De Saambinder

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De Saambinder

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:De Saambinder zie ik als kerkblad voor de leden van de Gereformeerde Gemeenten; ik zou hem niet adviseren aan niet-GerGemmers, tenzij je natuurlijk bovengemiddeld in de GerGem geïnteresseerd bent.
Inderdaad! Juiste analyse!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Saambinder

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:De Saambinder zie ik als kerkblad voor de leden van de Gereformeerde Gemeenten; ik zou hem niet adviseren aan niet-GerGemmers, tenzij je natuurlijk bovengemiddeld in de GerGem geïnteresseerd bent.

niet iedereen is kerkistich...

Ik lees naast de Saambiner ook:
De Wachter Sions
Kerkblad Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

en plaatselijke kerkbladen
Kerkbode van de Gereformeerde Gemeenten in Rijssen
Kerkblad van de Hervormde Gemeente in Rijssen
En heb gelezen:
Kerkblad van de OGG Bevervoorde

Heb gelezen (landelijk):
De Wekker
Het Gekrookte Riet
Om Sions Wil
De Vriend van Oude en Jong
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: De Saambinder

Bericht door Upquark »

Tja, wat mij betreft, hoe meer goede bladen, hoe beter. Enige punt is natuurlijk dat e.e.a. wel in de papieren gaat lopen...

En nee, ik ben niet speciaal in de GerGem geïnteresseerd, alswel met de breedte van de geref. gezindte.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: De Saambinder

Bericht door Gijs83 »

vlinder schreef:
Upquark schreef:
refo schreef:Mijn advies is: probeer van iemand een jaargang te lenen. Dan weet je een beetje hoe het toegaat.
Ik zou graag willen, maar zoals gezegd ken ik (GKV'er, wat het misschien verklaart ;)) niemand die de SB ontvangt.
Weet niet waar je woont, anders eens bij Dia aanbellen. Die heeft volgens mij heeeeel veel jaargangen van de SB.
Zelf hebben wij hem gehad. Ik zal eerlijk zeggen wat ik er van vind.
Soms is een artikel verrassend. Veel diepgang.
Standaard zijn er 1 of 2 pagina's gevuld met plaatsen en tijden waar een predikant voor gaat op zondag en doordeweek.
Persoonlijk vind ik de berichten over een ander kerkverband of een boek uit een bepaalde richting vaak wat negatief. Dat is de reden dat wij hem hebben opgezegd. Dat vonden we niet zo fijn. De toon vonden wij vaak negatief en niet opbouwend. Maar het kan zijn dat anderen dit anders ervaren. (BTW: ik ben HHK)
Nog een nadeel vind ik dat in vergelijking met andere bladen de SB "vol" staat met advertenties. Bij Bewaar het Pand en Het Kerkblad van de HHK is dat veeeel minder. (3/4 is van begrafenisondernemers)

Snap ik ook niet echt waar het voor is al die begrafenis ondernemers er elke week in. Zal wel wat 'centen' opleveren.
Ook zoiets over die advertenties, dan staat er altijd bij: 'geen crematies'. Ik denk: als je in de Saambinder adverteert, dan kun je er toch wel van uit gaan dat men geen crematies doet. Ik vind dat een beetje overbodige informatie.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: De Saambinder

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:
Upquark schreef:Staan er overigens ook boekbesprekingen in?
Jazeker. De bespreking van "Afwachten of verwachten" van Klaas van der Zwaag door ds. D. de Wit ontketende destijds een behoorlijke storm.
En was voor mij reden om m'n abonnement op te zeggen.
Die waren nou eens best goed. Hij citeerde veel dingen die in het boek stonden. Uit de citaten kon al opmaken, dat verschillende dingen in het boek niet klopten, dat werd daarna terecht weerlegt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Saambinder

Bericht door Tiberius »

On-topic verder, aub. Over genoemd boek van Van der Zwaag en de bedoelde recensie zijn voldoende andere topics te vinden.
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: De Saambinder

Bericht door Da Capo »

Upquark schreef:Tja, wat mij betreft, hoe meer goede bladen, hoe beter. Enige punt is natuurlijk dat e.e.a. wel in de papieren gaat lopen...
Ben ik niet helemaal mee eens. Hoe meer bladen, hoe goed ze ook mogen zijn, hoe minder tijd er in de Bijbel gelezen wordt. Salomo zegt niet voor niets dat veel lezen vermoeiing des vleses is. Ik deed het regelmatig als ik 's avonds terug kwam van huisbezoek dat ik onderuitgezakt op de bank de Bijbel ging lezen en mediteren wat ik las. Dat lezen van de Bijbel en het bemediteren van het gelezene gebeurt mijns inziens veels te weinig in onze gezindten.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De Saambinder

Bericht door Afgewezen »

Da Capo schreef:
Upquark schreef:Tja, wat mij betreft, hoe meer goede bladen, hoe beter. Enige punt is natuurlijk dat e.e.a. wel in de papieren gaat lopen...
Ben ik niet helemaal mee eens. Hoe meer bladen, hoe goed ze ook mogen zijn, hoe minder tijd er in de Bijbel gelezen wordt. Salomo zegt niet voor niets dat veel lezen vermoeiing des vleses is. Ik deed het regelmatig als ik 's avonds terug kwam van huisbezoek dat ik onderuitgezakt op de bank de Bijbel ging lezen en mediteren wat ik las. Dat lezen van de Bijbel en het bemediteren van het gelezene gebeurt mijns inziens veels te weinig in onze gezindten.
Steek je nou een pluim op je eigen hoed? ;)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: De Saambinder

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Tiberius schreef:De Saambinder zie ik als kerkblad voor de leden van de Gereformeerde Gemeenten; ik zou hem niet adviseren aan niet-GerGemmers, tenzij je natuurlijk bovengemiddeld in de GerGem geïnteresseerd bent.
Inderdaad! Juiste analyse!
Toch denk ik dat men breder de Saambinder ook wel kan lezen.

Er is momenteel een serie over Joodse hoogtijdagen, hun instelling, functie en betekenis. Verder is er een bijbelstudieserie die heel toegankelijk is. Elke week een meditatie van een andere predikant, die een echt meditatie-karakter heeft: geen vervolg maar kort en kernachtig de tekst verklaren en de lering en boodschap meegeven aan bekeerden en onbekeerden. Op het moment loopt er ook een serie over 1 Korinthe 11: waarom zijn wij er op Bijbelse gronden van overtuigd dat de vrouw in de eredienst een hoofdbedekking moet dragen? Zoals ik al zei worden gebeurtenissen in het land en in de politiek becommentarieerd en verschijnen er af en toe stukken over de (grote of kleine) kerkgeschiedenis. Ook starten er regelmatig nieuwe series of verschijnen er artikelen over actuele onderwerpen (zoals homofilie e.d.). Dan heb je de verslagen van de classis of de particuliere synode, intrede, beroepen, preekbeurten, mededelingen etc. Die zijn inderdaad meer voor gemeenteleden. Aan het eind vind je nog advertenties om de abonnementskosten (11 euro per half jaar) laag te houden. Die advertenties mogen maximaal 1/4 van het aantal bladzijden beslaan. Vaak worden deze pagina's gebruikt door uitgevers voor boeken in de aanbieding en inderdaad begrafenisondernemers.

Ds. Moerkerken vatte eens het doel van de Saambinder zo samen: mediterend, opinieërend en informerend. Oh ja, het blad verschijnt wekelijks.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Saambinder

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Da Capo schreef:
Upquark schreef:Tja, wat mij betreft, hoe meer goede bladen, hoe beter. Enige punt is natuurlijk dat e.e.a. wel in de papieren gaat lopen...
Ben ik niet helemaal mee eens. Hoe meer bladen, hoe goed ze ook mogen zijn, hoe minder tijd er in de Bijbel gelezen wordt. Salomo zegt niet voor niets dat veel lezen vermoeiing des vleses is. Ik deed het regelmatig als ik 's avonds terug kwam van huisbezoek dat ik onderuitgezakt op de bank de Bijbel ging lezen en mediteren wat ik las. Dat lezen van de Bijbel en het bemediteren van het gelezene gebeurt mijns inziens veels te weinig in onze gezindten.
Steek je nou een pluim op je eigen hoed? ;)
Die zal hij toch wel afzetten na het huisbezoek?
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: De Saambinder

Bericht door Kislev »

refo schreef:Zwaar is het goede woord niet. Ik vind het een beetje oppervlakkig krantje. Af en toe een wat verrassend artikel, maar verder niet echt boeiend.
Mijn advies is: probeer van iemand een jaargang te lenen. Dan weet je een beetje hoe het toegaat.
Ben het hierin wel met Refo eens.

- Meditaties lees ik met hangen en wurgen. Eigenlijk zijn ze allemaal hetzelfde maar met een andere tekst. Veel standaarduitdrukkingen en voorspelbaarheden. Weinig exegese maar veel bevinding n.a.v. de tekst. Enkele keer spring er eentje uit, meestal blijkt die dan van een 'linkse' broeder te zijn.
- Bijbelstudie van ds. Van Eckeveld is goed te volgen. Staat nu een serie in van ds. Hogchem waarbij ik ben afgehaakt die nog te lezen.
- Artikelen over diverse onderwerpen verschillen. Stukken van ds. Visscher altijd inhoudsvol en van een goed niveau. Stukje onlangs over o.a. legging wat ook in het RD werd geciteerd was bedroevend. Vervolgstukken over de evangelische beweging zullen hier ook wel uitvoerig besproken zijn.
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: De Saambinder

Bericht door Da Capo »

Afgewezen schreef:
Da Capo schreef:
Upquark schreef:Tja, wat mij betreft, hoe meer goede bladen, hoe beter. Enige punt is natuurlijk dat e.e.a. wel in de papieren gaat lopen...
Ben ik niet helemaal mee eens. Hoe meer bladen, hoe goed ze ook mogen zijn, hoe minder tijd er in de Bijbel gelezen wordt. Salomo zegt niet voor niets dat veel lezen vermoeiing des vleses is. Ik deed het regelmatig als ik 's avonds terug kwam van huisbezoek dat ik onderuitgezakt op de bank de Bijbel ging lezen en mediteren wat ik las. Dat lezen van de Bijbel en het bemediteren van het gelezene gebeurt mijns inziens veels te weinig in onze gezindten.
Steek je nou een pluim op je eigen hoed? ;)
Oeps, sorry, :blush nee eigenlijk niet (heb niet eens een hoed ;) ). Dat was eerder ter illustratie, had het misschien beter kunnen formuleren in de trent van 'ik ken een mens...'. Ik las eerst ook 'alles wat los en vast zat'. Zoveel goede bladen, met alle even zoveel (goede) meditaties e.d. Het was een schokkende ontdekking om er achter te komen dat de verhouding Bijbellezen versus andere lectuur heel erg mank liep. Vandaar mijn reactie. Bijbellezen wordt door sommigen als een inspannende bezigheid gezien. In zekere zin is het ook zo, maar het kan evenzo heel 'ontspannend' werken (die het vatte kan die vatte het).
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: De Saambinder

Bericht door BJD »

Kislev schreef:
refo schreef:Zwaar is het goede woord niet. Ik vind het een beetje oppervlakkig krantje. Af en toe een wat verrassend artikel, maar verder niet echt boeiend.
Mijn advies is: probeer van iemand een jaargang te lenen. Dan weet je een beetje hoe het toegaat.
Ben het hierin wel met Refo eens.

- Meditaties lees ik met hangen en wurgen. Eigenlijk zijn ze allemaal hetzelfde maar met een andere tekst. Veel standaarduitdrukkingen en voorspelbaarheden. Weinig exegese maar veel bevinding n.a.v. de tekst. Enkele keer spring er eentje uit, meestal blijkt die dan van een 'linkse' broeder te zijn.
- Bijbelstudie van ds. Van Eckeveld is goed te volgen. Staat nu een serie in van ds. Hogchem waarbij ik ben afgehaakt die nog te lezen.
- Artikelen over diverse onderwerpen verschillen. Stukken van ds. Visscher altijd inhoudsvol en van een goed niveau. Stukje onlangs over o.a. legging wat ook in het RD werd geciteerd was bedroevend. Vervolgstukken over de evangelische beweging zullen hier ook wel uitvoerig besproken zijn.
Zou zo mijn analyse kunnen zijn :huhu
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De Saambinder

Bericht door refo »

Het probleem met die krantjes is dat ze te vaak verschijnen. De lezer verwacht een bepaalde dikte in bladzijden, zodat de redactie zich iedere week het hoofd moet breken: hoe komt het weer vol. En dan plaats je dat stuk over leggings maar, wat de ds vorig jaar al had geschreven. Vult weer mooi.

Zet een advertentie bij de preekbeurten in het RD: deze week geen Saambinder, want we hebben niets. Tijd voor een fusie? Het RD is toch al een en al GG.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: De Saambinder

Bericht door JALP »

refo schreef:Het probleem met die krantjes is dat ze te vaak verschijnen. De lezer verwacht een bepaalde dikte in bladzijden, zodat de redactie zich iedere week het hoofd moet breken: hoe komt het weer vol. En dan plaats je dat stuk over leggings maar, wat de ds vorig jaar al had geschreven. Vult weer mooi.

Zet een advertentie bij de preekbeurten in het RD: deze week geen Saambinder, want we hebben niets. Tijd voor een fusie? Het RD is toch al een en al GG.
Dan heb je het elke dag....
Gesloten