Stichting Heartcry

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Jeremiah »

Ter aanvulling: ds. C. Harinck heeft op de Haamstedeconferentie van 1986 een lezing gehouden over dit boekje.. Aanbevolen!

http://downloadpreken.nl/preken/spreker ... C./1/10499
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Stichting Heartcry

Bericht door JCRyle »

claus schreef:Ds. A.C. Uitslag, CGK-predikant te Urk, heeft een m.i. behartenswaardige serie geschreven in het blad 'Bewaar het Pand' over ontwikkelingen rond evangelische refo's, onder de titel 'Een evangelische refo!?' Daarbij noemt hij in zijn vijfde bijdrage het 'gevaar' van o,.a. Heart Cry en Jijdaar. Hij schrijft daar o.a. dit en ik citeer: 'Jij moet Jezus aannemen. Jij moet je hart openstellen voor Hem. Het is de taal, die je ook hoort bij onder andere Heart Cry, JijDaar of bij andere jongerenavonden!' En hij concludeert o.a. dit en ik citeer ds. Uitslag opnieuw: 'Maar anderzijds worden op deze avonden ook de noties gemist dat een mens van zichzelf niet wil komen en niet kan komen. Er is ook geen oog voor een beschroomde ziel, die het zichzelf niet kan en durft toe-eigenen. Bijna op bevel worden de jongeren gedwongen hun hart aan Jezus te geven. Er is ook geen begrip voor de worstelingen en de strijd die op dit punt gevoerd kunnen worden. Je merkt dat op zulke avonden de drang om te geloven iets dwangmatigs krijgt.' En verderop in het artikel: 'De nadruk op ervaring en gevoel is bovendien erg groot. Het geloof moet vooral worden beleefd en ervaren. Laten we wat dat betreft in de prediking ook voorzichtig zijn met het inspelen op emoties en gevoelens. Het hart zit dieper dan het gevoel! Het gevoel is snel geraakt, maar het hart moet veranderd (bekeerd) worden!'
Van harte eens met ds. Uitslag. Je hoeft tegenwoordig niet meer te beginnen over de totale doodsstaat van de mens, dat zalig worden een onmogelijkheid is, want men heeft altijd wel weer een tekstje of een versje waar een Jezus van vijf letters gegrepen wordt. Maar om nu eens als een onwaardige, allesmissend en dode smekeling aan de voeten van Christus te komen, ja vrezende en bevende voor het aangezicht van de Heere; wat zal het dan eeuwig meevallen. Het is een Godswonder, dat dit besef eens doorleeft zou worden.
En daar wil ik niets mee af doen van de menselijke verantwoordelijkheid, ook niet van de ruimte om zalig te worden. Maar bezie het in Bijbels perspectief. Helaas is er een groeiende beweging die daarin scheef gaat en aan één kant het accent legt.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Stichting Heartcry

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
liz boer schreef:Uit mijn andere posts kun je opmaken dat ik een evenwichtige prediking voorstaat
http://www.theologienet.nl/documenten/G ... TEREST.pdf

Hier worden beiden kanten evenwichtig benoemd.
Waarom elkaar zo tegenstaan?
Elkaar tegenstaan is zeker niet mijn bedoeling. Ik weet dat je postings voortkomen uit een oprechte zorg en ook vanuit een hartelijke wens om de Heere Jezus groot te maken. Dat waardeer ik heel erg.
Bij Heartcry zie ik een gevaar en dat is dat ze vanuit diezelfde zorg, proberen jongeren en ouderen te overtuigen van de verantwoordelijkheid die ze hebben - en dat daardoor aan die kant weer eenzijdigheid ontstaat. En het steeds weer aan de kaak stellen van wat er in 'onze kerken' mis is. Ik ben bang dat er een deel van de jongeren daarin in nog groter verwarring raakt.

Dat is ook waar ds. Uitslag op wijst.
Doelstelling en missie is denk ik wel goed, al heb ik op het gebied van de heiligmaking wel mijn twijfels.
Maar in de praktijk zie ik toch een behoorlijke vervreemding van de prediking en cultuur die mij lief is. Zijn onze jongeren daar echt mee gediend?
Eilander, ik bedoelde niet jou met het tegenstaan, sorry het stond er wat ongelukkig tussen, maar ik bedoelde de stukjes van ds Uitslag, die stukjes zie ik over de HSV, over de CGK, over de Ger Gem enz., ook hoor ik het in preken terug, toch ging de Heere Jezus er anders mee om: wie niet tegen Mij is, is voor Mij, ik neem niet alles klakkeloos aan van heartcry, Jijdaar EO of wat dan ook, maar ook predikanten van "eigen" richting kunnen soms er naast zitten of weleens tegenstrijdigheden verkondigen, het is zo mooi om elkaar feedback te geven ipv als die stukjes schrijven en overal tegen waarschuwen, in gesprek gaan met jongeren die naar die avonden gaan, ik weet dat in Urk best heel wat gaande is over dopen en dat daar bij bijv. Haertcry draagvlak voor is (voor overdopen) dit zie ik bij Jijdaar weer niet, ik heb een warm hart voor Jijdaar en geloofstoerusting, gevaren zitten in heel bewegingen en kerken, dat zie je in de kerkgeschiedenis steeds weer terug, laten we waakzaam zijn en liefdevol.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Stichting Heartcry

Bericht door liz boer »

Jeremiah schreef:Ter aanvulling: ds. C. Harinck heeft op de Haamstedeconferentie van 1986 een lezing gehouden over dit boekje.. Aanbevolen!

http://downloadpreken.nl/preken/spreker ... C./1/10499
Heel hartelijk dank dat ga ik zeker luisteren!!!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Stichting Heartcry

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:Van harte eens met ds. Uitslag. Je hoeft tegenwoordig niet meer te beginnen over de totale doodsstaat van de mens, dat zalig worden een onmogelijkheid is, want men heeft altijd wel weer een tekstje of een versje waar een Jezus van vijf letters gegrepen wordt. Maar om nu eens als een onwaardige, allesmissend en dode smekeling aan de voeten van Christus te komen, ja vrezende en bevende voor het aangezicht van de Heere; wat zal het dan eeuwig meevallen. Het is een Godswonder, dat dit besef eens doorleeft zou worden.
En daar wil ik niets mee af doen van de menselijke verantwoordelijkheid, ook niet van de ruimte om zalig te worden. Maar bezie het in Bijbels perspectief. Helaas is er een groeiende beweging die daarin scheef gaat en aan één kant het accent legt.
Ik voel heel goed met je mee.
Toch moet je over de (door mij) vetgedrukte zin eens nadenken. Dat is voor velen een heel bekende taal, voor mij ook. En dan knikken we 'ja, zo hebben we het altijd gehoord.'

Maar wat zeg je nu eigenlijk met zo'n zin? Taalkundig klopt er iets niet.
Ik bedoel het niet oneerbiedig, maar als je het vergelijkt met bv. een sollicatie, en je hebt de vraag 'hoe kom ik aan deze baan?'
Als iemand dan zegt: 'om nu eens als een sollicitant bij een potentiële werkgever aan tafel te komen, dan zou je die baan wel eens kunnen krijgen.' Dat rammelt aan alle kanten, en het zegt eigenlijk niets. Het gaat erom: hóe kom ik daar aan tafel?

Het is ook taal die ik bij de oudvaders niet aantref, zie citaat uit De Redelijke Godsdienst, maar dit zou met vele voorbeelden aan te vullen zijn.
Nogmaals, ik bedoel niet je posting af te kraken, en zeker ben ik het met je intentie eens. Maar laten we niet vervallen in o zo bekende termen, die o zo graag gehoord worden... maar waarvan de inhoud lang niet altijd begrepen wordt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Stichting Heartcry

Bericht door eilander »

Citaat uit De Redelijke Godsdienst, dat ik in mijn vorige posting bedoelde:
XXX. Vraagt u dan: Wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
Ik antwoord: meent u het? Is 't waarheid, is 't ernst? Zou u alles, wat in de wereld vermakelijk is, wel willen missen, en afstand doen van uwe beminde, eerlijke, voordelige, vermakelijke zonde? Is de verzoening met God, God lief te hebben, te vrezen en te dienen in alle Godzaligheid, u beminnelijker dan alles wat er is? Wilt u, dat u dát kennen en boven alles beminnen mocht?

Zegt u: ja, ik meen het, 't is mij ernst. Dan antwoord ik: bekeert u en gelooft het Evangelie.
Zegt u, dat weet men wel, dat men dan zalig worden zal. Wel weet het met opmerking, dat het een onuitsprekelijke genade en voorrecht is, dat men op geloof en bekering zalig worden kán. God was niet gehouden u daarop zalig te maken, maar 't is Zijn vrije goedheid daarop de zaligheid te beloven en te geven. Welaan dan, bekeert u!

Vraagt u: kan ik wel? Is het in mijn macht?
Ik antwoord:
(a) Wees verzekerd, gelijk u het goedkeurt, dat het uw plicht is.
(b) Probeer het eens, als u 't begint, zult u ten eerste bevinden dat u blind zijt, dat u God, Christus, de weg om tot Christus te komen, de wedergeborenen staat der ziel en de ware heiligheid in hare natuur niet kent. En dat gij niet kent, hoe zult u dat doen? Maar behalve dat, u zult bevinden, als 't op een doen komt, dat gij niet wilt.
"Ik wil niet", zal het eerste begin zijn van het nalaten. Daarbij is de boosheid van uw natuur zo groot, en de zonde is zó sterk, en de zaak is zó zwaar, dat u niet kunt.
Zink dan in uw ellende en onmacht, en wees hopeloos en radeloos bij uzelf. Vraagt u verder: Wat raad? Is er dan gans geen hoop voor mij?
Ik antwoord: niet in uzelf, maar wel bij God, en daar is hoop voor u, omdat u onder de bediening van het Evangelie leeft, het middel, ja het enige middel, waardoor God zielen bekeert. Verblijdt u dan, dat u onder de middelen leeft, en dat God u overtuiging geeft en begeerte tot bekering en zaligheid; neemt de middelen vlijtig waar, wees naarstig om de predikatiën en de catechisaties waar te nemen. Lees met aandacht veel in Gods Woord, of laat het u voorlezen, voegt u bij de Godzaligen, en verzoekt in hun bijeenkomsten toegelaten te worden. Volgt op de bewegingen tot bidden en tot Godzaligheid.

Zal ik dan bekeerd en zalig worden?
Ik antwoord: uw werk zal God niet bewegen om u de bekering te geven, maar ook, God zal u niet uitsluiten, als gij uzelf niet uitsluit; u hebt reden van hoop, omdat God u tot zover onder overtuiging gebracht heeft; wacht dan verder op de minste beweging des Geestes, volgt die op, en ziet toe, dat u ze niet tegenstaat. Blijft zo in volstandigheid onder de middelen, en geeft het niet op als u van uw begeerlijkheden telkens afgetrokken wordt.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Ambtenaar »

En voegt de conclusie nog iets toe over de eerdere bijna 140 pagina's over Heartcry? Heeft het stuk van deze predikant tot nieuwe inzichten geleid m.b.t. Heartcry? Volgens mij niet echt. Het zijn toch een beetje schoten voor open doel, het is preken voor eigen parochie alle opmerkingen die volgen op het stukje van deze predikant.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Jantje »

Ik ben het uiteraard helemaal eens met ds. Uitslag (en @JCRyle).
Aan hen die het niet eens zijn met ds. Uitslag en 'Jij daar!' en 'HartCry' goedkeuren, zou ik willen vragen hoe het (onder andere) komt dat:
  1. ... velen die deze avonden bezoeken een afkeer en vervreemding krijgen van de zuivere leer in de kerken zoals die onder ons nog verkondigt wordt (in de (Oud) Ger. Gem. (in Ned.) en het behoudende deel van de CGK en de (Herst.) Herv. Kerk (PKN));
  2. ... er gemopperd wordt en afkerig gedaan wordt als er in de prediking over de zonde en de ellende en de doodstaat van de mens gesproken wordt;
  3. ... velen vervolgens het kerkverband willen veranderen (andere cultuur, andere soorten muziekinstrumenten in de kerk, andere Bijbelvertalingen, en wat dies meer zij);
  4. ... velen het kerkverband verlaten vanwege bovengenoemde zaken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Stichting Heartcry

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef:Van harte eens met ds. Uitslag. Je hoeft tegenwoordig niet meer te beginnen over de totale doodsstaat van de mens, dat zalig worden een onmogelijkheid is, want men heeft altijd wel weer een tekstje of een versje waar een Jezus van vijf letters gegrepen wordt. Maar om nu eens als een onwaardige, allesmissend en dode smekeling aan de voeten van Christus te komen, ja vrezende en bevende voor het aangezicht van de Heere; wat zal het dan eeuwig meevallen. Het is een Godswonder, dat dit besef eens doorleeft zou worden.
En daar wil ik niets mee af doen van de menselijke verantwoordelijkheid, ook niet van de ruimte om zalig te worden. Maar bezie het in Bijbels perspectief. Helaas is er een groeiende beweging die daarin scheef gaat en aan één kant het accent legt.
Ik voel heel goed met je mee.
Toch moet je over de (door mij) vetgedrukte zin eens nadenken. Dat is voor velen een heel bekende taal, voor mij ook. En dan knikken we 'ja, zo hebben we het altijd gehoord.'

Maar wat zeg je nu eigenlijk met zo'n zin? Taalkundig klopt er iets niet.
Ik bedoel het niet oneerbiedig, maar als je het vergelijkt met bv. een sollicatie, en je hebt de vraag 'hoe kom ik aan deze baan?'
Als iemand dan zegt: 'om nu eens als een sollicitant bij een potentiële werkgever aan tafel te komen, dan zou je die baan wel eens kunnen krijgen.' Dat rammelt aan alle kanten, en het zegt eigenlijk niets. Het gaat erom: hóe kom ik daar aan tafel?

Het is ook taal die ik bij de oudvaders niet aantref, zie citaat uit De Redelijke Godsdienst, maar dit zou met vele voorbeelden aan te vullen zijn.
Nogmaals, ik bedoel niet je posting af te kraken, en zeker ben ik het met je intentie eens. Maar laten we niet vervallen in o zo bekende termen, die o zo graag gehoord worden... maar waarvan de inhoud lang niet altijd begrepen wordt.
Als dit alleen maar bekende termen zijn of bekende taal, zet dan de vraagteken er maar achter. Daarmee doel ik niet op jouw persoon. Ik bedoel met de dikgedrukte zin in ieder geval geen gemakkelijk praatje of een vroom praatje en dan zijn we klaar. Maar het is mijn vaste overtuiging dat deze woorden waarheid zijn. Als Gods Geest werkelijk in een zondaar gaat werken, dan wil ik niets, dan kan ik niets, dan ben ik niets. Dat is Gods Woord! Je stuk van á Brakel onderstreept dat voor mij. Je vergelijking daarentegen gaat mank. Want je spreekt over het 'hoe'. En dan trekken we de lijn maar door naar het komen tot Christus. Hoe komen we aan Hem? Niet door eigenhandig je CV op te gaan poetsen; ik kom, ik wil, ik ben, ik doe etc. etc. Ook niet door af te vragen hoe ik nu bij Christus ga komen. Dat rammelt pas aan alle kanten. En dat is wel wat dergelijke initiatieven promoten, helaas.

Ik lees dergelijke zaken wel bij de oudvaders. Zelf bij de zogenoemde 'lichte' oudvaders, zoals Rev. McCheyne. Maar denk ook aan Thomas Hooker of een Shepard. Ik denk aan een Winslow. Die tekenen de mens van nature zo dor en doods als de beenderen uit Ezechiel 37.
Laatst gewijzigd door JCRyle op 15 aug 2018, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Ik ben het uiteraard helemaal eens met ds. Uitslag (en @JCRyle).
Aan hen die het niet eens zijn met ds. Uitslag en 'Jij daar!' en 'HartCry' goedkeuren, zou ik willen vragen hoe het (onder andere) komt dat:
  1. ... velen die deze avonden bezoeken een afkeer en vervreemding krijgen van de zuivere leer in de kerken zoals die onder ons nog verkondigt wordt (in de (Oud) Ger. Gem. (in Ned.) en het behoudende deel van de CGK en de (Herst.) Herv. Kerk (PKN));
  2. ... er gemopperd wordt en afkerig gedaan wordt als er in de prediking over de zonde en de ellende en de doodstaat van de mens gesproken wordt;
  3. ... velen vervolgens het kerkverband willen veranderen (andere cultuur, andere soorten muziekinstrumenten in de kerk, andere Bijbelvertalingen, en wat dies meer zij);
  4. ... velen het kerkverband verlaten vanwege bovengenoemde zaken.
Volgens mij zijn hier maar weinig mensen (wellicht geen enkel mens) die het oneens is met ds. Uitslag. De constateringen over Heartcry, JijDaar, etc. zijn bovendien ook niet bepaald nieuw. Vanaf de begintijd was er al kritiek, dit is hooguit oude wijn in nieuwe zakken.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom enkel stil gestaan wordt bij de constateringen van ds. Uitslag over Heartcry. Veel interessanter zijn zijn constateringen c.q. vragen over de gereformeerde gezindte. Maar zoals ik al eerder zei is het waarschijnlijk makkelijker om de fouten bij de andere aan te wijzen, dan te spreken over de eigen tekortkomingen. Je kunt als buitenstaander toch geen verandering teweeg brengen bij Heartcry, JijDaar, etc., maar wel binnen je eigen gemeente c.q. kerk. Veel mensen in de gereformeerde gezindte staan in de cirkel van betrokkenheid.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Stichting Heartcry

Bericht door JCRyle »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Ik ben het uiteraard helemaal eens met ds. Uitslag (en @JCRyle).
Aan hen die het niet eens zijn met ds. Uitslag en 'Jij daar!' en 'HartCry' goedkeuren, zou ik willen vragen hoe het (onder andere) komt dat:
  1. ... velen die deze avonden bezoeken een afkeer en vervreemding krijgen van de zuivere leer in de kerken zoals die onder ons nog verkondigt wordt (in de (Oud) Ger. Gem. (in Ned.) en het behoudende deel van de CGK en de (Herst.) Herv. Kerk (PKN));
  2. ... er gemopperd wordt en afkerig gedaan wordt als er in de prediking over de zonde en de ellende en de doodstaat van de mens gesproken wordt;
  3. ... velen vervolgens het kerkverband willen veranderen (andere cultuur, andere soorten muziekinstrumenten in de kerk, andere Bijbelvertalingen, en wat dies meer zij);
  4. ... velen het kerkverband verlaten vanwege bovengenoemde zaken.

Volgens mij zijn hier maar weinig mensen (wellicht geen enkel mens) die het oneens is met ds. Uitslag. De constateringen over Heartcry, JijDaar, etc. zijn bovendien ook niet bepaald nieuw. Vanaf de begintijd was er al kritiek, dit is hooguit oude wijn in nieuwe zakken.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom enkel stil gestaan wordt bij de constateringen van ds. Uitslag over Heartcry. Veel interessanter zijn zijn constateringen c.q. vragen over de gereformeerde gezindte. Maar zoals ik al eerder zei is het waarschijnlijk makkelijker om de fouten bij de andere aan te wijzen, dan te spreken over de eigen tekortkomingen. Je kunt als buitenstaander toch geen verandering teweeg brengen bij Heartcry, JijDaar, etc., maar wel binnen je eigen gemeente c.q. kerk. Veel mensen in de gereformeerde gezindte staan in de cirkel van betrokkenheid.
Nou bepaalde mensen delen de visie van ds. Uitslag hierin niet m.b.t. HeartCry en Jij daar. Dat zie je ook in de reacties. Maar wel interessant dat je genoemde organisaties buiten de gereformeerde gezindte rekent, mag ik vragen waarom?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Ambtenaar »

JCRyle schreef: Nou bepaalde mensen delen de visie van ds. Uitslag hierin niet m.b.t. HeartCry en Jij daar. Dat zie je ook in de reacties. Maar wel interessant dat je genoemde organisaties buiten de gereformeerde gezindte rekent, mag ik vragen waarom?
Ik ben nog nooit bij Heartcry etc. geweest, en kan dus niet zelf tot een oordeel komen over deze bewegingen. Ik moet het dus doen met wat over hen geschreven is.

Het zijn bewegingen die ontstaan zijn als een reactie op de gereformeerde gezindte. Dat zegt dus al genoeg. Namelijk dat er iets uit balans is. En juist datgene wat maakt dat de gereformeerde gezindte uit balans is, is interessant om te onderzoeken. Ds. Uitslag is daar ook heel helder in. Alles heeft twee kanten, maar in veel reacties op Heartcry, etc. wordt vooral één kant belicht. En dat vind ik niet bepaald sterk.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Stichting Heartcry

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:Ik ben het uiteraard helemaal eens met ds. Uitslag (en @JCRyle).
Aan hen die het niet eens zijn met ds. Uitslag en 'Jij daar!' en 'HartCry' goedkeuren, zou ik willen vragen hoe het (onder andere) komt dat:
  1. ... velen die deze avonden bezoeken een afkeer en vervreemding krijgen van de zuivere leer in de kerken zoals die onder ons nog verkondigt wordt (in de (Oud) Ger. Gem. (in Ned.) en het behoudende deel van de CGK en de (Herst.) Herv. Kerk (PKN));
  2. ... er gemopperd wordt en afkerig gedaan wordt als er in de prediking over de zonde en de ellende en de doodstaat van de mens gesproken wordt;
  3. ... velen vervolgens het kerkverband willen veranderen (andere cultuur, andere soorten muziekinstrumenten in de kerk, andere Bijbelvertalingen, en wat dies meer zij);
  4. ... velen het kerkverband verlaten vanwege bovengenoemde zaken.
Is de leer nog zuiver? Er zijn verschillende topics die laten zien dat niet zo is.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Stichting Heartcry

Bericht door olfie »

CvdW schreef:
Jantje schreef:Ik ben het uiteraard helemaal eens met ds. Uitslag (en @JCRyle).
Aan hen die het niet eens zijn met ds. Uitslag en 'Jij daar!' en 'HartCry' goedkeuren, zou ik willen vragen hoe het (onder andere) komt dat:
  1. ... velen die deze avonden bezoeken een afkeer en vervreemding krijgen van de zuivere leer in de kerken zoals die onder ons nog verkondigt wordt (in de (Oud) Ger. Gem. (in Ned.) en het behoudende deel van de CGK en de (Herst.) Herv. Kerk (PKN));
  2. ... er gemopperd wordt en afkerig gedaan wordt als er in de prediking over de zonde en de ellende en de doodstaat van de mens gesproken wordt;
  3. ... velen vervolgens het kerkverband willen veranderen (andere cultuur, andere soorten muziekinstrumenten in de kerk, andere Bijbelvertalingen, en wat dies meer zij);
  4. ... velen het kerkverband verlaten vanwege bovengenoemde zaken.
Is de leer nog zuiver? Er zijn verschillende topics die laten zien dat niet zo is.
Komende vanuit de software wereld, en kijkend naar de algemene patronen vind ik er ook wel iets in zitten van de huidige tijdgeest.
'start-ups' vs. de gevestigde orde, de wendbaarheid van het nieuwe en kleine vs. grotere organen en tragere besluitvorming.
Waarom doen start-ups het zo goed? Ik geloof ten stelligste dat veel start-ups inspelen op de continue vraag naar 'anders' en 'nieuw' die een wortel vind in de algemene zoektocht naar invulling en opvulling en onze (financiële) mogelijkheden in grote delen van de westerse wereld.
Deze 'vernieuwingsgeest' vind uiteraard ook doorgang in de kerken. Misschien zijn deze en dit soort stichtingen, ondanks het waarschuwen er tegen, juist wel producten van de tijdgeest.

Als deze stichtingen voortkomen uit 'onzuiverheid' in de leer, waarom trekt het dan vooral jongeren? Zijn ouderen niet bezorgd over de leer? Van waaruit zou je meer zorg en kennis over leerstellige inhoud verwachten? Waarom is de eerste stap het voorbijgaan van het goud van de 3FvE? De tweede stap het organiseren van events op zondag (middag) waarop doorgaans de 'leerdiensten' plaats vinden? En zo kun je de lijst wel uitbreiden.

Mijn vraag is dan, is de 'populariteit' te danken aan gemis aan zuiverheid in de leer of is het te danken aan gemis aan nieuwe en modernere vormen en laagdrempeligheid.
Ik hoor in mijn omgeving bijvoorbeeld grote waardering voor kerken waar je 'een hand bij de deur krijgt' en waar 'de dominee niet in de consistorie zit maar in de hal rondloopt en praatjes maakt'. Heel mooi? Maar zijn het niet enkel menselijke beweegredenen? Zou een dominee voor de dienst niet juist zich in alle ernst moeten en willen voorbereiden voor het aangezicht van zijn Zender?
Persoonlijk vrees ik dat de populariteit maar in zeer beperkte mate te danken is aan een 'zuivere leer', voor zover je die woorden in je mond wilt nemen in dezen.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Jeremiah »

olfie schreef: Als deze stichtingen voortkomen uit 'onzuiverheid' in de leer, waarom trekt het dan vooral jongeren? Zijn ouderen niet bezorgd over de leer?
Om mij heen zie ik vooral jongeren die bezorgd zijn over hun ziel en vragen stellen, avonden bezoeken, de bijbelkring bijwonen (75% jongeren) CGO doen (75% jongeren) Ouderen zijn vooral bezorgd over hun huis, hun gezondheid, geld verdienen, hun kinderen, hun kleinkinderen. De Heere laat het zelf door de mond van Salomo zo ontzettend duidelijk in Zijn Woord optekenen: En gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen, en de jaren naderen, van dewelke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in dezelve." Ouderen, zij zijn bijna niet meer te bekeren zoals een Ger Gem dominee eens zei. Ik vrees dat hij gelijk heeft. Hoe ouder, hoe kouder is volkomen bijbels. Het is te vrezen dat veel onbekeerlijke harten van ouderen al in de tijd voor eeuwig zijn verhard..

http://www.puntuit.nl/bijbel/leesplanne ... n-je-jeugd
https://www.digibron.nl/search/detail/9 ... mij-vinden
Plaats reactie