Glashelder

Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Glashelder

Bericht door Snuf »

Volgens mij is het stuk van ds. Los zo helder als glas. Ditzelfde komt toch ook naar voren in de Christenreis van Bunyan? Mooipraat, halverwege over de muur klimmen enz.
Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: Glashelder

Bericht door Snuf »

Dit gaat fout. Dit moest bij het stuk staan "Om der tienen wil" Wie kan het verplaatsen?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Glashelder

Bericht door Hendrikus »

Snuf schreef:Dit gaat fout. Dit moest bij het stuk staan "Om der tienen wil" Wie kan het verplaatsen?
Die is gesloten :hum
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Glashelder

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Snuf schreef:Dit gaat fout. Dit moest bij het stuk staan "Om der tienen wil" Wie kan het verplaatsen?
Die is gesloten :hum
ja inderdaad... Er zou veel over gezegd kunnnen worden. Dingen waar hier vaak zo aan voorbij wordt gegaan. En juist die kernzaken van het reformatorisch belijden, de bevindelijke zaken, zou ik wel belangrijk vinden voor dit forum.

Maarja, als het de mods nu goed toe schijnt dit te sluiten, dan kunnen we er weinig aan doen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Glashelder

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Snuf schreef:Dit gaat fout. Dit moest bij het stuk staan "Om der tienen wil" Wie kan het verplaatsen?
Die is gesloten :hum
ja inderdaad... Er zou veel over gezegd kunnnen worden. Dingen waar hier vaak zo aan voorbij wordt gegaan. En juist die kernzaken van het reformatorisch belijden, de bevindelijke zaken, zou ik wel belangrijk vinden voor dit forum.

Maarja, als het de mods nu goed toe schijnt dit te sluiten, dan kunnen we er weinig aan doen.
je kunt altijd nog een eigen forum beginnen, dan ben je je eigen mod :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Glashelder

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Snuf schreef:Dit gaat fout. Dit moest bij het stuk staan "Om der tienen wil" Wie kan het verplaatsen?
Die is gesloten :hum
ja inderdaad... Er zou veel over gezegd kunnnen worden. Dingen waar hier vaak zo aan voorbij wordt gegaan. En juist die kernzaken van het reformatorisch belijden, de bevindelijke zaken, zou ik wel belangrijk vinden voor dit forum.

Maarja, als het de mods nu goed toe schijnt dit te sluiten, dan kunnen we er weinig aan doen.
je kunt altijd nog een eigen forum beginnen, dan ben je je eigen mod :huhu
Nee daar ben ik niet geschikt voor. Ik kan niet optreden, en dan heb je binnen de korste tijd een chaos...
Als mod moet je door kunnen pakken en een man van stavast zijn... :)
Maar ontopic maar weer: het gaat over glashelder :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Glashelder

Bericht door Bert Mulder »

het is mij glashelder dat sommige mensen niets liever doen dan andere mensen in het hart proberen te kijken, in plaats van de eigen bekering vast te maken....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Glashelder

Bericht door -DIA- »

Bert Mulder schreef:het is mij glashelder dat sommige mensen niets liever doen dan andere mensen in het hart proberen te kijken, in plaats van de eigen bekering vast te maken....
Laten we eerlijk en christen-waardig blijven.. Elkaar niet vereten en verbijten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Glashelder

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef:
Bert Mulder schreef:het is mij glashelder dat sommige mensen niets liever doen dan andere mensen in het hart proberen te kijken, in plaats van de eigen bekering vast te maken....
Laten we eerlijk en christen-waardig blijven.. Elkaar niet vereten en verbijten.

Precies. Van harte!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Glashelder

Bericht door -DIA- »

Bert Mulder schreef:
-DIA- schreef:
Bert Mulder schreef:het is mij glashelder dat sommige mensen niets liever doen dan andere mensen in het hart proberen te kijken, in plaats van de eigen bekering vast te maken....
Laten we eerlijk en christen-waardig blijven.. Elkaar niet vereten en verbijten.

Precies. Van harte!
Dan zijn we het gelukkig met elkaar eens. (wat dit betreft)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Glashelder

Bericht door Afgewezen »

Snuf schreef:Volgens mij is het stuk van ds. Los zo helder als glas. Ditzelfde komt toch ook naar voren in de Christenreis van Bunyan? Mooipraat, halverwege over de muur klimmen enz.
Het is inderdaad helder wat ds. Los ermee bedoelt. Maar het is de vraag of je als christenen zó met elkaar om moet gaan: wij zijn geen hartenkenners.
Als de moorman zijn geloof belijdt, lees je niet dat Philippus hem geestelijk helemaal aan de tand gaat voelen. Als de moorman zegt dat hij gelooft, dan accepteert Philippus zijn belijdenis. En zó moet het ook.
Het gaat erom dat je het voor jezélf weet, niet dat je het voor die ander weet.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Glashelder

Bericht door helma »

-DIA- schreef:
Bert Mulder schreef:het is mij glashelder dat sommige mensen niets liever doen dan andere mensen in het hart proberen te kijken, in plaats van de eigen bekering vast te maken....
Laten we eerlijk en christen-waardig blijven.. Elkaar niet vereten en verbijten.
We kunnen proberen dit topic open te houden. Het is best goed om eens te kijken aan de hand van Gods Woord waar je een echt kind van God aan kan herkennen.

Het is echter niet de bedoeling dat we elkáár de maat nemen. Elke posting die daartoe neigt wordt geknipt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Glashelder

Bericht door J.C. Philpot »

Kan iemand het stuk van ds Los waar het over gaat posten? Er word hier over een artikel (?) gediscussieerd, maar waarover word gediscussieerd staat er niet bij.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Glashelder

Bericht door GJdeBruijn »

GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Glashelder

Bericht door GJdeBruijn »

Het gaat in het boekje over het ontbreken van zelfkennis en beredeneerde ellendekennis met conclusiegeloof.
Ik lees nl.:
Niets minder dan een volkomen Christus zal enige ziel kunnen redden en verlossen;
buiten Hem geen waarachtig heil. Verbeelding! die smelt, zoals de sneeuw voor de zon,
en zij is alleen dienstbaar om een ziel dronken te maken, evenals de sterke drank het
hoofd doet duizelen.
O, mijn lezer het gaat op een ontzaglijke eeuwigheid aan. Er moet wat anders gekend
worden dan praten. Helaas! wat is de hedendaagse wereld met zulke praatchristenen
opgevuld, die nooit hebben leren inzien hoe walgelijk ze voor God zijn. En dit toch is
een verbondsbelofte voor het aan zichzelf ontdekte kind van God. De Heere zal het Zelf
maken, dat ze een walg aan zichzelf krijgen. Bij het licht des Heiligen Geestes krijgt de
begenadigde zulk een klaar gezicht van zijn algehele verdoemelijkheid, dat hij zich
schaamt in stof en as en leert wat het is uit vrije genade gezaligd te worden.
Ds. Los zet daar bevindelijke kennis tegenover.
Wat ik jammer vind is dat de persoon 'Jan' vooral een karikatuur lijkt en de persoon 'Griet' 2 stukken van de 3 lijkt te missen.
Dan komt niet echt uit wat nu echt hét verschil maakt tussen zijn en schijn. Het komt mij over als een bekering zonder Christus vanuit een 'God laat niet varen wat Zijn Hand begon' in de voorafgaande ellendekennis tegenover een bekering gebaseerd op conclusies zonder door schuldbesef getroffen en geslagen te zijn.
Het geeft weinig duidelijkheid en vooral onderlinge vervreemding door de weinig liefdevolle toonzetting.
De aansporing om het in Christus te zoeken ontbreekt geheel. Daarmee blijkt uiteindelijk het verschil met Bunyans Christenreis. En dat is een wezenlijk verschil!
Elkaar waarschuwen om niet buiten Christus te bouwen zonder toeëigening is wat anders dan elkaars bekering in twijfel te trekken zonder daarbij troost te bieden door te wijzen op de Zaligmaker. In die zin onderschrijf ik de post van Afgewezen zeer zeker!
Plaats reactie