De Wachter Sions: een revolutie?

Gebruikersavatar
Zacheüs
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 sep 2009, 13:18
Locatie: ergens in het midden des lands

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Zacheüs »

Gisteren gemerkt dat er over kerkmuren heen met waardering gesproken werd over de geschreven stukken van desbetreffende predikanten, genoemd in dit topic (ds. J. Roos en ds W. Visscher).
De predikanten die gisteren bij ons voorgingen, 's morgens een PKN- en 's middags een HHK-dominee, spraken beiden hun blijdschap uit over wat ze gelezen hadden in cq. Terdege en RD.
De PKN dominee zei:"... ik ben het 98% met hem eens, want er zijn toch wel wat verschillen, ach nee, ik ben het 100% met hem eens!"
Zachea
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door huisman »

Gijs83 schreef:
huisman schreef:
refo schreef:Dat ds Roos geen fan van Spurgeon was/is wist iedereen die geen vreemdeling in het Nederlands Jeruzalem is wel.
Het nieuws was (het RD is een nieuwsmedium) dat ds Roos ook lieve dingen kan zeggen over Spurgeon.

Ik nu wel erg benieuwd ben naar het hele artikel (wie zet het even op RF)
Ds J Roos is gelukkig ook positief over Spurgeon waar vroeger van gezegd werd dat je met Spurgeons boeken beter de kachel kon aanmaken dan ze lezen :bobo
Dan laatste vind ik een wel beetje erg cru gezegd...
Is het ook, maar het staat zwart op wit in een kerkelijk blad....gelukkig wordt er nu genuanceerder over Spurgeon gedacht.
A.W. Pink een predikant die van hypercalvinisme werd beschuldigd (ten onrechte) noemde Spurgeon het grootste en helderste licht van Engeland.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Gian »

Was het Leen Potappel niet die de boeken van Spurgeon verbrandde?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:Was het Leen Potappel niet die de boeken van Spurgeon verbrandde?
Ik denk dat je in de war bent met ds. Ledeboer: die begroef een zangbundel.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door refo »

Gian schreef:Was het Leen Potappel niet die de boeken van Spurgeon verbrandde?
Nee, begraven. “Zo diep dat er nooit meer een maens bie kan”
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Ander »

---knip--- Niet toegestaan zo over predikanten te spreken; verder on-topic, aub; mvg Tib
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Ander »

Ander schreef:---knip--- Niet toegestaan zo over predikanten te spreken; verder on-topic, aub; mvg Tib
Dit was ik aan het typen, terwijl dit bericht verwijderd werd. Wellicht terecht, maar zoals je ziet sprak ik niet over een predikant maar maakte ik een verwijzing naar de vermeende daad van Potappel.
Ander schreef:Met instemming haalt A.W. Pink in 'een waar geloof', waar ik zondag uit las, een preek aan van Spurgeon over Joh. 6:44 waar hij hele mooie en diepgaande dingen zegt. Dus ik heb verder niets tegen Spurgeon. Ik ken hem verder niet zo goed.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Tiberius »

Prima zo.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door huisman »

Ander schreef:
Ander schreef:---knip--- Niet toegestaan zo over predikanten te spreken; verder on-topic, aub; mvg Tib
Dit was ik aan het typen, terwijl dit bericht verwijderd werd. Wellicht terecht, maar zoals je ziet sprak ik niet over een predikant maar maakte ik een verwijzing naar de vermeende daad van Potappel.
Ander schreef:Met instemming haalt A.W. Pink in 'een waar geloof', waar ik zondag uit las, een preek aan van Spurgeon over Joh. 6:44 waar hij hele mooie en diepgaande dingen zegt. Dus ik heb verder niets tegen Spurgeon. Ik ken hem verder niet zo goed.
Wel de moeite waard om wat preken van Spurgeon te lezen. Pink was heel positief over hem. "A.W. Pink een predikant die van hypercalvinisme werd beschuldigd (ten onrechte) noemde Spurgeon het grootste en helderste licht van Engeland."
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Desiree »

Zacheüs schreef:Gisteren gemerkt dat er over kerkmuren heen met waardering gesproken werd over de geschreven stukken van desbetreffende predikanten, genoemd in dit topic (ds. J. Roos en ds W. Visscher).
De predikanten die gisteren bij ons voorgingen, 's morgens een PKN- en 's middags een HHK-dominee, spraken beiden hun blijdschap uit over wat ze gelezen hadden in cq. Terdege en RD.
De PKN dominee zei:"... ik ben het 98% met hem eens, want er zijn toch wel wat verschillen, ach nee, ik ben het 100% met hem eens!"
Zachea

Ja, fijn hè, ben ik zo blij om. Ik vind het heerlijk te lezen. Gewoon echt in verdiepen en niet wat zeggen over Spurgeon. Veel respect voor Ds. J. Roos. En al heb ik zelf meer voorkeur voor de Spurgeon predikatie, het Woord en Christus, dan nog respecteer ik het als men Philpot leest, ook een lief Kind van God met het verlangen mensen het Goede te laten horen.. Elk vogeltje zingt inderdaad zoals het gebekt is... Dat is heel relativerend.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door refo »

Hier surft ds Roos mee met het 'succes' van ds Visscher.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Barmhartigheid
Berichten: 233
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:41

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Barmhartigheid »

huisman schreef:
refo schreef:Dat ds Roos geen fan van Spurgeon was/is wist iedereen die geen vreemdeling in het Nederlands Jeruzalem is wel.
Het nieuws was (het RD is een nieuwsmedium) dat ds Roos ook lieve dingen kan zeggen over Spurgeon.

Ik nu wel erg benieuwd ben naar het hele artikel (wie zet het even op RF)
Ds J Roos is gelukkig ook positief over Spurgeon waar vroeger van gezegd werd dat je met Spurgeons boeken beter de kachel kon aanmaken dan ze lezen :bobo
Hier dan het hele artikel overgenomen uit de Wachter Sions 19 augustus 2010:


BOEKBESPREKING
C.H. Spurgeon, ' De stem des bloeds' 164 blz., en 'Aller oog zal Hem zien' 160 blz., Uitg. de Banier; per boek E19,90


Eens was mijn ziel beladen met zonde. Ik had tegen God gerebelleerd en zwaar overtreden. De verschrikkingen van de wet grepen mij aan, mijn geweten benauwde mij. Ik zag dat ik schuldig was. Ik keek op naar de hemel en boven mij was een vertoornd God, Die gezworen had mij te straffen. ik keek naar beneden en zag een gapende hel, gereed om mij te verslinden. Ik zocht naar goede werken om mijn geweten gerust te stellen, maar tevergeefs. Door deel te nemen aan godsdienstige plechtigheden probeerde ik de angsten die ik inwendig voelde, te sussen, maar zonder gevolg. Mijn ziel was uitermate bedroefd, bijna tot stervens toe. Ik kon met Job gezegd hebben: ' Mijn ziel kiest de verworging meer dan het leven.' Dit was de grote vraag die mij altijd bezig hield: 'Ik heb gezondigd, God moet mij straffen. Hoe kan Hij rechtvaardig zijn, als Hij het niet doet? En omdat Hij rechtvaardig is, wat moet er van mij worden? ' Ten slotte hoorde ik die heerlijke woorden: ' Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon reinigt van alle zonde.'

Wie heeft deze zuivere leiding van de Heilig Geest met een zondaar zo intens beleefd en opgeschreven? C.H. Spurgeon, de prins der predikers (1834-1892).
Spurgeon? De leraar die in de Metropolitan Tabernacle vaak voor 5 a 6000 toehoorders preekte, en ook wel de laatste van de Puriteinen wordt genoemd?
Reageert men niet met een zekere scepsis ten opzichte van deze leraar? Ja, het is ons bekend.
In het boekje getiteld 'De stem des bloeds' schrijft hij in zijn derde preek hoe de Heere hem zijn verlorenheid deed inleven en voor Christus plaats maakte. Hij beschrijft in zijn kostelijke verklaring over Mattheus 20:28, dat Gods rechtvaardigheid niet in het minst strijdt met Zijn liefde. Vervolgens merkt hij op: 'Wij kunnen echter nooit de volheid van de voldoening verstaan, als wij niet vooraf de bijbelse waarheid van Gods onmetelijke rechtvaardigheid hebben aangenomen.'
In zijn tweede preek schrijft hij hoe hij als jongen door genade overtuigd werd, en drie jaar geprobeerd had om in een weg van bidden en tranen Christus te vinden en vergeving deelachtig te worden. Doch dit alles was te vergeefs, totdat de Heere hem een weg buiten zichzelf in Christus aanwees. Hij schrijft ervan: 'Met de eenvoudige blik op Christus verwierp ik al mijn vorig vertrouwen (...).' Hij eindigt dit citaat met een waarschuwing: 'Zo moet het u ook gaan.'
U kunt zich afvragen of Spurgeon, als hij dit door Gods Geest had geleerd, dit dan ook in zijn preken naar voren bracht. We kunnen dit bevestigen. We denken aan wat de leraar Florentius Costerus ervan zegt: 'De krachtigste preken zijn die preken die naar de regel van Gods Woord gedaan worden, en voorkomen uit eigen gevoelen en bevinding!' Bevinding valt niet te loochenen, en we kunnen dit ook terugvinden in de preken van Spurgeon. We willen dit bevestigen met twee voorbeelden, anders wordt deze boekrecensie te lang. De eerste gaat over de overtuiging van onze verloren toestand: 'De beste aanbeveling voor een ziekenhuis is: ziekte. Als ik voor de deur sta en op het punt sta te bezwijken, dan heb ik niet de minste aanbeveling nodig voor het ziekenhuis: de deur vliegt open en ik word direct opgenomen. Zo is de overtuiging van uw verloren en verdorven toestand de enige aanbeveling die u nodig hebt om tot Christus te gaan' (blz 17)
De tweede handelt over de deugd van Gods rechtvaardigheid. Spurgeon schrijft dan: 'Kinderen vol vermoeienis en angst, wat u voelt is de goddelijke rechtvaardigheid die u vervolgt. En gelukkig dat u die voelt, want voor u predik ik nu het heerlijke Evangelie van de eeuwige gezegende God' (blz 54)
We hopen dat u het ons niet kwalijk neemt dat we het vorenstaande wat uitgebreid hebben neergeschreven. De reden waarom we dit doen, is omdat men onder ons nogal kritisch over Spurgeon denkt. Een vooroordeel zonder zijn preken gelezen te hebben is strijdig met Gods Woord. Al gauw wordt gezegd dat hij de mensen aanspoort om in Christus te geloven. Zijn wij als dienstknechten deze aansporing dan niet verplicht? We weten wel dat we door bepaalde mensen om die reden in een zeker hokje worden geplaatst. Dat zijn dan zo; als wij maar weten naar Gods Woord te zijn, doet bepaalde kritiek ons niet veel.
Overigens, Spurgeon is geen Arminiaan, want hij ageert duidelijk tegen hen (blz. 46,60, 61, 133). Verder protesteert hij krachtig tegen een predikant die had geroepen: 'Geloof! Geloof! Geloof! De mensen verlieten Gods huis, en zeiden: 'Ik ben een gelovig'. Echter zij konden geen rekenschap geven van de hoop die nin het was'(blz89)
Spurgeon roept terecht zondaars op tot bekering en geloof, maar voegt er dan wel het volgende aan toe, zoals we bijvoorbeeld op blz. 104 lezen: 'Mag God u helpen om dit te doen, om Christus wil.'
In het tweede boekje 'Aller oog zal hem zien' met als kernthema ' Christus' tweede komst', vindt u hetzelfde terug. We moeten echter eerlijk zeggen dat het vorige boekje ons meer aanspreekt. In het tweede boekje is Spurgeon zeer uitgebreid in zijn verklaring over verschillende teksten. We lezen behalve zeer behartigenswaardige zaken, ook uitdrukkingen die we voor rekening van de schrijven laten. Zo hebben we bijvoorbeeld onze vragen bij de zevende preek. De schrijver denkt dat het duizendjarig rijk begint na Zijn wederkomst. Die in Christus zijn gestorven zullen eerst opstaan, maar de overigen na duizend jaar. Er ligt dus een millennium tussen beide opstandingen. De schrijver gaat er vervolgens voorzichtig vanuit dat de Joden tot Christus bekeerd worden na Zijn wederkomst. We hebben hierover andere gedachten. Maar we zijn het met Spurgeon eens als hij schrijft dat een ding zeker is, namelijk dat de Heere komt.
Het is duidelijk dat de prins der predikers C.H. Spurgeon niet de zielenverklaarder J.C.Philpot is. Laatsgenoemde is een uitmuntende leraar, die de bevindelijke gangen zo helder heeft omschreven. Spurgeon daarentegen legt de tekst uitvoerig uit, en wijst tevens op de noodzaak om Christus te kennen.
Beiden zijn door de Heere geleerd. Gelijk elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, zo preekt elke leraar naar de genade en gaven die de Heere hem gegeven heeft.
We houden zielsveel van Philpot, maar hebben ook Spurgeon hoog. We moeten de ene leraar niet met de andere vergelijken en hem daarom afkeuren. Het is beter om aan de Heere te vragen of Hij de inhoud van de preken aan ons hart wil heiligen.

Ds. J. Roos
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door refo »

Wat zijn dat eigenlijk voor boeken van Spurgeon? Heeft hij die ooit zelf uitgegeven?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door huisman »

Nu ik het hele artikel gelrezen heb ben ik nog dankbaarder voor de recensie van Ds J Roos. De (terechte)kritiek die hij heeft is op de opvattingen over het duizendjarig rijk van Spurgeon. Voor het overige is hij zeer positief over Spurgeon en dat blijft verrassend.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Wachter Sions: een revolutie?

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Nu ik het hele artikel gelrezen heb ben ik nog dankbaarder voor de recensie van Ds J Roos. De (terechte)kritiek die hij heeft is op de opvattingen over het duizendjarig rijk van Spurgeon. Voor het overige is hij zeer positief over Spurgeon en dat blijft verrassend.
Daar ben ik ook wel blij mee.
Ik houd zelf ook erg van Spurgeon.
Gesloten