Stichting Heartcry

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Jeremiah »

"Mijn zoon geef Mij uw hart"

Het is ook een bevel! Als God ons iets vraagt, dan eist Hij antwoord. Dat is gewoon bijbels. Dat wij dat niet kunnen is ook bijbels, daar kom je vanzelf wel achter. Maar probeer het maar eens. Begin er eens aan. Laat eens wat. Begin je eens te bekeren. (Ds. J. W. Kersten) Ik kan mij niet bekeren, nee, maar heeft u het al wel echt eens geprobeerd? (Ds. A. F. Honkoop) U moet uw hart aan Jezus geven voordat u dit kerkgebouw verlaat (Andrew Gray) Die walgelijke, doodse, duivelse, lijdelijkheid is wat mij betreft veel erger dan een opwekkende prediking en een oproep om het hart aan Jezus te geven. Misschien is het nuttiger om zelf eens het reformatorisch isolement uit te komen (Ds. J. W. Kersten) en een bijbels evenwichtig geluid te laten horen bij zulke jongerenavonden ipv boekwerken vol kritiek schrijven.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Stichting Heartcry

Bericht door refo »

In bevindelijk kringen is de nadruk op ervaring en gevoel even groot.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Ambtenaar »

claus schreef:Ds. A.C. Uitslag, CGK-predikant te Urk, heeft een m.i. behartenswaardige serie geschreven in het blad 'Bewaar het Pand' over ontwikkelingen rond evangelische refo's, onder de titel 'Een evangelische refo!?' Daarbij noemt hij in zijn vijfde bijdrage het 'gevaar' van o,.a. Heart Cry en Jijdaar. Hij schrijft daar o.a. dit en ik citeer: 'Jij moet Jezus aannemen. Jij moet je hart openstellen voor Hem. Het is de taal, die je ook hoort bij onder andere Heart Cry, JijDaar of bij andere jongerenavonden!' En hij concludeert o.a. dit en ik citeer ds. Uitslag opnieuw: 'Maar anderzijds worden op deze avonden ook de noties gemist dat een mens van zichzelf niet wil komen en niet kan komen. Er is ook geen oog voor een beschroomde ziel, die het zichzelf niet kan en durft toe-eigenen. Bijna op bevel worden de jongeren gedwongen hun hart aan Jezus te geven. Er is ook geen begrip voor de worstelingen en de strijd die op dit punt gevoerd kunnen worden. Je merkt dat op zulke avonden de drang om te geloven iets dwangmatigs krijgt.' En verderop in het artikel: 'De nadruk op ervaring en gevoel is bovendien erg groot. Het geloof moet vooral worden beleefd en ervaren. Laten we wat dat betreft in de prediking ook voorzichtig zijn met het inspelen op emoties en gevoelens. Het hart zit dieper dan het gevoel! Het gevoel is snel geraakt, maar het hart moet veranderd (bekeerd) worden!'
Je belicht nu een van zijn kritische punten op de evangelische beweging. Het is sterker om eens stil te staan bij zijn kritische opmerkingen over de gereformeerde gezindte.

Jouw insteek roept bij mij vooral het gevoel op van de splinter en de balk.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Orchidee »

Uw punt is me nu wel duidelijk!
En toch is het: je gelooft wel of je gelooft niet!
Je kent Christus of je kent hem niet!
Je neemt het evangelie aan of je verwerpt het!
Enzenz.....

Kiest dan heden wie gij dienen zult!


Zo gij zijn stem dan heden hoort?
Gelooft Zijn heil- en troostrijk Woord!
Verhardt u niet, maar laat u leiden


Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Stichting Heartcry

Bericht door claus »

Het geloof is een gave Gods. Geen eigen daad van welk mens dan ook. Gij wilt tot Mij niet komen.
Niemand kan (en wil, want de wil is verdorven na de val in het paradijs) tot Mij komen, zegt Jezus Zelf, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekken...
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Stichting Heartcry

Bericht door ejvl »

claus schreef:Het geloof is een gave Gods. Geen eigen daad van welk mens dan ook. Gij wilt tot Mij niet komen.
Niemand kan (en wil, want de wil is verdorven na de val in het paradijs) tot Mij komen, zegt Jezus Zelf, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekken...
Precies zoals JijDaar in de lezingen laat horen.
Je kunt zeker kritiek hebben op dergelijke stichtingen, ook wel terecht, maar niet dat daar verkondigd wordt dat een mens het zelf wel kan, zeer zeker niet.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Stichting Heartcry

Bericht door liz boer »

claus schreef:Het geloof is een gave Gods. Geen eigen daad van welk mens dan ook. Gij wilt tot Mij niet komen.
Niemand kan (en wil, want de wil is verdorven na de val in het paradijs) tot Mij komen, zegt Jezus Zelf, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekken...
Spreek je jezelf niet tegen?
Het geloof is een gave Gods, geen daad van de mens tot zover klopt het... maar dan zeg je gijlieden wilt tot Mij niet komen...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Stichting Heartcry

Bericht door eilander »

liz boer schreef:
claus schreef:Het geloof is een gave Gods. Geen eigen daad van welk mens dan ook. Gij wilt tot Mij niet komen.
Niemand kan (en wil, want de wil is verdorven na de val in het paradijs) tot Mij komen, zegt Jezus Zelf, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekken...
Spreek je jezelf niet tegen?
Het geloof is een gave Gods, geen daad van de mens tot zover klopt het... maar dan zeg je gijlieden wilt tot Mij niet komen...
Dat is niet met elkaar in tegenspraak, juist niet. De Heere werkt ook het willen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Isala »

eilander schreef:Dat is niet met elkaar in tegenspraak, juist niet. De Heere werkt ook het willen.
Onlangs sprak ik iemand, die met het oog op deze Bijbeltekst zei: ik ben nog niet zoekende gemaakt. Dus kan ik niet zoeken. Ik wacht daarop, want ik kan niets uit mezelf.
Hij ontsloeg zichzelf daarmee van alle verantwoordelijkheden die God aan de mens stelt (Bekeer u, zoek éérst het koninkrijk van God, zoek/ Bid/klop)
Maar voor alles ging hij voorbij aan 1 Thimotheus 2 vers 4, waar staat dat God het behoud van ieder mens op het oog heeft, en dat Hij beloofd dat ieder die God zoekt Hem zal vinden.

Het blijft een mysterie dat de Heere het zo heeft uitgedacht dat Hij niet buiten de mens om werkt.
Zeg je dat een mens niets kan, dan kan je gemakkelijk God de schuld geven dat Hij je niet zoekende heeft gemaakt.
Echter is het ook waar, dat het altijd Gods opzoekende liefde is die een zondaar zalig maakt. De wedergeboorte is altijd uit God.
Houd deze twee bij elkaar, anders ontsporen we zo snel. Het is en blijft een niet te begrijpen Goddelijk wonder.

Jeremia heeft in een ander topic daar vandaag een prachtig stukje over geplaatst.
Hora est!
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Stichting Heartcry

Bericht door AnJa »

claus schreef:Ds. A.C. Uitslag, CGK-predikant te Urk, (...)Er is ook geen oog voor een beschroomde ziel, die het zichzelf niet kan en durft toe-eigenen. Bijna op bevel worden de jongeren gedwongen hun hart aan Jezus te geven. Er is ook geen begrip voor de worstelingen en de strijd die op dit punt gevoerd kunnen worden. Je merkt dat op zulke avonden de drang om te geloven iets dwangmatigs krijgt.' (...)
Volgens mij is er daar juist wel veel oog en begrip voor de vele jongeren met hun geloofsvragen!!

Paulus en Silas gaven ook bevel aan de stokbewaarder om zijn hart aan Jezus te geven? Dat was toch ook een bepaalde vorm van dwang?

Handelingen 16
31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
(...)
34 En hij bracht hen in zijn huis, en zette hun de tafel voor, en verheugde zich, dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was.

Ik moet ook denken aan de gelijkenis die Jezus zelf sprak:

Lucas 14
23 En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Stichting Heartcry

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
liz boer schreef:
claus schreef:Het geloof is een gave Gods. Geen eigen daad van welk mens dan ook. Gij wilt tot Mij niet komen.
Niemand kan (en wil, want de wil is verdorven na de val in het paradijs) tot Mij komen, zegt Jezus Zelf, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekken...
Spreek je jezelf niet tegen?
Het geloof is een gave Gods, geen daad van de mens tot zover klopt het... maar dan zeg je gijlieden wilt tot Mij niet komen...
Dat is niet met elkaar in tegenspraak, juist niet. De Heere werkt ook het willen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Eilander ik vermoed dat je wel begrijpt wat ik bedoel, het ging hier tegen het dwingen, dan is deze tegenwerping niet sterk... al begrijp ik ds Uitslag wel, toch zit hij er naast, dwingen in te gaan is niet onbijbels, bevel van geloof en bekering evenmin, de manier waarop het hier getekend wordt is de halve waarheid.

Uit mijn andere posts kun je opmaken dat ik een evenwichtige prediking voorstaat
http://www.theologienet.nl/documenten/G ... TEREST.pdf


Hier worden beiden kanten evenwichtig benoemd.
Waarom elkaar zo tegenstaan?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Stichting Heartcry

Bericht door eilander »

liz boer schreef:Uit mijn andere posts kun je opmaken dat ik een evenwichtige prediking voorstaat
http://www.theologienet.nl/documenten/G ... TEREST.pdf

Hier worden beiden kanten evenwichtig benoemd.
Waarom elkaar zo tegenstaan?
Elkaar tegenstaan is zeker niet mijn bedoeling. Ik weet dat je postings voortkomen uit een oprechte zorg en ook vanuit een hartelijke wens om de Heere Jezus groot te maken. Dat waardeer ik heel erg.
Bij Heartcry zie ik een gevaar en dat is dat ze vanuit diezelfde zorg, proberen jongeren en ouderen te overtuigen van de verantwoordelijkheid die ze hebben - en dat daardoor aan die kant weer eenzijdigheid ontstaat. En het steeds weer aan de kaak stellen van wat er in 'onze kerken' mis is. Ik ben bang dat er een deel van de jongeren daarin in nog groter verwarring raakt.

Dat is ook waar ds. Uitslag op wijst.
Doelstelling en missie is denk ik wel goed, al heb ik op het gebied van de heiligmaking wel mijn twijfels.
Maar in de praktijk zie ik toch een behoorlijke vervreemding van de prediking en cultuur die mij lief is. Zijn onze jongeren daar echt mee gediend?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: RE: Re: Stichting Heartcry

Bericht door Jeremiah »

liz boer schreef:
eilander schreef:
liz boer schreef:
claus schreef:Het geloof is een gave Gods. Geen eigen daad van welk mens dan ook. Gij wilt tot Mij niet komen.
Niemand kan (en wil, want de wil is verdorven na de val in het paradijs) tot Mij komen, zegt Jezus Zelf, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekken...
Spreek je jezelf niet tegen?
Het geloof is een gave Gods, geen daad van de mens tot zover klopt het... maar dan zeg je gijlieden wilt tot Mij niet komen...
Dat is niet met elkaar in tegenspraak, juist niet. De Heere werkt ook het willen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Eilander ik vermoed dat je wel begrijpt wat ik bedoel, het ging hier tegen het dwingen, dan is deze tegenwerping niet sterk... al begrijp ik ds Uitslag wel, toch zit hij er naast, dwingen in te gaan is niet onbijbels, bevel van geloof en bekering evenmin, de manier waarop het hier getekend wordt is de halve waarheid.

Uit mijn andere posts kun je opmaken dat ik een evenwichtige prediking voorstaat
http://www.theologienet.nl/documenten/G ... TEREST.pdf


Hier worden beiden kanten evenwichtig benoemd.
Waarom elkaar zo tegenstaan?
Dit boekje zou iedereen gelezen moeten hebben. Ik meen dat Eilander in een ander topic, de vragen die achterin staan heeft gepost.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Stichting Heartcry

Bericht door eilander »

Jeremiah schreef:Dit boekje zou iedereen gelezen moeten hebben. Ik meen dat Eilander in een ander topic, de vragen die achterin staan heeft gepost.
Helemaal eens!
De vragen staan inderdaad in drie opeenvolgende postings, hier de laatste van de drie: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 26#p796614
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: RE: Re: Stichting Heartcry

Bericht door AnJa »

eilander schreef:
Jeremiah schreef:Dit boekje zou iedereen gelezen moeten hebben. Ik meen dat Eilander in een ander topic, de vragen die achterin staan heeft gepost.
Helemaal eens!
De vragen staan inderdaad in drie opeenvolgende postings, hier de laatste van de drie: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 26#p796614
Die vragen met antwoorden heb ik ook met instemming mogen lezen!
Toch zie ik nog niet zo zeer in dat dit in tegenstelling is met wat op avonden als Jijdaar! verkondigd wordt.
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Plaats reactie