Jeremia 31

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Jeremia 31

Bericht door Gian »

huisman schreef:
Gian schreef:
huisman schreef:
Gian schreef:
Dus met de uitstorting van de Heilige Geest is het nieuwe verbond gesloten met het 2 en het 10 stammenrijk?
Ik kan me haast niet voorstellen dat ds. Kieviet dit leert.

huisman is ook geen pseudoniem van Ds Kieviet ;)
Hopelijk heb je nog goede argumenten vanuit de Bijbel.
Die heb ik al gepost (zie posting van vr apr 29, 2011 11:22 pm) maar die kunnen jou blijkbaar niet overtuigen. Geef eens aan wat naar jouw idee de uitleg van deze versen uit Jer 31 zijn
@Huisman, je noemt nu 3 bijbelgedeelten die grofweg over 3 verschillende dingen gaan nl;

- Het sluiten van het nieuwe verbond met Israel en Juda (Jer.31).
- De aanneming van de 10 stammen (Hos.2)
- De aanvankelijke aanvang van het aardse koninkrijk (Hand.2/Joël2).

Daarom volg ik je niet, laat staan dat ik ergens van overtuigd ben. Ik ben benieuwd hoe je deze drie zaken voor het eerst vervuld ziet bij de uitstorting van de Heilige Geest en de komst van de Messias. Mi moeten al deze zaken nog vervuld worden. Het nieuwe verbond is nog niet gesloten met de huizen van Juda en Israel. Ik vind dat nergens in de Bijbel, de 10 stammen zijn ook nog niet boven water, en het koninkrijk is nog steeds een verborgen Konininkrijk.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Jeremia 31

Bericht door huisman »

@Gian wij spreken op zo'n verschillende golflengte dat jij mij niet begrijpt en ik jou niet. Deze zin van jou is voor mij onbegrijpelijk dus zou jij dat wat willen verduidelijken ?
Gian schreef:Het nieuwe verbond is nog niet gesloten met de huizen van Juda en Israel. Ik vind dat nergens in de Bijbel, de 10 stammen zijn ook nog niet boven water, en het koninkrijk is nog steeds een verborgen Konininkrijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Jeremia 31

Bericht door Gian »

huisman schreef:@Gian wij spreken op zo'n verschillende golflengte dat jij mij niet begrijpt en ik jou niet. Deze zin van jou is voor mij onbegrijpelijk dus zou jij dat wat willen verduidelijken ?
Gian schreef:Het nieuwe verbond is nog niet gesloten met de huizen van Juda en Israel. Ik vind dat nergens in de Bijbel, de 10 stammen zijn ook nog niet boven water, en het koninkrijk is nog steeds een verborgen Konininkrijk.
Wat is er niet duidelijk aan? Duidelijker kan ik het niet uitleggen. Ik zou er nog een paar teksten uit Hebreen 4 naast kunnen leggen;

6 Het staat dus vast dat er wel mensen in kúnnen binnengaan. En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan, 7 legt God nu opnieuw een dag vast, een ‘vandaag’, waarover hij, zoals eerder is opgemerkt, lange tijd later David heeft laten zeggen: ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig.’ 8 Was de rust hun al door Jozua gegeven, dan zou God daarna niet meer over een andere dag hebben gesproken.

Ik weet wel waar het verschil in golflengte vandaan komt, het profetisch woord dient door de gereformeerde theologie als vervuld geestelijk ingepast te worden. Hoe is blijkbaar van minder belang want daar kan ik maar weinig over vinden, het moet nou eenmaal. Daarmee ontken ik niet dat er geestelijke toepassingen zijn voor de gelovigen in de Gemeente. De bijbel is immers vol van typelogie. Alleen typelogische toepassingen zijn geen definitieve vervullingen. Daarbij geloof ik vast dat de gereformeerde theologie zal bevestigen dat alle profetie een vervulling zal hebben.
Bovendien is er altijd het principe van herhaalde vervullingen.
Ik ben dus van mening dat de profetieen waar we het over hebben vooral nog vervuld moeten worden, en dan een vervulling voor de huizen van Juda en Israel. In dat kader past de profetie opperbest, en weet ik de meesten ook stuk voor stuk toe te passen. Mochten we allebei gelijk hebben is het onderhand jou beurt om je idee uit te leggen. Je idee was dat Joel2, Hosea2 en Jer.31 vervuld zijn met de uitstorting van de Heilige Geest. Dat begrijp ik dan op mijn beurt nog niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Jeremia 31

Bericht door huisman »

Gian schreef:
huisman schreef:@Gian wij spreken op zo'n verschillende golflengte dat jij mij niet begrijpt en ik jou niet. Deze zin van jou is voor mij onbegrijpelijk dus zou jij dat wat willen verduidelijken ?
Gian schreef:Het nieuwe verbond is nog niet gesloten met de huizen van Juda en Israel. Ik vind dat nergens in de Bijbel, de 10 stammen zijn ook nog niet boven water, en het koninkrijk is nog steeds een verborgen Konininkrijk.
Wat is er niet duidelijk aan? Duidelijker kan ik het niet uitleggen. Ik zou er nog een paar teksten uit Hebreen 4 naast kunnen leggen;

6 Het staat dus vast dat er wel mensen in kúnnen binnengaan. En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan, 7 legt God nu opnieuw een dag vast, een ‘vandaag’, waarover hij, zoals eerder is opgemerkt, lange tijd later David heeft laten zeggen: ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig.’ 8 Was de rust hun al door Jozua gegeven, dan zou God daarna niet meer over een andere dag hebben gesproken.

Ik weet wel waar het verschil in golflengte vandaan komt, het profetisch woord dient door de gereformeerde theologie als vervuld geestelijk ingepast te worden. Hoe is blijkbaar van minder belang want daar kan ik maar weinig over vinden, het moet nou eenmaal. Daarmee ontken ik niet dat er geestelijke toepassingen zijn voor de gelovigen in de Gemeente. De bijbel is immers vol van typelogie. Alleen typelogische toepassingen zijn geen definitieve vervullingen. Daarbij geloof ik vast dat de gereformeerde theologie zal bevestigen dat alle profetie een vervulling zal hebben.
Bovendien is er altijd het principe van herhaalde vervullingen.
Ik ben dus van mening dat de profetieen waar we het over hebben vooral nog vervuld moeten worden, en dan een vervulling voor de huizen van Juda en Israel. In dat kader past de profetie opperbest, en weet ik de meesten ook stuk voor stuk toe te passen. Mochten we allebei gelijk hebben is het onderhand jou beurt om je idee uit te leggen. Je idee was dat Joel2, Hosea2 en Jer.31 vervuld zijn met de uitstorting van de Heilige Geest. Dat begrijp ik dan op mijn beurt nog niet.
Joël 2 is vrij eenvoudig omdat dat letterlijk in Handelingen staat
14 ¶ Maar Petrus, staande met de elven , verhief zijn stem, en sprak tot hen: Gij Joodse mannen, en gij allen , die te Jeruzalem woont, dit zij u bekend, en laat mijn woorden tot uw oren ingaan.
15 Want deze zijn niet dronken , gelijk gij vermoedt; want het is eerst de derde ure van de dag.
16 Maar dit is het, wat gesproken is door den profeet Joel:
17 En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Jeremia 31

Bericht door Gian »

huisman schreef:
Gian schreef:
huisman schreef:@Gian wij spreken op zo'n verschillende golflengte dat jij mij niet begrijpt en ik jou niet. Deze zin van jou is voor mij onbegrijpelijk dus zou jij dat wat willen verduidelijken ?
Gian schreef:Het nieuwe verbond is nog niet gesloten met de huizen van Juda en Israel. Ik vind dat nergens in de Bijbel, de 10 stammen zijn ook nog niet boven water, en het koninkrijk is nog steeds een verborgen Konininkrijk.
Wat is er niet duidelijk aan? Duidelijker kan ik het niet uitleggen. Ik zou er nog een paar teksten uit Hebreen 4 naast kunnen leggen;

6 Het staat dus vast dat er wel mensen in kúnnen binnengaan. En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan, 7 legt God nu opnieuw een dag vast, een ‘vandaag’, waarover hij, zoals eerder is opgemerkt, lange tijd later David heeft laten zeggen: ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig.’ 8 Was de rust hun al door Jozua gegeven, dan zou God daarna niet meer over een andere dag hebben gesproken.

Ik weet wel waar het verschil in golflengte vandaan komt, het profetisch woord dient door de gereformeerde theologie als vervuld geestelijk ingepast te worden. Hoe is blijkbaar van minder belang want daar kan ik maar weinig over vinden, het moet nou eenmaal. Daarmee ontken ik niet dat er geestelijke toepassingen zijn voor de gelovigen in de Gemeente. De bijbel is immers vol van typelogie. Alleen typelogische toepassingen zijn geen definitieve vervullingen. Daarbij geloof ik vast dat de gereformeerde theologie zal bevestigen dat alle profetie een vervulling zal hebben.
Bovendien is er altijd het principe van herhaalde vervullingen.
Ik ben dus van mening dat de profetieen waar we het over hebben vooral nog vervuld moeten worden, en dan een vervulling voor de huizen van Juda en Israel. In dat kader past de profetie opperbest, en weet ik de meesten ook stuk voor stuk toe te passen. Mochten we allebei gelijk hebben is het onderhand jou beurt om je idee uit te leggen. Je idee was dat Joel2, Hosea2 en Jer.31 vervuld zijn met de uitstorting van de Heilige Geest. Dat begrijp ik dan op mijn beurt nog niet.
Joël 2 is vrij eenvoudig omdat dat letterlijk in Handelingen staat
14 ¶ Maar Petrus, staande met de elven , verhief zijn stem, en sprak tot hen: Gij Joodse mannen, en gij allen , die te Jeruzalem woont, dit zij u bekend, en laat mijn woorden tot uw oren ingaan.
15 Want deze zijn niet dronken , gelijk gij vermoedt; want het is eerst de derde ure van de dag.
16 Maar dit is het, wat gesproken is door den profeet Joel:
17 En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.
Mja, en vers 18, 19 en 20 dan? (Joel 2 vs 30 en 31) Wordt het toch weer geen definitieve vervulling...
Bovendien lijkt het vervolg wel erg veel op het zesde zegel uit Openb. 6 en de gebeurtenissen beschreven bij de komst van de Heere Jezus in Matth. 24

En Hosea 2 /Jer. 31?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Jeremia 31

Bericht door huisman »

vele verklaarders wijzen bij Joël 2: 30 op de drie uur duisternis bij Christus sterven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: Jeremia 31

Bericht door edward »

huisman schreef:vele verklaarders wijzen bij Joël 2: 30 op de drie uur duisternis bij Christus sterven.
Als je even verder leest in hoofdstuk 3 kun je lezen dat het om deze tijd gaat, waarin God een keer zal brengen in het lot van zijn volk.
het einde van het hoofdstuk (3:21) beschrijft precies hetzelfde als Rom 11, hun bloed zal onschuldig verklaard worden, wat niet onschuldig verklaard was.
(Geheel Israel zal zalig worden)
Dit staat dus nog te gebeuren
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Jeremia 31

Bericht door Gian »

huisman schreef:vele verklaarders wijzen bij Joël 2: 30 op de drie uur duisternis bij Christus sterven.
Prima als dat voor jou bevredigend is. Hopelijk respecteer je dan wel dat ik me allerminst laat overtuigen met dit soort antwoorden.
Is Openb. 6 en Matth.24 hier dan ook mee vervuld soms?
Laatst gewijzigd door Gian op 03 mei 2011, 19:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Jeremia 31

Bericht door huisman »

Gian schreef:
huisman schreef:vele verklaarders wijzen bij Joël 2: 30 op de drie uur duisternis bij Christus sterven.
Prima als dat voor jou bevredigend is. Hopelijk respecteer je dan wel dat ik me allerminst laat overtuigen met dit soort antwoorden.
Is Openb. 6 en Matth.24 hier dan ook mee vervuld soms?
Je kunt er van alles bij halen maar ook in Matth 24 wijst de Heere Jezus de weg in zulke discussies.
32 ¶ En leert van den vijgeboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak nu teder wordt, en de bladeren uitspruiten , zo weet gij, dat de zomer nabij is.
33 Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet , dat het nabij is, voor de deur .
34 Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.
35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan , maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
36 Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen.
Hoe alle profetieën vervuld worden weet ik ook niet maar wel dat ze vervuld worden want Zijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Jeremia 31

Bericht door Gian »

huisman schreef: Hoe alle profetieën vervuld worden weet ik ook niet maar wel dat ze vervuld worden want Zijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
Ok, prima.
Dat klinkt iig wat anders als je reactie van een paar dagen geleden.
huisman schreef: Dat is jouw kijk op de zaken...en ik heb niet het gevoel dat ik jou kan overtuigen dat jouw stelling onjuist is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Arie Jan
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 aug 2014, 13:41

Re: Jeremia 31

Bericht door Arie Jan »

Paar jaar later, maar ik wakker het gesprek graag weer aan...

Wat is de reden dat Jeremia over twee huizen spreekt, volgens jullie? Zit er meer achter dan wij vaak denken?

(kijk bv naar Ezechiel 37 vanaf vs 15)

De vereniging van de twee 'huizen' lijkt duidelijk. Is er een verschillend plan met beide huizen?
Eten moet je toch!
Plaats reactie