Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Maanenschijn »

johannes schreef:Mooie reactie trouwens onder het artikel.
De krant krijgt er flink van langs met deze journalistiek.
Ook degene die hem doorgesluisd is zijn zetel niet waard in de raad.
Dat wordt inderdaad gesteld. Maar de ingekomen stukken aan een gemeenteraad zijn in beginsel altijd openbaar, behalve als de raad in een besluit daar geheimhouding/vertrouwelijkheid op heeft gelegd. Het verwijt aan 'het lek' is daarom mijns inziens niet helemaal terecht.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Ik ben het met beide citaten volledig eens. Geen idee of daar twijfel over was, maar ik dacht, ik meld het toch even.
Dank je. Ik vind het geen overbodige melding.
We lijken het blijkbaar meer oneens dan dat we het ook zijn. Of waar zit het verschil nu nog eigenlijk? Want die vraag heb ik nu wel. Het stuk van dr. Aalders zegt precies waar de brief van ds. Kort aan voldoet, namelijk. Vandaar dat het ook ongebruikelijk is dat @DDD niet begrijpt dat het onduidelijk was of hij het wel met die citaten eens was.

Hoe ziet @DDD dit?
@DDD, kun je hierop nog reageren?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Isala »

Christen schreef:
Isala schreef:Kan een zeeman werk'loos blijven,
wetend dat een mens verdrinkt?
Kan een dokter rustig zitten,
als de dood een mens bespringt?
Kan de brandweer zonder helpen zien,
hoe 'n mens ten onder gaat?
Kunt u kalm in Sion toeven,
Als de aarde verloren gaat?
Moet je 'Esther' - Hadassa - vragen. Of Mozes of Abram of ..
Ik denk dat alle Christenen het aan zichzelf moeten vragen...
Hora est!
Christen
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Christen »

Ik heb niks met moeten... dan kun je het beter laten..wellicht.

Esther lag op haar knieën voor haar volk. Mozes bad voor het volk en Abram of Abraham vroeg.. als er nou nog 10 nog 9 nog.. het was geen moeten het was hun leven...

Of begrijp ik je verkeerd?

Maar het is een mooie opscherping.

Ik reageerde er alleen op met Bijbelse voorbeelden.
Laatst gewijzigd door Christen op 03 apr 2020, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
DDD
Berichten: 28647
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Ik ben het met beide citaten volledig eens. Geen idee of daar twijfel over was, maar ik dacht, ik meld het toch even.
Dank je. Ik vind het geen overbodige melding.
We lijken het blijkbaar meer oneens dan dat we het ook zijn. Of waar zit het verschil nu nog eigenlijk? Want die vraag heb ik nu wel. Het stuk van dr. Aalders zegt precies waar de brief van ds. Kort aan voldoet, namelijk. Vandaar dat het ook ongebruikelijk is dat @DDD niet begrijpt dat het onduidelijk was of hij het wel met die citaten eens was.

Hoe ziet @DDD dit?
@DDD, kun je hierop nog reageren?
Ik heb hier al zeker twee keer antwoord op gegeven. Met vetgemaakte woorden. Ik vind het duidelijk genoeg zo.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Geytenbeekje »

In het RD een mooi stukje over het eten van onreine dieren.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Die macht heeft over deze plagen

Op 21 oktober 1849 preekte dr. H.F. Kohlbrugge in zijn gemeente te Elberfeld uit Openbaring 16 : 9: ….’Die macht heeft over deze plagen’.

Het is in de tijd dat er een choleraplaag uitgebroken is. Het slot van zijn preek geef ik hieronder door. Trekt u al lezend de lijnen maar door naar deze tijd en laat het u (opnieuw) brengen bij Hem, Die macht heeft over deze plagen.
‘God wil, dat allen tot het erkennen van de waarheid komen, dat men het geringschatten zal nalaten, en dat men, onder Zijn plaag verbrijzeld, zich tot Hem zal begeven om genade en ontferming met gebeden, smeken, zuchten, roepen en aanhouden om Zijn genade.
God wil hen, die bij Hem aanhouden om die genade, ook deelgenoot daarvan maken. Hij wil hen al hun zonden vergeven. Hij wil dat doen om de Hem aangebrachte gerechtigheid, om het bloed van Christus.

God wil, dat we ons niets zullen aanmatigen, dat we ons niet boven anderen verheffen, alsof we enigszins beter waren. Alsof wij iets voor hadden boven hen die door God met de plaag bezocht worden.
God wil, dat wij Zijn lieve Zoon Jezus zullen verheerlijken, Hem erkennen en belijden als de enige grond en de enige oorzaak van onze zaligheid, als onze enige Leraar, Hogepriester en Koning. Hij wil dat we door geen andere gerechtigheid zoeken gerechtvaardigd te worden, dan door die gerechtigheid, welke Hij aangebracht heeft. Gods ogen zien naar het geloof.
God wil, dat wij, met verloochening van onszelf en van al onze lusten en door al het zichtbare prijs te geven, in heiligmaking van de Geest, in Zijn Woord blijven.

God wil, dat wij tegen elke nood en tegen elke dood, evenals ook tegen alle zonden, tegen de wereld en alle verzoeking en aanvechting in, ons aan Zijn genade en ontferming blijven vasthouden. Ook wil Hij hen die het oprecht om de wil van God te doen is, al zulke dingen in rijke mate schenken. Daartoe heeft Hij ook de meest heerlijke beloften gegeven.
Wie van u nu verlangen heeft om in overeenstemming met deze wil van God te wandelen, en tot Zijn genade de toevlucht neemt, opdat hij in deze genade gevonden mag worden, die verrichte met een opgeruimd gemoed in deze dagen zijn werk, waartoe God hem roept, en zegge met hartelijk vertrouwen: ‘Mijn God heeft macht over deze plaag!’

Ach, dat wij het maar niet van onze stad zouden vernemen, wat de heilige Johannes in verband met onze tekst schrijft: ‘En de mensen werden verhit met grote hitte, en lasterden de Naam van God, Die macht heeft over deze plagen, en zij bekeerden zich niet, om Hem heerlijkheid te geven! In dit geval zou de cholera nog een verschrikkelijke nasleep kunnen hebben. Maar u en u, die dit hoort!
Overvalt u de plaag, zo twijfel evenwel niet aan de genade van de Heere Jezus, ook niet midden in de dood. Belijdt u, dat het Gods oordeel over u is, en hebt u niets dan zonden, werp dan toch zelfs voor de open hel, dit woord niet van u: Het bloed van Jezus Christus, de Zoon van God, reinigt ons van alle zonden. Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om de zondaren zalig te maken. Hier kan alleen het geloof helpen. Daarom geloof, en roep: ‘God, wees mij zondaar genadig! Heere, Heere, gedenk mijner!’

Belijd, dat u alle ontferming niet waard bent, en houd zó om genade aan, en….geloof.
Zo zal de barmhartigheid van de Heere voor u het oordeel verslinden, zodat u tot uw zalige verrassing het evenwel ervaart, hoe uw God macht heeft over deze plaag’.

Eerder gepubliceerd in de Kerkbode van HHK Nijkerk
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Die macht heeft over deze plagen

Op 21 oktober 1849 preekte dr. H.F. Kohlbrugge in zijn gemeente te Elberfeld uit Openbaring 16 : 9: ….’Die macht heeft over deze plagen’.

Het is in de tijd dat er een choleraplaag uitgebroken is. Het slot van zijn preek geef ik hieronder door. Trekt u al lezend de lijnen maar door naar deze tijd en laat het u (opnieuw) brengen bij Hem, Die macht heeft over deze plagen.
‘God wil, dat allen tot het erkennen van de waarheid komen, dat men het geringschatten zal nalaten, en dat men, onder Zijn plaag verbrijzeld, zich tot Hem zal begeven om genade en ontferming met gebeden, smeken, zuchten, roepen en aanhouden om Zijn genade.
God wil hen, die bij Hem aanhouden om die genade, ook deelgenoot daarvan maken. Hij wil hen al hun zonden vergeven. Hij wil dat doen om de Hem aangebrachte gerechtigheid, om het bloed van Christus.

God wil, dat we ons niets zullen aanmatigen, dat we ons niet boven anderen verheffen, alsof we enigszins beter waren. Alsof wij iets voor hadden boven hen die door God met de plaag bezocht worden.
God wil, dat wij Zijn lieve Zoon Jezus zullen verheerlijken, Hem erkennen en belijden als de enige grond en de enige oorzaak van onze zaligheid, als onze enige Leraar, Hogepriester en Koning. Hij wil dat we door geen andere gerechtigheid zoeken gerechtvaardigd te worden, dan door die gerechtigheid, welke Hij aangebracht heeft. Gods ogen zien naar het geloof.
God wil, dat wij, met verloochening van onszelf en van al onze lusten en door al het zichtbare prijs te geven, in heiligmaking van de Geest, in Zijn Woord blijven.

God wil, dat wij tegen elke nood en tegen elke dood, evenals ook tegen alle zonden, tegen de wereld en alle verzoeking en aanvechting in, ons aan Zijn genade en ontferming blijven vasthouden. Ook wil Hij hen die het oprecht om de wil van God te doen is, al zulke dingen in rijke mate schenken. Daartoe heeft Hij ook de meest heerlijke beloften gegeven.
Wie van u nu verlangen heeft om in overeenstemming met deze wil van God te wandelen, en tot Zijn genade de toevlucht neemt, opdat hij in deze genade gevonden mag worden, die verrichte met een opgeruimd gemoed in deze dagen zijn werk, waartoe God hem roept, en zegge met hartelijk vertrouwen: ‘Mijn God heeft macht over deze plaag!’

Ach, dat wij het maar niet van onze stad zouden vernemen, wat de heilige Johannes in verband met onze tekst schrijft: ‘En de mensen werden verhit met grote hitte, en lasterden de Naam van God, Die macht heeft over deze plagen, en zij bekeerden zich niet, om Hem heerlijkheid te geven! In dit geval zou de cholera nog een verschrikkelijke nasleep kunnen hebben. Maar u en u, die dit hoort!
Overvalt u de plaag, zo twijfel evenwel niet aan de genade van de Heere Jezus, ook niet midden in de dood. Belijdt u, dat het Gods oordeel over u is, en hebt u niets dan zonden, werp dan toch zelfs voor de open hel, dit woord niet van u: Het bloed van Jezus Christus, de Zoon van God, reinigt ons van alle zonden. Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om de zondaren zalig te maken. Hier kan alleen het geloof helpen. Daarom geloof, en roep: ‘God, wees mij zondaar genadig! Heere, Heere, gedenk mijner!’

Belijd, dat u alle ontferming niet waard bent, en houd zó om genade aan, en….geloof.
Zo zal de barmhartigheid van de Heere voor u het oordeel verslinden, zodat u tot uw zalige verrassing het evenwel ervaart, hoe uw God macht heeft over deze plaag’.

Eerder gepubliceerd in de Kerkbode van HHK Nijkerk
Dit is een klein stukje. Ik heb de gehele preek op mijn pc staan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Susan »

Je zult Jezus nooit zo kostbaar vinden als wanneer de wereld één enorme huilende wildernis is. Dan is hij als een roos die midden in de verlatenheid bloeit, een rots die boven de storm uitsteekt. [Robert Murray M‘Cheyne, maart 1843]
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Susan schreef:Je zult Jezus nooit zo kostbaar vinden als wanneer de wereld één enorme huilende wildernis is. Dan is hij als een roos die midden in de verlatenheid bloeit, een rots die boven de storm uitsteekt. [Robert Murray M‘Cheyne, maart 1843]
Zo mooi... Ik bid of de Heere deze crisis wil gebruiken om ons dáár te brengen.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roos2018 »

Vandaag gehoord in een preek: de gemeenschap der heiligen is besprenkeld door het bloed van Christus.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Framboos »

Roos2018 schreef:Vandaag gehoord in een preek: de gemeenschap der heiligen is besprenkeld door het bloed van Christus.
Waarom raakte jou deze uitspraak?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Maanenschijn »

samanthi schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... -de-zonde/
Een scherp antwoord
En een eerlijk antwoord.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Maanenschijn schreef:
samanthi schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... -de-zonde/
Een scherp antwoord
En een eerlijk antwoord.
Ja klopt en je kunt er iets mee.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie