Oudvaders over de Heilige Doop

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het genadeverbond, dat door zulk een grote bevestiging gestaafd wordt, namelijk door de dood van de Middelaar, wordt nu in de prediking van het Evangelie niet alleen aan ons, maar ook aan alle geslachten aangeboden, omdat Zijn goedheid en barmhartigheid tot in het duizendste geslacht is.
Voorts omdat het Verbond der zaligheid, dat aan de vaders en hun kinderen beloofd was, ook ons en onze kinderen toebehoort en die allen, die God ertoe roepen zal, gelijk het Evangelie duidelijk leert in Hand. 2 : 39: „U komt de belofte toe en uw kinderen en allen, die verre zijn, zovelen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.”
Ja, de plechtige nodiging en verzekering van Christus Zelf bevestigt het: „Laat de kinderkens tot Mij komen, want derzulken is het koninkrijk der hemelen.”
Dit moet daarom naarstig waargenomen worden, opdat wij het daarvoor houden, dat de genade van Christus of het Genadeverbond, door de prediking van het Evangelie niet slechts aan de ouders, maar ook aan de kinderen aangeboden wordt.
Voorts wanneer de ouders het Evangelie horen, hebben zij het ervoor te houden, dat hun niet alleen de beloften van hun eigen zaligheid, maar ook die van de zaligheid van hun kinderen toevertrouwd zijn, opdat ook zij in het geloof in Christus als erfgenaam van dezelfde beloften opgevoed worden.
Daarom antwoordden de apostelen de stokbewaarder op zijn vraag, wat hij moest doen om zalig te worden: „Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden, gij en uw huis” (Hand. 16 : 31). En zo zijn onze kinderen ook heilig krachtens het Verbond: „Ik zal uw God zijn, en uws zaads God” (1 Kor. 7 : 14; Ezra 9 : 2).
Dat de belofte van het Evangelie uitdrukkelijk aan onze kinderen geschied is, blijkt uit Deut. 30 : 6, en wel omdat het niet genoeg is, wanneer men voor zeker houdt, dat de beloften van het Verbond aan onze kinderen aangeboden worden. Op deze wijze denken sommigen immers, dat de Doop de eerste ingang van de zaligheid is en dat hun in deze allereerst de zaligheid beloofd wordt, waardoor de vorige beloften van het Evangelie, die hun reeds vóór hun geboorte gedaan zijn, uitgesloten worden. Doch dat moet in de prediking van het Evangelie voornamelijk vastgesteld worden, want de zegelen zien op het Woord van het Verbond of op de prediking van het Evangelie zelf.
Deze tekenen verzegelen op zichtbare wijze, hetgeen aan de gelovigen in het Evangelie ten opzichte van hun zaad beloofd wordt. Want hoe komt het, dat wij aan de Jood zijn kind niet met geweld ontnemen en na het gedoopt te hebben, hem teruggeven, opdat het zalig moge worden? Omdat het zalig worden niet van de Doop, alleen van het geloof afhangt! Omdat het Evangelie de verbondsgenade aan de ouders met hun kinderen aanbiedt, tot in het duizendste geslacht. Wanneer nu de ouders het aangeboden Verbond versmaden, kunnende kinderen hierin niet opgenomen worden. Wanneer aan de Jood zijn kind ontnomen zou worden en het met geweld gedoopt werd, dan zou dit niet anders dan een gruwelijke ontheiliging van de Heilige Doop zijn, omdat het zegel van het Verbond op hen, die niet tot het Verbond behoren, zou gedrukt worden en zo zou noch het bevel gehoorzaamd, noch de belofte verzegeld worden.
God beveelt het, opdat de kerk in de zichtbare gemeenschap van de heiligen gezien zou worden. Hij wordt hierdoor in dit en in het toekomstige leven in Christus erkend en verheerlijkt, opdat alle volwassenen op het gehoor van het Evangelie (hetzij zij kinderen hebben of niet) het zegelteken van het geloof tot een getuigenis van onderlinge overeenkomst tussen Christus en hen mogen ontvangen. Dit getuigenis houdt in, dat God, Vader, Zoon en Heilige Geest de God van hen en hun zaad is, en dat ook zij daarom door Zijn genade voor Hem willen leven en hun kinderen als Zijn eigendom voor Hem willen opvoeden.
Dit bevel nu gaat gewis de kinderen van de ongelovigen niet aan, noch hun ouders, maar wel de bedreiging, „die in de Zoon niet gelooft, de toorn Gods blijft op hem.”
In het kort, God gebiedt de ouders, dat zij in Christus, Die hun in het Evangelie aangeboden wordt, zouden geloven en hun kinderen voor Hem zouden opvoeden. Ook gebiedt Hij hun, dat zij zowel als hun kinderen het zegelteken van het geloof tot een getuigenis van toestemming samen zouden ontvangen, omdat de belofte niemand anders geldt, dan de gelovigen en hun kinderen (1 Kor. 7 : 14; Ezra 9 : 2).
Hieruit volgt ook, dat God in de Doop niets van onze eigen krachten eist, omdat Christus onze verdorven natuur veroordeelt en onze oude mens door de kracht van Christus' dood en opstanding vergaan moet (Joh. 3; Rom. 6). De Heere wil echter, dat wij onszelf wantrouwende, geheel van Hem afhankelijk zouden zijn. God eist dan geloof en bekering alle dagen van ons leven, niet uit ons, maar van ons, doch, in de hand en uit de gaven van Christus. En aldus is onze belofte in de Doop gedaan, die in Zijn genade ons in het Evangelie aangeboden wordt, namelijk, dat Christus voor ons een Zaligmaker van verdienste en kracht is. Het getuigenis van deze kracht in ons is de belofte der consciëntie, waardoor wij ons door Zijn gave aan Hem volgens Zijn bevel verbonden hebben. Terwijl ons zaad door Zijn verdiensten geheiligd (1 Kor. 7 : 14) en in de aangeboden genade van het Verbond begrepen is: „Ik zal uw God en de God uws zaads zijn.”
Caspar Olevianus : Getuigenissen van het genadeverbond.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:
DDD schreef:Dat is natuurlijk precies het verschil van inzicht. Volgens mij behoren de kinderen wel degelijk tot het genadeverbond. Maar goed, daarover wordt al sinds de 16e eeuw verschillend gedacht en misschien ook wel eerder.
Waarom spreek je dan zo neerbuigend over die verschillende meningen binnen je eigen kerkverband. Ik krijg een weerzinwekkend gevoel als ik sommige postings van jouw hand lees.
Ik geloof niet dat ik neerbuigend over verschillen van mening of over andere meningen spreek. Soms wellicht wat ironisch maar dat is voor mij niet hetzelfde. Het ergste wat ik lees is het woord rariteiten. Daarmee bedoel ik dat er soms allerlei pogingen worden gedaan om het doopformulier te laten zeggen wat er nu precies niet staat, idem met de HC. Ik bedoel dat niet neerbuigend, maar goed, kennelijk komt het zo over.

Maar goed, in mijn kerkverband is inderdaad niet alleen rechtzinnigheid te horen, zo kijk ik er althans tegen aan. Het bederf van het beste is het slechtste, zeggen ze wel eens. Als je op een belangrijk punt doorvloeit dan kan het zo zijn dat het Evangelie in zijn tegendeel lijkt te verkeren. Maar als ik dat zeg bedoel ik dat niet neerbuigend maar bezorgd.

Voor het overige is het misschien beter om weerzinwekkende berichten via PM te becommentarieren met een cc aan de moderatoren. Dan kan ik daar ook rekening mee houden. Maar ik krijg ook wel eens de kriebels van bijdragen van bepaalde mensen uit mijn kerkverband, dat is niet de norm om vast te stellen of iemand fatsoenlijk het gesprek voert.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door Afgewezen »

DDD schreef:Voor het overige is het misschien beter om weerzinwekkende berichten via PM te becommentarieren met een cc aan de moderatoren. Dan kan ik daar ook rekening mee houden. Maar ik krijg ook wel eens de kriebels van bijdragen van bepaalde mensen uit mijn kerkverband, dat is niet de norm om vast te stellen of iemand fatsoenlijk het gesprek voert.
Als je je in het openbaar misdraagt (ik zeg niet dat het zo is, maar áls...) , mag je daar in het openbaar op aangesproken worden. Dat hoeft niet via PB.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door DDD »

Ik vermoed dat de weerzin hem niet zozeer zit in aanwijsbare misdragingen. En los daarvan, als je je in het openbaar onbewust misdraagt, is het toch nog steeds heel christelijk om iemand apart te nemen en hem de betreffende conventies en gevoeligheden bescheidenlijker uit te leggen. Dus wij verschillen daar dan over van mening.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door Afgewezen »

DDD schreef:Ik vermoed dat de weerzin hem niet zozeer zit in aanwijsbare misdragingen. En los daarvan, als je je in het openbaar onbewust misdraagt, is het toch nog steeds heel christelijk om iemand apart te nemen en hem de betreffende conventies en gevoeligheden bescheidenlijker uit te leggen. Dus wij verschillen daar dan over van mening.
Paulus bestrafte Petrus in het openbaar. Als je in het openbaar uitlatingen doet, zoals op een forum, kun je daar in het openbaar reacties op verwachten, ook negatieve. Of je dat nu prettig vindt of niet.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door Johann Gottfried Walther »

En wat zij ons verder vragen, namelijk welk geloof toch wel enige jaren lang op
onze Doop gevolgd is, opdat ze daaruit zouden bewijzen, dat de Doop ongeldig is,
daar hij aan ons slechts geheiligd wordt door het woord der belofte met geloof
ontvangen, daarop antwoorden wij, dat wij wel, in onze blindheid en ongelovigheid,
lange tijd de belofte, die ons in de Doop gegeven was, niet gekend hebben, maar dat
toch de belofte zelf, daar ze van Gods was, altijd vast, krachtig en waarachtig
gebleven is. Ook al waren alle mensen leugenachtig en trouweloos, zo houdt God toch
niet op waarachtig te zijn; ook al waren alle mensen verloren, Christus blijft toch de
zaligheid. Wij erkennen dus, dat de Doop voor die tijd ons van niet 't minste voordeel
geweest is, toen de belofte, die ons in de Doop werd aangeboden en zonder welke de
Doop niets is, veronachtzaamd terneerlag. Maar nu, nu wij door Gods genade
begonnen zijn ons te bekeren, klagen wij onze blindheid en hardheid des harten aan,
daar wij tegenover zo grote goedheid Gods zo lang ondankbaar geweest zijn. Verder
geloven wij niet, dat de belofte zelf verdwenen is; ja veeleer overwegen wij aldus:
God belooft door de Doop vergeving der zonden en Hij zal zonder twijfel de
beloofde vergeving aan allen, die geloven, verschaffen. Die belofte is ons in de Doop
aangeboden; laat ons haar dus door het geloof omhelzen. Zij is voor ons wel wegens
ons ongeloof lange tijd begraven geweest; laat ons haar dus nu door het geloof
aanvaarden. Daarom, wanneer de Heere het Joodse volk tot bekering uitnodigt,
gebiedt Hij hun, die door een goddeloze (zoals wij zeiden) en heiligschennende hand
besneden waren en enige tijd lang in dezelfde goddeloosheid verstrikt geleefd hadden,
niets aangaande een tweede besnijdenis, maar Hij dringt alleen aan op bekering des
harten. Want, ook al was het verbond door hen geschonden, zo bleef toch het teken
des verbond naar des Heeren instelling altijd krachtig en onschendbaar. Ze werden dus
alleen op voorwaarde van bekering hersteld in het verbond, hetwelk God eenmaal met
hen in de besnijdenis gemaakt had; maar die besnijdenis, die ze door de hand van een
verbondbrekende priester ontvangen hadden, hadden ze wederom, voorzover in hen
was, bezoedeld, en haar uitwerking uitgedoofd.
Johannes Calvijn
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door DDD »

Afgewezen schreef:
DDD schreef:Ik vermoed dat de weerzin hem niet zozeer zit in aanwijsbare misdragingen. En los daarvan, als je je in het openbaar onbewust misdraagt, is het toch nog steeds heel christelijk om iemand apart te nemen en hem de betreffende conventies en gevoeligheden bescheidenlijker uit te leggen. Dus wij verschillen daar dan over van mening.
Paulus bestrafte Petrus in het openbaar. Als je in het openbaar uitlatingen doet, zoals op een forum, kun je daar in het openbaar reacties op verwachten, ook negatieve. Of je dat nu prettig vindt of niet.
Zeker. Ik heb geen enkel probleem met reacties hoor. Die lok ik graag uit. Maar ik stelde alleen vast wat een uitnemender weg was, als iemand wil melden dat mijn reacties hem weerzinwekkend voorkomen. En dat is een heel ander punt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:
Afgewezen schreef:
DDD schreef:Ik vermoed dat de weerzin hem niet zozeer zit in aanwijsbare misdragingen. En los daarvan, als je je in het openbaar onbewust misdraagt, is het toch nog steeds heel christelijk om iemand apart te nemen en hem de betreffende conventies en gevoeligheden bescheidenlijker uit te leggen. Dus wij verschillen daar dan over van mening.
Paulus bestrafte Petrus in het openbaar. Als je in het openbaar uitlatingen doet, zoals op een forum, kun je daar in het openbaar reacties op verwachten, ook negatieve. Of je dat nu prettig vindt of niet.
Zeker. Ik heb geen enkel probleem met reacties hoor. Die lok ik graag uit. Maar ik stelde alleen vast wat een uitnemender weg was, als iemand wil melden dat mijn reacties hem weerzinwekkend voorkomen. En dat is een heel ander punt.
Zullen we in dit topic stoppen met de controverse Afgewezen - DDD en discusseren over het onderwerp?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door SecorDabar »

Johann Gottfried Walther schreef:Willem Teelinck (1579 - 1629)

De Doop.

Wat betreft Gods beloften: als ge uzelf in zware aanvechting gevoelt en u een of ander drukkende gedachte overkomt aangaande uw eeuwige zaligheid, zie dan op uw Christelijke Doop, het zegel van het verbond der genade, en tracht uw ziel goed voor te houden, dat het, aangezien het God zozeer ernst geweest is om u alleszins te verzekeren van Zijn genade tot u, nu ook wederkerig uw schuldige plicht is om volkomen te hopen op de genade die u in de Doop is bevestigd. En wat betreft uw eigen beloften: als ge uzelf verlokt voelt tot einigerlei kwaad of uzelf traag voelt tot het dienen van God, denk ook dan aan uw Christelijke Doop en zeg tot uzelf: "Hoe zou ik zo'n kwaad doen jegens mijn God?


Het voornaamste doel van de Christelijke Doop is (óók in geval van volwassendoop) altijd dit geweest, dat aan de dopeling verzegeld zou worden Gods genade, die Hij om Christus'wil beloofd heeft in Zijn genadeverbond...
Zodat ook de vastigheid van Gods genade die in de doop aan de volwassenen belooft en verzegeld wordt, naar haar aard niet afhangt van hun geloof en bekering, maar van Gods eigen genade en trouw, in de volkomen verdienste van Christus. Want Gods genadeverbond, dat volkomen is, kan naar zijn aard niet steunen en rusten op iets dat onvolkomen en onvast is, maar alleen op de volkomen en vaste genade Gods, die wordt beloofd en toegezegd omwille van de volkome verdienstee van Christus ook aan diegenen wiesn geloof en bekering niet volkomen zijn, - als het maar oprecht en ongeveinsd is. ...


Het is geen ijdele en vergeefse plechtigheid jegens een geboren koning, dat hij in zijn onmondigheid reeds over zijn erflanden wordt ingehuldigd en gekroond, zoals dat geschiedde met Joas (2 Kon. 11). Want als is het dat de kleine kinderen het niet begrijpen, toch owrden zij door zo'n (doop)plechtigheid gesteld in het bezit van hun recht.

(uit Huys-boeck)
Ik zal proberen de discussie weer inhoudelijk op gang te brengen:

Teelinck heeft het in alinea 1 over "zware aanvechtingen", "drukkende gedachten",
"traag voelen tot het dienen"
In alinea 2 over "onvolkomen en onvast",geloof en bekering "niet volkomen zijn".

Juist voor zulken wordt de waarde van de doop dat de Heere hen verzekerd van Zijn genade, en hen ook wederkerig hun schuldige plicht is om volkomen te hopen op de genade die hen in de Doop is bevestigd.

Het komt dus wel aan op het levende geloof, en dat levende geloof is niet zonder aanvechtingen, strijd tegen traagheid,e.d.
En niet op een dor, droog, verstandelijk beredeneren van het leerstuk van de Heilige Doop.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door ejvl »

SecorDabar schreef: Het komt dus wel aan op het levende geloof, en dat levende geloof is niet zonder aanvechtingen, strijd tegen traagheid,e.d
Maar dat zijn ook ook geen voorwaarde of vrucht van het geloof, men kan daaraan niet toetsen of het een geloof is.
Of als men heel weinig aanvechtingen heeft twijfelen of het geloof wel echt is, het is geen meetsnoer, sterker nog, twijfel is ongeloof, dus een zonde, waar gelovigen helaas wel mee te maken hebben, maar het is niet goed...
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door SecorDabar »

ejvl schreef:
SecorDabar schreef: Het komt dus wel aan op het levende geloof, en dat levende geloof is niet zonder aanvechtingen, strijd tegen traagheid,e.d
Maar dat zijn ook ook geen voorwaarde of vrucht van het geloof, men kan daaraan niet toetsen of het een geloof is.
Of als men heel weinig aanvechtingen heeft twijfelen of het geloof wel echt is, het is geen meetsnoer, sterker nog, twijfel is ongeloof, dus een zonde, waar gelovigen helaas wel mee te maken hebben, maar het is niet goed...
Er is echter wel onderscheid tussen zondig ongeloof en ongelovige bestrijdingen.
Ik begrijp wel wat u bedoelt over het geen voorwaarden stellen.
De mate waarin die bestrijdingen en aanvechtingen bestaan,
daar hebben we het dan ook niet over.
Alleen zijn er duizenden en nog eens duizenden die zich hier achter gaan verschuilen door te zeggen dat men geen voorwaarden mag stellen,
die zien het historieel geloof aan voor het zaligmakend geloof.
Teelinck heeft wel degelijk over "zware aanvechtingen", "drukkende gedachten",
"traag voelen tot het dienen" "onvolkomen en onvast",geloof en bekering "niet volkomen zijn".

Ik heb eens ergens gelezen: Als men nooit geen geloof heeft,
dan is dat ook geen levend geloof,
maar de Strijdende Kerk heeft niet altijd geloof

Dus mijn vraag om dit topic inhoudelijk te houden:
Waarom heeft Teelinck het hier over "zware aanvechtingen", "drukkende gedachten",
"traag voelen tot het dienen" "onvolkomen en onvast",geloof en bekering "niet volkomen zijn"???.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door ejvl »

Omdat dit wellicht zijn beleving is?
God gaat met een ieder Zijn weg, en daar horen persoonlijke belevingen bij.
In de bijbel staat nergens dat er traagheid of zware aanvechtingen of twijfel behoren te zijn of dat het niet goed is als iemand altijd geloof heeft, wij behoren daar ook geen meetsnoer van te maken.
Dit is ook mijn bezwaar tegen "bekeringsgeschiedenissen" bijvoorbeeld, mensen kunnen zich eraan spiegelen.

Laten we het bij het woord houden, er staat wel dat wij in de wereld verdrukking zullen hebben, maar hoeveel, en in welke mate en wat dat inhoud, daar hebben wij niets over te zeggen.
Dus ook als iemand altijd geloof heeft, of als iemand bijna geen aanvechtingen heeft, het is niet bijbels te onderbouwen dat er perse zware traagheid en aanvechtingen behoren te zijn, zeker kan dat beleefd worden, zeker kan het zover gaan dat de haren uit het hoofd getrokken worden of dat er kruipend door het stof gegaan word, maar het is geen "must" het kan een beleving zijn, maar geen regel, het is een persoonlijke weg.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door Afgewezen »

DDD schreef:Zeker. Ik heb geen enkel probleem met reacties hoor. Die lok ik graag uit. Maar ik stelde alleen vast wat een uitnemender weg was, als iemand wil melden dat mijn reacties hem weerzinwekkend voorkomen. En dat is een heel ander punt.
En kennelijk vond jij het op jouw beurt ook weer nodig Erasmiaan hier in het openbaar op te wijzen. :)
Overigens wat mij betreft genoeg over dit punt.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door SecorDabar »

ejvl schreef:Omdat dit wellicht zijn beleving is?
God gaat met een ieder Zijn weg, en daar horen persoonlijke belevingen bij.
In de bijbel staat nergens dat er traagheid of zware aanvechtingen of twijfel behoren te zijn of dat het niet goed is als iemand altijd geloof heeft, wij behoren daar ook geen meetsnoer van te maken.
Dit is ook mijn bezwaar tegen "bekeringsgeschiedenissen" bijvoorbeeld, mensen kunnen zich eraan spiegelen.

Laten we het bij het woord houden, er staat wel dat wij in de wereld verdrukking zullen hebben, maar hoeveel, en in welke mate en wat dat inhoud, daar hebben wij niets over te zeggen.
Dus ook als iemand altijd geloof heeft, of als iemand bijna geen aanvechtingen heeft, het is niet bijbels te onderbouwen dat er perse zware traagheid en aanvechtingen behoren te zijn, zeker kan dat beleefd worden, zeker kan het zover gaan dat de haren uit het hoofd getrokken worden of dat er kruipend door het stof gegaan word, maar het is geen "must" het kan een beleving zijn, maar geen regel, het is een persoonlijke weg.
In ben het van harte met u eens dat geloofsbelevingen
niet conditioneel zijn, dat is zelfs onbijbels,
al onze gerechtigheden (belevingen) zijn als een wegwerpelijk kleed.
maar ik las eens op een grafsteen:
Zonder strijd, geen overwinning.

Er bestaat m.i. geen Strijdende Kerk zonder strijd.
Als u daarmee van mening verschilt, dan blijven onze meningen blijvend.

Gelukkig dat Teelinck het hier wel over die ongelovige bestrijdingen heeft:
"zware aanvechtingen", "drukkende gedachten",
"traag voelen tot het dienen" , "onvolkomen en onvast",
geloof en bekering "niet volkomen zijn".
hij wist wat het inhoudt in de Strijdende Kerk te zijn.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door ejvl »

SecorDabar schreef: In ben het van harte met u eens dat geloofsbelevingen
niet conditioneel zijn, dat is zelfs onbijbels,
al onze gerechtigheden (belevingen) zijn als een wegwerpelijk kleed.
maar ik las eens op een grafsteen:
Zonder strijd, geen overwinning.

Er bestaat m.i. geen Strijdende Kerk zonder strijd.
Als u daarmee van mening verschilt, dan blijven onze meningen blijvend.
In de praktijk ik het inderdaad een strijdende kerk, ik zal echter niet zeggen dat iemand zonder strijd geen kind van God zou kunnen zijn, wellicht is die persoon zwak en God beproefd niet boven hetgeen vermag, daar ben ik dus voorzichtig mee, ook met het kwalificeren van bepaalde soorten strijd.
Ik denk wel dat we het eens zijn, want ook in de posting van Teelinck kan ik mij vinden, mits het, zoals ik eerder zei, geen conditionele voorwaarden en belevingen zijn, maar dat vind u (gelukkig) ook.
Plaats reactie