bij 'de dood': Namelijk de tijdelijke en lichamelijke dood; want daarvan wordt hier gesproken.
Daar kan dus zeker nog wel een opzien zijn.

Memento mori!
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Angst voor de dood

Bericht door Bona Fide »

Ds. A.J. Schalkoort op Refoweb schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16510/
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Angst voor de dood

Bericht door MarthaMartha »

helma schreef:oh, ik ben ervan overtuigd.
De dood wordt verbloemd. Maak je vooral geen zorgen. Dood is dood; of je gaat naar onze lieve heer.Of je wordt een sterretje of een engeltje; kan ook nog.

Alleen voor Gods volk jaagt de dood geen angst meer aan. Omdat Christus de dood heeft overwonnen.
maar dan nog kan het sterven zelf je aangrijpen toch?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Angst voor de dood

Bericht door MoesTuin »

Mara schreef:Angst voor de dood lijkt er in de jeugd niet in te zitten. Ik was geschokt dat ik hoorde dat via FB erfenissen verdeeld worden.
In die zin, je kunt je laptop, I phone, kleding e.d. aan je vriend(in) vermaken en daar evt. ook mee dreigen, om dat weer in te trekken.
http://www.rtlnieuws.nl/editienl/verdee ... s-facebook

Ik ben hier geschokt over. De dood is de laatste vijand die we moeten overwinnen, we kunnen zo tegen die dag opzien, toch?
En de jeugd verdeelt hun spulletjes....
Het moet je maar eens aangezegd worden, op je 17e of 18e levensjaar!

Hoe komt dat toch dat de dood geen angst meer aanjaagt bij velen? Het is simpel het einde. Maar van wat?
Hoe ervaren jullie, ouders, dit? Mijn kinderen vonden dit (gelukkig) ook nogal schokkend.

Tja, Editie.nl dat is zo'n RTL Showbizz tv programma, vol roddel en achterklap en overdreven nieuws kort samengevat.

Maar goed.....

Facebook en zo'n App

Tegenwoordig is er overal wel wat voor.

Van mij hoeft het niet.

Ik weet verder niet hoe de mede nederlander over de dood denkt

Diep van binnen zal toch wel iedereen iets van besef hiervan hebben, het wellicht niet hardop altijd zeggen, maar toch wel is er mee bezig zijn

Bijvoorbeeld als je even hard wordt stilgezet bij een flinke griep, ziekte, of als iemand in je nabije omgeving overlijdt.

Dan is dat zeker toch wel een Roepstem

Toch moet ik zeggen dat als je jong bent er niet echt mee bezig bent, of er moet iets in je omgeving gebeuren

Bij tijd denk je hier intensiever over na, of lange tijd niet.

Naar mate je ouder wordt wellicht meer.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie