De Saambinder

sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: De Saambinder

Bericht door sela »

refo schreef:Het probleem met die krantjes is dat ze te vaak verschijnen. De lezer verwacht een bepaalde dikte in bladzijden, zodat de redactie zich iedere week het hoofd moet breken: hoe komt het weer vol. En dan plaats je dat stuk over leggings maar, wat de ds vorig jaar al had geschreven. Vult weer mooi.

Zet een advertentie bij de preekbeurten in het RD: deze week geen Saambinder, want we hebben niets. Tijd voor een fusie? Het RD is toch al een en al GG.
nou, om heel eerlijk te zijn heb ik daar pas over gedroomd :sweat . het imago van het erdee was gedaald en men werd overgenomen door de saambinder.
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: De Saambinder

Bericht door Da Capo »

sela schreef:
refo schreef:Het probleem met die krantjes is dat ze te vaak verschijnen. De lezer verwacht een bepaalde dikte in bladzijden, zodat de redactie zich iedere week het hoofd moet breken: hoe komt het weer vol. En dan plaats je dat stuk over leggings maar, wat de ds vorig jaar al had geschreven. Vult weer mooi.

Zet een advertentie bij de preekbeurten in het RD: deze week geen Saambinder, want we hebben niets. Tijd voor een fusie? Het RD is toch al een en al GG.
nou, om heel eerlijk te zijn heb ik daar pas over gedroomd :sweat . het imago van het erdee was gedaald en men werd overgenomen door de saambinder.
Gaan we niet een beetje de flauwe toer op?
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: De Saambinder

Bericht door sela »

o, lastig, zo is het natuurlijk niet bedoeld. het is echt gedroomd.
maar misschien wel wat offtopic, idd.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: De Saambinder

Bericht door Upquark »

Kan ik ergens een meditatie lezen uit de Saambinder? Ben wel benieuwd...
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: De Saambinder

Bericht door caprice »

Upquark schreef:Kan ik ergens een meditatie lezen uit de Saambinder? Ben wel benieuwd...
“Doch wij allen zijn als een onreine, en al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed” (Jesaja 64:6a)

Het kleed van Christus’ gerechtigheid

‘Doch wij allen zijn als een onreine…’ Zo heeft Jesaja het tweestammenrijk van Juda aangesproken! Hij noemt hen onreinen. Hij sluit er zichzelf niet buiten, want hij schrijft: ‘Wij allen’. Geliefde lezer(es), wij allen zijn in Adam peilloos diep gevallen. Niemand uitgezonderd, hoofd voor hoofd, hart voor hart. Paulus schrijft: ‘Want zij hebben gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods.’
Waarom schrijft Jesaja: ‘Doch wij allen zijn als een onreine?’ Wel, Jesaja heeft zichzelf door de bearbeiding van de Heilige Geest als een onreine voor God leren kennen. Hij schrijft: ‘Wee mij, want ik verga, dewijl ik een man van onreine lippen ben, en woon in het midden van een volk dat onrein van lippen is’. Dat is hij door de genade Gods aan de weet gekomen. Weet u hoe hij dat aan de weet gekomen is? In het licht van Gods vlekkeloze majesteit heeft hij eigen zonde, schuld en ongerechtigheid leren zien. Hij schrijft het zelf: ‘Want mijn ogen hebben den Koning, den HEERE der heirscharen gezien.’
Geliefde lezer(es), kent u daar ook iets van in uw persoonlijk leven? Bent u al een onreine voor de Heere geworden? In Leviticus 13:45 lezen wij van de melaatsen: ‘Voorts zullen de klederen des melaatsen, in wien die plaag is, gescheurd zijn, en zijn hoofd zal ontbloot zijn, en hij zal de bovenste lip bewimpelen; daartoe zal hij roepen: Onrein, onrein!’ Hebt u het met de melaatse al voor God beweend: ‘Onrein, onrein?’
‘En al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed.’ Is uw ongerechtigheid al schuld voor God geworden? Jesaja schrijft hier niet over ongerechtigheden, maar over gerechtigheden. Zijn uw gerechtigheden al schuld voor God geworden? Zolang wij daarin ons leven vinden zal de Middelaar geen waarde krijgen. Daar werkt de Heere in het leven van Zijn kinderen op aan.
Welk een pijnlijke les om gerechtigheden, ja, eigengerechtigheden voor God te verliezen. Wat zijn dat eigenlijk? In onze kanttekeningen lezen wij: Dat is, al onze beste werken, of wat wij voor goeds gedaan zouden hebben. Al mijn werken, deugden, tranen, werkzaamheden, vroomheid zijn tekort om voor God te kunnen bestaan. Ze moeten een wegwerpelijk kleed worden.
Weet u wat dat betekent? In het Hebreeuws lezen wij: Een kleed der wegwerping! Zoals onze kanttekeningen schrijven: Als een vuil, bezoedeld kleed; of een kleed van lompen en lappen samengeflanst.
Gods kinderen leren zichzelf als een goddeloze kennen. Bent u dat al geworden? En dat leert de Heere Zijn kinderen door de ontdekkende bearbeiding van de Heilige Geest. Dat is zo noodzakelijk en onmisbaar. Gods kinderen worden als goddelozen en niet als vrome mensen zalig. Niet in de uitleving, maar wel in de innerlijke doorleving voor de Heere. Dat is smartelijk om te doorleven, maar noodzakelijk om aan de weet te komen dat er maar één gerechtigheid is om voor de Heere te kunnen verschijnen.
Welke gerechtigheid? De enig geldende gerechtigheid van Christus die alleen redden kan van de dood. Welk een wonder om als een uitgewerkte, naakte zondaar voor de Heere te mogen buigen.
‘Want Hij heeft mij bekleed met de klederen des heils, de mantel der gerechtigheid heeft Hij mij omgedaan.’ Wie bekleedt de Heere met de klederen des heils? Zij die alle heiligheid in zichzelf missen. Wie doet de Heere de mantel der gerechtigheid om? Zij die ontbloot zijn van alle gerechtigheid.
De gerechtigheid heeft Christus voor Zijn volk verworven en Hij past die gerechtigheid ook toe. Nee, dat doen Gods kinderen zelf niet! Hij bekleedt! Hij doet hen die klederen aan! Hij is niet alleen een Middelaar van verdienste, maar ook van toepassing. Dat kleed der gerechtigheid heeft Hij verworven in de weg van bitter lijden en verzoenend sterven.
Hij, de Koning der koningen, is door Maria in doeken gewonden. Hij is veracht en bespot geworden door Herodes en zijn krijgsknechten. Wij lezen in Gods Woord van Herodes: ‘Deed Hem een blinkend kleed aan’. Pilatus krijgsknechten wierpen Hem een purperen kleed om. In Johannes 19:5 lezen wij: ‘Jezus dan kwam uit, dragende de doornenkroon, en het purperen kleed. En Pilatus zeide tot hen: Ziet, de Mens!’ Jezus, de volkomen Zaligmaker heeft naakt aan het kruis gehangen, opdat naakte zondaren door Zijn gerechtigheid bekleed zullen worden.
Geliefde lezer(es), zijn uw zonden, uw ongerechtigheden al schuld voor God geworden? Weet het toch, buiten het kleed van Christus’ gerechtigheid kunnen wij God niet ontmoeten. Dat het heil van uw onsterfelijke ziel werd opgebonden. Smeek de Heere of Hij uw onreinheid wil bekendmaken. In Christus is alles wat tot zaligheid nodig is. Niemand heeft teveel gezondigd, is te onrein of te vuil. ‘Want het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonden.’
Volk des Heeren, de Heere geve u ontdekking. Vraag daar toch om! Het is een gebed tegen uzelf in, maar wel noodzakelijk, opdat in het verlies van uw gerechtigheden, de eeuwige behoudenis ligt door Zijn gerechtigheid.

Veenendaal, Ds. J. van Belzen

(Uit: De Saambinder, 9 augustus 2007)
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De Saambinder

Bericht door Hendrikus »

sela schreef:
refo schreef:Het probleem met die krantjes is dat ze te vaak verschijnen. De lezer verwacht een bepaalde dikte in bladzijden, zodat de redactie zich iedere week het hoofd moet breken: hoe komt het weer vol. En dan plaats je dat stuk over leggings maar, wat de ds vorig jaar al had geschreven. Vult weer mooi.

Zet een advertentie bij de preekbeurten in het RD: deze week geen Saambinder, want we hebben niets. Tijd voor een fusie? Het RD is toch al een en al GG.
nou, om heel eerlijk te zijn heb ik daar pas over gedroomd :sweat . het imago van het erdee was gedaald en men werd overgenomen door de saambinder.
komt Adrianus dan ook weer in beeld?
~~Soli Deo Gloria~~
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: De Saambinder

Bericht door Kislev »

Tsja, misschien had ik dat dagboek van ds. Jac. van Dijk nooit moeten lezen. Verpest je toch voor veel andere meditaties.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: De Saambinder

Bericht door Upquark »

Caprice, hartelijk dank. Ik zal als tegenprestatie de eerstvolgende meditatie in Bewaar het Pand hier plaatsen. :)
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: De Saambinder

Bericht door Oude-Waarheid »

Carpice heb de meditatie echt niet met hangen en wurgen gelezen!!
Bedankt voor het plaatsen!!!
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: De Saambinder

Bericht door sela »

Hendrikus schreef:
sela schreef:
refo schreef:Het probleem met die krantjes is dat ze te vaak verschijnen. De lezer verwacht een bepaalde dikte in bladzijden, zodat de redactie zich iedere week het hoofd moet breken: hoe komt het weer vol. En dan plaats je dat stuk over leggings maar, wat de ds vorig jaar al had geschreven. Vult weer mooi.

Zet een advertentie bij de preekbeurten in het RD: deze week geen Saambinder, want we hebben niets. Tijd voor een fusie? Het RD is toch al een en al GG.
nou, om heel eerlijk te zijn heb ik daar pas over gedroomd :sweat . het imago van het erdee was gedaald en men werd overgenomen door de saambinder.
komt Adrianus dan ook weer in beeld?
(even los van het echte gesprek, wie is adrianus?)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De Saambinder

Bericht door jvdg »

sela schreef: (even los van het echte gesprek, wie is adrianus?)
Adrianus is een forumlid, evenals sela.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De Saambinder

Bericht door Afgewezen »

Wat zei ik je?
Geliefde lezer(es), kent u daar ook iets van in uw persoonlijk leven? Bent u al een onreine voor de Heere geworden?
Gods kinderen leren zichzelf als een goddeloze kennen. Bent u dat al geworden? En dat leert de Heere Zijn kinderen door de ontdekkende bearbeiding van de Heilige Geest.
Zo heerlijk voorspelbaar...
En wat moet ik je me hierbij voorstellen:
Volk des Heeren, de Heere geve u ontdekking. Vraag daar toch om! Het is een gebed tegen uzelf in, maar wel noodzakelijk, opdat in het verlies van uw gerechtigheden, de eeuwige behoudenis ligt door Zijn gerechtigheid.
Over welk volk gaat dit?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: De Saambinder

Bericht door Erasmiaan »

Treffende meditatie, Caprice. Ik heb gisteravond nog onder zijn prediking gezeten.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: De Saambinder

Bericht door jakobmarin »

Afgewezen schreef:
Volk des Heeren, de Heere geve u ontdekking. Vraag daar toch om! Het is een gebed tegen uzelf in, maar wel noodzakelijk, opdat in het verlies van uw gerechtigheden, de eeuwige behoudenis ligt door Zijn gerechtigheid.
Over welk volk gaat dit?
De Joden, denk ik. Het Joofdse volk wordt zo genoemd in de Schrift.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De Saambinder

Bericht door refo »

In ieder geval is en passant het bewijs geleverd dat in de GerGem niet zondaren maar vromen, gerechtvaardigd worden.

Het klinkt allemaal zo vreselijk bekend dat niet eens meer de onlogica gezien wordt.
Bevindelijk klinkt het wel goed, maar theologisch is het toch maar een rommelpotje.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gesloten