Begin catechese op 6-jarige leeftijd

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Begin catechese op 6-jarige leeftijd

Bericht door Mara »

Eppo Gremdaat schreef:Dat is natuurlijk wel een groot verschil: Groot Ammers, Den Haag, Rotterdam en noem nog een paar 'grote' dwarsstraten.
Vanuit de Rotterdamse Hillegondakerkgemeente die wij zondags hier beluisteren wordt ook een zgn. Vacantiebijbelclub georganiseerd; vanuit de kerkelijke gemeente dus. Ook daar komen veel buitenkerkelijke- of onkerkelijke kinderen die met het Evangelie bereikt worden. Het zaad van het Evangelie wordt dus gezaaid op diverse manieren.
En we weten ook wel dat een kind op jonge leeftijd nog niet alles kan verwerken. Denk maar eens aan een lange zit van ruim anderhalf tot twee uur waar het meeste over hun hoofdjes heen gaat. Draaien, wiebelen, kletsen, geen gebrek; ze veren op als er 'toevallig misschien' een bekende psalm (of gezang??) wordt gezongen! En de ouders zitten meer hun kroost te waarschuwen van ' sssst' en 'zit stil'. Niet leuk overigens voor de overige kerkgangers die wel luisteren. Dit 'historisch feit' maakte ik ooit diverse keren mee toen ik in de Boezemsingelkerk (Ger.Gem.) bij nu wijlen Drs. Vergunst kerkte. En deze zei er ook soms iets van. (Maar het hielp voor geen meter). En nu.....vele kleinen, nu groot, zeggen 'de kerk?? daar zien ze me nooit meer!'
Daarom, wat is er tegen een kindernevendienst, het hele gezin (van klein tot groot) naar de kerk en waar ieder op zijn niveau Gods Woord hoort.....en zingt!
En je mag dit voor mij ook zondagsschool noemen (maar 'school' klinkt wel wat negatief voor een kind ???...school???
Noem het dan toch maar 'kinderkerk'.
En 's middags (van 2 tot 3? of later) gaat het kind naar de zondagsschool: 'pa en ma gaan dan een dutje doen. Lekker rustig!'
Historisch!!
Nee pa en moe gaan geen dutje doen. Wat is dat voor jaren 50 opmerking :fi
Zondagsschool duurt hier relatief kort, dus tussen heen brengen en terug halen, zit amper een kopje koffie.
En ze hebben het nooit ervaren als school, ik ook niet.
Ik heb de indruk dat jij alleen vanuit jezelf praat, je eigen belevenissen, maar er zijn ook andere ervaringen.
Wij namen elk kind mee naar de kerk wanneer het er aan toe was en zelf om vroeg. Meestal begon dat op een middagdienst op dank- en biddagen. En hoe meer gedoe er aan toegevoegd wordt, hoe vaker jongeren afhaken, heb ik zo het vermoeden.
Het afhaakpercentage is in de linkerflank echt niet lager dan in de rechterflank, heb ik zo het gevoel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Begin catechese op 6-jarige leeftijd

Bericht door MoesTuin »

Johann Gottfried Walther schreef:
MoesTuin schreef:
Marco schreef:"En dan gaan de kinderen nu naar de kindernevendienst"..
..Dominee wacht even met verder gaan..
..en preekt over..
"Laat de kinderen tot Mij komen".

(echt gebeurd) :nonnon
Maar daar zegt de dominee toch niets verkeerds mee.?

Of bedoel je te zeggen dat God niet te midden van al die kinderen in de kindernevendienst aanwezig kan zijn?

Tuurlijk is God daar aanwezig!

'Laat de kinderen tot Mij komen'

Binnen mijn werk in de verstandelijk gehandicaptenzorg zijn er ook kerkdiensten en o nee.....geen Reformatorische, maar op kinderlijk begrijpbaar niveau. En ik geloof werkelijk dat de Heer daar ook bij is, bij deze zo puur eerlijk en oprechte medemensen.
Ben elke dag nog dankbaar dat ik temidden van hun mag werken en zelfs leer van hen.,., eerlijk waar.

En deze diensten beleven is een rijke ervaring keer op keer!
Dus het is natuurlijk dat God aanwezig is? Dat is genade als God dat is, Hij zal zijn Woord zegenen zeker, zoals God zegt dat Zijn woord niet ledig tot Hem terug zal keren maar doen wat Hem behaagd.

Let wel er is een groot verschil tussen oppervlakkigheid en eenvoudigheid.

We moeten worden als een kind, en soms kunnen zeer eenvoudige dingen je raken, maar het gevaar is ook dat mensen "geraakt worden" door emoties en gevoeligheid, dan door Gods woord.
Maar daar draait het juist om bij deze mensen....gevoeligheid en emoties.
En ook bij kinderen.

Tijdens de preek in de kerkdienst staat mij weinig bij vanuit mijn kinderheid.
Verstandelijk te hoog gegrepen, en het werd de tijd doden met snoepjes, en dat soort zoethouders....blij als de rol door de bank ging. Wel maakte je snel onderscheid tussen dominees.... een enkeling sloeg wel eens hart met de vuist op de preekstoel, dat je je een hoedje schrok..
Soms mensen tellen en de baas van de supermarkt viel meestal in slaap en zakte dan langzaam op zei....
Ik heb ook een periode gehad dat ik als kind letterlijk bang van een dominee was die schreeuwde zo ineens vanuit zacht naar hard en hing dan half over de preekstoel dat ik als kind vreesde dat hij erover zou springen

Maar goed...ieder kind is alles..

Ben wel benieuwd naar positieve ervaringen van mensen vanuit hun kindertijd.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Begin catechese op 6-jarige leeftijd

Bericht door helma »

Ik herinner me nog wel een aantal preken uit mijn kindertijd/jeugd.
Niet dat ik altijd muisstil zat overigens....

Ds L Blok bijvoorbeeld; die kon geweldig boeiend preken. Hij hield wel altijd lang aan, maar vooral als hij 'een verhaal' preekte dan zat je muisstil. Een preek over de Emausgangers kan ik me nog goed herinneren. Brandende harten was één van de punten.
Ds van Haaren ook; hij preekte een keer over de jongens en meisjes op de markt; dat deed hij zo dat het leek of je erbij was.
Ds Tanis over Lydia de purperverkoopster.
En als ds van de Net er was ging je als kind ook graag mee.
Ik weet nog dat ds Reinders een keer voordeed hoe wijd de armen van de Heere Jezus aan het kruis open stonden. Dat maakte indruk...

We hadden vrijwel altijd leesdienst op zondag; daar weet ik weinig meer van. Maar doordeweeks was er altijd een dominee; en dan ging je vanaf je 8e ook standaard mee.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Begin catechese op 6-jarige leeftijd

Bericht door Eppo Gremdaat »

helma schreef:Ik herinner me nog wel een aantal preken uit mijn kindertijd/jeugd.
Niet dat ik altijd muisstil zat overigens....

Ds L Blok bijvoorbeeld; die kon geweldig boeiend preken. Hij hield wel altijd lang aan, maar vooral als hij 'een verhaal' preekte dan zat je muisstil. Een preek over de Emausgangers kan ik me nog goed herinneren. Brandende harten was één van de punten.
Ds van Haaren ook; hij preekte een keer over de jongens en meisjes op de markt; dat deed hij zo dat het leek of je erbij was.
Ds Tanis over Lydia de purperverkoopster.
En als ds van de Net er was ging je als kind ook graag mee.
Ik weet nog dat ds Reinders een keer voordeed hoe wijd de armen van de Heere Jezus aan het kruis open stonden. Dat maakte indruk...

We hadden vrijwel altijd leesdienst op zondag; daar weet ik weinig meer van. Maar doordeweeks was er altijd een dominee; en dan ging je vanaf je 8e ook standaard mee.
Nou noem je er wel een paar op zeg, die ik - op aanraden van (ger.gem.buren ooit gehoord heb, zowel toen ik in Rotterdam woonde als elders.

P.S. Ds Reinders was wel een zeer apart figuur. Leek mij meer een 'standwerker met het evanelie' a la de Haagse Ds Piet Lugtigheid.






0
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Begin catechese op 6-jarige leeftijd

Bericht door MoesTuin »

Ja goed dat je de voorbeelden geeft Helma

ik herinner me nu van de kindertijd, was toen wel wat ouder, 11 of 12 ongeveer denk ik

Dat er een heel fijne dominee was

en die preekte verstaanbaar en begrijpelijk voor kinderen.

In verhaal vorm

over de dwaas man die zijn huis op het zand bouwde en de wijs man die zijn huis op de rots bouwde

Nu heette onze schilder in de plaats waar we woonden ook Dhr Wijsman, dus mijn aandacht was gauw getrokken

Maar die dominee nam me als kind zo mee in het verhaal, dat je het letterlijk zag gebeuren

en boem, dat hele huis storte in dat op zand was gebouwd, en hij liet de regen ook naar beneden druppelen

heel veel gebaren en gezichtsuitdrukkingen

zo goed voor kinderen

Dat ben ik toch niet vergeten nog..... kan je nagaan

Maar moet er bij zeggen, dat zijn wel echt, een enkele preek.

Kindernevendienst werd genoemd voor de huidige tijd, niet verkeerd denk ik

de huidige jeugd / kind is echt toch anders in deze tijd waar we in leven, dan toen ik kind was denk ik
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Begin catechese op 6-jarige leeftijd

Bericht door Eppo Gremdaat »

Erasmiaan schreef:@Eppo Gremdaat: Ik ben ook van de "nieuwe-hartjes-theologie" evenals wijlen ds. A. Vergunst, bij jou welbekend. Zou jij een andere manier van zaligworden weten?
Niet op de manier zoals ik het vaak hoorde! Natuurlijk is het waar dat wij, állemaal dat nieuwe hart nodig hebben. Het ligt er dus maar aan hoe dat gebracht wordt. En ik herinner me dat Ds V. nooit zoiets zei. Hij was juist bewogen met degene tot wie hij zich richtte in de verkondiging.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Begin catechese op 6-jarige leeftijd

Bericht door -DIA- »

Eppo Gremdaat schreef:
helma schreef:Ik herinner me nog wel een aantal preken uit mijn kindertijd/jeugd.
Niet dat ik altijd muisstil zat overigens....

Ds L Blok bijvoorbeeld; die kon geweldig boeiend preken. Hij hield wel altijd lang aan, maar vooral als hij 'een verhaal' preekte dan zat je muisstil. Een preek over de Emausgangers kan ik me nog goed herinneren. Brandende harten was één van de punten.
Ds van Haaren ook; hij preekte een keer over de jongens en meisjes op de markt; dat deed hij zo dat het leek of je erbij was.
Ds Tanis over Lydia de purperverkoopster.
En als ds van de Net er was ging je als kind ook graag mee.
Ik weet nog dat ds Reinders een keer voordeed hoe wijd de armen van de Heere Jezus aan het kruis open stonden. Dat maakte indruk...

We hadden vrijwel altijd leesdienst op zondag; daar weet ik weinig meer van. Maar doordeweeks was er altijd een dominee; en dan ging je vanaf je 8e ook standaard mee.
Nou noem je er wel een paar op zeg, die ik - op aanraden van (ger.gem.buren ooit gehoord heb, zowel toen ik in Rotterdam woonde als elders.

P.S. Ds Reinders was wel een zeer apart figuur. Leek mij meer een 'standwerker met het evanelie' a la de Haagse Ds Piet Lugtigheid.


0
Ds. Reinders mocht soms wat apart zijn, maar zijn prediking was een rechte prediking.
Ik heb hem verschillende keren gehoord in Enter.
Hij was soms wat nonchalant, slordig, en was idd. wat een vrijbuiter. Zo moest hij eens
een begrafenis leiden terwijl hij net zijn broek had gescheurd aan prikkeldraad. Maar daar
gaf hij totaal niet om en hij leidde de begrafenis met een gescheurde broek. Deze dingen
hebben hem uiteindelijk wel zijn ambt gekost, maar ik zou zeggen: Waren er meer
predikers die op die grond stonden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Begin catechese op 6-jarige leeftijd

Bericht door Eppo Gremdaat »

Nu je het zegt, Dia... 8| :super
Hij heeft - naar ik meen - slechts 2 (3?) gemeenten gediend.
Hij woonde ooit in de buurt waar ik woonde en af en toe ging ik wel naar de Boezemsingelkerk. Op een zondag - ik verwachtte Ds Vergunst op de kansel te zien verschijnen - maar wie kwam er....(toen nog) kandidaat Reinders, voor mij dus een 'buurtgenoot'.
Wát een bijzondere verkondiging!!! Ik verwachttedat deze man evangelisatiepredikant zou worden of iets dergelijks. Maar mijn kennissen vertelden later dat hij ergens in Hardinxveld(?) predikant was.
Later hoorde ik dat nogal een chaoot was, waardoor hij uit zijn ambt is gezet. Jammer!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Begin catechese op 6-jarige leeftijd

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:We hadden vrijwel altijd leesdienst op zondag; daar weet ik weinig meer van. Maar doordeweeks was er altijd een dominee; en dan ging je vanaf je 8e ook standaard mee.
Dat vind ik altijd zo apart: als gemeenten zondags leesdienst hebben, komt er doordeweeks een dominee. Net of de zondagse diensten toch niet helemaal 'geldig' zijn.
Wij hoefden als kinderen nooit doordeweeks naar de kerk. Het mocht, maar het was geen verplichting. Wel op bid- en dankdag en zo.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Begin catechese op 6-jarige leeftijd

Bericht door helma »

Afgewezen schreef:
helma schreef:We hadden vrijwel altijd leesdienst op zondag; daar weet ik weinig meer van. Maar doordeweeks was er altijd een dominee; en dan ging je vanaf je 8e ook standaard mee.
Dat vind ik altijd zo apart: als gemeenten zondags leesdienst hebben, komt er doordeweeks een dominee. Net of de zondagse diensten toch niet helemaal 'geldig' zijn.
Wij hoefden als kinderen nooit doordeweeks naar de kerk. Het mocht, maar het was geen verplichting. Wel op bid- en dankdag en zo.
je zou het als extraatje kunnen zien :huhu
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Begin catechese op 6-jarige leeftijd

Bericht door -DIA- »

Eppo Gremdaat schreef:Nu je het zegt, Dia... 8| :super
Hij heeft - naar ik meen - slechts 2 (3?) gemeenten gediend.
Hij woonde ooit in de buurt waar ik woonde en af en toe ging ik wel naar de Boezemsingelkerk. Op een zondag - ik verwachtte Ds Vergunst op de kansel te zien verschijnen - maar wie kwam er....(toen nog) kandidaat Reinders, voor mij dus een 'buurtgenoot'.
Wát een bijzondere verkondiging!!! Ik verwachttedat deze man evangelisatiepredikant zou worden of iets dergelijks. Maar mijn kennissen vertelden later dat hij ergens in Hardinxveld(?) predikant was.
Later hoorde ik dat nogal een chaoot was, waardoor hij uit zijn ambt is gezet. Jammer!
1974-1986 Hardinxveld-Giessendam
1986-1993 Emmeloord
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Begin catechese op 6-jarige leeftijd

Bericht door MoesTuin »

even maar terug naar het onderwerp

"begin cateches op 6-jarige leeftijd"


Vraag me toch af of er echt een leeftijd aan verbonden moet worden

Elk kind is weer anders en

Het begint al bij de Doop belofte van baby af aan, thuis, met herhaling

We hebben zelf kinderen en het begint vooral thuis al veel eerder.

Op volwassen leefdtijd neemt het kind dan hopelijk van het hart uit echt zelf de beslissing

Vroeger in mijn omgeving gebeurde dat ook wel uit gewoonte (men durfde geen eigen keuze te maken of had die niet omdat je anders er "niet meer bijhoorde"

Zo fout, want het geloof is zeker niet overdraagbaar van Ouders naar Kind, het Kind wat Volwassen wordt, moet zelf de persoonlijke keus maken, niet met het verstand, maar van uit het hart.

Even om te eindigen met het begin van catechese, vanaf al heel jong, zeer simpel en eenvoudig, maar daarmee niets minder onbelangrijk....

zoals ter illustratie het onderstaande filmpje

Dat is toch ontroerend mooi als je dat zo zien mag, helemaal als het je eigen kinderen zijn

[youtube]ei1RrvW66M4[/youtube]
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Begin catechese op 6-jarige leeftijd

Bericht door helma »

Op volwassen leefdtijd neemt het kind dan hopelijk van het hart uit echt zelf de beslissing
waarom dán pas?
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Begin catechese op 6-jarige leeftijd

Bericht door MoesTuin »

ik bedoel hier het moment van persoonlijk openbare belijdenis doen temidden van de gemeente...

maar dat kan natuurlijk ook eerder buiten dit om gezien uiteraard.

Hoe vaak zie je niet dat het verplicht is bijna om op je 18e na de belijdenis catechesatie "automatisch" maar belijdenis te doen om dat dit nu eenmaal zo hoort (met druk vanuit thuis en de kerkelijke omgeving enz.....)

dus inderdaad, als kind is het geweldig voor je 18e, maar soms gebeurt het ook bij mensen pas na hun 18e

die druk (waar die er is, niet overal vast) die moet eraf..... het is iets persoonlijks en niet overdraagbaar van ouder op kind
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Begin catechese op 6-jarige leeftijd

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ik was zelf ook 18 jaar toen ik belijdenis deed. Dat betekende overigens niet dat je er wás en dat het wel goed zat(niet dus); ikzelf kreeg toch wel wat aanvechtingen ('is het wel waar, is het wel echt') en ben dus gaan zoeken - ook in gemeenten 'rechts van het midden' - en hoorde in mijn Rotterdamse hervormde gemeente waar ik in diverse dingen actief was (ontvangstcommissie, zondagsschool) eigenlijk nooit een cathechismuspreek. Totdat iemand mij meenam naar de gemeente van nu wijlen Ds Vergunst. Wat ik daar hoorde was volkomen nieuw en een jaar lang heb ik daar de cathechismusleerdiensten gevolgd. Ik moest wel wennen aan de sfeer daar. Maar ik blijf nog steeds aan deze voorganger terugdenken, maar niet aan de sfeer zoals die toen in deze kerk voelbaar was. En, helaas, veel jongeren maar ook ouderen die ik later sprak, hebben het geloofsleven vaarwel gezegd.
P.S. Vandaar dus dat ik zo sterk voor een kindernevendienst ben!
Plaats reactie