Gelezen, gedacht, gehoord...

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/kerk-religie/van-der- ... -1.1528437

Een mooi artikel!

Is er van het forum nog iemand die geweest is en zijn of haar bevindingen wil delen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8963
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:En wat nu die wereld betreft, waar al die humanistisch geïnfecteerde theologen, predikers en kerkenwerkers de mond vol van hebben – het is waarlijk niet zó, dat het Evangelie, waar mét de radicaliteit óók de ergernis en dwaasheid uit is weggenomen, nu hét Evangelie zou zijn, waar in deze tijd een schreeuwende behoefte aan is, en dat voor de moderne mens acceptabel zou zijn.

Want dat denken en beweren, bewijst dat men uitgaat van de gedachte, dat er een Evangelie naar de mens is! Alsof het Evangelie niet immer en altoos tegen vlees en bloed ingaat! Het Evangelie is niet modern en niet ouderwets, omdat het van geen enkele tijd is. En toch voor alle tijden! Zó en zó alleen moet het gepredikt en de mensen van alle tijden op het hart gebonden worden.

Hoe minder geactualiseerd, hoe actueler! Het minder aangepast aan de vraagstellingen van de eeuw, hoe rijker in zijn troost! Hoe sterker betuigd in zijn ergerniswekkend karakter voor verstand en wil, hoe werkzamer tot bekering! Hoe zuiverder vertolkt in zijn dodelijke ernst, hoe voller aan genade-openbaring! Want van de aanvang af is het Evangelie alléén bestemd voor de verslagenen en verbrokenen van hart; voor hen die leven in duisternis en gezeten in de schaduw des doods.

Dr. W. Aalders (1909-2005) in 'Theologie der verontrusting' (Den Haag, 1968)
Interessante man, die Dr. W. Aalders. Geen GBer, en sowieso lastig in een hokje te plaatsen (ik hou daar wel van). Een man met een diep inzicht in Gods woord en de tijd waarin we leven. En met een diepe vroomheid.

Ds. W. Visscher in de Saambinder over dr. W. Aalders:
https://www.digibron.nl/search/detail/f ... -tijdgeest

Hier is een werkje van hem te lezen:
http://www.dearkspijkenisse.nl/2013/01/ ... erkenning/

Dubbelnummer van de "Ecclesia" n.a.v. het overlijden van dr. W. Aalders (op 25 december 2005) bestaand uit een reeks kortere en langere bijdragen van mensen die zich door hem aangesproken weten:
http://www.ecclesianet.nl/download/?id= ... download=1

3 preken van hem:
http://downloadpreken.nl/preken/sprekers_nl/Aalders,W.

Als iemand meer preken van hem weet, houd ik me aanbevolen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

eilander schreef:En wat nu die wereld betreft, waar al die humanistisch geïnfecteerde theologen, predikers en kerkenwerkers de mond vol van hebben – het is waarlijk niet zó, dat het Evangelie, waar mét de radicaliteit óók de ergernis en dwaasheid uit is weggenomen, nu hét Evangelie zou zijn, waar in deze tijd een schreeuwende behoefte aan is, en dat voor de moderne mens acceptabel zou zijn.

Want dat denken en beweren, bewijst dat men uitgaat van de gedachte, dat er een Evangelie naar de mens is! Alsof het Evangelie niet immer en altoos tegen vlees en bloed ingaat! Het Evangelie is niet modern en niet ouderwets, omdat het van geen enkele tijd is. En toch voor alle tijden! Zó en zó alleen moet het gepredikt en de mensen van alle tijden op het hart gebonden worden.

Hoe minder geactualiseerd, hoe actueler! Het minder aangepast aan de vraagstellingen van de eeuw, hoe rijker in zijn troost! Hoe sterker betuigd in zijn ergerniswekkend karakter voor verstand en wil, hoe werkzamer tot bekering! Hoe zuiverder vertolkt in zijn dodelijke ernst, hoe voller aan genade-openbaring! Want van de aanvang af is het Evangelie alléén bestemd voor de verslagenen en verbrokenen van hart; voor hen die leven in duisternis en gezeten in de schaduw des doods.

Dr. W. Aalders (1909-2005) in 'Theologie der verontrusting' (Den Haag, 1968)
Zo waar. Dank voor het plaatsen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:En wat nu die wereld betreft, waar al die humanistisch geïnfecteerde theologen, predikers en kerkenwerkers de mond vol van hebben – het is waarlijk niet zó, dat het Evangelie, waar mét de radicaliteit óók de ergernis en dwaasheid uit is weggenomen, nu hét Evangelie zou zijn, waar in deze tijd een schreeuwende behoefte aan is, en dat voor de moderne mens acceptabel zou zijn.

Want dat denken en beweren, bewijst dat men uitgaat van de gedachte, dat er een Evangelie naar de mens is! Alsof het Evangelie niet immer en altoos tegen vlees en bloed ingaat! Het Evangelie is niet modern en niet ouderwets, omdat het van geen enkele tijd is. En toch voor alle tijden! Zó en zó alleen moet het gepredikt en de mensen van alle tijden op het hart gebonden worden.

Hoe minder geactualiseerd, hoe actueler! Het minder aangepast aan de vraagstellingen van de eeuw, hoe rijker in zijn troost! Hoe sterker betuigd in zijn ergerniswekkend karakter voor verstand en wil, hoe werkzamer tot bekering! Hoe zuiverder vertolkt in zijn dodelijke ernst, hoe voller aan genade-openbaring! Want van de aanvang af is het Evangelie alléén bestemd voor de verslagenen en verbrokenen van hart; voor hen die leven in duisternis en gezeten in de schaduw des doods.

Dr. W. Aalders (1909-2005) in 'Theologie der verontrusting' (Den Haag, 1968)
Interessante man, die Dr. W. Aalders. Geen GBer, en sowieso lastig in een hokje te plaatsen (ik hou daar wel van). Een man met een diep inzicht in Gods woord en de tijd waarin we leven. En met een diepe vroomheid.
Dank voor je waardevolle aanvulling. Hoewel ik niet alles begrijp wat hij heeft geschreven, vind ik veel dingen wel getuigen van groot inzicht. Het boekje dat ik nu heb aangehaald, is maar een klein boekje maar ik heb het wel heel vlot uitgelezen. Er staan veel dingen in die het overdenken waard zijn.
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bertiel »

mooi artikel op digibron van ds. Visscher nav het sterven van dr Aalders. M'n interesse is gewekt...
hebben jullie nog leestips?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

Ik snap niet wat je er tegen kan hebben als bijvoorbeeld een voetballer gelovig is en daar voor uitkomt en zelfs de zondag niet voetbalt.
Er zijn genoeg keurig uitziende naamchristenen die niet eens in het openbaar durven bidden en/of danken voor hun eten.
Of hun eigen familie, vrienden en kinderen niet en/of nooit op het Enige Nodige wijzen.
Dat vind ik persoonlijk kwalijker!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Johannes 3:16 »

Bertiel schreef:mooi artikel op digibron van ds. Visscher nav het sterven van dr Aalders. M'n interesse is gewekt...
hebben jullie nog leestips?
"Burger van twee werelden".

Ik heb ooit eens een citaat hieruit geplaatst:
Niet wat een mens in zichzelf als individu is, is belangrijk en maakt hem tot een persoon, maar wie hij in zijn leven vertegenwoordigt; wiens masker hij draagt! Hij is slechts persoon, als hij een hogere Macht in zijn leven laat doorklinken. De mens is als eigenheid maar een zielige armzaligheid. Hij wordt pas iets, als hij Iemand representeert!
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:Ik snap niet wat je er tegen kan hebben als bijvoorbeeld een voetballer gelovig is en daar voor uitkomt en zelfs de zondag niet voetbalt.
Er zijn genoeg keurig uitziende naamchristenen die niet eens in het openbaar durven bidden en/of danken voor hun eten.
Of hun eigen familie, vrienden en kinderen niet en/of nooit op het Enige Nodige wijzen.
Dat vind ik persoonlijk kwalijker!
Geheel eens. Als ik dan hier op het forum lees dat er zelfs op dit forum mensen zijn die het ingewikkeld vinden over hun geloof te praten op hun werk, dan vind ik de opmerkingen daarover wel treurig.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

DDD schreef:
Orchidee schreef:Ik snap niet wat je er tegen kan hebben als bijvoorbeeld een voetballer gelovig is en daar voor uitkomt en zelfs de zondag niet voetbalt.
Er zijn genoeg keurig uitziende naamchristenen die niet eens in het openbaar durven bidden en/of danken voor hun eten.
Of hun eigen familie, vrienden en kinderen niet en/of nooit op het Enige Nodige wijzen.
Dat vind ik persoonlijk kwalijker!
Geheel eens. Als ik dan hier op het forum lees dat er zelfs op dit forum mensen zijn die het ingewikkeld vinden over hun geloof te praten op hun werk, dan vind ik de opmerkingen daarover wel treurig.
Is het ook mogelijk om over een bepaalde opvatting te spreken met elkaar, zonder daar iets anders (ergers/minder ergs) tegenover te plaatsen? Ik wil helemaal geen wedstrijdje doen op dit gebied.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8963
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:mooi artikel op digibron van ds. Visscher nav het sterven van dr Aalders. M'n interesse is gewekt...
hebben jullie nog leestips?
Ik heb zelf eigenlijk niet zoveel gelezen van hem, maar wil net zoals jij wat boekjes van hem te pakken krijgen. Ik ben vooral geinteresseerd in de boeken die Ds. W. Visscher aanbeveelt:
Ds. W. Visscher schreef:Vooral de boeken Burger van twee werelden (1972), Theocratie of Ideologie (1977), Luther en de angst van het Westen (1982) en De tijdgeest weerstaan (1984) zijn zeer leerzaam. In het boek Het huwelijk, grootheid en verval (1979) laat hij zien wat de bijbelse visie op het huwelijk is, maar ook hoe het moderne denken alles uit zijn voegen heeft gerukt. Ik zou iedereen die wil weten wat er in onze tijd gaande is, willen aansporen om deze boeken te lezen en te herlezen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:
Orchidee schreef:Ik snap niet wat je er tegen kan hebben als bijvoorbeeld een voetballer gelovig is en daar voor uitkomt en zelfs de zondag niet voetbalt.
Er zijn genoeg keurig uitziende naamchristenen die niet eens in het openbaar durven bidden en/of danken voor hun eten.
Of hun eigen familie, vrienden en kinderen niet en/of nooit op het Enige Nodige wijzen.
Dat vind ik persoonlijk kwalijker!
Geheel eens. Als ik dan hier op het forum lees dat er zelfs op dit forum mensen zijn die het ingewikkeld vinden over hun geloof te praten op hun werk, dan vind ik de opmerkingen daarover wel treurig.
Is het ook mogelijk om over een bepaalde opvatting te spreken met elkaar, zonder daar iets anders (ergers/minder ergs) tegenover te plaatsen? Ik wil helemaal geen wedstrijdje doen op dit gebied.
Bij dit soort dingen is dat wel lastig. Het betreft immers relatieve problemen en geschillen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Delftenaar »

En dan wordt er wel getuigd. Misschien in een vorm die wat verder van de refowereld af staat, maar het christendom is breder.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Veel Nederlandse langeafstandsschaatsers komen van het christelijke platteland.
Schaatsen is een sport die hier met enthousiasme en met de goedkeuring van de kerk beoefend wordt,
zolang er maar niet op zondag geschaatst wordt. Maar de moderne tijd en de professionalisering zetten de tradities onder druk.
(uit een docu die eerder gemaakt is)

En:
Het begon twee jaar geleden, toen Ruitenberg de verrassende mededeling deed dat hij niet meer op zondag wilde schaatsen. Hij gold weliswaar als een godvrezend mens, maar niet als dusdanig recht in de leer dat hij de zondag oversloeg als sportdag. Zijn gewijzigd principe is het gevolg van zijn echte bekering tot christen, wat weer een uitvloeisel is van de dood van zijn schoonzus Alie, de echtgenote van Henri. Die overleed ten gevolge van een ongeluk in haar woonplaats Oldebroek.
SCHAATSER NAAST GOD
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
DDD schreef:
Orchidee schreef:Ik snap niet wat je er tegen kan hebben als bijvoorbeeld een voetballer gelovig is en daar voor uitkomt en zelfs de zondag niet voetbalt.
Er zijn genoeg keurig uitziende naamchristenen die niet eens in het openbaar durven bidden en/of danken voor hun eten.
Of hun eigen familie, vrienden en kinderen niet en/of nooit op het Enige Nodige wijzen.
Dat vind ik persoonlijk kwalijker!
Geheel eens. Als ik dan hier op het forum lees dat er zelfs op dit forum mensen zijn die het ingewikkeld vinden over hun geloof te praten op hun werk, dan vind ik de opmerkingen daarover wel treurig.
Is het ook mogelijk om over een bepaalde opvatting te spreken met elkaar, zonder daar iets anders (ergers/minder ergs) tegenover te plaatsen? Ik wil helemaal geen wedstrijdje doen op dit gebied.
Er zijn mensen die wel heel radicale uitspraken doen als de waarheid gezegd wordt. Daar zit iets in van zich afzetten tegen een leer die men wel begrijpt maar niet wil. Dat is ook psychologisch te bewijzen. Zoals er ook mensen zich willen laten ontdopen, om er helemaal los van te komen. Maar dat zal nooit gaan lukken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:Veel Nederlandse langeafstandsschaatsers komen van het christelijke platteland.
Schaatsen is een sport die hier met enthousiasme en met de goedkeuring van de kerk beoefend wordt,
zolang er maar niet op zondag geschaatst wordt. Maar de moderne tijd en de professionalisering zetten de tradities onder druk.
(uit een docu die eerder gemaakt is)

En:
Het begon twee jaar geleden, toen Ruitenberg de verrassende mededeling deed dat hij niet meer op zondag wilde schaatsen. Hij gold weliswaar als een godvrezend mens, maar niet als dusdanig recht in de leer dat hij de zondag oversloeg als sportdag. Zijn gewijzigd principe is het gevolg van zijn echte bekering tot christen, wat weer een uitvloeisel is van de dood van zijn schoonzus Alie, de echtgenote van Henri. Die overleed ten gevolge van een ongeluk in haar woonplaats Oldebroek.
SCHAATSER NAAST GOD
Mooi!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie