De grote afval... De wederhouder weggenomen?
Geplaatst: 17 jul 2013, 20:11
Bezinning... staat boven dit topic. Ik denk dat dat dagelijks wel nodig zal zijn.
Als we werkelijkheid tot ons laten doordringen, zouden we dan niet leven in de tijd van de
grote afval?
Laten we schrikken, en niet onze ogen sluiten en zo verder leven totdat de Bruidegom komt
en onze lampen uitgaan.
Wie wordt bedoeld met “de wederhouder’? Deze wederhoud de volle openbaring van de
antichrist.
Ik kwam tot enkele gedachten na het lezen van het RD-commentaar, waar je de kerk
ziet verworden tot een anti-kerk.
Lees maar mee:
Duitse kerk laat Bijbelse koers los in gezinsnota
Een notitie -”Orientierungshilfe”- over huwelijk en gezin van de leiding van de
protestantse volkskerk van Duitsland, de Evangelische Kirche in Deutschland (EKD),
heeft bij de oosterburen tot grote ophef geleid.
In het stuk pleit het bestuur van de EKD ervoor om het traditionele gezin als norm
los te laten ten gunste van andere samenlevings¬vormen. Het gezin –man, vrouw en
eventuele kinderen– is volgens de leiding van de EKD niet rechtstreeks af te leiden uit
de Bijbel. En het huwelijk zoals wij dat kennen is, volgens het kerkbestuur, niet zomaar
een scheppingsordening te noemen. De aandacht van de kerk moet dan ook niet alleen
gaan naar hen die kiezen voor een klassiek huwelijk, maar ook naar andere
samenlevingsvormen waarin mensen in vrijheid voor elkaar kiezen en verantwoordelijkheid
voor elkaar nemen, zoals het heet. Dit betekent dat de kerk, volgens de notitie, ook rituelen
moet ontwikkelen voor relaties van gelijkgeslachtelijke partners of voor eenoudergezinnen.
Inmiddels zwelt de storm van kritiek op de notitie aan. In de kerk is de bekende theoloog
prof. dr. Peter Beyerhaus uit het Duitse Gomaringen (bij Tübingen), die bisschop
Nikolaus Schneider, voorzitter van het kerkbestuur, oproept om óf de nota terug te nemen
óf af te treden.
Maar ook buiten de kerk is er veel kritiek, zowel in de media als in de politiek. Ondertussen
heeft het kerkbestuur van de EKD in de deelstaat Saksen afstand genomen van de notitie.
Niet de minste kritiek komt van rooms-katholieke zijde. Een rooms-katholieke nieuwsdienst
stelde vast dat de leiding van de Evangelische Kirche steeds meer „met de mode van deze
tijd” meegaat, en die „boven de Heilige Schrift en de protestantse belijdenisgeschriften
plaatst.”
Dat de EKD met een ethische nota komt die inhoudelijk als liberaal gekwalificeerd kan worden,
is overigens niet nieuw. Ook bij de notitie van de kerk ”Denkschrift zu Fragen der Sexualethik”,
die in 1971 het licht zag, oordeelde een niet-kerkelijke wetenschapper dat de notitie wel
leek op een document van liberale seksualiteitspedagogen.
Toch maakt dit de inhoud van de nota zoals die er nu ligt niet minder droevig. In een tijd dat
in de politiek in Nederland en in Duitsland alle krachten zich bundelen tegen een Bijbelse levensstijl,
geeft de EKD deze ontwikkelingen met de Orientierungshilfe nog een extra duwtje.
De argumentatie voor veel stellige uitspraken in de nota is daarbij ook nog eens flinterdun.
Terwijl klassieke opvattingen overboord worden gezet met het argument dat ze
onvoldoende onderbouwd kunnen worden vanuit de Bijbel, worden moderne opvattingen
aan boord getild die in ieder geval alle verworteling in de Bijbel missen.
De EKD lijkt met deze nota misschien bij de tijd omdat de kerk ermee aansluit bij
het moderne levensgevoel. Maar een kerk die wat betreft ethische stellingnames vaart
op de publieke opinie, komt vroeg of laat tot de ontdekking uit koers te zijn geraakt.
En als de kerk uit koers is, kan ze onmogelijk op een adequate manier pastorale zorg
verlenen aan ethische drenkelingen. En juist het pastoraat is, als het om ethische zaken
gaat, van het allergrootste belang.
Tot zover het RD-commentaar.
Ds. H. Veldkamp, predikant van de Gereformeerde Kerken (nu PKN) schreef eens een niet onnuttige
verhandeling over de laatste dingen.
Over de ‘wederhouder’ en meer wat wel lezenswaardig is, hoewel we in alleen niet met
ds. H. Veldkamp kunnen meegaan lijkt het geschriftje me wel lezenswaard.
http://www.enigstetroos.org/HVeldkamp_D ... Mensen.pdf
belangrijker en duidelijker is de brochure van wijlen ds. J. van Haaren, met de titel
"De Grote Afval". Maar deze kan ik niet online vinden.
Misschien zijn er onder ons die dit geschriftje kennen. Het geeft als het ware
een profetische blik op de tijd die we nu beleven.
Als we werkelijkheid tot ons laten doordringen, zouden we dan niet leven in de tijd van de
grote afval?
Laten we schrikken, en niet onze ogen sluiten en zo verder leven totdat de Bruidegom komt
en onze lampen uitgaan.
Wie wordt bedoeld met “de wederhouder’? Deze wederhoud de volle openbaring van de
antichrist.
Ik kwam tot enkele gedachten na het lezen van het RD-commentaar, waar je de kerk
ziet verworden tot een anti-kerk.
Lees maar mee:
Duitse kerk laat Bijbelse koers los in gezinsnota
Een notitie -”Orientierungshilfe”- over huwelijk en gezin van de leiding van de
protestantse volkskerk van Duitsland, de Evangelische Kirche in Deutschland (EKD),
heeft bij de oosterburen tot grote ophef geleid.
In het stuk pleit het bestuur van de EKD ervoor om het traditionele gezin als norm
los te laten ten gunste van andere samenlevings¬vormen. Het gezin –man, vrouw en
eventuele kinderen– is volgens de leiding van de EKD niet rechtstreeks af te leiden uit
de Bijbel. En het huwelijk zoals wij dat kennen is, volgens het kerkbestuur, niet zomaar
een scheppingsordening te noemen. De aandacht van de kerk moet dan ook niet alleen
gaan naar hen die kiezen voor een klassiek huwelijk, maar ook naar andere
samenlevingsvormen waarin mensen in vrijheid voor elkaar kiezen en verantwoordelijkheid
voor elkaar nemen, zoals het heet. Dit betekent dat de kerk, volgens de notitie, ook rituelen
moet ontwikkelen voor relaties van gelijkgeslachtelijke partners of voor eenoudergezinnen.
Inmiddels zwelt de storm van kritiek op de notitie aan. In de kerk is de bekende theoloog
prof. dr. Peter Beyerhaus uit het Duitse Gomaringen (bij Tübingen), die bisschop
Nikolaus Schneider, voorzitter van het kerkbestuur, oproept om óf de nota terug te nemen
óf af te treden.
Maar ook buiten de kerk is er veel kritiek, zowel in de media als in de politiek. Ondertussen
heeft het kerkbestuur van de EKD in de deelstaat Saksen afstand genomen van de notitie.
Niet de minste kritiek komt van rooms-katholieke zijde. Een rooms-katholieke nieuwsdienst
stelde vast dat de leiding van de Evangelische Kirche steeds meer „met de mode van deze
tijd” meegaat, en die „boven de Heilige Schrift en de protestantse belijdenisgeschriften
plaatst.”
Dat de EKD met een ethische nota komt die inhoudelijk als liberaal gekwalificeerd kan worden,
is overigens niet nieuw. Ook bij de notitie van de kerk ”Denkschrift zu Fragen der Sexualethik”,
die in 1971 het licht zag, oordeelde een niet-kerkelijke wetenschapper dat de notitie wel
leek op een document van liberale seksualiteitspedagogen.
Toch maakt dit de inhoud van de nota zoals die er nu ligt niet minder droevig. In een tijd dat
in de politiek in Nederland en in Duitsland alle krachten zich bundelen tegen een Bijbelse levensstijl,
geeft de EKD deze ontwikkelingen met de Orientierungshilfe nog een extra duwtje.
De argumentatie voor veel stellige uitspraken in de nota is daarbij ook nog eens flinterdun.
Terwijl klassieke opvattingen overboord worden gezet met het argument dat ze
onvoldoende onderbouwd kunnen worden vanuit de Bijbel, worden moderne opvattingen
aan boord getild die in ieder geval alle verworteling in de Bijbel missen.
De EKD lijkt met deze nota misschien bij de tijd omdat de kerk ermee aansluit bij
het moderne levensgevoel. Maar een kerk die wat betreft ethische stellingnames vaart
op de publieke opinie, komt vroeg of laat tot de ontdekking uit koers te zijn geraakt.
En als de kerk uit koers is, kan ze onmogelijk op een adequate manier pastorale zorg
verlenen aan ethische drenkelingen. En juist het pastoraat is, als het om ethische zaken
gaat, van het allergrootste belang.
Tot zover het RD-commentaar.
Ds. H. Veldkamp, predikant van de Gereformeerde Kerken (nu PKN) schreef eens een niet onnuttige
verhandeling over de laatste dingen.
Over de ‘wederhouder’ en meer wat wel lezenswaardig is, hoewel we in alleen niet met
ds. H. Veldkamp kunnen meegaan lijkt het geschriftje me wel lezenswaard.
http://www.enigstetroos.org/HVeldkamp_D ... Mensen.pdf
belangrijker en duidelijker is de brochure van wijlen ds. J. van Haaren, met de titel
"De Grote Afval". Maar deze kan ik niet online vinden.
Misschien zijn er onder ons die dit geschriftje kennen. Het geeft als het ware
een profetische blik op de tijd die we nu beleven.