Verloren zijn

alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Verloren zijn

Bericht door alias »

Wie in de Zoon van God gelooft, gelooft aan Zijn liefde en genade waaruit Hij Zich geheel vrijwillig voor alles wat verloren is in de dood overgeeft en de persoon van de zondaar zó draagt, dat Hij alles lijdt wat de zondaar had moeten lijden. (Kohlbrugge)

Wie kan mij onder woorden brengen wat de inhoud is, van het "verloren zijn".
Eventueel via PB.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verloren zijn

Bericht door -DIA- »

alias schreef:Wie in de Zoon van God gelooft, gelooft aan Zijn liefde en genade waaruit Hij Zich geheel vrijwillig voor alles wat verloren is in de dood overgeeft en de persoon van de zondaar zó draagt, dat Hij alles lijdt wat de zondaar had moeten lijden. (Kohlbrugge)

Wie kan mij onder woorden brengen wat de inhoud is, van het "verloren zijn".
Eventueel via PB.
Dat is door geen mens onder woorden te brengen. Dat is alleen maar te beleven (ook wel bevinden genoemd).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Verloren zijn

Bericht door alias »

-DIA- schreef:
alias schreef:Wie in de Zoon van God gelooft, gelooft aan Zijn liefde en genade waaruit Hij Zich geheel vrijwillig voor alles wat verloren is in de dood overgeeft en de persoon van de zondaar zó draagt, dat Hij alles lijdt wat de zondaar had moeten lijden. (Kohlbrugge)

Wie kan mij onder woorden brengen wat de inhoud is, van het "verloren zijn".
Eventueel via PB.
Dat is door geen mens onder woorden te brengen. Dat is alleen maar te beleven (ook wel bevinden genoemd).
Psalm 66 spreekt ervan in vers 16: Komt, hoort toe, o allen gij die God vreest, en ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft.

En in Handelingen 1 vers 8; ...en gij zult Mijn getuigen zijn...

Aan de hand van deze teksten meen ik toch dat er wel wat van te zeggen valt!
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Verloren zijn

Bericht door SecorDabar »

alias schreef:
-DIA- schreef:
alias schreef:Wie in de Zoon van God gelooft, gelooft aan Zijn liefde en genade waaruit Hij Zich geheel vrijwillig voor alles wat verloren is in de dood overgeeft en de persoon van de zondaar zó draagt, dat Hij alles lijdt wat de zondaar had moeten lijden. (Kohlbrugge)

Wie kan mij onder woorden brengen wat de inhoud is, van het "verloren zijn".
Eventueel via PB.
Dat is door geen mens onder woorden te brengen. Dat is alleen maar te beleven (ook wel bevinden genoemd).
Psalm 66 spreekt ervan in vers 16: Komt, hoort toe, o allen gij die God vreest, en ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft.

En in Handelingen 1 vers 8; ...en gij zult Mijn getuigen zijn...

Aan de hand van deze teksten meen ik toch dat er wel wat van te zeggen valt!
Inderdaad staat er in Psalm 66:16 b ...,en ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft.
Let wel, dat de dichter eerst bevindelijk weet wat de Heere aan zijn ziel gedaan heeft,
alvorens de dichter dit gaat vertellen.
Het is de Heilige Geest Die een gelovige doet spreken, doet getuigen.

Alias schreef: Wie kan mij onder woorden brengen wat de inhoud is, van het "verloren zijn".

Het is de Heilige Geest Die de gelovige overtuigt van zonde, oordeel en gerechtigheid.
De ene gelovige zal daar meer van verstaan dan de andere, daarin is de Heilige Geest vrij.
Dit is inderdaad wat DIA schrijft alleen maar te beleven.

Als ik me dan toch zou wagen om dit te omschrijven dan is geheel verloren zijn.
voor mij dat al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed.
Jesaja 64:6a "doch wij allen zijn als een onreine, en al onze gerechtigheden
zijn als een wegwerpelijk kleed".

Dus niet alleen onze ongerechtigheden, maar ook onze vermeende gerechtigheden.
Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid, uw vrucht wordt uit Mij gevonden.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Verloren zijn

Bericht door alias »

SecorDabar schreef:
alias schreef:
-DIA- schreef:
alias schreef:Wie in de Zoon van God gelooft, gelooft aan Zijn liefde en genade waaruit Hij Zich geheel vrijwillig voor alles wat verloren is in de dood overgeeft en de persoon van de zondaar zó draagt, dat Hij alles lijdt wat de zondaar had moeten lijden. (Kohlbrugge)

Wie kan mij onder woorden brengen wat de inhoud is, van het "verloren zijn".
Eventueel via PB.
Dat is door geen mens onder woorden te brengen. Dat is alleen maar te beleven (ook wel bevinden genoemd).
Psalm 66 spreekt ervan in vers 16: Komt, hoort toe, o allen gij die God vreest, en ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft.

En in Handelingen 1 vers 8; ...en gij zult Mijn getuigen zijn...

Aan de hand van deze teksten meen ik toch dat er wel wat van te zeggen valt!
Inderdaad staat er in Psalm 66:16 b ...,en ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft.
Let wel, dat de dichter eerst bevindelijk weet wat de Heere aan zijn ziel gedaan heeft,
alvorens de dichter dit gaat vertellen.
Het is de Heilige Geest Die een gelovige doet spreken, doet getuigen.

Alias schreef: Wie kan mij onder woorden brengen wat de inhoud is, van het "verloren zijn".

Het is de Heilige Geest Die de gelovige overtuigt van zonde, oordeel en gerechtigheid.
De ene gelovige zal daar meer van verstaan dan de andere, daarin is de Heilige Geest vrij.
Dit is inderdaad wat DIA schrijft alleen maar te beleven.

Als ik me dan toch zou wagen om dit te omschrijven dan is geheel verloren zijn.
voor mij dat al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed.
Jesaja 64:6a "doch wij allen zijn als een onreine, en al onze gerechtigheden
zijn als een wegwerpelijk kleed".

Dus niet alleen onze ongerechtigheden, maar ook onze vermeende gerechtigheden.
Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid, uw vrucht wordt uit Mij gevonden.
Maar bestaat dan het 'verloren zijn' hieruit, dat wij weten dat al onze ge- en ongerechtigheden wegwerpelijk zijn?
Wordt er niets méér 'gezien' in het 'verloren zijn'?
Wat is er bijv. te zeggen van het zondigen tegen God?
DDD
Berichten: 28688
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verloren zijn

Bericht door DDD »

Het is te vrezen dat als je zegt dat het verloren zijn zo iets bijzonders is dat het niet valt te omschrijven, mensen zich druk maken om de vraag of ze wel verloren genoeg zijn om tot Christus te komen in plaats van dat ze zich bekeren.

Verloren zijn wil niets anders zeggen dan dat je God niet kent als Schepper, en Christus niet als Zaligmaker. In de weg van geloof en bekering leer je daar steeds wat meer van zien. Daar is niets ingewikkelds aan, behalve dan dat wij mensen vaak nogal moeilijke leerlingen zijn. Daar hoeven we echt niet vroom-ingewikkeld over te doen. Het is enkel onze/mijn eigengerechtigheid die voor de moeilijkheden zorgt.

In de grond van de zaak is het eenvoudig onze onbekeerlijkheid die aan de orde is. Hoe beter je die ziet, hoe meer je ook ziet hoe erg je verloren bent. Maar het is niet van belang om precies te weten hoe verloren je bent, want met al die vermeende zelfkennis wordt God nog steeds niet verheerlijkt. Jezus zegt: hierin is mijn Vader verheerlijkt, dat u veel vrucht draagt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verloren zijn

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Het is te vrezen dat als je zegt dat het verloren zijn zo iets bijzonders is dat het niet valt te omschrijven, mensen zich druk maken om de vraag of ze wel verloren genoeg zijn om tot Christus te komen in plaats van dat ze zich bekeren.

Verloren zijn wil niets anders zeggen dan dat je God niet kent als Schepper, en Christus niet als Zaligmaker. In de weg van geloof en bekering leer je daar steeds wat meer van zien. Daar is niets ingewikkelds aan, behalve dan dat wij mensen vaak nogal moeilijke leerlingen zijn. Daar hoeven we echt niet vroom-ingewikkeld over te doen. Het is enkel onze/mijn eigengerechtigheid die voor de moeilijkheden zorgt.

In de grond van de zaak is het eenvoudig onze onbekeerlijkheid die aan de orde is. Hoe beter je die ziet, hoe meer je ook ziet hoe erg je verloren bent. Maar het is niet van belang om precies te weten hoe verloren je bent, want met al die vermeende zelfkennis wordt God nog steeds niet verheerlijkt. Jezus zegt: hierin is mijn Vader verheerlijkt, dat u veel vrucht draagt.
Toch verloste Jezus de moordenaar aan het kruis op basis van deze (oprechte) schuldbelijdenis: En wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan.
DDD
Berichten: 28688
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verloren zijn

Bericht door DDD »

Hoezo: toch?
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Verloren zijn

Bericht door SecorDabar »

Uitspraak van Ds. Joh. van der Poel (1909-1981):

Verloren gaan is een sparteling,
maar verloren zijn is aanbidding.
Verloren zijn is de hemel op aarde.

Wie het vat, die vatte het....
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verloren zijn

Bericht door Luther »

SecorDabar schreef:Uitspraak van Ds. Joh. van der Poel (1909-1981):

Verloren gaan is een sparteling,
maar verloren zijn is aanbidding.
Verloren zijn is de hemel op aarde.

Wie het vat, die vatte het....
Ik vat 'm wel, maar ik zou graag vanuit de Bijbel hetzelfde horen. En dat lees ik zó niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verloren zijn

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
SecorDabar schreef:Uitspraak van Ds. Joh. van der Poel (1909-1981):

Verloren gaan is een sparteling,
maar verloren zijn is aanbidding.
Verloren zijn is de hemel op aarde.

Wie het vat, die vatte het....
Ik vat 'm wel, maar ik zou graag vanuit de Bijbel hetzelfde horen. En dat lees ik zó niet.
Ik begrijp je ook wel, maar het is ook een waarheid dat niet alles met zoveel woorden
in de Bijbel staat. Wel zijn er zaken te vinden die dit kunnen bevestigen.
Daarvoor is nodig de Bijbel te onderzoeken, maar niet alleen met een natuurlijk
verstand, want dan lezen we soms overal overheen. Er zijn soms zaken die ook voor
Gods volk lang in de bevinding een raadsel kunnen zijn. Toch behaagt het de Heere Zijn
volk die zaken wel eens ongedacht te verklaren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Verloren zijn

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Ik begrijp je ook wel, maar het is ook een waarheid dat niet alles met zoveel woorden
in de Bijbel staat. Wel zijn er zaken te vinden die dit kunnen bevestigen.
Daarvoor is nodig de Bijbel te onderzoeken, maar niet alleen met een natuurlijk
verstand, want dan lezen we soms overal overheen. Er zijn soms zaken die ook voor
Gods volk lang in de bevinding een raadsel kunnen zijn. Toch behaagt het de Heere Zijn
volk die zaken wel eens ongedacht te verklaren.
Het scheelt niet veel, of de beruchte zinsnede "....maar Gods volk leert het anders (dan het in de Bijbel staat)" wordt hier gelegitimeerd.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28688
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verloren zijn

Bericht door DDD »

Precies.

En dominee Van der Poel kan nog zoveel beweren, maar er zijn ook genoeg mensen die dat heel anders hebben ervaren. Het is ook maar net hoe je 'verloren zijn' definieert.

Ik krijg soms op dit forum het idee dat mensen met een natuurlijk verstand in ieder geval nog een stuk beter lezen wat er staat. Maar dat terzijde.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Verloren zijn

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:[ maar het is ook een waarheid dat niet alles met zoveel woorden
in de Bijbel staat. .
Dia, Dia, ik hoop dat je nog eens omvalt met al je mystiek.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Verloren zijn

Bericht door Simon »

-DIA- schreef: maar het is ook een waarheid dat niet alles met zoveel woorden
in de Bijbel staat. Wel zijn er zaken te vinden die dit kunnen bevestigen.
Daarvoor is nodig de Bijbel te onderzoeken, maar niet alleen met een natuurlijk
verstand, want dan lezen we soms overal overheen. Er zijn soms zaken die ook voor
Gods volk lang in de bevinding een raadsel kunnen zijn. Toch behaagt het de Heere Zijn
volk die zaken wel eens ongedacht te verklaren.
Ik zou er niet te zeker van zijn. Sola Scriptura, geen roomse mystiek.
De israelieten moesten naar de koperen slang op de staf kijken, niet naar elkaar.
Nee, zelfs niet naar Mozes.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie