Gelezen, gedacht, gehoord...

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSD »

Herman schreef:
TSD schreef:Nu lijkt het alsof alles op de verkondiging gestoken, terwijl een stuk daarvan ook gewoon bij de interpretatie van de luisteraar ligt.
Het is mijn inschatting dat normatieve bevinding op dit punt, altijd leidt tot wanhoop die niet heilzaam is.

Wanneer alles gezegd wordt zoals ds. C. Harinck het schrijft, dan is er voldoende kader en ontstaan er geen problemen. De gewraakte uitspraak (die ik van de kansel hoor) wordt echter doorgaans geïsoleerd naar voren gebracht en lijkt geheel los van de verkondiging van een onvoorwaardelijk Evangelie.

De ds. weegt dat ook mee in zijn antwoord, omdat hij zeer goed pastoraal aanvoelt waar de schoen hier wringt.
Ik ben het met je eens dat er wel verwarring is op dit punt en dat onvoldoende kader ook tot verwarring kan leiden.

Niettemin denk ik dat wat Ds. Harinck hier schrijft door heel veel predikanten in de GG onderschreven zou worden. En dan bedoel ik de positief geformuleerde stukken (dus hoe het wél is). Het zou naar mijn idee beter zijn om dat ook naar voren te brengen om te voorkomen dat iemand onnodig vervreemd van bepaalde prediking omdat dergelijke uitspraken vaak anders worden bedoeld dan geïnterpreteerd door de luisteraar.

Daarmee ontken ik niet de verantwoordelijkheid van de prediker zelf. Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Judas Iskariot

Hij wordt beschreven naar zijn naam: het was “Judas, genaamd Iskariot’ , en naar zijn ambt: hij was ‘een van de twaalve’. Judas, oorspronkelijk een Hebreeuwse naam, betekent vertaald niets anders dan een ‘lover’ of ‘belijder’. Dat was Judas tot deze tijd in uiterlijke schijn geweest. Hij had met de elve Jezus beleden en verkondigd door de gewesten van Judea. Maar o, ontaarde ziel! Van een belijder wordt hij een verloochenaar, van een lover een verachter van Jezus. Zie eens hoe zelden de naam ook de aard van de drager uitdrukt. Hij was een belijder met zijn naam, maar een verloochenaar met zijn daden.

Ja, zie hem nog nader getekend met zijn bijnaam als ‘Iskariot’, opdat niet ook Judas van Jakobus, ook een van de twaalve, in achterdocht van dit verraad zou vallen. Er is onder de geleerden een ongelooflijk verschil over wat de oorsprong en betekenis van deze naam is. Wij willen hier geen tijd verspillen om al hun meningen, die niet meer dan gissingen zijn, op te sommen en te beoordelen. hebben er tot nu toe geen gezien die van voldoende betekenis is.

De meest waarschijnlijke opvatting is dat het een naam is geweest die hij droeg van zijn geboorteplaats. Er lag in de stam Juda een stad die *Keridth’ werd genoemd en wordt opgesomd in Jozua 15:25. Iskariot in het Hebreeuws' betekent in onze taal zoveel als ‘een man van Keridth’ of “Karnoth’. In dat opzicht kan Judas deze naam hebben gedragen. Nu zeggen de Joodse meesters ons dat degenen die naar hun vaderland werden genoemd, daarin mannen van aanzien waren. Het kan dus wel zijn dat Judas een van de machtigsten en rijksten in die stad is geweest. Wie weet of hem niet daarom de beurs is gegeven. Omdat hij het meeste tot onderhoud van het gezelschap der apostelen had bijgedragen, scheen het billijk dat bij hem het meeste beheer van hun gemeenschappelijke goederen bleef.

Zo was hij misschien de rijkste, maar ook de gierigste. Het is de aard van vrekken dat hun hebzucht niet door overvloed wordt gestopt. Al draaien zij zich in het goud zoals een deur op haar scharnieren, en zoals keizer Caligula zich wentelde in zijn goudhopen, dan gapen zij nog gedurig om steeds meer in te slokken, Evenals de waterzuchtige: hoe meer gedronken, hoe meer dorst. Of als de zeven magere koeien van Egypte, die alle vette koeien opslokten en nog even mager bleven (Gen. 41:4). Hoeveel zij ook hebben, zij beminnen nog steeds, met die ‘schilden’, ‘het woord: Geeft’ (Hos. 4:18). Men mag de gierigaard ook wel onder die twee dochters van de bloedzuiger tellen: ‘Geeft, Geeft’; en hem wel als vijfde bij de vier dingen zetten die ‘niet verzadigd worden’ en ‘niet zeggen: Het is genoeg’ (Spr. 30:15).
Hoe het ook zij, zelfs zijn vaderland wordt hier om zijn gruweldaad gebrandmerkt. Zoals een land en stad nooit meer roem krijgt dan door geleerde, dappere en deugdzame mannen, zo wordt haar naam ook nooit meer bevlekt dan wanneer er schuim van deugnieten uit worden geboren. Ongelukkig Kariéth, dat hier door Judas berucht wordt, maar nog ongelukkiger Judas, voor wie het beter was geweest nooit in Karioth, noch elders te zijn geboren.

Temeer omdat hij zulk een aanzienlijk ambt bevlekte en omdat hij volgens de verdere beschrijving van Matthéus ‘een van de twaalve’ was, dat is: een van de apostelen, die twaalf in getal door Jezus waren uitverkoren (Luk. 6:13). Judas was één uit hen, maar alleen één in getal, niet in verdienste; één in naam, niet in de daad; één in ambt, niet in genade; één met zijn lichaam, niet met zijn ziel; één in schijn, niet in deugd. O, schandvlek van dit heerlijke ambt! Een apostel wordt een apostaat [afvallige], een discipel een verrader, een mens een duivel! O, wrede ondankbaarheid! Kon niet Jezus nu met recht zeggen: ‘Heb Ik niet u twaalf uitverkoren, en een van u is een duivel’? (Joh. 6:70). ‘Zelfs de man mijns vredes, op welken ik vertrouwde, die mijn brood at, heeft de verzenen tegen mij grotelijks verheven’ (Ps. 41:10). O, verschrikkelijke boosheid! O, steenachtige ongevoeligheid! Dat hij, die zoveel liefde van Jezus had ervaren, die zo vertrouwelijk met Hem had verkeerd, die Hem zo krachtig had horen prediken, die Hem zoveel wonderen had zien verrichten, die zelf in Zijn Naam het Koninkrijk der hemelen verkondigd, wonderdaden geoefend en duivelen uitgeworpen had, 2! die nu zelf cen duivel en door de satan bezeten wordt, dat die zijn Heere en Meester verraadt!

Men zou kunnen vragen of hier geen bewijs is voor de afval der heiligen, maar wij antwoorden: Judas is nooit een begenadigde geweest. Uiterlijke voorrechten kunnen ook in onbegenadigden voorkomen.
Vraagt u: hoe kan de Heere Jezus dan zo iemand hebben verkoren tot Zijn apostel? Wij antwoorden:
- Zo moest de weg gebaand worden tot het vervullen van wat aangaande hem was voorzegd.
- Zo wil Christus tonen hoe het altijd gesteld zou zijn in Zijn kerk, waar altijd kaf en koren Is, Ja, ook onder de kerkleraars.
- Zo wilde hij de weg banen om Zijn onschuld temeer openbaar te maken, als iemand die Zijn vertrouwenspersoon was, nadat hij Hem verraden had, Hem onschuldig zou moeten verklaren.

Merk eens op in Judas:
1. Hoever iemand kan komen zonder echter genade te hebben.
2. Hoever iemand kan vervallen als God hem loslaat.

Zie eens, toehoorders, hoe er in de allerheiligste vergaderingen nog wel een duivel wordt gevonden. Leer zo een juist begrip maken van Gods kerk. Zolang zij 1n de woelige wateren van deze wereld dobbert, is ze als de ark van Noach, waarin reine en onreine dieren, een heilige Sem en een vervloekte-Cham, werden gevonden. Zij is een akker, waar goed en kwaad kruid; een dorsvloer, waar kaf en koren; een visnet, waar goede en kwade vissen; een bruiloft, waar mensen met en zonder bruiloftsklederen worden gevonden, volgens de gelijkenissen die ons de evangelische Schriften verschaffen. Zoek dan hier geen kerk die zonder vlek of rimpel is; er loopt zelfs een Judas onder de apostelen.
Dit strekte de rest van het aposteltal echter niet tot een blaam. Veracht daarom nooit een ambt of bedienaars daarvan, vooral niet de verkondigers van het Evangelie, omdat er soms goddelozen en Judassen onder sluipen. Is dit het lot van het kleine hoopje van de apostelen geweest, geen wonder dat er nu ook onder een groter aantal enigen insluipen die niet op de rechte wijze wandelen. Veracht daarom nooit de gehele rang of het ambt zelf. Duidt het niet tot nadeel van de godzaligen dat er huichelaars onder hen zijn, want die kan men onder geen anderen vinden.

Ten slotte, leer ook wat er te steunen valt op deftige titels, op grote namen en waardigheid. Al noemt de paus zich het hoofd van Rome, een ‘plaatsbekleder van Christus’, hij is de ‘antichrist’. Al noemt men hem “heilige vader’, hij is ‘de mens der zonde’. Judas droeg wel de naam van “belijder’, en hij was een van de apostelen, maar in werkelijkheid een verrader van zijn Meester. Vergaap u daarom nooit aan een schijn van heiligheid, aan grote namen. Het kan weinig baten de Naam te hebben dat men leeft, maar ondertussen dood te zijn (Openb. 3:1); te zeggen: ‘Wij zijn Joden’, maar ondertussen een synagoge van de satan te zijn (vgl. Openb. 2:8,9). Men kan met hoge namen verloren gaan, en met hoge ambten in de lage hel zinken.

Abraham Hellenbroek - De Kruistriomf van Vorst Messias
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

TSD schreef:Wat ik in het antwoord van Ds. C. Harinck wel mis is dat veel dominees met de 'gewraakte' uitspraak ook gewoon bedoelen wat Ds. C. Harinck hier schrijft wat wél Bijbels is, namelijk:
Betrouwbare Bijbelse en gereformeerde theologen brengen in dit verband naar voren dat een waarlijk boetvaardig mens God niet meer tegenspreekt in zijn oordeel, maar hetzelfde vonnis over de zonde uitspreekt dan God, namelijk dat de zonde de dood verdient. Boetvaardigheid wordt door hen genoemd: De zijde van God kiezen in de veroordeling van jezelf (Calvijn).
Nu lijkt het alsof alles op de verkondiging gestoken, terwijl een stuk daarvan ook gewoon bij de interpretatie van de luisteraar ligt.

Niettemin is het zeker een mooie reactie. Ik denk dat dergelijke uitspraken ook niet genoeg op de preekstoel zelf uitgelegd kunnen worden om verwarring te voorkomen.
Je verwoordt exact mijn gedachten hierbij!
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

John Owen schreef:Maar als u niettegenstaande al hetgeen gesproken is, al de nodigingen die u gedaan en de bemoedigingen die u gegeven zijn, deze zo grote zaligheid zult blijven verachten, dan zult u in die staat, waarin gij zijt, moeten leven en sterven; en dan moet ik tot u zeggen, gelijk de profeet tot de huisvrouw van Jerobeam: Kom herwaarts: want ik ben tot u gezonden met een harde boodschap.
Als u voorneemt op zo grote zaligheid geen acht te nemen, en dat ook niet doet, dan bent u vervloekt van de Heere, met al de vloeken die in de Wet geschreven en met al de vloeken die tegen de verachters van het evangelie uitgesproken zijn. Ja, een vervloeking zijt gij: Maranatha! Vervloekt in deze wereld, totdat de Heere komt; en wanneer de Heere komt, zo vervloekt Hij u van Zijn aangezicht in het eeuwige verderf. Dan moeten wij zeggen: vervloekt hen al gij heilige engelen Gods, als hardnekkige vijanden van uw Hoofd en Koning, de Heere Jezus Christus. Vervloekt hen al gij kerken van Christus, als verachters van die liefde en genade, die uw deel, uw leven en uw erfenis is. Laten al Gods heiligen, allen die de Heere liefhebben, hen vervloeken, en zich verheugen dat de Heere krachtig tegen hen uittrekt, tot hun eeuwig verderf. Waarom zou iemand één gedachte van medelijden hebben over hen, die Gods medelijden verachten, of van ontferming jegens hen, die het bloed van Christus vertreden? Zo lang er nog hoop is, wensen wij een gedurige droefheid over u te hebben, en in arbeid en zielestrijd bij God om uw bekering aan te houden: Maar als u u zelf in uw weg verhardt, zullen wij van uw zijde verkiezen tegen Hem? Zullen wij u meer achten dan Zijn heerlijkheid? Of uw zaligheid begeren tot benadeling van Zijn eer? Neen, dat zij verre! Wij hopen ons te verblijden in al de wraak en toorn, die in Gods rechterhand is, om die voor eeuwig over u te zien uitstorten, Spreuk. 1 : 21-33.
Gisteren was ik weer aan het lezen in de verklaring van psalm 130 van Owen. Bovenstaand citaat viel mij op. Zo recht op de man af, zo scherp heb ik het zelden nog gelezen/gehoord.
-
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:
John Owen schreef:Maar als u niettegenstaande al hetgeen gesproken is, al de nodigingen die u gedaan en de bemoedigingen die u gegeven zijn, deze zo grote zaligheid zult blijven verachten, dan zult u in die staat, waarin gij zijt, moeten leven en sterven; en dan moet ik tot u zeggen, gelijk de profeet tot de huisvrouw van Jerobeam: Kom herwaarts: want ik ben tot u gezonden met een harde boodschap.
Als u voorneemt op zo grote zaligheid geen acht te nemen, en dat ook niet doet, dan bent u vervloekt van de Heere, met al de vloeken die in de Wet geschreven en met al de vloeken die tegen de verachters van het evangelie uitgesproken zijn. Ja, een vervloeking zijt gij: Maranatha! Vervloekt in deze wereld, totdat de Heere komt; en wanneer de Heere komt, zo vervloekt Hij u van Zijn aangezicht in het eeuwige verderf. Dan moeten wij zeggen: vervloekt hen al gij heilige engelen Gods, als hardnekkige vijanden van uw Hoofd en Koning, de Heere Jezus Christus. Vervloekt hen al gij kerken van Christus, als verachters van die liefde en genade, die uw deel, uw leven en uw erfenis is. Laten al Gods heiligen, allen die de Heere liefhebben, hen vervloeken, en zich verheugen dat de Heere krachtig tegen hen uittrekt, tot hun eeuwig verderf. Waarom zou iemand één gedachte van medelijden hebben over hen, die Gods medelijden verachten, of van ontferming jegens hen, die het bloed van Christus vertreden? Zo lang er nog hoop is, wensen wij een gedurige droefheid over u te hebben, en in arbeid en zielestrijd bij God om uw bekering aan te houden: Maar als u u zelf in uw weg verhardt, zullen wij van uw zijde verkiezen tegen Hem? Zullen wij u meer achten dan Zijn heerlijkheid? Of uw zaligheid begeren tot benadeling van Zijn eer? Neen, dat zij verre! Wij hopen ons te verblijden in al de wraak en toorn, die in Gods rechterhand is, om die voor eeuwig over u te zien uitstorten, Spreuk. 1 : 21-33.
Gisteren was ik weer aan het lezen in de verklaring van psalm 130 van Owen. Bovenstaand citaat viel mij op. Zo recht op de man af, zo scherp heb ik het zelden nog gelezen/gehoord.
Heel eerlijk. En aansporend. Geen blijven zitten en maar afwachten.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb dit artikel van Bart Jan Spruyt weer met instemming gelezen:

https://www.rd.nl/opinie/geroepen-calvi ... -1.1555598

Ik lees vaak gedachten bij BJS die ook mijn eigen gedachten zijn. Blijkbaar denken we op veel punten hetzelfde.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

is inderdaad wel wat anders dan wat we 15 jaar terug bij BJS hoorde, ik lees ze vaak (niet altijd) met instemming!

Recent las ik een interview met of ds. L Oosten of ds. Stelwagen, weet niet meer wie. Markante uitspraak was: toen we de naam Christelijk voor reformatorisch inwisselden is het fout gegaan!
Was met name over de secularisatie, maar ook over de kerkmuur overstijgende verbindingen!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

https://www.rd.nl/kerk-religie/vloer-gr ... -1.1555568

Toch mooi dat dit kan bij een rechtse GG gemeente op de Veluwe :)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Zo is dat. Fijn om te lezen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Bertiel schreef:is inderdaad wel wat anders dan wat we 15 jaar terug bij BJS hoorde, ik lees ze vaak (niet altijd) met instemming!

Recent las ik een interview met of ds. L Oosten of ds. Stelwagen, weet niet meer wie. Markante uitspraak was: toen we de naam Christelijk voor reformatorisch inwisselden is het fout gegaan!
Was met name over de secularisatie, maar ook over de kerkmuur overstijgende verbindingen!
Ik heb bij de stukken die BJS schrijft anders zelden de indruk dat hij een ver uitzicht heeft. Maar het idee is mooi, en daar kan ik mij ook wel in vinden.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

"Ik geloof in Gelderland". Vanaf minuut 6:30 een inkijkje bij onze dominee: https://goo.gl/dt256f
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Ditbenik schreef:"Ik geloof in Gelderland". Vanaf minuut 6:30 een inkijkje bij onze dominee: https://goo.gl/dt256f
Prachtig, wat een mooie kerk.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:"Ik geloof in Gelderland". Vanaf minuut 6:30 een inkijkje bij onze dominee: https://goo.gl/dt256f
Het is een teken des tijds dat men het christendom op gelijke hoogte stelt met de islam, het boeddhisme enz. En eigenlijk zonder dat iemand dat opmerkt. Dat is nog het meest tekenend voor deze tijd. We dreigen er aan gewend te raken of zijn dat al.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:"Ik geloof in Gelderland". Vanaf minuut 6:30 een inkijkje bij onze dominee: https://goo.gl/dt256f
Het is een teken des tijds dat men het christendom op gelijke hoogte stelt met de islam, het boeddhisme enz. En eigenlijk zonder dat iemand dat opmerkt. Dat is nog het meest tekenend voor deze tijd. we dreigen er aan gewend te raken of zijn dat al.
Het was het eerste wat me opviel, maar aangewend raken nee... geloof en religie is een verschil tussen wit en zwart. Religie vind je in alle lagen van de bevolking, ook in het reformatorische gedeelte, religie is opnieuw (re) binden (legato)
Geloven is vetrouwen, je overgeven aan God... Geloven in Zijn genade, naar ook in Zijn oordelen als we het offer van Christus verachten.
' geloven ' zonder geloof is religie, laten we daar allemaal van bewust zijn, zonder de Heere Jezus voor eeuwig verloren, met de Heere Jezus voor eeuwig behouden. Verlost van mijn zware schuld.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:"Ik geloof in Gelderland". Vanaf minuut 6:30 een inkijkje bij onze dominee: https://goo.gl/dt256f
Het is een teken des tijds dat men het christendom op gelijke hoogte stelt met de islam, het boeddhisme enz. En eigenlijk zonder dat iemand dat opmerkt. Dat is nog het meest tekenend voor deze tijd. we dreigen er aan gewend te raken of zijn dat al.
Het was het eerste wat me opviel, maar aangewend raken nee... geloof en religie is een verschil tussen wit en zwart. Religie vind je in alle lagen van de bevolking, ook in het reformatorische gedeelte, religie is opnieuw (re) binden (legato)
Geloven is vetrouwen, je overgeven aan God... Geloven in Zijn genade, naar ook in Zijn oordelen als we het offer van Christus verachten.
' geloven ' zonder geloof is religie, laten we daar allemaal van bewust zijn, zonder de Heere Jezus voor eeuwig verloren, met de Heere Jezus voor eeuwig behouden. Verlost van mijn zware schuld.
Ik bedoel met name in het algemeen. Laat Omroep Gelderland eens het lef hebben om het Christendom apart, en ten voordele van andere religies te noemen. De algemene opinie in Nederland zou dit discriminerend vinden naar andere geloven. En klinkt er eens iets in die richten dan is men in de ogen van velen nog bekrompen en discriminerend ook. Dát bedoelde ik dus.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie