Kinderen en bekering

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen en bekering

Bericht door Mara »

Juist niet :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Kinderen en bekering

Bericht door theoloog »

Mara schreef:Juist niet :huhu
Hoe zo juist niet :oO
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen en bekering

Bericht door Mara »

theoloog schreef:
Mara schreef:Juist niet :huhu
Hoe zo juist niet :oO
Nee, het gaat hier niet om vriendjes maken. Soms krijgen mensen een hekel aan je, als je hen vertelt over God, of het evangelie. Dus als het ons daarom te doen is, niet dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderen en bekering

Bericht door eilander »

Mara schreef:
theoloog schreef:
Mara schreef:Juist niet :huhu
Hoe zo juist niet :oO
Nee, het gaat hier niet om vriendjes maken. Soms krijgen mensen een hekel aan je, als je hen vertelt over God, of het evangelie. Dus als het ons daarom te doen is, niet dus.
Ik denk ook niet dat dát de bedoeling van die opmerking was. Als het ons alleen maar te doen is om vrienden te maken, dan heb je gelijk. Toch kan er wel iets in zitten, in de stelling "evangeliseren is vriendjes maken". Juist door vriendelijk en behulpzaam tegenover je naaste te zijn, kan het zo zijn dat je daarna de boodschap van Gods Woord beter kwijt kunt (menselijkerwijs gesproken).
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen en bekering

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
theoloog schreef:
Mara schreef:Juist niet :huhu
Hoe zo juist niet :oO
Nee, het gaat hier niet om vriendjes maken. Soms krijgen mensen een hekel aan je, als je hen vertelt over God, of het evangelie. Dus als het ons daarom te doen is, niet dus.
Ik denk ook niet dat dát de bedoeling van die opmerking was. Als het ons alleen maar te doen is om vrienden te maken, dan heb je gelijk. Toch kan er wel iets in zitten, in de stelling "evangeliseren is vriendjes maken". Juist door vriendelijk en behulpzaam tegenover je naaste te zijn, kan het zo zijn dat je daarna de boodschap van Gods Woord beter kwijt kunt (menselijkerwijs gesproken).
Ja zo wel, maar het is echt niet zo dat je het Woord van de Heere overal en altijd blijmoedig mag en kunt vertellen ! Integendeel, vaak. Je ontmoet vijandschap, ja zelfs haat. Dus zo bedoelde ik dat ! Men zit niet te wachten op de Blijde Boodschap, helaas :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Kinderen en bekering

Bericht door Wilhelm »

Mara schreef:[ Men zit niet te wachten op de Blijde Boodschap, helaas :fi

"Men" of "wij" ?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen en bekering

Bericht door Mara »

Ga maar eens in een willekeurige stad lopen, en probeer het. :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Kinderen en bekering

Bericht door Wilhelm »

Mara schreef:Ga maar eens in een willekeurige stad lopen, en probeer het. :sweat
Ja, maar zit jij en ik van nature wel op die Boodschap te wachten ?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen en bekering

Bericht door Mara »

Wilhelm schreef:
Mara schreef:Ga maar eens in een willekeurige stad lopen, en probeer het. :sweat
Ja, maar zit jij en ik van nature wel op die Boodschap te wachten ?
Nee, ook niet. Maar het is een misvatting dat, als je evangeliseert, je allemaal hongerige mensen treft. Dus dat ze vriendjes met jou zouden willen horen. Ik zal hier maar niet herhalen wat je naar je hoofd krijgt. Het komt er op neer, netjes gezegd, dat je op moet hoepelen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kinderen en bekering

Bericht door refo »

Wat ga je ze concreet zeggen?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Kinderen en bekering

Bericht door Fjodor »

refo schreef:Wat ga je ze concreet zeggen?
Dat ze schuldig zijn, een Verlosser nodig hebben, dat er een Verlosser is, Jezus Christus, dat ze van zichzelf af moeten zien en af mogen zien, en dat Hij de schuld verzoenen wil en hen in een nieuw leven wil doen opstaan waar ze de zonde steeds meer gaan laten en steeds meer met Hem mogen leven.
Dat geeft inderdaad heel vaak vijandschap. Vooral om punt 1.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kinderen en bekering

Bericht door refo »

Dat zou ik ook niet zonder meer pikken van zo'n vreemde vogel.

Blijkbaar kan Gods Geest met alleen deze woorden niet goed werken.
We hebben een te groot gat laten vallen tussen die hoorders en ons.

In de tijd van de apostelen waren de velden 'wit om te oogsten'. De mensen waren alleszins godsdienstig.
Dat is nu niet zo. Daarom zou ik maar niet te snel wijzen op de 'vijandschap'. Dat is me AD 2011 iets te gemakkelijk.
Niet onwaar natuurlijk, maar er is veel meer aan de hand.

Wij hebben een hernieuwde uitstorting van de Geest nodig. Alleen dan kan het nog goed komen.
Maar ik geloof niet dat we dat nog geloven. Die hebben we toch al?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Kinderen en bekering

Bericht door Fjodor »

refo schreef:Dat zou ik ook niet zonder meer pikken van zo'n vreemde vogel.

Blijkbaar kan Gods Geest met alleen deze woorden niet goed werken.
We hebben een te groot gat laten vallen tussen die hoorders en ons.

In de tijd van de apostelen waren de velden 'wit om te oogsten'. De mensen waren alleszins godsdienstig.
Dat is nu niet zo. Daarom zou ik maar niet te snel wijzen op de 'vijandschap'. Dat is me AD 2011 iets te gemakkelijk.
Niet onwaar natuurlijk, maar er is veel meer aan de hand.

Wij hebben een hernieuwde uitstorting van de Geest nodig. Alleen dan kan het nog goed komen.
Maar ik geloof niet dat we dat nog geloven. Die hebben we toch al?
Het probleem is helemaal niet dat men niet godsdienstig is. Ik ken best veel ongelovige mensen en die hebben echt geen probleem met het besef van God. Bijna niemand.
Ja, wel mensen die studeren. Maar ik durf wel te stellen dat de meerderheid van de mensen die geen WO opleiding heeft geen probleem heeft om het bestaan van God aan te nemen.
Maar afzien van onszelf en opzien naar de Heere Jezus, dat is het breekpunt.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door Marnix »

helma schreef:
Ander schreef:Wij hebben een buurmeisje (9) uit een totaal onkerkelijk gezin dat vroeg of ze een keertje mee mocht naar de kerk. Wij enthousiast toegestemd en nu gaat ze eigenlijk iedere week wel 1x mee. Ze is erg belangstellend en let goed op in de kerk, vindt het helemaal leuk om de psalmen mee te zingen enzo. Ze heeft inmiddels een hoedje en een tasje gekocht (want dat hoort, zegt ze :hum) en heeft haar eigen Bijbeltje. Haar ouders waren aanvankelijk best wat 'vijandig' maar vinden het allemaal goed. Ze passen hun eigen programma zelfs aan op zondag zodat hun kind naar de kerk kan. Mooi hè.
ja inderdaad!!
Inderdaad. Er zijn ook projecten zoals Athletes in Action, in Arnhem was er een ABC-bus die in de vakanties rondreed.... kwamen veel kinderen op af, die dingen deden, verhalen uit de Bijbel hoorden etc, waren best wel ouders die blij waren dat hun kind een paar uurtjes zoet was en het prima vinden dat ze daar ook over Jezus hoorden. Overigens moet je inderdaad denk ik wel uitkijken hoe je het brengt en wat je wanneer vertelt. Als een kind na de eerste dag thuiskomt en de ouders vragen: Wat heb je geleerd? "Nou ze zeiden dat ik zondig ben en een nieuw hart nodig hebt en Jezus nodig heb" heb je wel kans dat de ouders denken: Nou, daar gaat ze dus niet meer heen. Ouders kunnen vaak erg slecht tegen kritiek op hun kinderen, zelfs als die terecht is. Je kan allicht beter beginnen met ze te vertellen over wat Jezus deed, wie Hij is.... en ook gewoon te evangeliseren met daden. Dat ze zondig zijn en Jezus nodig hebben zullen ze moeten leren. Maar als ze door die boodschap niet leren wie Jezus is (omdat ze niet meer mogen komen) zullen ze ook niet gaan ontdekken dat Hij stierf voor zondaren. Wat dat betreft is het ook wel goed om te bedenken hoe we evangeliseren, als we dat doen, hoe je dat opbouwt enzo. Wat Fjodor zegt klopt, het breekpunt is vaak dat mensen niet willen geloven dat ze slecht zijn en om daar van verlost te worden helemaal van Iemand anders afhankelijk zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Fer3107
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jan 2011, 09:43

Re: Kinderen en bekering uit: Welke muziek...

Bericht door Fer3107 »

Fer3107 schreef:
Mara schreef:
Germanicus schreef:
Ander schreef:Wij hebben een buurmeisje (9) uit een totaal onkerkelijk gezin dat vroeg of ze een keertje mee mocht naar de kerk. Wij enthousiast toegestemd en nu gaat ze eigenlijk iedere week wel 1x mee. Ze is erg belangstellend en let goed op in de kerk, vindt het helemaal leuk om de psalmen mee te zingen enzo. Ze heeft inmiddels een hoedje en een tasje gekocht (want dat hoort, zegt ze :hum) en heeft haar eigen Bijbeltje. Haar ouders waren aanvankelijk best wat 'vijandig' maar vinden het allemaal goed. Ze passen hun eigen programma zelfs aan op zondag zodat hun kind naar de kerk kan. Mooi hè.
Mooi! Evangelisatie begint letterlijk dicht bij huis.
Het hoeft ook allemaal niet zo groot en veelomvattend ! Ik meen dat ds Vreugenhil dat een keer zei, begin maar in je eigen buurtje, je collega's.
Niet iedereen hoeft de pleinen en straten op.
Je kunt al getuigen door je gedrag !
Ja, evangeliseren is vriendjes maken.
Blijkbaar begrijpt niet iedereen wat ik hier mee bedoel. Als je op straat aan een vreemde het evangelie gaat verkondigen wordt die uiteraard niet je vriend. Daarom bedoel ik het ook andersom. Wordt vriend van je buren, familie, collega, slager, bakker, vul de rij zelf maar aan. Vriend worden wil ook zeggen: wees bereid naar ze te luisteren. In zo'n verhouding ontstaat ruimte om het evangelie uit te dragen. En wie zijn oor te luisteren legt bij mensen die vanuit de wereld tot bekering zijn gekomen, zal horen dat dit in de meeste gevallen contacten met christenen voor hen het middel zijn geweest.
Ga dus maar vriendjes maken i.p.v. afwijzen, afkeuren enz.
Plaats reactie