"Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Herziening 3 FvE : voor of tegen ?

Ja, voor onze jeugd moet dit gedaan worden.
53
78%
Nee, ik heb principiële bezwaren.
15
22%
 
Totaal aantal stemmen: 68

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Zonderling »

Marnix schreef:En dan krijg je natuurlijk het issue of men kan hertalen zonder dat er iets aan de inhoud wordt afgedaan... maar stel dat dat zo is, is er dan iemand op tegen?
Wanneer er niets aan de inhoud wordt afgedaan, dan ben ik er niet op tegen. Integendeel, ik ben er een groot voorstander van.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door BJD »

Upquark schreef:Ludiek actie, ik hoop dat er iets mee bereikt wordt. Ik gun het namelijk iedereen om onze belijdenissen in normaal Nederlands te lezen, ze zijn veel te rijk van inhoud om door zoiets stompzinnigs ongelezen te blijven.

HC v&a 1 als voorbeeld:
Oud schreef:Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?

Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven niet mijn maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben, die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alleheerschappij des duivels verlost heeft en alzo bewaart, dat zonder denwil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet, waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Dat was dus 1 zin...
Hedendaags schreef:Wat is uw enige troost in leven en sterven?

Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom ben, niet van mijzelf, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus. Want Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald en mij uit alle macht van de duivel verlost. Hij bewaart mij zo, dat zonder de wil van mijn hemelse vader geen haar van mijn hoofd kan vallen, ja zelfs zo, dat alles dienen moet tot mijn heil. Daarom geeft Hij mij door zijn Heilige Geest ook zekerheid van het eeuwige leven en maakt Hij mij van harte bereid om voortaan voor Hem te leven.
4 zinnen, veel leesbaarder.

Bron: http://www.gkv.nl/styleit/475/
Ik heb ze met belangstelling gelezen. Of zijn er hier die menen dat ze afdoen aan de oorspronkelijke inhoud? Proberen hier aan sluiting bij te vinden. Moeten we gelijk ook doen bij de berijmde psalmen. Ik behoor tegenwoordig mijn zoontje een psalm aan te leren voor school.. Hij snapt er soms werkelijk niets van wat hij zingt.. en ik moet de grootste moeite doen om het uit te leggen. .
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door JALP »

Er blijven blijkbaar altijd mensen die terugverlangen naar de tijd van de overheersing van de Roomse Kerk. Alleen de priesters konden daar het latijn lezen. Laten we nu eindelijk daar naar terug gaan....

Toch???

:bobo
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door pierre27 »

JALP schreef:Er blijven blijkbaar altijd mensen die terugverlangen naar de tijd van de overheersing van de Roomse Kerk. Alleen de priesters konden daar het latijn lezen. Laten we nu eindelijk daar naar terug gaan....

Toch???

:bobo

In het ventileren van je visie gebruik je wel sterke vergelijkingen hoor..met alle liefde wil ik je de eerste beginselen van het lezen wel bijbrengen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door pierre27 »

Marnix schreef:Ik zit niet dicht bij het vuur... En mocht jij ooit vernomen hebben dat men niet alleen wat betreft inhoud achter de 3FVE staat maar ook de vorm zo belangrijk vindt dat taalkundige hertaling uit den boze is, dan laat ik me graag corrigeren.

Ik zie in de column een oproep om taalkundig dingen te veranderen, en niet inhoudelijk... zodat de inhoud gelijk blijft, maar beter begrijpbaar is voor allen. Lijkt me een goede oproep.
Maar over welk artikel van het mandaat heb je het nu precies?
Niet. Dat is het juist. Er is geen mandaat dat naast de inhoud, ook de exacte vorm zo dierbaar is dat daar nooit aan mag worden gezeten. Op basis daarvan (in combinatie met een beetje gezond verstand stel ik dat dat dus ook niet het geval is.)

Heldere posting Marnix, maar ik denk dat er mijns inziens terecht een angst is dat er naast taalkundige veranderingen ook inhoudelijke veranderingen komen.. by the way er zullen toch wel kerkverbanden zijn die een versie van deze formulieren hebben die dichter bijkomt of heb ik het nou mis?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door JALP »

pierre27 schreef:
JALP schreef:Er blijven blijkbaar altijd mensen die terugverlangen naar de tijd van de overheersing van de Roomse Kerk. Alleen de priesters konden daar het latijn lezen. Laten we nu eindelijk daar naar terug gaan....

Toch???

:bobo

In het ventileren van je visie gebruik je wel sterke vergelijkingen hoor..met alle liefde wil ik je de eerste beginselen van het lezen wel bijbrengen.
De vergelijking is dan misschien stevig, maar ik ben zo bang dat we steeds verder die kant op gaan. Zoveel mensen die niet begrijpen wat ze lezen, zowel in de SV als in de 3FvE alsook in de formulieren voor de kerkelijke handelingen. En natuurlijk kunnen we dan zeggen dat als Gods Geest werkt dat je er dan liefde toe krijgt etc., maar we moeten wel oppassen dat we een vertaling (zoals de SV) of een versie van de 3 FvE als heilig gaan verklaren.

De Nederlandse taal leeft. En als je dan toch wil vasthouden aan die taal, dan moet je consequent zijn en die taal morgen in de supermarkt of op je werk ook gebruiken...
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door pierre27 »

JALP schreef:
pierre27 schreef:
JALP schreef:Er blijven blijkbaar altijd mensen die terugverlangen naar de tijd van de overheersing van de Roomse Kerk. Alleen de priesters konden daar het latijn lezen. Laten we nu eindelijk daar naar terug gaan....

Toch???

:bobo

In het ventileren van je visie gebruik je wel sterke vergelijkingen hoor..met alle liefde wil ik je de eerste beginselen van het lezen wel bijbrengen.
De vergelijking is dan misschien stevig, maar ik ben zo bang dat we steeds verder die kant op gaan. Zoveel mensen die niet begrijpen wat ze lezen, zowel in de SV als in de 3FvE alsook in de formulieren voor de kerkelijke handelingen. En natuurlijk kunnen we dan zeggen dat als Gods Geest werkt dat je er dan liefde toe krijgt etc., maar we moeten wel oppassen dat we een vertaling (zoals de SV) of een versie van de 3 FvE als heilig gaan verklaren.

De Nederlandse taal leeft. En als je dan toch wil vasthouden aan die taal, dan moet je consequent zijn en die taal morgen in de supermarkt of op je werk ook gebruiken...

Die angst heb ik duidelijk niet, het is eerder het spreken over onverstaanbaarheid als dat al die zaken onbegrijpelijk en werkelijk onverstaanbaar zijn.
Natuurlijk is het zo dat we moeten oppassen voor heilig verklaren enzovoort want dat is niet goed. Ik zie de heftige discussier hierover zowel door de voor als tegenstanders echt iets van deze tijd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door refo »

De synode van Dordt heeft in ieder geval één heel belangrijk besluit vergeten te nemen: moderniseer iedere tien jaar de tekst van de formulieren. Dan hadden we iedere 10 jaar een klein kerkstrijdje gehad: 'nu mogen wij weer, jullie zijn de vorige keer al geweest'.

Want zo zijn we allemaal ook wel weer: als de Dordtsche synode iets voorschrijft, dan doen we dat. Weer of geen weer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door caprice »

jakobmarin schreef:moeten niet gelijk ook het doopsformulier en avondmaalsformulier herzien worden, als we toch bezig zijn?

Als het gelezen worden, moet ik altijd weer opnieuw goed nadenken bij deze 3 woorden achter elkaar: 'nochtans, desniettegenstaande, overmits'.
Dat houdt je hersenen soepel. :)
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Ander »

't Werkt hier heel grappig:
Vrijdag kreeg ik de Daniël in de bus. Ik ken Arnoud een beetje en moest een beetje glimlachen om zijn column. Leuk bedacht en 't is vast een beetje moeilijk voor de jeugd, die formulieren, dacht ik toen. Maandagmorgen kijk ik op het forum en forumlid Wilhelm roept met boude taal: Jeugdbond pleit voor herziening! En ja, dan moet ik toch een rechtse tegenreactie geven. Dát kan ik niet over mijn kant laten gaan. Erasmiaan doet er nog een schepje bovenop en jawel: de tegenstellingen zijn weer geboren en Refoforum is weer een 'hottopic' rijker. Lang leve refoforum. Lang leve de herzieningsdrijvers, lang leve links en rechts.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11419
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Mister »

Ander schreef:'t Werkt hier heel grappig:
Vrijdag kreeg ik de Daniël in de bus. Ik ken Arnoud een beetje en moest een beetje glimlachen om zijn column. Leuk bedacht en 't is vast een beetje moeilijk voor de jeugd, die formulieren, dacht ik toen. Maandagmorgen kijk ik op het forum en forumlid Wilhelm roept met boude taal: Jeugdbond pleit voor herziening! En ja, dan moet ik toch een rechtse tegenreactie geven. Dát kan ik niet over mijn kant laten gaan. Erasmiaan doet er nog een schepje bovenop en jawel: de tegenstellingen zijn weer geboren en Refoforum is weer een 'hottopic' rijker. Lang leve refoforum. Lang leve de herzieningsdrijvers, lang leve links en rechts.
Hèhè, Ander is ook gearriveerd. Ik dacht al, het rechtse kamp is nog incompleet... :huhu
Laatst gewijzigd door Mister op 08 mar 2010, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Wilhelm »

Ander schreef:'t Werkt hier heel grappig:
Vrijdag kreeg ik de Daniël in de bus. Ik ken Arnoud een beetje en moest een beetje glimlachen om zijn column. Leuk bedacht en 't is vast een beetje moeilijk voor de jeugd, die formulieren, dacht ik toen. Maandagmorgen kijk ik op het forum en forumlid Wilhelm roept met boude taal: Jeugdbond pleit voor herziening! En ja, dan moet ik toch een rechtse tegenreactie geven. Dát kan ik niet over mijn kant laten gaan. Erasmiaan doet er nog een schepje bovenop en jawel: de tegenstellingen zijn weer geboren en Refoforum is weer een 'hottopic' rijker. Lang leve refoforum. Lang leve de herzieningsdrijvers, lang leve links en rechts.

Mooie relativering !
Maar dit is toch juist het bestaansrecht van RF ? ;)
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Democritus »

caprice schreef:
jakobmarin schreef:moeten niet gelijk ook het doopsformulier en avondmaalsformulier herzien worden, als we toch bezig zijn?

Als het gelezen worden, moet ik altijd weer opnieuw goed nadenken bij deze 3 woorden achter elkaar: 'nochtans, desniettegenstaande, overmits'.
Dat houdt je hersenen soepel. :)
Soepel? Die van mij lopen halverwege knarsend vast bij die zin.

Alhoewel het woord 'nochtans' een steeds mooier woord begint te worden.

Want wij hebben geen 'en dus' geloof maar een 'nochtans/ en toch' geloof. Ondanks al ons falen nochtans mogen wij de gewisse belofte van God geloven.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
coupe soleil
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:51

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door coupe soleil »

Mister schreef:Gaan we nu ook al moeilijk doen over een eventuele hertaling van niet-geïnspireerde zaken? :quoi
Ik lees het topic ook met ontzetting.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: "Klare taal" : Jeugbond GG pleit voor herziening 3FvE.

Bericht door Ander »

Mister schreef:
Hèhè, Ander is ook gearriveerd. Ik dacht al, het rechtse kamp is nog incompleet... :huhu
Lillukurd, ik heb vanmorgen om 6:49 uur al gereageerd!
Plaats reactie