Beste lien 75Ik zou graag willen weten uit welk gedeelte van de institutie je dit citaat van Calvijn hebt gehaald... Het zijn namelijk nogal drie dikke pillen om door te lezen.
Verder wil ik alvast opmerken dat er een bijna veelzeggend zwijgen is over een bevel voor de kinderdoop in het NT. Waarom? Omdat dat bevel niet nodig was. Voor Joden was de doop geen vreemde zaak en daarom ook geen punt van discussie. Zie de hele proselietendoop. Als er een ander lijn gekomen was dan die uit het OT, juist dan zou er zonder meer een discussie in het NT in de eerste christengemeenten hierover gevonden worden. Ik zie dat nergens terugkomen in heel het NT.
En de tijd erna? Als de voorstanders van de volwassendoop gelijk zouden hebben met hun argument, dat de kinderdoop pas lang na de apostolische tijd zou zijn ingevoerd, dan zou er in de kerkelijke documenten van de eerste eeuwen daar zeker een discussie over terug te vinden zijn. Er is wel een discussie over het feit, dat men later de doop juist ging uitstellen naar een later tijdstip, omdat men meende dat de doop zelf zoveel mogelijk zonde afwaste.lien 75
Als je even naar boven scrolt zul je zien dat ik je het boek en het hoofdstuk van de Inst. van Calvijn genoemd heb. Idd. zwijgt het N.T. over de kinderdoop, maar niet omdat het niet nodig was, maar omdat het tijdens het leven van de apostelen niet voorkwam. Dat daar geen discussie over gevoerd is kwam doordat het in mystieke Griekse denken van de vroege kerk uit de heidenen paste. Zoals je zelf aangeeft nam men als vanzelfsprekend aan dat door de doop de erfzonde werd afgewassen, dus ook weer die bijgelovige overschatting van het ritueel. Van Augustinus is bekend dat hij het niet nodig vond omdat hij, althans in zijn begintijd als bisschop, meende dat kinderen geen erfzonde hebben
En die vergelijking van de proselietendoop gaat niet op omdat dat geen chr.doop in de naam van de Vader,de Zoon en de Heilige.Geest was. Zelfs de doop van Johannes was slechts een voorlopige zie Hand.19 Wij moeten niet vergeten dat bij de doop om de gemeenschap met Christus in Zijn opstanding gaat en dat is een nieuwe schepping zie 2 Kor.5:17
Het gaat in het Oude en Nieuwe Testament om hetzelfde geloof, dezelfde strijd, dezelfde Zaligmaker etc. Maar de kerk als geloofsgemeenschap kon er niet zijn voordat Christus uit de doden was opgewekt en als Hoofd van Zijn gemeente de Heilige Geest had uitgestort Die niet gekomen is om heidenen in Israël in te lijven om de gelovigen uit Israel en uit de heidenen tot één lichaam te dopen, zie Efe 1:20-23, 1Cor 12:12,13 Er is in de Schrift een heilsorde die niet omkeerbaar is. Adam is eerst gemaakt en daarna Eva 2 Tim.2:13. En zo is het ook met Christus en zijn Gemeente:
gr:ereunao