Jeremia 31

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Jeremia 31

Bericht door henriët »

In Jeremia gaat het over een nieuw verbond.

Kan iemand hier wat meer over zeggen/posten?

31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;

32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;

33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.


Zien deze teksten op Israel, of is dat ook nu van toepassing op Gods volk?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Jeremia 31

Bericht door huisman »

henriët schreef:In Jeremia gaat het over een nieuw verbond.

Kan iemand hier wat meer over zeggen/posten?

31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;

32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;

33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.


Zien deze teksten op Israel, of is dat ook nu van toepassing op Gods volk?
Hier een preek van Ds J.M.J. Kieviet over Jeremia31:33
http://downloadpreken.nl/preken/zoeken/2/9895
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Jeremia 31

Bericht door Gian »

Er staat huis van Israel en huis van Juda. Dat is Gods volk ja, resp. de 10 stammen en de 2 stammen.
De gelovigen uit de Gemeente zijn geen volk. De gelovigen komen overal vandaan. Alle gelovigen bij elkaar worden Gemeente of Lichaam genoemd in de Bijbel. Bovendien hebben we geen 'vaderen', maar 1 Vader. Uit het volk van God is één geestelijke vader, nl Abraham, vader van alle gelovigen.
De context van dit hoofdstuk zou je vraag overigens duidelijkheid moeten geven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Jeremia 31

Bericht door Toeschouwer »

Als je het zo als Gian leest is het eenvoudig, gewoon lezen wat er staat, ik ben het met hem eens
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Jeremia 31

Bericht door Marnix »

henriët schreef:In Jeremia gaat het over een nieuw verbond.

Kan iemand hier wat meer over zeggen/posten?

31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;

32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;

33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.


Zien deze teksten op Israel, of is dat ook nu van toepassing op Gods volk?
Deze teksten zien duidelijk ook op Gods volk. Ze worden in de brief aan de Hebreeen, vanaf vers 8, herhaald en uitgewerkt voor het volk van God in het nieuwe verbond, Zijn Kerk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Jeremia 31

Bericht door albion »

Marnix schreef:

Deze teksten zien duidelijk ook op Gods volk. Ze worden in de brief aan de Hebreeen, vanaf vers 8, herhaald en uitgewerkt voor het volk van God in het nieuwe verbond, Zijn Kerk.
Dat geloof ik ook.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Jeremia 31

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef:
henriët schreef:In Jeremia gaat het over een nieuw verbond.

Kan iemand hier wat meer over zeggen/posten?

31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;

32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;

33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.


Zien deze teksten op Israel, of is dat ook nu van toepassing op Gods volk?
Deze teksten zien duidelijk ook op Gods volk. Ze worden in de brief aan de Hebreeen, vanaf vers 8, herhaald en uitgewerkt voor het volk van God in het nieuwe verbond, Zijn Kerk.
Hebr. 8:8 en wat er verder volgt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: Jeremia 31

Bericht door edward »

Toeschouwer schreef:Als je het zo als Gian leest is het eenvoudig, gewoon lezen wat er staat, ik ben het met hem eens
Ik ook.
Rom 11:25-30 ziet ook hierop vooruit.
Pauls noemt het een onthulling van een geheim, wat hij ons niet wil onthouden.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Jeremia 31

Bericht door Toeschouwer »

albion schreef:
Marnix schreef:

Deze teksten zien duidelijk ook op Gods volk. Ze worden in de brief aan de Hebreeen, vanaf vers 8, herhaald en uitgewerkt voor het volk van God in het nieuwe verbond, Zijn Kerk.
Dat geloof ik ook.
In zowel Jeremia als in Hebr. 8:8 gaat het over het huis Israëls en het huis van Juda, de tien en 2 stammen. Het staat er zo duidelijk, daar is geen twijfel over mogelijk of we verdraaien de Schrift. In vers 9 staat er notabene nog bij dat het oude verbond met hun vaderen is gemaakt. Israël is toen niet in het verbond gebleven. Maar dan worden de wetten in hun hart geschreven. Het is me een raadsel hoe jullie hier de kerk gaan inlezen, dan had er wel wat anders gestaan.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Jeremia 31

Bericht door Fjodor »

22 Want er is geschreven, dat Abraham twee zonen had, een uit de dienstmaagd, en een uit de vrije.

23 Maar gene, die uit de dienstmaagd was, is naar het vlees geboren geweest; doch deze, die uit de vrije was, door de beloftenis;

24 Hetwelk dingen zijn, die andere beduiding hebben; want deze zijn de twee verbonden; het ene van den berg Sina, tot dienstbaarheid barende, hetwelk is Agar;

25 Want dit, namelijk Agar, is Sina, een berg in Arabië, en komt overeen met Jeruzalem, dat nu is, en dienstbaar is met haar kinderen.

26 Maar Jeruzalem, dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder.

27 Want er is geschreven: Wees vrolijk, gij onvruchtbare, die niet baart, breek uit en roep, gij, die geen barensnood hebt, want de kinderen der eenzame zijn veel meer, dan dergene, die den man heeft.

28 Maar wij, broeders, zijn kinderen der belofte, als Izak was.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Jeremia 31

Bericht door Gian »

henriët schreef: Zien deze teksten op Israel, of is dat ook nu van toepassing op Gods volk?
Conclusie;
Als je een gereformeerd antwoord wil dan is het de Kerk van nu.
Anders blijven het de huizen van het 2 en het 10 stammenrijk.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: Jeremia 31

Bericht door edward »

Fjodor schreef:22 Want er is geschreven, dat Abraham twee zonen had, een uit de dienstmaagd, en een uit de vrije.

23 Maar gene, die uit de dienstmaagd was, is naar het vlees geboren geweest; doch deze, die uit de vrije was, door de beloftenis;

24 Hetwelk dingen zijn, die andere beduiding hebben; want deze zijn de twee verbonden; het ene van den berg Sina, tot dienstbaarheid barende, hetwelk is Agar;

25 Want dit, namelijk Agar, is Sina, een berg in Arabië, en komt overeen met Jeruzalem, dat nu is, en dienstbaar is met haar kinderen.

26 Maar Jeruzalem, dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder.

27 Want er is geschreven: Wees vrolijk, gij onvruchtbare, die niet baart, breek uit en roep, gij, die geen barensnood hebt, want de kinderen der eenzame zijn veel meer, dan dergene, die den man heeft.

28 Maar wij, broeders, zijn kinderen der belofte, als Izak was.
'
Deze bijbeltekst is ter uitleg aan hen die de Wet verkozen boven de christelijke vrijheid, lees de contekst daarvoor in Gal 4.
Wet en dienstbaarheid versus vrijgekocht zijn.
Sinaii versus Golgotha, niet Joden versus heidenen, denk ik.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Jeremia 31

Bericht door huisman »

Gian schreef:
henriët schreef: Zien deze teksten op Israel, of is dat ook nu van toepassing op Gods volk?
Conclusie;
Als je een gereformeerd antwoord wil dan is het de Kerk van nu.
Anders blijven het de huizen van het 2 en het 10 stammenrijk.
Een gereformeerd antwoord is dat vele profetieën meerdere vervullingen hebben, een eerste voor de hoorders van toen een tweede voor de nieuwtestamentische tijd en soms nog een derde vervulling in de toekomst.
Concreet voor deze tekst kan er dus heel goed beide uitleg gelden:Eerst Juda/Israël en later jood en heiden die samen die ene waarachtige Kerk zullen vormen, een schare die niemand tellen kan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Jeremia 31

Bericht door Toeschouwer »

huisman schreef:
Gian schreef:
henriët schreef: Zien deze teksten op Israel, of is dat ook nu van toepassing op Gods volk?
Conclusie;
Als je een gereformeerd antwoord wil dan is het de Kerk van nu.
Anders blijven het de huizen van het 2 en het 10 stammenrijk.
Een gereformeerd antwoord is dat vele profetieën meerdere vervullingen hebben, een eerste voor de hoorders van toen een tweede voor de nieuwtestamentische tijd en soms nog een derde vervulling in de toekomst.
Concreet voor deze tekst kan er dus heel goed beide uitleg gelden:Eerst Juda/Israël en later jood en heiden die samen die ene waarachtige Kerk zullen vormen, een schare die niemand tellen kan.
Huisman, zeker zijn er meerdere vervullingen van een profetie mogelijk. Maar hier wordt gesproken over de 2 huizen van Israël en daar de kerk bij te betrekken lijkt me een motief om je eigen theologie te handhaven. Met Israël gaat de Heere weer wat groots aanvangen. Jullie haden vroeger een predikant ds. A.M. Berkhoff die had daar wel oog voor. Jammer dat dit helemaal weg is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Jeremia 31

Bericht door huisman »

Toeschouwer schreef:
huisman schreef:
Gian schreef:
henriët schreef: Zien deze teksten op Israel, of is dat ook nu van toepassing op Gods volk?
Conclusie;
Als je een gereformeerd antwoord wil dan is het de Kerk van nu.
Anders blijven het de huizen van het 2 en het 10 stammenrijk.
Een gereformeerd antwoord is dat vele profetieën meerdere vervullingen hebben, een eerste voor de hoorders van toen een tweede voor de nieuwtestamentische tijd en soms nog een derde vervulling in de toekomst.
Concreet voor deze tekst kan er dus heel goed beide uitleg gelden:Eerst Juda/Israël en later jood en heiden die samen die ene waarachtige Kerk zullen vormen, een schare die niemand tellen kan.
Huisman, zeker zijn er meerdere vervullingen van een profetie mogelijk. Maar hier wordt gesproken over de 2 huizen van Israël en daar de kerk bij te betrekken lijkt me een motief om je eigen theologie te handhaven. Met Israël gaat de Heere weer wat groots aanvangen. Jullie haden vroeger een predikant ds. A.M. Berkhoff die had daar wel oog voor. Jammer dat dit helemaal weg is.
Hoe kom je bij deze conclusie, lees wat div predikanten (o.a Ds P den Butter) over Israëls toekomst hebben geschreven o.a naar aanleiding van Rom 11. De zgn vervangingstheologie kom je in mijn kerk niet tegen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie