De grote afval... De wederhouder weggenomen?

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Ook voor dit topic is het goed onderstaande brochure eens te lezen.
Wie aandachtig leest zou bijna zeggen dat deze predikant in 1969 een blik op 2014 had...

http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... te-afval/0
Vond er weinig verrassends in staan.
Ik vind het zelf zelfs actueler dan het in 1969 was.
In de 45 jaar is het in ieder geval nog al wat meegevallen.
Ja... Waar blijft de belofte Zijner toekomst? Want van dat de vaderen ontslapen zijn blijven
alle dingen alzo...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door refo »

Dat is wat anders, beste Dia.
Dat is twijfelen aan het woord van God.
Maar wat deze ds doet is een profetie spreken waartoe hij niet geroepen was.

Overigens leeft de wederkomst weinig in de gereformeerde gezindte. Afval enzo vinden ze veel interessanter.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Sheba »

refo schreef:Dat is wat anders, beste Dia.
Dat is twijfelen aan het woord van God.
Maar wat deze ds doet is een profetie spreken waartoe hij niet geroepen was.

Overigens leeft de wederkomst weinig in de gereformeerde gezindte. Afval enzo vinden ze veel interessanter.
Sorry????
bij ons hebben de preken zoals in zovele gemeenten de afgelopen periode juist in het teken van de wederkomst gestaan. En ik durf je te verzekeren dat voor veel kinderen van God dit een levende werkelijkheid is. Waar uitgeroepen wordt... Maranatha, Jezus kom.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

lien75 schreef:
refo schreef:Dat is wat anders, beste Dia.
Dat is twijfelen aan het woord van God.
Maar wat deze ds doet is een profetie spreken waartoe hij niet geroepen was.

Overigens leeft de wederkomst weinig in de gereformeerde gezindte. Afval enzo vinden ze veel interessanter.
Sorry????
bij ons hebben de preken zoals in zovele gemeenten de afgelopen periode juist in het teken van de wederkomst gestaan. En ik durf je te verzekeren dat voor veel kinderen van God dit een levende werkelijkheid is. Waar uitgeroepen wordt... Maranatha, Jezus kom.
Het is waar. De druk wordt meer, de goddeloosheid, onverschilligheid en onkunde worden zeer groot,
en wij gaan door, alsof er niets aan de hand is. Ik weet het ook, dat er een volk uit gaat roepen:
Kom, Heere Jezus, kom haastiglijk! Dat volk kan de oordelen niet meer afbidden maar mag ze heilig aanbidden.
Dat is de diepe ernst van deze tijd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

DE VERKONDIGING VAN BABYLONS VAL

OPENBARING 17:1-2
1 En een uit de zeven engelen, die de zeven fiolen hadden, kwam en sprak met mij, en zeide tot mij: Kom herwaarts, ik zal u tonen het oordeel der grote hoer, die daar zit op vele wateren;
2 Met welke de koningen der aarde gehoereerd hebben, en die de aarde bewonen zijn dronken geworden van den wijn harer hoererij.


Met BABYLON wordt in het Nieuw Testament ROME bedoelt. Dit is klaar te lezen en te verstaan, als we ook de kanttekeningen erbij lezen.
Dit BABYLON wordt voorzegt dat het zal vallen.
In OPENBARING 18 lezen we de weeklachten over BABYLONS val:

1 En na dezen zag ik een anderen engel afkomen uit den hemel, hebbende grote macht, en de aarde is verlicht geworden van zijn heerlijkheid.
2 En hij riep krachtelijk met een grote stem, zeggende: Zij is gevallen, zij is gevallen, het grote Babylon, en is geworden een woonstede der duivelen, en een bewaarplaats van alle onreine geesten, en een bewaarplaats van alle onrein en hatelijk gevogelte;
3 Dewijl uit den wijn des toorns harer hoererij alle volken gedronken hebben, en de koningen der aarde met haar gehoereerd hebben, en de kooplieden der aarde rijk zijn geworden uit de kracht harer weelde.
4 En ik hoorde een andere stem uit den hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt.
5 Want haar zonden zijn de ene op de andere gevolgd tot den hemel toe, en God is harer ongerechtigheden gedachtig geworden.
6 Vergeldt haar, gelijk als zij ulieden vergolden heeft, en verdubbelt haar dubbel, naar haar werken; in den drinkbeker, waarin zij geschonken heeft, schenkt haar dubbel.
7 Zoveel als zij zichzelve verheerlijkt heeft, en weelde gehad heeft, zo grote pijniging en rouw doet haar aan; want zij zegt in haar hart: Ik zit als een koningin, en ben geen weduwe, en zal geen rouw zien.
8 Daarom zullen haar plagen op een dag komen, namelijk dood, en rouw, en honger, en zij zal met vuur verbrand worden; want sterk is de Heere God, Die haar oordeelt.
9 En de koningen der aarde, die met haar gehoereerd en weelde gehad hebben, zullen haar bewenen, en rouw over haar bedrijven, wanneer zij den rook haar brands zullen zien;
10 Van verre staande uit vreze van haar pijniging, zeggende: Wee, wee, de grote stad Babylon, de sterke stad, want uw oordeel is in een ure gekomen.
11 En de kooplieden der aarde zullen wenen en rouw maken over haar, omdat niemand hun waren meer koopt;
12 Waren van goud, en van zilver, en van kostelijk gesteente, en van paarlen, en van fijn lijnwaad, en van purper, en van zijde, en van scharlaken; en allerlei welriekend hout, en allerlei ivoren vaten, en allerlei vaten van het kostelijkste hout, en van koper, en van ijzer, en van marmersteen;
13 En kaneel, en reukwerk, en welriekende zalf, en wierook, en wijn, en olie, en meelbloem, en tarwe, en lastbeesten, en schapen; en van paarden, en van koetswagens, en van lichamen, en de zielen der mensen.
14 En de vrucht der begeerlijkheid uwer ziel is van u weggegaan; en al wat lekker en wat heerlijk was, is van u weggegaan; en gij zult hetzelve niet meer vinden.
15 De kooplieden dezer dingen, die rijk geworden waren van haar, zullen van verre staan uit vreze van haar pijniging, wenende en rouw makende;
16 En zeggende: Wee, wee, de grote stad, die bekleed was met fijn lijnwaad, en purper, en scharlaken, en versierd met goud, en met kostelijk gesteente, en met paarlen; want in een ure is zo grote rijkdom verwoest.
17 En alle stuurlieden, en al het volk op de schepen, en bootsgezellen, en allen, die ter zee handelen, stonden van verre;
18 En riepen, ziende den rook van haar brand, en zeggende: Wat stad was deze grote stad gelijk?
19 En zij wierpen stof op hun hoofden, en riepen, wenende en rouw bedrijvende, zeggende: Wee, wee, de grote stad, in dewelke allen, die schepen in de zee hadden, van haar kostelijkheid rijk geworden zijn; want zij is in een ure verwoest geworden.
20 Bedrijft vreugde over haar, gij hemel, en gij heilige apostelen, en gij profeten, want God heeft uw oordeel aan haar geoordeeld.
21 En een sterke engel hief een steen op als een groten molensteen, en wierp dien in de zee, zeggende: Aldus zal de grote stad Babylon met geweld geworpen worden, en zal niet meer gevonden worden.
22 En de stem der citerspelers, en der zangers, en der fluiters, en der bazuiners, zal niet meer in u gehoord worden; en geen kunstenaar van enige kunst zal meer in u gevonden worden; en geen geluid des molens zal in u meer gehoord worden.
23 En het licht der kaars zal in u niet meer schijnen; en de stem eens bruidegoms en ener bruid zal in u niet meer gehoord worden; want uw kooplieden waren de groten der aarde, want door uw toverij zijn alle volken verleid geweest.
24 En in dezelve is gevonden het bloed der profeten en der heiligen, en al dergenen, die gedood zijn op de aarde.

In het topic over of Rome de hoer is waarvan gesproken wordt lijkt nooit veel twijfel te hebben bestaan. En ook in ogenschouw nemend het huidige tijdsgewricht lijkt de val van het ROOMSE BABYLON toch reëel.
We kennen de ongekende wreedheid van IS. En wat IS wil, zo is vandaag in de krant te lezen, is duidelijk. “Er komt een oorlog om Europa”, zegt IS stellig.
Wellicht hebben onze kanttekenaren gelijk als men BABYLON als ROME aanmerkt. In de OPENBARING 18 is de val van BABYLON te lezen.

Lees ook de andere berichten in de krant: De grote secularisatie en meer over IS en de Islam,
dan zouden we onze tijd in het licht van de Bijbel moeten aanmerken als de tijd die kort voorafgaat
aan volle openbaring van de Antichrist en daarna zijn val. Lees verder wat er in Daniel, Ezechiel en
Openbaring staat aangaande de laatste dingen.

Dit moet een discussieforum zijn, maar of hier over te discussiëren valt dat weet ik nog niet.
Ik zie wel steeds meer de tekenen der tijd die duiden op het einde van deze bediening. Verder zie ik nog
een teken: Een toenemende gerustheid, gepaard met een toenemende haat tegen de Kerk. Ook dit is
toch een teken dat we ter harte moeten nemen.
Zijn er nog die er ANDERS over denken? Mensen die ROME niet (meer) als een gevaar zien?
Of zijn we hierin nog bij het oude gebleven? Ik hoor wel eens wat andere geluiden die wel te denken
geven. Des te opmerkelijker.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Curatorium »

Rome is een gevaar, Rome is niet hét gevaar.
Tevens geef je geen enkel bewijs dat Babylon = Rome. Wat de kanttekeningen zeggen doet er niet zoveel toe, dat is geen Bijbel.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:Rome is een gevaar, Rome is niet hét gevaar.
Tevens geef je geen enkel bewijs dat Babylon = Rome. Wat de kanttekeningen zeggen doet er niet zoveel toe, dat is geen Bijbel.
Ik hoef geen bewijs te leveren. Ik neem aan dat we hier allen van reformatorische afkomst zijn, en bekend
zijn met onze belijdenissen, de oudvaders en de kanttekeningen bij de Bijbel.
Ook uit bovenstaande reactie blijkt weer opnieuw: We blijven we gerust onder, of... we geloven het wel. (of niet)
Kijk wat er gebeurt -> Lees de Bijbel -> Let op de tekenen der tijden -> Wat is er gaande?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Curatorium schreef:Rome is een gevaar, Rome is niet hét gevaar.
Tevens geef je geen enkel bewijs dat Babylon = Rome. Wat de kanttekeningen zeggen doet er niet zoveel toe, dat is geen Bijbel.
Ik hoef geen bewijs te leveren. Ik neem aan dat we hier allen van reformatorische afkomst zijn, en bekend
zijn met onze belijdenissen, de oudvaders en de kanttekeningen bij de Bijbel.
Ook uit bovenstaande reactie blijkt weer opnieuw: We blijven we gerust onder, of... we geloven het wel. (of niet)
Kijk wat er gebeurt -> Lees de Bijbel -> Let op de tekenen der tijden -> Wat is er gaande?
Wat er ook gaande is: Een invoering van het salafisme. In naam der wet. Wat kan dat betekenen? Salafisme wil terug naar de oude pure Islam uit de tijd van Mohammed.
Nu ligt de vergelijking voor de hand: Orthodoxe christenen kan hetzelfde worden verweten. Wat zou daar menselijker wijze gesproken uit voort kunnen komen? Is het een vreemde zaak als we hier toch verontrust over zijn?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Wat er ook gaande is: Een invoering van het salafisme. In naam der wet. Wat kan dat betekenen? Salafisme wil terug naar de oude pure Islam uit de tijd van Mohammed.
Nu ligt de vergelijking voor de hand: Orthodoxe christenen kan hetzelfde worden verweten. Wat zou daar menselijker wijze gesproken uit voort kunnen komen? Is het een vreemde zaak als we hier toch verontrust over zijn?
Ook salafisten schijnen onderling heel verschillend te zijn, je hebt daar in elk geval ook niet-gewelddadige vormen van.
Maar ik denk dat deze ontwikkeling er mede aan bijdraagt dat de tolerantie richting christenen afneemt. De druk op reformatorische scholen neemt toe (vooral op LHBT-beleid), en zo zijn er meer voorbeelden te noemen.
Het is geen goede ontwikkeling, en we hoeven er niet naar te verlangen. Maar toch is het wel bijbels. Als we staande blijven, zal er verdrukking volgen - op welke schaal dan ook. Maar dan moet niet ons motto zijn: 'hier sta ik, maar ik kan ook nog wel anders.'
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Wat er ook gaande is: Een invoering van het salafisme. In naam der wet. Wat kan dat betekenen? Salafisme wil terug naar de oude pure Islam uit de tijd van Mohammed.
Nu ligt de vergelijking voor de hand: Orthodoxe christenen kan hetzelfde worden verweten. Wat zou daar menselijker wijze gesproken uit voort kunnen komen? Is het een vreemde zaak als we hier toch verontrust over zijn?
Ook salafisten schijnen onderling heel verschillend te zijn, je hebt daar in elk geval ook niet-gewelddadige vormen van.
Maar ik denk dat deze ontwikkeling er mede aan bijdraagt dat de tolerantie richting christenen afneemt. De druk op reformatorische scholen neemt toe (vooral op LHBT-beleid), en zo zijn er meer voorbeelden te noemen.
Het is geen goede ontwikkeling, en we hoeven er niet naar te verlangen. Maar toch is het wel bijbels. Als we staande blijven, zal er verdrukking volgen - op welke schaal dan ook. Maar dan moet niet ons motto zijn: 'hier sta ik, maar ik kan ook nog wel anders.'
Dan wordt het wel bang: Wie zal blijven staan? Zondag werd hier een preek gelezen van ds. W.J. Karels. Een actuele preek over Hebreeën 4:16. Ik heb gezien dat deze preek staat in "Uit de schat des Woords, 65e jaargang". Ds. Karels merkt op dat we nog niet worden vervolgd. Maar wie zal staande blijven? Stel dat de kerk omsingeld was door gewapende mensen staan, wie zou dan nog in de kerk komen? Misschien beter om de preek helemaal in de context te lezen.
Weliswaar staan deze opmerkingen niet direct in verband met de tekst, die was: Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, enz. Ik zou deze preek nog wel eens willen nalezen, maar ik heb dat deel van Uit de schat des Woords niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door eilander »

De vraag 'wie zal staande blijven' hoeven we nu niet te beantwoorden, als we niet met verdrukking te maken hebben. De Heere geeft Zijn genade nooit 'op voorraad'.

Petrus heeft die vraag beantwoord op het moment dat hij er nog niet mee te maken had: al zouden de andere discipelen afvallen, hij in elk geval niet; hij wilde zelfs wel met de Heere sterven. Daar bleef niets van over toen het een beetje in de buurt kwam.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Herman »

eilander schreef:De vraag 'wie zal staande blijven' hoeven we nu niet te beantwoorden, als we niet met verdrukking te maken hebben. De Heere geeft Zijn genade nooit 'op voorraad'.

Petrus heeft die vraag beantwoord op het moment dat hij er nog niet mee te maken had: al zouden de andere discipelen afvallen, hij in elk geval niet; hij wilde zelfs wel met de Heere sterven. Daar bleef niets van over toen het een beetje in de buurt kwam.
Ofwel, je hoeft je daar niet op voor te bereiden? Lukas 21 vers 9 wijst er dan op niet verschrikt te wezen als al deze dingen geschieden moeten.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:De vraag 'wie zal staande blijven' hoeven we nu niet te beantwoorden, als we niet met verdrukking te maken hebben. De Heere geeft Zijn genade nooit 'op voorraad'.

Petrus heeft die vraag beantwoord op het moment dat hij er nog niet mee te maken had: al zouden de andere discipelen afvallen, hij in elk geval niet; hij wilde zelfs wel met de Heere sterven. Daar bleef niets van over toen het een beetje in de buurt kwam.
Dat begrijp ik wel. Ds. Karels zei in die preek ook dat hij daarin ook tot zichzelf sprak. Maar het gaat wat mij betreft hier om signaleren van zaken en deze wat te benoemen. Ik heb meerdere malen gezegd (ook hier) dat ik niet pessimistisch ben over de Kerk. Dan heb ik het over de Kerk met een hoofdletter.

Wat me meer verontrust is dat we zo veel over de zaken heen zien, en snel weer vergeten. Voorbeeld: Toen de eerste aanslagen over de wereld gingen stonden de kranten er vol van. Nu 'went' het, zover dat 'wennen' genoemd kan worden. Feit is dat het in verhouding minder aandacht krijgt. Het is meer 'gewoon' geworden. Maar is daarmee ook 'gewoon'? Ik denk dat er wellicht meer aan de hand is dan we misschien denken. Dan hoeven echt niet te profeteren.

Het signaleren van verschillende zaken op zich alleen al roept soms bedenkelijke reacties op.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door eilander »

Herman schreef:
eilander schreef:De vraag 'wie zal staande blijven' hoeven we nu niet te beantwoorden, als we niet met verdrukking te maken hebben. De Heere geeft Zijn genade nooit 'op voorraad'.

Petrus heeft die vraag beantwoord op het moment dat hij er nog niet mee te maken had: al zouden de andere discipelen afvallen, hij in elk geval niet; hij wilde zelfs wel met de Heere sterven. Daar bleef niets van over toen het een beetje in de buurt kwam.
Ofwel, je hoeft je daar niet op voor te bereiden? Lukas 21 vers 9 wijst er dan op niet verschrikt te wezen als al deze dingen geschieden moeten.
Die tekst wijst dus dezelfde richting. We moeten ons voorbereiden op Zijn komst, maar we hoeven ons geen zorgen te maken over dingen die ons misschien niet overkomen: het is alles in Gods hand, Hij zal voor Zijn kerk ook zorgen als het erop aan komt.

Natuurlijk zijn we tegenwoordig reformatorisch (en weet ik wat al niet meer) genoeg om te zeggen: 'och och, wij zullen wel de eerste zijn die afvalt...' Feitelijk doen we dan hetzelfde als Petrus, namelijk vooruit lopen op wat er gebeuren zal. En of we het wel echt menen, is nog maar de vraag.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Herman schreef:
eilander schreef:De vraag 'wie zal staande blijven' hoeven we nu niet te beantwoorden, als we niet met verdrukking te maken hebben. De Heere geeft Zijn genade nooit 'op voorraad'.

Petrus heeft die vraag beantwoord op het moment dat hij er nog niet mee te maken had: al zouden de andere discipelen afvallen, hij in elk geval niet; hij wilde zelfs wel met de Heere sterven. Daar bleef niets van over toen het een beetje in de buurt kwam.
Ofwel, je hoeft je daar niet op voor te bereiden? Lukas 21 vers 9 wijst er dan op niet verschrikt te wezen als al deze dingen geschieden moeten.
Die tekst wijst dus dezelfde richting. We moeten ons voorbereiden op Zijn komst, maar we hoeven ons geen zorgen te maken over dingen die ons misschien niet overkomen: het is alles in Gods hand, Hij zal voor Zijn kerk ook zorgen als het erop aan komt.

Natuurlijk zijn we tegenwoordig reformatorisch (en weet ik wat al niet meer) genoeg om te zeggen: 'och och, wij zullen wel de eerste zijn die afvalt...' Feitelijk doen we dan hetzelfde als Petrus, namelijk vooruit lopen op wat er gebeuren zal. En of we het wel echt menen, is nog maar de vraag.
Hier gaan we de kant die ik niet bedoel. Het gaat mij om te proberen wakker te blijven en te signaleren wat er zich voordoet. Zijt dan nuchter en waakt. Want te tegenpartij, de duivel gaat om, om te verwoesten en indien mogelijk te doen vallen wat nog probeert om op Gods Woord te letten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie