Oudvaders over de Heilige Doop

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:
Erasmiaan schreef:
DDD schreef:Dat is natuurlijk precies het verschil van inzicht. Volgens mij behoren de kinderen wel degelijk tot het genadeverbond. Maar goed, daarover wordt al sinds de 16e eeuw verschillend gedacht en misschien ook wel eerder.
Waarom spreek je dan zo neerbuigend over die verschillende meningen binnen je eigen kerkverband. Ik krijg een weerzinwekkend gevoel als ik sommige postings van jouw hand lees.
Ik geloof niet dat ik neerbuigend over verschillen van mening of over andere meningen spreek. Soms wellicht wat ironisch maar dat is voor mij niet hetzelfde. Het ergste wat ik lees is het woord rariteiten. Daarmee bedoel ik dat er soms allerlei pogingen worden gedaan om het doopformulier te laten zeggen wat er nu precies niet staat, idem met de HC. Ik bedoel dat niet neerbuigend, maar goed, kennelijk komt het zo over.

Maar goed, in mijn kerkverband is inderdaad niet alleen rechtzinnigheid te horen, zo kijk ik er althans tegen aan. Het bederf van het beste is het slechtste, zeggen ze wel eens. Als je op een belangrijk punt doorvloeit dan kan het zo zijn dat het Evangelie in zijn tegendeel lijkt te verkeren. Maar als ik dat zeg bedoel ik dat niet neerbuigend maar bezorgd.
Jij zet een bepaalde lijn in je kerkverband weg als afwijkend van de belijdenisgeschriften en formulieren en dan ook nog dat het het Evangelie in het tegendeel verkeert. Dat zijn verdachtmakingen die ik ongehoord vind. De vraag is of je wel in dat kerkverband thuishoort, want de lijn waar jij op doelt en die je op deze wijze diskwalificeert, is vanouds aanwezig geweest, ja is verbonden aan het ontstaan van de gemeenten (lees de oude predikanten, lees ds. Kersten) en het merendeel zit nog steeds op deze lijn.

Wat jij voorstaat, daarmee kun je prima in de Gereformeerde Bond terecht, of een dergelijke richting. Maar het is echt wat anders.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:[ De vraag is of je wel in dat kerkverband thuishoort, .
Tuurlijk... Zo ga je met kritiek om...
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:De vraag is of je wel in dat kerkverband thuishoort, .
Tuurlijk... Zo ga je met kritiek om...
Die vraag komt in me op, ja. Geen probleem met vrouwen in het ambt, allerlei kritiek de hoofdlijn enz. Dan mag ik me dat toch afvragen? Het gekke is dat DDD zich zorgen maakt over de koers... volgens mij draai je de zaken dan gewoon om...
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door Jongere »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:De vraag is of je wel in dat kerkverband thuishoort, .
Tuurlijk... Zo ga je met kritiek om...
Die vraag komt in me op, ja. Geen probleem met vrouwen in het ambt, allerlei kritiek de hoofdlijn enz. Dan mag ik me dat toch afvragen? Het gekke is dat DDD zich zorgen maakt over de koers... volgens mij draai je de zaken dan gewoon om...
.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door Erasmiaan »

Net zoals Hendriks in de PKN geplaatst is? Ik bedoel alleen dat daar dit soort opvattingen meer gemeengoed zijn.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door Wilhelm »

Ik doelde op het feit dat dit zulke zwakke opmerkingen zijn, die helaas maar al te veel te horen zijn.
Heb je vragen? Heb je kritiek? Ach stap dan van kerkverband over.

En begrijp me goed, ik doel nu niet speciaal op jouw. Maar tal van ambtsdragers tot aan predikanten aan toe kramen dit soort taal uit.
Weg met mensen die nadenken, weg met die lastpakken. En als ze dan na een lange weg geen andere mogelijkheid zien dan, met pijn in het hart, naar een andere kerk te gaan, dan wordt men nagewezen. Tja, het is toch wat. Vijandschap , dat is het... Hij of zij wilde niet buigen onder het ambtelijke gezag..

En tegelijkertijd blij dat er weer een lastpak minder is.
Helaas ken ik deze voorbeelden vanuit de praktijk. Tot aan ambtsdragers aan toe die wat vragen hadden bij een boekje van een van de predikanten. Ook zij kregen van deze predikant het advies om maar eens buiten ons kerkverband te kijken..
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:Ik doelde op het feit dat dit zulke zwakke opmerkingen zijn, die helaas maar al te veel te horen zijn.
Heb je vragen? Heb je kritiek? Ach stap dan van kerkverband over.

En begrijp me goed, ik doel nu niet speciaal op jouw. Maar tal van ambtsdragers tot aan predikanten aan toe kramen dit soort taal uit.
Weg met mensen die nadenken, weg met die lastpakken. En als ze dan na een lange weg geen andere mogelijkheid zien dan, met pijn in het hart, naar een andere kerk te gaan, dan wordt men nagewezen. Tja, het is toch wat. Vijandschap , dat is het... Hij of zij wilde niet buigen onder het ambtelijke gezag..

En tegelijkertijd blij dat er weer een lastpak minder is.
Helaas ken ik deze voorbeelden vanuit de praktijk. Tot aan ambtsdragers aan toe die wat vragen hadden bij een boekje van een van de predikanten. Ook zij kregen van deze predikant het advies om maar eens buiten ons kerkverband te kijken..
Natuurlijk, het is de bekende kritiek. Het is niet goed dat men zegt: ga dan maar weg, o.i.d.
Als een predikant of ambtsdrager te maken krijgt met iemand met kritiek, dan worden er gesprekken gevoerd. De predikant hoopt dat de criticus in gaat zien dat de kritiek onterecht is. Na een bepaalde tijd zal de predikant of ambtsdrager tot de conclusie komen dat dit niet lukt. Welke situatie heb je dan? Een kritisch lid dat de kerk wil veranderen naar opvattingen die vaak in andere kerken gemeengoed zijn. Dan kan ik het me wel voorstellen dat gezegd wordt: daar hoor je eigenlijk, als je die en die visie er op na houdt. Al zijn dat soort opmerkingen in zekere zin niet goed te praten.
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door Johannes 3:16 »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Ik doelde op het feit dat dit zulke zwakke opmerkingen zijn, die helaas maar al te veel te horen zijn.
Heb je vragen? Heb je kritiek? Ach stap dan van kerkverband over.

En begrijp me goed, ik doel nu niet speciaal op jouw. Maar tal van ambtsdragers tot aan predikanten aan toe kramen dit soort taal uit.
Weg met mensen die nadenken, weg met die lastpakken. En als ze dan na een lange weg geen andere mogelijkheid zien dan, met pijn in het hart, naar een andere kerk te gaan, dan wordt men nagewezen. Tja, het is toch wat. Vijandschap , dat is het... Hij of zij wilde niet buigen onder het ambtelijke gezag..

En tegelijkertijd blij dat er weer een lastpak minder is.
Helaas ken ik deze voorbeelden vanuit de praktijk. Tot aan ambtsdragers aan toe die wat vragen hadden bij een boekje van een van de predikanten. Ook zij kregen van deze predikant het advies om maar eens buiten ons kerkverband te kijken..
Natuurlijk, het is de bekende kritiek. Het is niet goed dat men zegt: ga dan maar weg, o.i.d.
Als een predikant of ambtsdrager te maken krijgt met iemand met kritiek, dan worden er gesprekken gevoerd. De predikant hoopt dat de criticus in gaat zien dat de kritiek onterecht is. Na een bepaalde tijd zal de predikant of ambtsdrager tot de conclusie komen dat dit niet lukt. Welke situatie heb je dan? Een kritisch lid dat de kerk wil veranderen naar opvattingen die vaak in andere kerken gemeengoed zijn. Dan kan ik het me wel voorstellen dat gezegd wordt: daar hoor je eigenlijk, als je die en die visie er op na houdt. Al zijn dat soort opmerkingen in zekere zin niet goed te praten.
En wat als de kritiek terecht is?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door eilander »

Johannes 3:16 schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Ik doelde op het feit dat dit zulke zwakke opmerkingen zijn, die helaas maar al te veel te horen zijn.
Heb je vragen? Heb je kritiek? Ach stap dan van kerkverband over.

En begrijp me goed, ik doel nu niet speciaal op jouw. Maar tal van ambtsdragers tot aan predikanten aan toe kramen dit soort taal uit.
Weg met mensen die nadenken, weg met die lastpakken. En als ze dan na een lange weg geen andere mogelijkheid zien dan, met pijn in het hart, naar een andere kerk te gaan, dan wordt men nagewezen. Tja, het is toch wat. Vijandschap , dat is het... Hij of zij wilde niet buigen onder het ambtelijke gezag..

En tegelijkertijd blij dat er weer een lastpak minder is.
Helaas ken ik deze voorbeelden vanuit de praktijk. Tot aan ambtsdragers aan toe die wat vragen hadden bij een boekje van een van de predikanten. Ook zij kregen van deze predikant het advies om maar eens buiten ons kerkverband te kijken..
Natuurlijk, het is de bekende kritiek. Het is niet goed dat men zegt: ga dan maar weg, o.i.d.
Als een predikant of ambtsdrager te maken krijgt met iemand met kritiek, dan worden er gesprekken gevoerd. De predikant hoopt dat de criticus in gaat zien dat de kritiek onterecht is. Na een bepaalde tijd zal de predikant of ambtsdrager tot de conclusie komen dat dit niet lukt. Welke situatie heb je dan? Een kritisch lid dat de kerk wil veranderen naar opvattingen die vaak in andere kerken gemeengoed zijn. Dan kan ik het me wel voorstellen dat gezegd wordt: daar hoor je eigenlijk, als je die en die visie er op na houdt. Al zijn dat soort opmerkingen in zekere zin niet goed te praten.
En wat als de kritiek terecht is?
Terechte vraag van Joh3vs16. Daarbij wordt hier door Erasmiaan naar mijn mening voorbij gegaan aan het feit dat een kerkverband waarin je bent gedoopt, belijdenis hebt gedaan, etc. je lief is. Als deze liefde inhoudt dat je geen kritiek mag hebben, is het geen echte liefde.

Op een goede manier omgaan met kritiek moet ook recht doen aan dit gegeven, vind ik. Dan is een goed gesprek mogelijk, waarbij je het echt niet altijd tot in alle details met elkaar eens zal kunnen worden. Maar dan heb je wel dezelfde grondhouding. Ik moet zeggen dat ik hier gelukkig ook wel positieve ervaringen mee heb.
DDD
Berichten: 28706
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:
DDD schreef:
Erasmiaan schreef:
DDD schreef:Dat is natuurlijk precies het verschil van inzicht. Volgens mij behoren de kinderen wel degelijk tot het genadeverbond. Maar goed, daarover wordt al sinds de 16e eeuw verschillend gedacht en misschien ook wel eerder.
Waarom spreek je dan zo neerbuigend over die verschillende meningen binnen je eigen kerkverband. Ik krijg een weerzinwekkend gevoel als ik sommige postings van jouw hand lees.
Ik geloof niet dat ik neerbuigend over verschillen van mening of over andere meningen spreek. Soms wellicht wat ironisch maar dat is voor mij niet hetzelfde. Het ergste wat ik lees is het woord rariteiten. Daarmee bedoel ik dat er soms allerlei pogingen worden gedaan om het doopformulier te laten zeggen wat er nu precies niet staat, idem met de HC. Ik bedoel dat niet neerbuigend, maar goed, kennelijk komt het zo over.

Maar goed, in mijn kerkverband is inderdaad niet alleen rechtzinnigheid te horen, zo kijk ik er althans tegen aan. Het bederf van het beste is het slechtste, zeggen ze wel eens. Als je op een belangrijk punt doorvloeit dan kan het zo zijn dat het Evangelie in zijn tegendeel lijkt te verkeren. Maar als ik dat zeg bedoel ik dat niet neerbuigend maar bezorgd.
Jij zet een bepaalde lijn in je kerkverband weg als afwijkend van de belijdenisgeschriften en formulieren en dan ook nog dat het het Evangelie in het tegendeel verkeert. Dat zijn verdachtmakingen die ik ongehoord vind. De vraag is of je wel in dat kerkverband thuishoort, want de lijn waar jij op doelt en die je op deze wijze diskwalificeert, is vanouds aanwezig geweest, ja is verbonden aan het ontstaan van de gemeenten (lees de oude predikanten, lees ds. Kersten) en het merendeel zit nog steeds op deze lijn.

Wat jij voorstaat, daarmee kun je prima in de Gereformeerde Bond terecht, of een dergelijke richting. Maar het is echt wat anders.
Er is al het nodige geschreven waar ik me in kan vinden maar ik wil zelf ook nog even reageren.

De kerk is (daar is al door anderen op gewezen) geen hobby van predikanten of ambtsdragers, maar het huisgezin van God. Het is net zo idioot om te zeggen dat je als je bezwaar hebt tegen de opvattingen van ouders of familieleden dat je dan maar uit de familie moet stappen als om te zeggen dat je uit de kerk zou moeten vertrekken. Dan begrijp je gewoon het concept familie en kerk niet goed.

Bovendien ben ik het helemaal niet eens met de stelling dat de lijn die ik noemde al van het begin in de GG is geweest. Het was ook zeker niet de lijn van dominee Kersten, die streefde er juist naar de kerk meer gereformeerd te maken, zonder zijn kwalijke kanten te willen vergoeilijken. Maar daar zijn al boekjes vol over geschreven. Het is ook niet zo dat het merendeel van de predikanten de lijn die ik benoemde volgt, gelukkig zijn dat hoge uitzonderingen.

Ik weet overigens dat mijn gemeente door ruzie is ontstaan maar gelukkig is daar nu niets meer van te merken. Het is werelds en individualistisch om een kerk te zoeken die past bij je eigen opvattingen. Soms kan het nodig zijn van kerk te veranderen omwille van de hardheid van het mensenhart. Maar het is onchristelijk om christenen te verwijzen naar een andere kerk zodat je in je eigen kerk kritiekloos je eigen gang kunt gaan. Een ambtsdrager die die suggestie doet heeft niets van zijn taak in dat opzicht begrepen. Nergens geeft de bijbel aanleiding om zo over de christelijke gemeente te denken.

Natuurlijk kan ik prima in de Gereformeerde Bond terecht, maar wat ik aan de orde stelde was dat het goed zou zijn als de gereformeerde gemeenten ook gereformeerd zouden zijn en blijven.

Ik stel wel vast dat je niet ingaat op waar het mij om ging, dat ik neerbuigend over anderen zou spreken. Ik vind het ook raar om het een verdachtmaking te noemen als ik constateer dat ik het met sommige mensen niet eens ben en dat ik vind dat zij het Evangelie omkeren. Zij zullen omgekeerd hetzelfde vinden, toch? Ik hoor wel gekkere dingen. Er zijn dominees die bijbelvertalen met gereformeerde uitgangspunten het werk van de duivel noemen, zonder dat ze daarom worden afgezet. Wat je ook van zo'n vertaling vindt, dat noem ik een rariteit. En als dat neerbuigend is, dan zij dat zo. Dat is beter dan in alle voorzichtigheid te zeggen dat de heilige Geest het de dominee vast niet zo heeft geleerd, maar dat het woorden zijn uit de afgrond. Wat dat betreft wordt er zeker niet met gelijke munt terugbetaald, zoals het echte christenen betaamt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:[ De vraag is of je wel in dat kerkverband thuishoort, .
Tuurlijk... Zo ga je met kritiek om...
Misschien mag ik hierover Erasmiaan citeren. Ook op dit punt geldt denk ik:
Erasmiaan schreef:want de lijn waar jij op doelt en die je op deze wijze diskwalificeert, is vanouds aanwezig
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:De kerk is (daar is al door anderen op gewezen) geen hobby van predikanten of ambtsdragers, maar het huisgezin van God. Het is net zo idioot om te zeggen dat je als je bezwaar hebt tegen de opvattingen van ouders of familieleden dat je dan maar uit de familie moet stappen als om te zeggen dat je uit de kerk zou moeten vertrekken. Dan begrijp je gewoon het concept familie en kerk niet goed.
Met de strekking van wat je hier schrijft ben ik het eens (je manier van formuleren wekt soms wel bevreemding bij me). Ik heb ook niet gezegd dat je maar zou moeten vertrekken. Ik heb wel gezegd dat sommige van je opvattingen wezensvreemd zijn aan de Gereformeerde Gemeenten, maar meer passen bij bepaalde andere kerkverbanden, waarvan de Gereformeerde Gemeenten niet voor niets gescheiden zijn.
DDD schreef:Bovendien ben ik het helemaal niet eens met de stelling dat de lijn die ik noemde al van het begin in de GG is geweest. Het was ook zeker niet de lijn van dominee Kersten, die streefde er juist naar de kerk meer gereformeerd te maken, zonder zijn kwalijke kanten te willen vergoeilijken. Maar daar zijn al boekjes vol over geschreven. Het is ook niet zo dat het merendeel van de predikanten de lijn die ik benoemde volgt, gelukkig zijn dat hoge uitzonderingen.
Dit is een beetje het nadeel van deze discussie; je benoemt vaag dingen, waardoor ik een idee krijg wat je bedoelt, maar het niet precies weet. Nu blijkt dat je prima met ds. G.H. Kersten door één deur kan, is er denk ik een hoop kou uit de lucht.
Natuurlijk kan ik prima in de Gereformeerde Bond terecht, maar wat ik aan de orde stelde was dat het goed zou zijn als de gereformeerde gemeenten ook gereformeerd zouden zijn en blijven.
Dat zou zeker goed zijn. Onder gereformeerd versta ik in ieder geval geen vrouwen op de kansel. Overigens is gereformeerd geen begrip meer dat onderscheidend werkt. Niet voor niets heeft A. Knevel een boek geschreven dat heet: "10x gereformeerd".
Ik stel wel vast dat je niet ingaat op waar het mij om ging, dat ik neerbuigend over anderen zou spreken. Ik vind het ook raar om het een verdachtmaking te noemen als ik constateer dat ik het met sommige mensen niet eens ben en dat ik vind dat zij het Evangelie omkeren. Zij zullen omgekeerd hetzelfde vinden, toch?
Goed, zal ik aangeven waar ik op doelde. Dit was de gewraakte posting die aanleiding gaf voor mijn kwalificatie "neerbuigend":
Ik begrijp ook wel dat er verschillend gedacht kan worden over de verhouding tussen verbond en evangelie. Bij mij in de kerk hoor ik daar ook wel eens rariteiten over. [...] Sommige predikanten in de Gereformeerde Gemeenten vinden dat de doop in beginsel geen inhoudelijke betekenis heeft voor de dopeling, althans zo spreken ze er over. Sommigen bestaan het zelfs om van een erfdeel een boerderijerf te maken. [...]
Ik begrijp wel dat op dit forum hypercalvinisme ook als reformatorisch wordt betiteld maar een gesprek over deze dingen kan best met enig fatsoen plaatsvinden.

Dit bedoel ik dus. Je hoort in de kerk rariteiten over de verhouding verbond-evangelie. Dat vind ik een neerbuigende opmerking, uit de hoogte. Jij weet blijkbaar precies hoe het zit (je bent niet in de kerk om te leren, kennelijk) en diskwalificeert de opvatting van een predikant als een rariteit! Op zo'n opmerking van jou zijn meerdere kwalificaties van toepassing, maar toch zeker ook de kwalificatie dat dit "neerbuigend" is.
Vervolgens begin je over het "boerderijerf. Daar kan ik helemaal kort over zijn. De algemene lijn in de Gereformeerde Gemeenten is gelukkig nog steeds dat een kind geboren wordt op het erf van het verbond, en dat het door wedergeboorte wezenlijk tot het verbond gaat behoren. Of anders gezegd; dat het geboren kind uitwendig tot het genadeverbond behoort. Echt waar DDD, die lijn belachelijk maken, daar neerbuigend over doen, dan ben je het met de kern van wat in de Gereformeerde Gemeenten geleerd wordt niet eens. En dat is niet hetzelfde als te zeggen dat je een ander kerkverband op moet zoeken, alsjeblieft niet.
Ten slotte kom je kritiekloos met de term hypercalvinisme aanzetten. Jij en ik weten best dat tegenstanders deze term van toepassing hebben verklaard op de Gerefomeerde Gemeenten. Heel apart dat jij, zonder inhoudelijk te worden, deze kwalificatie van een bepaalde groep mensen kritiekloos overneemt en, als je goed leest, ook nog als ongereformeerd terzijde schuift, waarmee je eigenlijk voor mijn idee, je eigen kerkverband terzijde schuift.
Ik hoor wel gekkere dingen. Er zijn dominees die bijbelvertalen met gereformeerde uitgangspunten het werk van de duivel noemen, zonder dat ze daarom worden afgezet. Wat je ook van zo'n vertaling vindt, dat noem ik een rariteit. En als dat neerbuigend is, dan zij dat zo. Dat is beter dan in alle voorzichtigheid te zeggen dat de heilige Geest het de dominee vast niet zo heeft geleerd, maar dat het woorden zijn uit de afgrond. Wat dat betreft wordt er zeker niet met gelijke munt terugbetaald, zoals het echte christenen betaamt.
Daar sta ik ook niet achter, al ben ik het totaal niet eens met die nieuwe bijbelvertaling. Maar gelukkig ben jij een goed christen en betaal je niet met gelijke munt terug.
DDD
Berichten: 28706
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door DDD »

@ Erasmiaan:

Ik reageer chronologisch, niet in volgorde van belangrijkheid. Ik vermoed dat ik begrijp wat je bedoelt, en anders zal dat hopenlijk blijken.

Ik ben tegen kerkscheiding op basis van dingen die in mijn ogen futiliteiten zijn. Wat als wezenskenmerken van de Gereformeerde Gemeenten worden gezien heeft vaak met de leer der zaligheid maar in de verste verten te maken. Ik vind het persoonlijk ook niet zo nuttig om juist daarover te discussieren, er is genoeg goede lectuur over voorhanden. Maar ik maak bezwaar tegen het begrip `waarvan de Gereformeerde Gemeenten niet voor niets gescheiden zijn`. Tot de vorming van de PKN waren de Gereformeerde Gemeenten voor zover mij bekend het enige protestantse kerkgenootschap dat voortkwam uit een fusie van kerkgemeenschappen.

Ik heb niet willen stellen dat ik het in alles eens ben met ds. G.H. Kersten. Dat zou ook raar zijn, in sommige opzichten was hij ook een kind van zijn tijd. De richting die hij in heeft willen zetten onderschrijf ik echter helemaal. Zijn zoon is in dat spoor verdergegaan. Het is spijtig dat de catechismusverklaring van Kersten is herzien door dr. Steenblok, en daarom een tamelijk eenzijdig beeld geeft van de prediking van ds. G.H. Kersten. Dat zal ik niet uitwerken want het is niets nieuws en het doet er ook weinig toe, behalve dan om je behulpzaam te zijn bij mijn indeling in de kerkelijke kaart, en daar ging het hier niet om.

Je haalt het boekje 10 keer gereformeerd aan. Ik kan mij goed vinden in die titel. En ik vind dat zeker wel een onderscheidend -en tegelijkertijd relativerend- begrip. En vrouwelijke predikanten kunnen naar mijn mening zeker ook voluit in de gereformeerde traditie staan. Ik vermoed zelfs dat zij gemiddeld veel orthodoxer zijn dan mannelijke predikanten, in de breedte van de kerken bezien. Maar goed, vrouwen in de Gereformeerde Gemeenten die zich geroepen weten tot het predikambt gaan vaak over naar een andere kerk. En ook dat is weer een ander zijpad waarmee de starter van dit draadje niet blij zou zijn.

Als iemand dingen zegt die gewoon niet staan in een tekst - het doopsformulier past gewoon niet bij die opvatting, hoe je het ook wendt of keert- krijg je rariteiten. Ik vind dat nog een heel vriendelijke benaming. Je zou het ook leugenachtig kunnen noemen, ware het niet dat niet valt uit te sluiten dat de betrokkenen het zelf geloven.

Het gediscussier over het genadeverbond vind ik niet zo belangrijk, maar als je aan geschiedvervalsing gaat doen door 'de erve des verbonds' met een boerderijerf en een boerderij te gaan vergelijken en de suggestie te wekken dat dat ook het idee van het woord is dan ga je volgens mij een grens vér over. Natuurlijk mag een kerk een belijdenisgeschrift creatief herinterpreteren, maar dan wel binnen de grenzen van wat redelijkerwijs door het belijdenisgeschrift gezegd wil zijn. En zo wordt het in de Gereformeerde Gemeenten ook niet officieel geleerd. Die lijn vind je in Louter genade, en dat is een heel andere lijn. Ik ben niet degene die zoiets belachelijk maakt. Iemand die zo met woorden omgaat en ze in iets heel anders verandert maakt zichzelf belachelijk. Het begrip rariteiten is daarbij nog heel mild gekozen.

Ik beweer niet dat de Gereformeerde Gemeenten hypercalvinistisch zijn, maar er zijn wel predikanten in de GG die zich als zodanig openbaren. En ik vind inderdaad hypercalvinisme niet gereformeerd. Wel in godsdienstsociologische zin, maar niet in theologische zin.

Aan het goed christenschap schort een hoop in mijn geval. Dus ik ben niet altijd een voorbeeld in mildheid. Dat zal ik onmiddelijk toegeven. Dat is ook de reden dat ik mij je kritiek aantrek en daarop reageer. Maar ik stel wel vast dat ik bij de dominees met wie ik het minste eens ben de bedoelde zonde het vaakst constateer. Dat kan natuurlijk ook aan mijn perceptie liggen, maar het komt te vaak voor om het een toevalligheid te noemen. Ongetwijfeld zijn de meest rechtse GG-dominees ook qua karakter het minst flexibel en zijn daarvoor allerlei psychologische verklaringen te geven. En ik oordeel ook niet over harten. Maar aan de vruchten wordt de boom gekend. Dat wil ik toch wel graag staande houden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door Luther »

DDD schreef:@ Erasmiaan:

Ik reageer chronologisch, niet in volgorde van belangrijkheid. Ik vermoed dat ik begrijp wat je bedoelt, en anders zal dat hopenlijk blijken.

Ik ben tegen kerkscheiding op basis van dingen die in mijn ogen futiliteiten zijn. Wat als wezenskenmerken van de Gereformeerde Gemeenten worden gezien heeft vaak met de leer der zaligheid maar in de verste verten te maken. Ik vind het persoonlijk ook niet zo nuttig om juist daarover te discussieren, er is genoeg goede lectuur over voorhanden. Maar ik maak bezwaar tegen het begrip `waarvan de Gereformeerde Gemeenten niet voor niets gescheiden zijn`. Tot de vorming van de PKN waren de Gereformeerde Gemeenten voor zover mij bekend het enige protestantse kerkgenootschap dat voortkwam uit een fusie van kerkgemeenschappen.

Ik heb niet willen stellen dat ik het in alles eens ben met ds. G.H. Kersten. Dat zou ook raar zijn, in sommige opzichten was hij ook een kind van zijn tijd. De richting die hij in heeft willen zetten onderschrijf ik echter helemaal. Zijn zoon is in dat spoor verdergegaan. Het is spijtig dat de catechismusverklaring van Kersten is herzien door dr. Steenblok, en daarom een tamelijk eenzijdig beeld geeft van de prediking van ds. G.H. Kersten. Dat zal ik niet uitwerken want het is niets nieuws en het doet er ook weinig toe, behalve dan om je behulpzaam te zijn bij mijn indeling in de kerkelijke kaart, en daar ging het hier niet om.

Je haalt het boekje 10 keer gereformeerd aan. Ik kan mij goed vinden in die titel. En ik vind dat zeker wel een onderscheidend -en tegelijkertijd relativerend- begrip. En vrouwelijke predikanten kunnen naar mijn mening zeker ook voluit in de gereformeerde traditie staan. Ik vermoed zelfs dat zij gemiddeld veel orthodoxer zijn dan mannelijke predikanten, in de breedte van de kerken bezien. Maar goed, vrouwen in de Gereformeerde Gemeenten die zich geroepen weten tot het predikambt gaan vaak over naar een andere kerk. En ook dat is weer een ander zijpad waarmee de starter van dit draadje niet blij zou zijn.

Als iemand dingen zegt die gewoon niet staan in een tekst - het doopsformulier past gewoon niet bij die opvatting, hoe je het ook wendt of keert- krijg je rariteiten. Ik vind dat nog een heel vriendelijke benaming. Je zou het ook leugenachtig kunnen noemen, ware het niet dat niet valt uit te sluiten dat de betrokkenen het zelf geloven.

Het gediscussier over het genadeverbond vind ik niet zo belangrijk, maar als je aan geschiedvervalsing gaat doen door 'de erve des verbonds' met een boerderijerf en een boerderij te gaan vergelijken en de suggestie te wekken dat dat ook het idee van het woord is dan ga je volgens mij een grens vér over. Natuurlijk mag een kerk een belijdenisgeschrift creatief herinterpreteren, maar dan wel binnen de grenzen van wat redelijkerwijs door het belijdenisgeschrift gezegd wil zijn. En zo wordt het in de Gereformeerde Gemeenten ook niet officieel geleerd. Die lijn vind je in Louter genade, en dat is een heel andere lijn. Ik ben niet degene die zoiets belachelijk maakt. Iemand die zo met woorden omgaat en ze in iets heel anders verandert maakt zichzelf belachelijk. Het begrip rariteiten is daarbij nog heel mild gekozen.

Ik beweer niet dat de Gereformeerde Gemeenten hypercalvinistisch zijn, maar er zijn wel predikanten in de GG die zich als zodanig openbaren. En ik vind inderdaad hypercalvinisme niet gereformeerd. Wel in godsdienstsociologische zin, maar niet in theologische zin.

Aan het goed christenschap schort een hoop in mijn geval. Dus ik ben niet altijd een voorbeeld in mildheid. Dat zal ik onmiddelijk toegeven. Dat is ook de reden dat ik mij je kritiek aantrek en daarop reageer. Maar ik stel wel vast dat ik bij de dominees met wie ik het minste eens ben de bedoelde zonde het vaakst constateer. Dat kan natuurlijk ook aan mijn perceptie liggen, maar het komt te vaak voor om het een toevalligheid te noemen. Ongetwijfeld zijn de meest rechtse GG-dominees ook qua karakter het minst flexibel en zijn daarvoor allerlei psychologische verklaringen te geven. En ik oordeel ook niet over harten. Maar aan de vruchten wordt de boom gekend. Dat wil ik toch wel graag staande houden.
Kun je beknopt en concreet aangeven wat nu je punt ontopic is?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28706
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oudvaders over de Heilige Doop

Bericht door DDD »

Nee, want dit is een reactie op een zijdiscussie. Ik heb geen verstand van de opvattingen van oudvaders over de heilige Doop.
Plaats reactie