De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1002
Lid geworden op: 13 Nov 2013, 10:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Berichtdoor Floppy » 02 Mar 2019, 23:57

liz boer schreef:Die Maria verering, heiligverklaring is echt geen volksgeloof volgens:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Weesgegroet
https://nl.wikipedia.org/wiki/Maria_(moeder_van_Jezus)


Waar Boertje op doelt is waarschijnlijk dat de aandacht voor Maria in de officiële leer van de RKK veel geringer is dan hoe dat bij het "gewone" volk leeft. Lees je bijv. de RK catechismus dan is het echt niet op Maria gefocust, maar op Jezus. Dat er genoeg mensen zijn voor wie Maria het enige aanspreekpunt is, omdat Jezus "te hoog" verheven is, dat is een reëel probleem maar geen onderdeel van de kerkleer.

Boertje
Berichten: 665
Lid geworden op: 06 Feb 2019, 13:41

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Berichtdoor Boertje » 03 Mar 2019, 00:01

Er zit verschil tussen de leer van Rome en hoe het volksgeloof er mee omgaat. Nogmaals ik ben het zelfs met de leer van Rome niet eens.
Maar daar ging mijn betoog eigenlijk niet om. Lees maar wat Floppy hierover zegt.

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 3960
Lid geworden op: 15 Jun 2013, 15:40

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Berichtdoor Dodo » 03 Mar 2019, 00:05

Bij onze laatste kerkelijke rommelmarkt lag er op de boekenkraam een zesdelige serie over Maria. Al vrij oud, en het was prachtig. De hele Maria-theologie uitgediept, allerlei heiligenverhalen waarin ze een rol speelde, prachtige platen ter illustratie. Een zeer grondig naslagwerk over Maria. En er was flink in gestudeerd, veel aangestreepte zinnen. Maar ja, geen hond die het wilde hebben dus het is tot oud papier verwerkt.
Later sprak ik een neef die dominee is, die het graag had willen hebben. Maar ja, zoiets vind je nooit meer.

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 Jun 2018, 15:31

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Berichtdoor liz boer » 03 Mar 2019, 00:23

Boertje schreef:Er zit verschil tussen de leer van Rome en hoe het volksgeloof er mee omgaat. Nogmaals ik ben het zelfs met de leer van Rome niet eens.
Maar daar ging mijn betoog eigenlijk niet om. Lees maar wat Floppy hierover zegt.


Prima!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?

Gebruikersavatar
-DIA-
Berichten: 22573
Lid geworden op: 03 Okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Berichtdoor -DIA- » 01 Apr 2019, 17:13

In het RD van zaterdag las ik een opmerkelijk artikel
De kop boven het artikel is al opvallend:
GENDERIDEOLOGIE IS TOTALITAIR VAN AARD
Misschien zegt een kop niet zoveel... in ieder geval kan een kop als een aandachttrekker gebruikt worden. Maar ware het niet zo dat ikzelf deze ideologische en antireligieuze trekken niet al een hele tijd in het vizier had. Ik meen dat ik er ook hier wel eens een en ander over gezegd heb, maar de diepte ervan wordt moeilijk opgepakt. Ik meen dat we wel degelijk alert moeten zijn op allerlei ideologische en tegelijk antichristelijke tendensen in onze samenleving.

Citaat:
De tijd van totalitaire staten leek voorbij. En de grote verhalen waren eveneens passé. Het tegendeel blijkt echter waar. Genderideologie wint terrein en blijkt een totalitair karakter te hebben.

De 20e eeuw was een dodelijke eeuw. Naar schatting 180 tot 220 miljoen mensen werden gedood door politiek geweld, 60 miljoen van hen als gevolg van de twee wereldoorlogen. Er werden 26 miljoen christenen om hun geloof omgebracht, meer dan in alle eeuwen ervoor bij elkaar. Het was ook de eeuw van totalitaire staten gebaseerd op abjecte ideologieën.

Toen de 21e eeuw aanbrak, leek het erop dat deze donkere tijden definitief voorbij waren. De wereld werd een dorp. Internet verbond alles en iedereen. Ideologieën maakten plaats voor pragmatisme. Voor zover er nog sprake was van geloof, was het vooral vooruitgangsgeloof.

Er leek daarom geen behoefte meer te zijn aan grote ideologieën, en zeker niet aan ideologieën met een totalitair karakter. In de 21e eeuw mocht ieder zijn eigen waarheid hebben. De belofte was volledige individuele vrijheid. De droom was een open participatiesamenleving waarin ieder zichzelf kon zijn en zich ten volle kon ontplooien. Gelijke behandeling werd het eerste grondrecht. Religie zou een persoonlijke zaak worden en overheden zouden neutraal zijn. Dat was het idee.

Toch rukken merkwaardig genoeg totalitaire ideologieën weer op. Niet opgelegd van boven, maar aangedrongen van opzij. Niet plotseling, maar stapsgewijs. Niet door geweld, maar door beïnvloeding. Niet door meerderheden, maar door kleine, elitaire minderheden. Niet door democratisch gekozen overheden, maar door ngo’s, raden, actiegroepen.

Agressieve doelen
Het belangrijkste voorbeeld van dit moment is ”gender mainstreaming”: de wereldwijde transformatie die wordt nagestreefd door de lgtbi-beweging. Het doel is totale ‘vergendering’ van de maatschappij. De bekende Duitse auteur Gabriele Kuby wijst in dit verband op het belang van de zogenaamde Jokjakarta-beginselen. In haar boek ”De seksuele revolutie” wijdt ze er een hoofdstuk aan. Het geeft inzicht in de agressieve doelen van de wereldwijde lgbti-beweging.

De Jokjakarta-beginselen zijn opgesteld door een groep ”gerenommeerde mensenrechtenexperts” die in 2006 samenkwamen in het Indonesische Jokjakarta. Zonder officiële legitimatie werd door deze groep mensen een document opgesteld waarin 29 ”beginselen” werden vastgelegd voor een wereldwijde invoering van de genderideologie. Het document kreeg wereldwijd grote invloed.

In de Jokjakarta-beginselen wordt gebruik gemaakt van de begrippen ”seksuele oriëntatie” en ”geslachtelijke identiteit”. Bij seksuele oriëntatie gaat het erom dat mensen zich emotioneel en seksueel intensief aangetrokken voelen tot mensen van hetzelfde of het andere geslacht dan wel van meerdere geslachten. Deze definitie sluit geen enkele vorm van seksuele voorkeur uit. Dus seks met kinderen, bloedverwanten, meerdere personen of zelfs dieren wordt gezien als legitiem.

Geslachtelijke identiteit is ”het diep ervaren innerlijke gevoel te behoren aan een geslacht”. Dit hoeft niet overeen te komen met de aangeboren geslachtskenmerken. Geslacht is dus een subjectieve keuze, die bovendien veranderlijk kan zijn.

LGBTI-politie
De rest laat zich raden. Ieder moreel oordeel over seksuele oriëntatie moet worden verboden, ook in kerken of scholen. Iedere claim die iemand op geslachtelijke identiteit doet, moet worden gehonoreerd. Het traditionele huwelijk wordt ontmanteld en omgevormd tot een leefeenheid van twee of meer mensen, ongeacht seksuele oriëntatie. Kinderen zijn een recht voor iedereen. Seksualiteit wordt losgekoppeld van voortplanting. Geslacht wordt een vrije keuze. Kinderen moeten genderneutraal worden opgevoed.



LEES HIER HET HELE ARTIKEL:

https://www.rd.nl/opinie/genderideologi ... -1.1557871

Gebruikersavatar
-DIA-
Berichten: 22573
Lid geworden op: 03 Okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Berichtdoor -DIA- » 08 Nov 2019, 03:56

Vanavond een ernstvolle preek gehoord, maar ook een liefelijke nodiging
Ik zou het het laatste deel van die preek willen weergeven.
Tekst: Openbaring 14:15 en 18
En ik zag, en zie, een witte wolk, en op de wolk was Een gezeten, des mensen Zoon gelijk, hebbende op Zijn hoofd een gouden kroon, en in Zijn hand een scherpe sikkel.
En een andere engel kwam uit den tempel, roepende met een grote stem tot Dengene Die op de wolk zat: Zend Uw sikkel en maai; want de ure om te maaien is voor U gekomen, dewijl de oogst der aarde is rijp geworden.
Zend uw scherpe sikkel en snijd af de druiventakken van den wijngaard der aarde, want zijn druiven zijn rijp.


Het gaat over
DE GRAAN- EN WIJNOOGST
Een gedeelte uit de preek, dat ons wel moet aanspreken.
Als het einde aller dingen komt, en vooral naar aanleiding van Openbaring 14:18b


De graan- en de wijnoogst, het gaat over de onbekeerden en Gods kinderen. We hoorden van de wolk die gezien wordt en van de roep die gehoord wordt en het oordeel dat geveld wordt.
Alle nadruk ligt op die woordjes in vers 15 en in vers 18. Het op een na laatste woordje van vers 15: RIJP geworden! En in vers 18 is het het laatste woordje: De druiven zijn RIJP!
Het is een tijdwoord vanavond, hè! En mag ik nou breed beginnen, de hele wereld samen nemen. Dan zullen we ons vanavond alleen beperken tot ons vaderland en misschien een vervolgstap nemen naar de kerk en dan naar het persoonlijke leven van u en mij.
Ik heb u vanavond vijf dingen genoemd die ons Deputaatschap van de Hoge Overheid via onze scribea onze kerkenraden heeft toegezonden. En ik geloof dat dat vijf dingen waren waar eigenlijk in doorklonk: Nederland wordt rijp… om God te gaan ontmoeten. Nederland wordt rijp, dat de Heere langzaam, maar zeker, afscheid gaat nemen van ons vaderland. En natuurlijk, als je er eens over denkt hoeveel mensen er vanavond in Nederland nog in een kerk zitten op een Dankdagavond. Er zijn misschien weinig of geen landen in Europa waar er nog zoveel mensen op een Dankdag in de kerk zitten. Dat is de ene kant, maar aan de andere kant, gemeente, als je nadenkt over de praktijken van abortus, van euthanasie…

Het heeft me persoonlijk best wel geschokt ook, dat in een van de bladen die toch onder ons wel ook wel gelezen wordt, er toch ook eigenlijk wel gesproken werd over de bevruchting buiten het lichaam. Op een dusdanige mogelijkheid die toch zomaar de gezinnen werd binnengedragen. En ik wil daar niet veroordelend over spreken, maar wel mijn zorg over uitspreken. Want eigenlijk is altijd gezegd dat wij ons daar verre van moeten houden. Want je ziet, dat die ontwikkeling van de autonome mens, die zelf wil beslissen in ons land heel langzaam binnensijpelt in de kerk. Als het over de vrijheid van onderwijs gaat… U weet dat we ook in de identiteitsraad van de Van Lodensteijn zitten en ook het Hoornbeekcollege. Als ik hoor van die twee mensen die daar leiding geven, als ik die mannen regelmatig hoor en spreek, aan een zijden draad hangt ons reformatorisch onderwijs. En er hoeft echt niet zo heel veel te gebeuren, en in een wisseling van regering, dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat dat artikel 23, dat voor ons van zoveel waarde is, weg wordt geschrapt uit onze wet, en dat we de situatie van de Amerikaanse en Canadese gemeenten gaan krijgen. En wat zal dan onze beslissing zijn? Zullen we dan geld over hebben, misschien wel ten koste van onze vakanties en onze auto’s… zullen we dan geld over hebben voor reformatorisch onderwijs? Of zullen we dan meegesleept worden, en ons ook daarin rijp gaan maken voor het oordeel?

Voelt u dat er over die paar woorden, over die genderideologie wil ik verder eigenlijk maar niet uitweiden. Maar voelt u dat we in de paar dingen die we nu genoemd hebben, dat Nederland zich rijp maakt, dat de laatste resten van een gekerstende natie, dat is een natie, jongelui, die christelijk geworden is, dat daar de laatste restjes daar stilletjes gaan verdwijnen. En hoe is het nu in de kerk, gemeente, hoe is het nu in de kerk? En hoeveel doen u en ik, wij samen eigenlijk maar hinken op twee gedachten? Natuurlijk we dienen de Heere en we lezen de Bijbel en we komen naar de kerk. En als we die tien geboden eens langslopen in het luisteren naar Gods stem, in het buigen onder het gezag. Zijn er ook in de kerk niet (en dat is ook een rijp maken), die ketelachtig zijn van gehoor. En dat is echt niet alleen in de Randstad, misschien wel wat meer als op de Veluwe of in Zeeland, maar ook daar is het dat de mensen zo ketelachtig zijn van gehoor, en dat ze eigenlijk leraars willen opgaderen die naar hun eigen zin zijn.
Dat is ook rijp maken! Dat is rijp maken voor het oordeel.

Zullen we dan heel persoonlijk de hand in eigen boezem steken: Hoe rijp bent u? U moet God ontmoeten, En dan moet ik het vanavond naar twee kanten zeggen: Dan denk ik aan een Henoch, dan denk ik aan een Jakob, dan denk ik aan mensen aan wier sterfbed we hier ook gestaan hebben. Dan denkt u misschien wel aan uw Godvrezende vader of moeder. Die werden rijp gemaakt. En er kwam een ogenblik, dan waren ze rijp om te gaan sterven. En dan mochten ze ontvangen (vers 16): En Die op de wolk zat zond Zijn sikkel op de aarde, en de aarde werd gemaaid. Er staat zo heel mooi in de kanttekening: Het getal der uitverkorenen was vervuld en het goede graan werd in de schuur verzameld. We gaan er straks van zingen. En met gejuich ter goeder uur zijn schoven dragen in de schuur. Rijp. God maakt Zijn volk rijp. En dan zijn er van Gods kinderen geweest, ik denk met name aan verschillende Engelse en Schotse predikers, die met zoveel bezieling gesproken hebben, dat God ze soms al wegnam voor de 30 waren. Rijp!
En nu vanavond een vraag: Volk, ben je al rijp? En misschien ligt dáár wel de rijpheid in, als je wérkelijk als een gast en een vreemdeling mag verlangen naar de dingen die Boven zijn waar Christus is, dan ben je rijp om als zo’n graan als zo’n halm te worden in te worden gezameld in de eeuwige zaligheid. Maar mijn onbekeerd vriend, en ik ga ermee afsluiten. Maar de andere kant is ook waar, Nou maakt Nederland zich rijp. Nu maakt de kerk zich rijp, en dan bedoel ik de kerk in ons vaderland, ook in haar verdeeldheid, in haar verval, in haar afval, in haar wereldgelijkvormigheid, in haar zo vaak hangen aan het hier en nu. We maken ons rijp, gemeente. U maakt u persoonlijk rijp. Wanneer maak je je nu rijp? Als je niet buigen zult vanavond onder de lieflijke nodiging van die grote Koning, Die vanavond nog zegt: Nabij u is het Woord, en wendt u naar Mij toe en wordt behouden. Die vanvond nog zegt: Zoekt Mij terwijl Ik vanavond nog nabij ben. En als je nou niet luistert, lieve hoorders, als je nou niet buigt als een arme zondaar. Als je nou voortgaat, onbekeerd, goddeloos of godsdienstig… Weet u, dan komt er een ogenblik en dan zendt de engel in vers 19 zijn sikkel op de aarde, en dan wordt die druif afgesneden, en dan wordt je geworpen in de grote wijnpersbak van de toorn van God.

En dat laatste, dat 20e vers is een heel moeilijk vers. Buiten de stad, dat begrijpen we. Dat is buiten God en Zijn gemeenschap, en dat er bloed is in die wijnpersbak, bloed dat stijgt tot de tomen der paarden, dat is ter hoogte waar de paarden hun teugels in hun bit hebben, en dat er bloed vloeit van duizend zeshonderd stadiën ver.. Onze kanttekening zegt er alleen maar van: Het is afgrijselijk om te zien. Een van de verklaarders van het boek Openbaring, Hendrikse, misschien kent u hem, een hele betrouwbare, op school werd die altijd gebruikt van de uitleggers, die zegt: in dat getal lees ik duizend, zeshonderd, zestienhonderd. Hij las erin vier keer vier, dat is zestien, dat is het getal van de aarde, symbolisch, haar inwoners, en tien keer tien, zestienhonderd. Dat tien keer tien is het getal der totale volheid. Hendrikse verklaart het zo: het is de totale volheid van de toorn Gods over heel de wereld die nooit gebogen heeft. Gemeente, u voelt het wel, het kan niet dan vreselijk wezen. Geworpen in de grote wijnpersbak van de eeuwige toorn van God in de afgrond waar God zijn toorn over de Goddelozen uitstort. Zeer groot en afgrijselijk om te zien.

Lieve gemeente, mag ik vanavond dit ingrijpende woord afsluiten met twee tekstwoorden. En dan wil ik eerst afsluiten met een boodschap voor u, die nog steeds aan de druiventak hangt. Maar God heeft een boodschap voor je vanavond. Welke? Nabij u is het Woord, in uw mond. En nu hoop ik dat het vervolg voor u mag gaan gelden: en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs hetgeen wij prediken, namelijk dat indien gij met uw mond zult belijden dat Jezus Christus de Heere is, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult ge zalig worden. En gemeente, dat wonder werkt de Heere nog. In de volgende verzen staat het: En hoe zullen ze horen zonder die hun predikt, en hoe zullen ze prediken indien ze niet gezonden worden? Maar dat gebeurt nog! En dan zal het zijn dat een iegelijk die de Naam des Heeren zal aanroepen, natuurlijk in waarheid, maar die zal zalig worden.
En kinderen des Heeren, mag ik afsluiten met dat laatste vers, voorafgaand aan de graan- en de wijnoogst. Een ik hoorde een stem uit de hemel, Hij zei tot mij: Schrijf: Zalig zijn de doden , die in den Heere sterven, van nu aan.
Amen!

Ds. A. Verschuure, gepredikt te Capelle aan den IJssel, op de Dankdag 2019


Terug naar “Theologie - Bezinning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast