"Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Herziening 3 FvE : voor of tegen ?

Ja, voor onze jeugd moet dit gedaan worden.
53
78%
Nee, ik heb principiële bezwaren.
15
22%
 
Totaal aantal stemmen: 68

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Marnix »

En dan krijg je natuurlijk het issue of men kan hertalen zonder dat er iets aan de inhoud wordt afgedaan... maar stel dat dat zo is, is er dan iemand op tegen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Ik zit niet dicht bij het vuur... En mocht jij ooit vernomen hebben dat men niet alleen wat betreft inhoud achter de 3FVE staat maar ook de vorm zo belangrijk vindt dat taalkundige hertaling uit den boze is, dan laat ik me graag corrigeren.

Ik zie in de column een oproep om taalkundig dingen te veranderen, en niet inhoudelijk... zodat de inhoud gelijk blijft, maar beter begrijpbaar is voor allen. Lijkt me een goede oproep.
Maar over welk artikel van het mandaat heb je het nu precies?
Niet. Dat is het juist. Er is geen mandaat dat naast de inhoud, ook de exacte vorm zo dierbaar is dat daar nooit aan mag worden gezeten. Op basis daarvan (in combinatie met een beetje gezond verstand stel ik dat dat dus ook niet het geval is.)
Weet je wel wat het mandaat aan de jeugdbond precies inhoudt?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Marnix »

Neen. Daarom gaf ik aan, mocht er toch wat staan over vorm van de formulieren en dat die niet gewijzigd mag worden ofzo, dan hoor ik dat graag...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Mister »

Gaan we nu ook al moeilijk doen over een eventuele hertaling van niet-geïnspireerde zaken? :quoi
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Neen. Daarom gaf ik aan, mocht er toch wat staan over vorm van de formulieren en dat die niet gewijzigd mag worden ofzo, dan hoor ik dat graag...
Als je niet weet wat het mandaat en de doelstellingen zijn van de Jeugdbond, hoe kom je er dan bij om boudweg dit te stellen:
Marnix schreef:(...) pleiten voor een taalkundige herziening is niet in strijd met de doelstellingen van de jeugdbond...
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Marnix »

Ik had even gegoogled wat hun doelstellingen zijn en ben het daarin niet tegengekomen, of enige grond om te stellen dat dit wel eens hun doelstelling zou kunnen zijn.

Dus hou nou eens op met dit kat/muis-spelletje. Ik heb al aangegeven dat als ik ongelijk heb, ik me graag laat corrigeren. Jij zit dicht op het vuur geef je aan, dus als ik ongelijk heb hoor ik het graag. Je geeft echter niet aan of ik wel of geen gelijk heb, maar stelt allerlei vragen zonder zelf met antwoorden te komen... of aan te geven of ik gelijk heb of niet.
Mister schreef:Gaan we nu ook al moeilijk doen over een eventuele hertaling van niet-geïnspireerde zaken? :quoi
Tja, het begint er verdacht veel op te lijken dat dat ook al een discussiepunt is, tenzij je explicitiet vastlegt dat je ergens inhoudelijk achter staat maar het wel mogelijk moet zijn taalkundige herzieningen te doen zolang ze die inhoudt niet aantasten.
Laatst gewijzigd door Marnix op 08 mar 2010, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door jakobmarin »

moeten niet gelijk ook het doopsformulier en avondmaalsformulier herzien worden, als we toch bezig zijn?

Als het gelezen worden, moet ik altijd weer opnieuw goed nadenken bij deze 3 woorden achter elkaar: 'nochtans, desniettegenstaande, overmits'.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Marnix »

Dat zou inderdaad ook niet verkeerd zijn. We moeten de inhoud niet aanpassen maar mogen wat betreft taal wel bij de taal van deze tijd blijven. Als de formulieren moeilijk te begrijpen zijn en qua taal ver van onze taal afstaan, dan mogen die formulieren zeker in de taal van deze tijd vertaal worden. Dat is in de meeste kerkverbanden ook al gebeurd trouwens.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door MarthaMartha »

Mister schreef:Gaan we nu ook al moeilijk doen over een eventuele hertaling van niet-geïnspireerde zaken? :quoi
nee hoor, alleen maar als Marnix het aangeeft... dan doen we (sommigen, in dit geval iemand) moeilijk...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Dus hou nou eens op met dit kat/muis-spelletje. Ik heb al aangegeven dat als ik ongelijk heb, ik me graag laat corrigeren. Jij zit dicht op het vuur geef je aan, dus als ik ongelijk heb hoor ik het graag. Je geeft echter niet aan of ik wel of geen gelijk heb, maar stelt allerlei vragen zonder zelf met antwoorden te komen... of aan te geven of ik gelijk heb of niet.
Nou, het is geen kat- en muisspelletje, maar jij beweerde opeens iets met zoveel aplomb, dat ik er verbaasd over was.

Zover ik weet, heeft de Jeugdbond een doorlopend mandaat van de Generale Synode. Krachtens dit mandaat proberen ze activiteiten te ontplooien om jongeren toe te rusten en te vormen vanuit de Bijbel. Doelstelling is bevordering van de verbondenheid met de plaatselijke gemeente.

Maar ik laat me eveneens graag corrigeren.

En nee, het gaat mij niet zozeer om tegen een herziening van de belijdenisgeschriften te zijn, zie mijn eerdere posting in dit topic, maar ik was benieuwd naar deze veranderde doelstelling, waar ik verder nog niets van had vernomen. Ik blijf erg graag op de hoogte van ontwikkelingen binnen de Jeugdbond.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door refo »

Arnoud Proos in de Daniel schreef:
Klare taal.

Aangezien de Drie Formulieren van Enigheid (als daar zijn de Heidelbergse Catechismus, de Belijdenis des Geloofs alsmede de Dordtse Leerregels) zekerlijk een schone en waarachtige inhoud bevatten, zo moeten deze rijkdommen voor het nageslacht zekerlijk behouden worden en den oprechten godsdienst ongeschonden op de nakomelingen voortgezet. Overmits het openbaar geweld der vijanden en de arglistigheid der ketters zich inzonderlijk richten op het nageslacht, zo moet een iegelijk erkennen dat zij de doorwrochte inhoud dezer geschriften het minst ontberen kunnen.

Hoewel wij verstaan dat ouderen zeer gehecht zijn aan de taal der aloude formulieren, zo dienen zij toch te overdenken de zwarigheden waardoor inzonderheid de kinderen der gemeenten de inhoud dezer geschriften niet langer ontdekken en tot zich nemen.
De voormelde zwarigheden vindt men voornamelijk in de wijze van spraak die in de formulieren gevonden wordt, mitsgaders ook de niet langer toegepaste lengte en formuleringen der zinnen. Aangezien de ogen van vele bezorgde opvoeders en leermeesters ootmoedig gevestigd zijn op de leidslieden der kerk, zo mag de kerk de voormelde zorgen niet lichtvaardig aan zich voorbij laten gaan, maar moet zij overwegen te zoeken naar kloekmoedige mannen die de inhoud der formulieren zullen overzetten naar de spraak die alhier en thans in dezer landen gesproken en geschreven en door jongelieden verstaan wordt. Eensdeels moeten wij niet alleenlijk alles van mensen verwachten, anderdeels daareentegen met een getrouwe consciëntie arbeiden en niet langer vertragen om de nakomelingen in deze zaken in klare taal te onderwijzen en te doen onderwijzen.

Arnoud Proos.
In overeenstemming met de doelstelling. Dus.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Mister »

MarthaMartha schreef:
Mister schreef:Gaan we nu ook al moeilijk doen over een eventuele hertaling van niet-geïnspireerde zaken? :quoi
nee hoor, alleen maar als Marnix het aangeeft... dan doen we (sommigen, in dit geval iemand) moeilijk...
Of het wordt gezien als het opschuiven van grenzen/hellend vlak.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:Ik zou ds. Visscher over twee weken in zijn reactie de volgende tekst willen suggereren: de Jeugdbond betreurt het dat deze column is opgenomen en neemt er afstand van. De schrijver is in zijn ijver om een prikkelende column te schrijven enigszins doorgeschoten. De Jeugdbond spreekt uit dat ze volledig achter de Drie Formulieren van Enigheid staat en geen behoefte heeft aan een hertaling. De Heidelbergse Catechismus zoals die zondag aan zondag wordt uitgelegd in de kerk, op de catechisatie wordt behandeld en op school uit het hoofd geleerd is een kostbaar belijdenisgeschrift wat nog steeds hoogst actueel is en geen aanpassing behoeft. Ook de Dordtse Leerregels en Nederlandse Geloofsbelijdenis, die qua inhoudt minder bekend zijn behoeven geen aanpassing. Wel zou de Jeugdbond het toejuichen als deze belijdenisgeschriften grotere bekendheid verwierven in het midden der gemeenten.
Ach, ik denk dat Ds Visscher terug denkend aan de gesprekken die hij heeft gehad met de jeugd in het algemeen en met de biddende jongen in de schaftkeet in het bijzonder, niets anders kan concluderen dat hij de boodschap van deze column van harte onderschrijft.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
MarthaMartha schreef:
Mister schreef:Gaan we nu ook al moeilijk doen over een eventuele hertaling van niet-geïnspireerde zaken? :quoi
nee hoor, alleen maar als Marnix het aangeeft... dan doen we (sommigen, in dit geval iemand) moeilijk...
Of het wordt gezien als het opschuiven van grenzen/hellend vlak.
Ik ben al jaren aan het proberen, dat Marnix zijn grenzen opschuift. ;)
jan33willem
Berichten: 81
Lid geworden op: 31 aug 2009, 22:19

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door jan33willem »

Tiberius schreef:
Mister schreef:
MarthaMartha schreef:
Mister schreef:Gaan we nu ook al moeilijk doen over een eventuele hertaling van niet-geïnspireerde zaken? :quoi
nee hoor, alleen maar als Marnix het aangeeft... dan doen we (sommigen, in dit geval iemand) moeilijk...
Of het wordt gezien als het opschuiven van grenzen/hellend vlak.
Ik ben al jaren aan het proberen, dat Marnix zijn grenzen opschuift. ;)
Even on-topic blijven, Tibmans!
Plaats reactie