Moet preek aansluiten op het dagelijks leven?

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Moet preek aansluiten op het dagelijks leven?

Bericht door Isala »

In het artikel staat dat mensen 'er iets mee moeten kunnen' (met de preek)
En daarom moet het aansluiten op het dagelijks leven.

Als ik heel eerlijk ben begrijp ik niet goed waarover het nu gaat.
Wat wil men er dan precies 'mee kunnen'?
wat wil men nu horen in de preek, het dagelijks leven of het wereldnieuws?
Ik vind dat zo vaag, die uitspraken.
Daar kan ik nu weer niets mee...
Mara schreef:Vaak tipt een dominee wel iets uit de actualiteit aan, als het past bij de tekst.
Zoals de oorlog in het Midden Oosten, of als er een vreselijke ramp is gebeurd.
Ja dat gebeurd denk ik, in de meeste kerken wel. Is ook goed denk ik. We erkennen dat alles onder Gods bestuur ligt. Als er een ramp is gebeurd, dan moeten wij voor de slachtoffers, hulp en bijstand vragen aan de Heere in het gebed. Dan wordt dat wereldgebeuren toch weer iets voor het geestelijke, dagelijkse leven.
Hora est!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moet preek aansluiten op het dagelijks leven?

Bericht door Mara »

Isala schreef:In het artikel staat dat mensen 'er iets mee moeten kunnen' (met de preek)
En daarom moet het aansluiten op het dagelijks leven.

Als ik heel eerlijk ben begrijp ik niet goed waarover het nu gaat.
Wat wil men er dan precies 'mee kunnen'?
wat wil men nu horen in de preek, het dagelijks leven of het wereldnieuws?
Ik vind dat zo vaag, die uitspraken.
Daar kan ik nu weer niets mee...
Mara schreef:Vaak tipt een dominee wel iets uit de actualiteit aan, als het past bij de tekst.
Zoals de oorlog in het Midden Oosten, of als er een vreselijke ramp is gebeurd.
Ja dat gebeurd denk ik, in de meeste kerken wel. Is ook goed denk ik. We erkennen dat alles onder Gods bestuur ligt. Als er een ramp is gebeurd, dan moeten wij voor de slachtoffers, hulp en bijstand vragen aan de Heere in het gebed. Dan wordt dat wereldgebeuren toch weer iets voor het geestelijke, dagelijkse leven.
Je hoort wel eens van mensen: het was een goede preek, dominee gaf veel huiswerk mee.
Misschien dat er ook bedoeld wordt dat je soms midden in de week, bij een moeilijke beslissing of het koesteren van een boezemzonde, je opeens bepaald wordt bij de preek van die afgelopen zondag.
Of als iemand iets tegen je zegt, dat je dan denkt: he, dat zei dominee zondag ook.
Maar verder moeten we de wereld door, met alle zorgen, moeiten en verdriet. Dan kan dominee wel eens een wegwijzer voor je zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie