-DIA- schreef:Marco schreef:
Nee. Maar hij wist ook niet dat hij dood was. Hij kwam er pas achter dat hij dood was geweest toen hij weer leefde.
Ik weet het niet... hier klopt iets niet, kan zo gauw niet zeggen wat, maar er rammelt wel wat.
Kan ik je wel vertellen.. Als je het te ver door zou trekken, kom je uit op zielenslaap. Maar anders ook weer op een tegenvaller voor Lazarus omdat hij uit de hemel terug moest om nog een poos op de aarde te zijn.
Meer on-topic: de vraag blijft of een doodsstaat-besef per definitie vooraf gaat aan geloof en bekering. De Bijbel gaat daar niet vanuit. Die hint ook op het tot geloof komen van heidenen door de vrome levenswandel van christenen.
Dan ook de vraag, wanneer je je beloften mag toe-eigenen. Antwoord: Als je gelooft.
Volgt de vraag: wanneer mag je geloven?
...
Een stap verder: je hebt geen idee van de diepte van je schuld als je niet de God kent (echt kent!) die je met je zonden bedroefd hebt. Zo gezien dus juist andersom: je leert je doodsstaat pas echt kennen als je in Christus levend bent gemaakt.
Betekent dat alles dat je het zelf maar moet doen?
Nee. Je doet dat niet zelf. Je mag weten dat niemand die gelooft dat uit zichzelf doet. Dat is ook waar de DL fel tegenin gaan.
Maar de DL redeneert die kant op, en niet andersom: Als je gelooft, komt dat van de Geest, en wie de vruchten van het geloof merkt, hoeft daarom niet bevreesd te zijn. Daarin wordt de Bijbel nagesproken. De DL hebben het daarnaast alleen over huichelaars, en ook daarin wordt de Bijbel nagesproken. Daarnaast wordt ook zeer terecht opgemerkt dat als de Geest gaat werken, de mens wel moet gaan geloven, maar dat gegeven wordt niet gebruikt als testcriterium voor geloof.
Wat in de DL heel duidelijk niet gebeurt, zelfs wordt afgekeurd, is dat er aanvullende eisen worden gesteld aan het geloof. Er wordt dan ook niet gerept over doodsstaat of wat dan ook, als vereiste voorafgaand aan het geloof.
En de suggestie, dat er iets zou kunnen bestaan als een vals geloof met echte vruchten is de Bijbel ten enenmale vreemd.