Vader - belangrijke taak

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Vader - belangrijke taak

Bericht door Mara »

Op CIP.nl las ik een stukje over de vaders.
Veel vaders zijn te druk. Er werden 3 punten genoemd, ik dacht dat het wel interessante discussiepunten zouden zijn. :)


1. Je hebt invloed of je kinderen in God geloven

2. Zorg voor een goed getuigenis bij je kinderen

3. Onderschat je rol als ouder niet

4. Vermaan je kinderen niet alleen

5. Opvoeding is allereerst de taak van de man

6. Wees als ouders niet verdeeld

7. Maak tijd voor je kinderen

8. Laat geld en werk je opvoeding niet beïnvloeden

Ik merk zelf dat ik het meest gevormd ben door mijn vader. Mijn vader en ik spraken vaker over geestelijke zaken dat mijn moeder en ik.
Mijn ouders hadden beiden een verschillend geestelijk leven.

Ervaren jullie dat ook? En had/heb je een speciale geestelijke band met iemand, in de familie, maar kan ook er buiten zijn. Iemand bij wie je elke dag wel zou willen zijn, om te spreken over God en de verborgen omgang.

Ik denk met heel veel liefde terug aan mijn vader. Er gaat geen dag voorbij of hij komt in mijn gedachten voorbij. Zonder dat ik hem daarbij op een voetstuk zou zetten!
Maar ik was een echt vaderskind en dan ben je eigenlijk levenslang in rouw als hij er niet meer is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vader - belangrijke taak

Bericht door helma »

ik denk dat in deze tijd de moeders meer de opvoedende taak hebben.....of vergis ik me? (dat is wat ik om me heen zie....)
Mijn vader heeft mijn leven gestempeld; zowel door zijn leven met de Heere als door zijn onderwijs/gebedsleven.
Mijn vader was veel weg/bezig voor kerk en school.Dus heeft voornamelijk mijn moeder ons opgevoed.
En ik krijg steeds meer respect voor de manier waarop zij dat gedaan heeft.
Voor mijn beide ouders heb ik erg veel respect.

Als kind dacht ik dat het bij iedereen thuis was zoals bij ons. Later merkte ik dat het bijna bij niemand was zoals bij ons.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Vader - belangrijke taak

Bericht door caprice »

Mara schreef:1. Je hebt invloed of je kinderen in God geloven

2. Zorg voor een goed getuigenis bij je kinderen

3. Onderschat je rol als ouder niet

4. Vermaan je kinderen niet alleen

5. Opvoeding is allereerst de taak van de man

6. Wees als ouders niet verdeeld

7. Maak tijd voor je kinderen

8. Laat geld en werk je opvoeding niet beïnvloeden
Het zouden maar zo punten van Wittewrongel of een andere oudvader kunnen zijn wat inhoud betreft.
Alleen punt 5 behoeft enige correctie misschien, daar de moeder in de meeste gevallen toch het meest thuis is. Zij staat voornamelijk voor de opvoeding in de jeugd. De vader is wel medeverantwoordelijk. Opvoeden is eigenlijk een taak van beide ouders.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Vader - belangrijke taak

Bericht door MoesTuin »

Inderdaad......het dient 50 / 50 te zijn denk ik.

En het ligt aan het kind. Allemaal weer anders

Nu is het zo dat moeders veelal meer tijd hebben dan vaders.

Vaders werken veelal meer en als je als kind gezien de pech hebt dat je vader allemaal neven taken ook nog buitenshuis hééft. Tja.....

Voor vaders is het zaak om de serieus heid en belang van vader zijn niet te onderschatten en voldoende tijd hiervoor te maken en op andere punten gas terug te nemen.

Vroeger hadden we in de gemeente een hele aardige man, voor iedereen stond hij klaar, drukke baan, actief in de kerk en bij de plaatselijke voetbal....had een jong
gezin, was veel moe, nam zijn rust niet, overleden aan hartstilstand en liet zijn
vrouw en jong gezin alleen achter.

Een heel triest voorbeeld, maar is me altijd bijgebleven.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie