Verklaring Ezechiël 16 vs 53-55

Plaats reactie
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Verklaring Ezechiël 16 vs 53-55

Bericht door Willem »

In Ezechiël 16 staat het volgende:
53 Als Ik haar gevangenen wederbrengen zal, namelijk de gevangenen van Sódom en haar dochteren, en de gevangenen van Samaria en haar dochteren, dan zal Ik wederbrengen(66) de gevangenen uwer gevangenis in het midden van haar.
54 Opdat gij uw schande draagt, en te schande gemaakt wordt, om al hetgeen gij gedaan hebt, als gij haar(67) troosten zult(68).
55 Als uw zusters, Sódom en haar dochteren, zullen wederkeren tot haar vorigen staat, mitsgaders Samaria en haar dochteren zullen wederkeren tot haar vorigen staat, zult gij ook en uw dochteren wederkeren tot uw vorigen staat.

De kanttekeningen zeggen hierover het volgende:

66) dan zal Ik wederbrengen
Dat is, nimmermeer. Want Sodom en Samaria waren gans uitgeroeid zonder enige hoop van in haar vorigen staat hersteld te worden; alzo in Ezech. 16:55. Versta dit met uitneming van degenen, die God uit genade verkoren had, tot een heilig zaad en een overblijfsel zijner kerk, van welke zie onder Ezech. 16:60.
67) haar
Te weten Sodom en Samaria.
68) troosten zult.
Dat is, in hare plagen, die zij ontvangen hebben, verlichten, als zij zullen inzien dat gelijke zonden gelijke plagen krijgen. Vergelijk boven Ezech. 14:22.
Dit is eveneens het gevoelen van Matthew Henry.

Met name kanttekening 66 komt bij mij nogal over als een poging om de tekst in het theologische denkraam te houden. Zijn hierover nog andere verklaringen of verklaringen die deze kanttekening ondersteunen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verklaring Ezechiël 16 vs 53-55

Bericht door eilander »

Matthew Henry zegt het volgende, en volgens mij ondersteunt dit inderdaad de uitleg volgens de kanttekeningen:
De gevangenschap en de ondergang van de goddeloze Joden zal even onherroepelijk zijn, als die van Sodom en Samaria. In deze zin, dus als een bedreiging vatten de meeste uitleggers vers 53 en 54 op: "Als Ik de gevangenen van Sodom en Samaria weerbrengen zal en zij zullen weerkeren tot haar vorige staat, dan zal Ik de gevangenen van uw gevangenis wederbrengen in het midden van haar, en als ‘t ware om hunnentwil en onder hun schaduw en bescherming, omdat zij rechtvaardiger zijn dan gij, en dan zult gij ook weerkeren tot uw vorige staat." Maar Sodom en Samaria werden nooit weer gebracht, en keerden nooit weer tot hun vorige staat, en daarom kan ook Jeruzalem dat niet verwachten, dit is, die daar nog overgebleven waren die God zou overgeven tot een beroering ten kwade, alle koninkrijken van de aarde, Jeremia 24:9, 10.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Verklaring Ezechiël 16 vs 53-55

Bericht door Toeschouwer »

Ik denk dat de kanttekening het hier mis heeft. Zelfs de SV is niet helmaal correct. Het woord 'als' staat niet in de Hebreeuwse tekst. Er staat: En Ik zal een keer brengen in haar lot. Dat dit ook zal gebeuren blijkt uit vers 60 en 61. Jeruzalem zal hersteld worden en Samaria en Sodom worden dochters van Jeruzalem. De kanttekenaren lopen m.i. vast bij deze teksten, de naam Sodom wordt daarin niet genoemd, terwijl het toch een dochter van Jeruzalem wordt.
Al zouden wij dit niet geloven, toch moeten we laten staan wat er staat.
Er zijn op dit forum wel een paar mensen, die dit letterlijk voor ons kunnen vertalen, ik ben benieuwd.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Verklaring Ezechiël 16 vs 53-55

Bericht door Willem »

Toeschouwer schreef:Ik denk dat de kanttekening het hier mis heeft. Zelfs de SV is niet helmaal correct. Het woord 'als' staat niet in de Hebreeuwse tekst. Er staat: En Ik zal een keer brengen in haar lot. Dat dit ook zal gebeuren blijkt uit vers 60 en 61. Jeruzalem zal hersteld worden en Samaria en Sodom worden dochters van Jeruzalem. De kanttekenaren lopen m.i. vast bij deze teksten, de naam Sodom wordt daarin niet genoemd, terwijl het toch een dochter van Jeruzalem wordt.
Al zouden wij dit niet geloven, toch moeten we laten staan wat er staat.
Er zijn op dit forum wel een paar mensen, die dit letterlijk voor ons kunnen vertalen, ik ben benieuwd.
"Het boek" legt het uit zoals hierboven.
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Verklaring Ezechiël 16 vs 53-55

Bericht door Hansie »

Toeschouwer schreef:Ik denk dat de kanttekening het hier mis heeft. Zelfs de SV is niet helmaal correct. Het woord 'als' staat niet in de Hebreeuwse tekst. Er staat: En Ik zal een keer brengen in haar lot. Dat dit ook zal gebeuren blijkt uit vers 60 en 61. Jeruzalem zal hersteld worden en Samaria en Sodom worden dochters van Jeruzalem. De kanttekenaren lopen m.i. vast bij deze teksten, de naam Sodom wordt daarin niet genoemd, terwijl het toch een dochter van Jeruzalem wordt.
Al zouden wij dit niet geloven, toch moeten we laten staan wat er staat.
Er zijn op dit forum wel een paar mensen, die dit letterlijk voor ons kunnen vertalen, ik ben benieuwd.
---knip--- Laster niet toegestaan
Plaats reactie