Stichting Heartcry

Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Stichting Heartcry

Bericht door olfie »

Jeremiah schreef:
olfie schreef: Als deze stichtingen voortkomen uit 'onzuiverheid' in de leer, waarom trekt het dan vooral jongeren? Zijn ouderen niet bezorgd over de leer?
Om mij heen zie ik vooral jongeren die bezorgd zijn over hun ziel en vragen stellen, avonden bezoeken, de bijbelkring bijwonen (75% jongeren) CGO doen (75% jongeren) Ouderen zijn vooral bezorgd over hun huis, hun gezondheid, geld verdienen, hun kinderen, hun kleinkinderen. De Heere laat het zelf door de mond van Salomo zo ontzettend duidelijk in Zijn Woord optekenen: En gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen, en de jaren naderen, van dewelke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in dezelve." Ouderen, zij zijn bijna niet meer te bekeren zoals een Ger Gem dominee eens zei. Ik vrees dat hij gelijk heeft. Hoe ouder, hoe kouder is volkomen bijbels. Het is te vrezen dat veel onbekeerlijke harten van ouderen al in de tijd voor eeuwig zijn verhard..

http://www.puntuit.nl/bijbel/leesplanne ... n-je-jeugd
https://www.digibron.nl/search/detail/9 ... mij-vinden
Ik ben blij dat je dat ziet. Het is ook zeker een Bijbelse stelling.
Je spreekt wel over jongeren die CGO en bijbelkring bijwonen, dat klinkt toch anders dan de stichting en gelieerden uit het onderwerp. Hoe verhoudt zich dat dan volgens jou? Er is voor jongeren dus wel degelijk ruimte én interesse voor zingevende besteding buiten deze stichtingen. In dat geval is het dan toch een andere categorie die in deze stichtingen invulling van behoeften ziet?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Stichting Heartcry

Bericht door JCRyle »

Jeremiah schreef:
olfie schreef: Als deze stichtingen voortkomen uit 'onzuiverheid' in de leer, waarom trekt het dan vooral jongeren? Zijn ouderen niet bezorgd over de leer?
Om mij heen zie ik vooral jongeren die bezorgd zijn over hun ziel en vragen stellen, avonden bezoeken, de bijbelkring bijwonen (75% jongeren) CGO doen (75% jongeren) Ouderen zijn vooral bezorgd over hun huis, hun gezondheid, geld verdienen, hun kinderen, hun kleinkinderen. De Heere laat het zelf door de mond van Salomo zo ontzettend duidelijk in Zijn Woord optekenen: En gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen, en de jaren naderen, van dewelke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in dezelve." Ouderen, zij zijn bijna niet meer te bekeren zoals een Ger Gem dominee eens zei. Ik vrees dat hij gelijk heeft. Hoe ouder, hoe kouder is volkomen bijbels. Het is te vrezen dat veel onbekeerlijke harten van ouderen al in de tijd voor eeuwig zijn verhard..

http://www.puntuit.nl/bijbel/leesplanne ... n-je-jeugd
https://www.digibron.nl/search/detail/9 ... mij-vinden
Ik zie geen jongeren die bezorgd zijn om hun ziel. Ik zie wel jongeren die hun mond vol hebben over het geloof, maar ondertussen een dubbel leven leiden. Aan de ene kant bezoeken ze actief de kerkelijke activiteiten en initiatieven, maar tegelijkertijd zie je ze ook naar de EO-jongerendag, Opwekking, Poolcafe of het uitgaansleven bezoeken.
Je maakt een vergelijking met ouderen. Ja het materialisme viert hoogtij, maar niet alleen bij ouderen. Jongeren zijn net zo goed druk met hun gadgets, met hun image en de hele rateplan.
En als jongeren zich uitgeven voor gelovige, dan is daar vaak een kritische houding tegenover prediking, Bijbelvertaling etc.
Gelukkig zie jij dit niet en daar ben ik blij om! Alleen helaas is er ook een andere kant van de jeugd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Stichting Heartcry

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
eilander schreef:Ik voel heel goed met je mee.
Toch moet je over de (door mij) vetgedrukte zin eens nadenken. Dat is voor velen een heel bekende taal, voor mij ook. En dan knikken we 'ja, zo hebben we het altijd gehoord.'

Maar wat zeg je nu eigenlijk met zo'n zin? Taalkundig klopt er iets niet.
Ik bedoel het niet oneerbiedig, maar als je het vergelijkt met bv. een sollicatie, en je hebt de vraag 'hoe kom ik aan deze baan?'
Als iemand dan zegt: 'om nu eens als een sollicitant bij een potentiële werkgever aan tafel te komen, dan zou je die baan wel eens kunnen krijgen.' Dat rammelt aan alle kanten, en het zegt eigenlijk niets. Het gaat erom: hóe kom ik daar aan tafel?

Het is ook taal die ik bij de oudvaders niet aantref, zie citaat uit De Redelijke Godsdienst, maar dit zou met vele voorbeelden aan te vullen zijn.
Nogmaals, ik bedoel niet je posting af te kraken, en zeker ben ik het met je intentie eens. Maar laten we niet vervallen in o zo bekende termen, die o zo graag gehoord worden... maar waarvan de inhoud lang niet altijd begrepen wordt.
Als dit alleen maar bekende termen zijn of bekende taal, zet dan de vraagteken er maar achter. Daarmee doel ik niet op jouw persoon. Ik bedoel met de dikgedrukte zin in ieder geval geen gemakkelijk praatje of een vroom praatje en dan zijn we klaar. Maar het is mijn vaste overtuiging dat deze woorden waarheid zijn. Als Gods Geest werkelijk in een zondaar gaat werken, dan wil ik niets, dan kan ik niets, dan ben ik niets. Dat is Gods Woord! Je stuk van á Brakel onderstreept dat voor mij. Je vergelijking daarentegen gaat mank. Want je spreekt over het 'hoe'. En dan trekken we de lijn maar door naar het komen tot Christus. Hoe komen we aan Hem? Niet door eigenhandig je CV op te gaan poetsen; ik kom, ik wil, ik ben, ik doe etc. etc. Ook niet door af te vragen hoe ik nu bij Christus ga komen. Dat rammelt pas aan alle kanten. En dat is wel wat dergelijke initiatieven promoten, helaas.

Ik lees dergelijke zaken wel bij de oudvaders. Zelf bij de zogenoemde 'lichte' oudvaders, zoals Rev. McCheyne. Maar denk ook aan Thomas Hooker of een Shepard. Ik denk aan een Winslow. Die tekenen de mens van nature zo dor en doods als de beenderen uit Ezechiel 37.
Je gaat op geen enkele manier in op de bedoeling van mijn bijdrage. Want wat je hier schrijft, kan ik ook onderschrijven. Het ging mij om de taalkundige kunt van de zin die ik vet had weergegeven.

En dan niet om bijdehand te willen doen over taal, maar omdat dergelijke taal veel gebezigd wordt en toch mensen niet echt verder helpt. Ik heb helemaal niet bedoeld te zeggen dat dit als 'vroom praatje' wordt gezegd, welnee. Het is niet aan mij om de intentie van deze predikers te peilen. Maar ik weet - uit ervaring en uit gesprekken - dat er mensen in de kerk zitten die wel door de kerk zouden willen roepen: "Ik geloof dat het 100% waar is, dat we als een allesmissende zondaar aan de voeten van Christus moeten komen, maar HOE? Zeg alstublieft hoe ik daar moet komen."
Dan kun je natuurlijk zeggen: 'juist, op dat punt moeten we komen. Dan komen we in de nood, en een prediker kan je niet helpen.' Allemaal waar, maar dan lees ik bij de oudvaders toch wel wat andere taal.

Dat was mijn punt. Ik heb ook helemaal geen enkele vergelijking willen maken tussen solliciteren en de toe-eigening van het heil. Dat klopt van geen kant. Ik wilde daarmee alleen de taalkundige kant van de zaak aantonen.

Een ander voorbeeld: ik heb meegemaakt dat mensen de nood van hun ziel uitspraken. Hoe diep dat ging, weet ik niet; daar ga ik ook niet over. Maar de vraag was wel: hoe kom ik toch tot God bekeerd?
Dan werd door een ouderling als antwoord gegeven, iets als: 'ja, dat zou nou toch zo groot zijn hé, als dat nog eens gebeuren mag.'
Ik bedoel het niet om lelijk te doen, maar dát wisten die mensen zelf ook al.

Ik ben echt bang dat je op die manier dus een soort voedingsbodem creëert voor Heartcry etc, of een stap naar een evangelische gemeente. Daar krijg je wel antwoord...

Bij de ouderen is er nog wel een bepaalde schroom, ook vanuit hun eigen opvoeding en de indruk die ze nog vaak hebben van Gods volk in vroeger tijden: hun eigen ouders, of een bekende predikant.
Bij jongeren is dat veel minder, en die maken daarom m.i. makkelijker een overstap. Ik zie het in mijn omgeving niet vaak, maar het gebeurt wel.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Stichting Heartcry

Bericht door liz boer »

JCRyle schreef:
Jeremiah schreef:
olfie schreef: Als deze stichtingen voortkomen uit 'onzuiverheid' in de leer, waarom trekt het dan vooral jongeren? Zijn ouderen niet bezorgd over de leer?
Om mij heen zie ik vooral jongeren die bezorgd zijn over hun ziel en vragen stellen, avonden bezoeken, de bijbelkring bijwonen (75% jongeren) CGO doen (75% jongeren) Ouderen zijn vooral bezorgd over hun huis, hun gezondheid, geld verdienen, hun kinderen, hun kleinkinderen. De Heere laat het zelf door de mond van Salomo zo ontzettend duidelijk in Zijn Woord optekenen: En gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen, en de jaren naderen, van dewelke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in dezelve." Ouderen, zij zijn bijna niet meer te bekeren zoals een Ger Gem dominee eens zei. Ik vrees dat hij gelijk heeft. Hoe ouder, hoe kouder is volkomen bijbels. Het is te vrezen dat veel onbekeerlijke harten van ouderen al in de tijd voor eeuwig zijn verhard..

http://www.puntuit.nl/bijbel/leesplanne ... n-je-jeugd
https://www.digibron.nl/search/detail/9 ... mij-vinden
Ik zie geen jongeren die bezorgd zijn om hun ziel. Ik zie wel jongeren die hun mond vol hebben over het geloof, maar ondertussen een dubbel leven leiden. Aan de ene kant bezoeken ze actief de kerkelijke activiteiten en initiatieven, maar tegelijkertijd zie je ze ook naar de EO-jongerendag, Opwekking, Poolcafe of het uitgaansleven bezoeken.
Je maakt een vergelijking met ouderen. Ja het materialisme viert hoogtij, maar niet alleen bij ouderen. Jongeren zijn net zo goed druk met hun gadgets, met hun image en de hele rateplan.
En als jongeren zich uitgeven voor gelovige, dan is daar vaak een kritische houding tegenover prediking, Bijbelvertaling etc.
Gelukkig zie jij dit niet en daar ben ik blij om! Alleen helaas is er ook een andere kant van de jeugd.
Wat raar ik zie wel jongeren die zich bezorgd maken om hun ziel en de ziel van anderen.
Als jongeren zich iitgeven voor gelovigen worden ze uitgekotst door de familie. Omdat dood en leven niet met elkaar om kunnen gaan.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Stichting Heartcry

Bericht door olfie »

liz boer schreef:
JCRyle schreef:
Jeremiah schreef:
olfie schreef: Als deze stichtingen voortkomen uit 'onzuiverheid' in de leer, waarom trekt het dan vooral jongeren? Zijn ouderen niet bezorgd over de leer?
Om mij heen zie ik vooral jongeren die bezorgd zijn over hun ziel en vragen stellen, avonden bezoeken, de bijbelkring bijwonen (75% jongeren) CGO doen (75% jongeren) Ouderen zijn vooral bezorgd over hun huis, hun gezondheid, geld verdienen, hun kinderen, hun kleinkinderen. De Heere laat het zelf door de mond van Salomo zo ontzettend duidelijk in Zijn Woord optekenen: En gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen, en de jaren naderen, van dewelke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in dezelve." Ouderen, zij zijn bijna niet meer te bekeren zoals een Ger Gem dominee eens zei. Ik vrees dat hij gelijk heeft. Hoe ouder, hoe kouder is volkomen bijbels. Het is te vrezen dat veel onbekeerlijke harten van ouderen al in de tijd voor eeuwig zijn verhard..

http://www.puntuit.nl/bijbel/leesplanne ... n-je-jeugd
https://www.digibron.nl/search/detail/9 ... mij-vinden
Ik zie geen jongeren die bezorgd zijn om hun ziel. Ik zie wel jongeren die hun mond vol hebben over het geloof, maar ondertussen een dubbel leven leiden. Aan de ene kant bezoeken ze actief de kerkelijke activiteiten en initiatieven, maar tegelijkertijd zie je ze ook naar de EO-jongerendag, Opwekking, Poolcafe of het uitgaansleven bezoeken.
Je maakt een vergelijking met ouderen. Ja het materialisme viert hoogtij, maar niet alleen bij ouderen. Jongeren zijn net zo goed druk met hun gadgets, met hun image en de hele rateplan.
En als jongeren zich uitgeven voor gelovige, dan is daar vaak een kritische houding tegenover prediking, Bijbelvertaling etc.
Gelukkig zie jij dit niet en daar ben ik blij om! Alleen helaas is er ook een andere kant van de jeugd.
Wat raar ik zie wel jongeren die zich bezorgd maken om hun ziel en de ziel van anderen.
Als jongeren zich iitgeven voor gelovigen worden ze uitgekotst door de familie. Omdat dood en leven niet met elkaar om kunnen gaan.
Zozo, uitgekotst door de familie.. Arabische praktijken. Klinkt bijna als een persoonlijke ervaring? Ik vind dit best heftig en ken gelukkig niet zo veel van zulke directe gevallen. Eén geval ken ik maar daar is gelukkig enkel liefdevolle bezorgdheid van een vader.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Stichting Heartcry

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:Je gaat op geen enkele manier in op de bedoeling van mijn bijdrage. Want wat je hier schrijft, kan ik ook onderschrijven. Het ging mij om de taalkundige kunt van de zin die ik vet had weergegeven.

En dan niet om bijdehand te willen doen over taal, maar omdat dergelijke taal veel gebezigd wordt en toch mensen niet echt verder helpt. Ik heb helemaal niet bedoeld te zeggen dat dit als 'vroom praatje' wordt gezegd, welnee. Het is niet aan mij om de intentie van deze predikers te peilen. Maar ik weet - uit ervaring en uit gesprekken - dat er mensen in de kerk zitten die wel door de kerk zouden willen roepen: "Ik geloof dat het 100% waar is, dat we als een allesmissende zondaar aan de voeten van Christus moeten komen, maar HOE? Zeg alstublieft hoe ik daar moet komen."
Dan kun je natuurlijk zeggen: 'juist, op dat punt moeten we komen. Dan komen we in de nood, en een prediker kan je niet helpen.' Allemaal waar, maar dan lees ik bij de oudvaders toch wel wat andere taal.

Dat was mijn punt. Ik heb ook helemaal geen enkele vergelijking willen maken tussen solliciteren en de toe-eigening van het heil. Dat klopt van geen kant. Ik wilde daarmee alleen de taalkundige kant van de zaak aantonen.

Een ander voorbeeld: ik heb meegemaakt dat mensen de nood van hun ziel uitspraken. Hoe diep dat ging, weet ik niet; daar ga ik ook niet over. Maar de vraag was wel: hoe kom ik toch tot God bekeerd?
Dan werd door een ouderling als antwoord gegeven, iets als: 'ja, dat zou nou toch zo groot zijn hé, als dat nog eens gebeuren mag.'
Ik bedoel het niet om lelijk te doen, maar dát wisten die mensen zelf ook al.

Ik ben echt bang dat je op die manier dus een soort voedingsbodem creëert voor Heartcry etc, of een stap naar een evangelische gemeente. Daar krijg je wel antwoord...

Bij de ouderen is er nog wel een bepaalde schroom, ook vanuit hun eigen opvoeding en de indruk die ze nog vaak hebben van Gods volk in vroeger tijden: hun eigen ouders, of een bekende predikant.
Bij jongeren is dat veel minder, en die maken daarom m.i. makkelijker een overstap. Ik zie het in mijn omgeving niet vaak, maar het gebeurt wel.
Je gaat op een bepaalde zin van mijn posting in. Blijkbaar is dat taalkundig onjuist, althans men zou daar een lijdelijke houding meecreëren of meer nog voedingsbodem voor HeartCry etc. Je trekt een onduidelijke vergelijking met solliciteren, daar ga ik op in. Maar nu je dit schrijft blijkt het te gaan over wat we mensen voor moeten houden over het 'hoe' in het komen tot Christus. Dat was mij in eerste instantie niet duidelijk.

Ik weet niet wat voor een antwoord je wilt horen, maar het antwoord van de ouderling is niet wat ik zei. Vragen als 'hoe kom ik tot God bekeerd?' of 'hoe kom ik aan de voeten van Christus?' zijn zeker wezenlijk. En daar moet eerlijk antwoord op gegeven worden. Maar als men spreekt over nood en de wetenschap een allesmissend zondaar te zijn en men zet dan een vraagteken, dan zet ik een vraagteken. Je begrijpt ongetwijfeld wat ik hiermee bedoel. Want je doet nu net voorkomen alsof in prediking en pastoraat bij het in de schuld komen voor God men een punt zet. Alsof men niet verder zou gaan en de mensen geen verder onderwijs zou geven. In de gereformeerde gezindte is de weg ons voorgehouden tot de zaligheid en dat wordt die nog steeds. Zondag aan zondag wordt de noodzaak, het Middel en de wijze van zalig worden aan de harten gelegd. Alleen is het de vraag of dergelijke prediking ons welgezind is? En daarbij hoeven we geen kloof te slaan tussen de hedendaagse prediking en de prediking van de oudvaders. Echt niet waar. Want zowel toen als nu werd het Adres genoemd, wat het antwoord is op de vraag 'hoe'. En nee, dan is dat niet het antwoord wat je vindt bij de evangelischen of bij HeartCry of bij Jijdaar. En dan worden mensen niet aan het werk gezet, evenmin van hun verantwoordelijkheid ontslagen, maar in Bijbelse prediking wordt alle hoop ons ontnomen om onze verwachting te stellen op de rechtvaardige en heilige God, Die in Christus ontfermen wilt.

Je zult wellicht zeggen: dat is geen antwoord op de 'hoe-vraag'. Je zult wellicht ook zeggen dat je dit allemaal kan onderschrijven, maar dat je met dergelijke standaarduitdrukkingen deze mensen niet verder helpt. Zijn het standaarduitdrukkingen? Nee, geenszins! Want ik meen dit oprecht, dat dit de wijze is waarop je wanhopige mensen hoop kan bieden. Zij zijn niet geholpen met een 'handleiding: Hoe kom 'ik' tot Christus?' Nee, deze mensen zijn geholpen met het ombuigen van de hoe-vraag, naar 'Zou God nog in genade neer willen zien op mij'? En dan mogen we vanuit de Bijbel een heerlijke genadeboodschap aan het hart leggen. Een boodschap die verwachting geeft op God.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Stichting Heartcry

Bericht door JCRyle »

liz boer schreef:Wat raar ik zie wel jongeren die zich bezorgd maken om hun ziel en de ziel van anderen.
Als jongeren zich iitgeven voor gelovigen worden ze uitgekotst door de familie. Omdat dood en leven niet met elkaar om kunnen gaan.
Je zou ook een vraagteken kunnen zetten bij het "uitgeven voor". En dat familie uit liefdevolle zorg hun jongeren daar niet voor over hebben.
Of is dat ook raar?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Stichting Heartcry

Bericht door pierre27 »

eilander schreef:
liz boer schreef:Uit mijn andere posts kun je opmaken dat ik een evenwichtige prediking voorstaat
http://www.theologienet.nl/documenten/G ... TEREST.pdf

Hier worden beiden kanten evenwichtig benoemd.
Waarom elkaar zo tegenstaan?
Elkaar tegenstaan is zeker niet mijn bedoeling. Ik weet dat je postings voortkomen uit een oprechte zorg en ook vanuit een hartelijke wens om de Heere Jezus groot te maken. Dat waardeer ik heel erg.
Bij Heartcry zie ik een gevaar en dat is dat ze vanuit diezelfde zorg, proberen jongeren en ouderen te overtuigen van de verantwoordelijkheid die ze hebben - en dat daardoor aan die kant weer eenzijdigheid ontstaat. En het steeds weer aan de kaak stellen van wat er in 'onze kerken' mis is. Ik ben bang dat er een deel van de jongeren daarin in nog groter verwarring raakt.

Dat is ook waar ds. Uitslag op wijst.
Doelstelling en missie is denk ik wel goed, al heb ik op het gebied van de heiligmaking wel mijn twijfels.
Maar in de praktijk zie ik toch een behoorlijke vervreemding van de prediking en cultuur die mij lief is. Zijn onze jongeren daar echt mee gediend?

Mooi reactie en posting Eilander, ik heb de opscherpende artikelen vorige week rustig gelezen. Vooral je laatste zin deel ik van harte waarin je schrijft over een vervreemding van prediking en cultuur. Wat de dubbele levensstijl van de jongeren betreft zoals JCRyle aangeeft zit hier zeker een grote kern van waarheid in, echter de ouderen gaan hen vaak ik een dubbele levensstijl voor. Een beetje de wereld van geld en goed wat en ook een beetje godsdienst. Het gepokt en gemazeld worden in de Bijbelse leer is gewoon minimaal. Mensen lezen zo weinig. Dat ontstaat er vanzelf een leegte die door een en ander opgevuld gaat worden. Zo vaak is het een bij elkaar beredeneren van een en ander dat het wonder er compleet uit is. En wanneer je daar dan in een eerlijk gesprek over gaat praten dan weet je soms gelijk wat vijandschap is. Terecht opgemerkt dat het leven en de dood niet met elkaar om kunnen gaan. Dan kan ik het verdriet van ouders voorstellen die hun kind naar een leven zonder God zien verdwijnen (al hoewel ze nooit buiten het bereik van Zijn Almacht zijn) maar aan de andere kant ook het verdriet van ouders die hun kind zien in een godsdienst waar je als mens de touwtjes in handen hebt. Werd er maar meer in de gezinnen gezamenlijk gebeden.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 16 aug 2018, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Stichting Heartcry

Bericht door eilander »

@JCRyle, nog een reactie op de discussie tussen ons. We begrijpen elkaar nu wel wat beter, denk ik.
Afsluitend alleen nog: ik ben minder positief over de huidige prediking en het pastoraat dan jij, in elk geval over dat deel wat ik heb meegemaakt.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Stichting Heartcry

Bericht door pierre27 »

olfie schreef:
CvdW schreef:
Jantje schreef:Ik ben het uiteraard helemaal eens met ds. Uitslag (en @JCRyle).
Aan hen die het niet eens zijn met ds. Uitslag en 'Jij daar!' en 'HartCry' goedkeuren, zou ik willen vragen hoe het (onder andere) komt dat:
  1. ... velen die deze avonden bezoeken een afkeer en vervreemding krijgen van de zuivere leer in de kerken zoals die onder ons nog verkondigt wordt (in de (Oud) Ger. Gem. (in Ned.) en het behoudende deel van de CGK en de (Herst.) Herv. Kerk (PKN));
  2. ... er gemopperd wordt en afkerig gedaan wordt als er in de prediking over de zonde en de ellende en de doodstaat van de mens gesproken wordt;
  3. ... velen vervolgens het kerkverband willen veranderen (andere cultuur, andere soorten muziekinstrumenten in de kerk, andere Bijbelvertalingen, en wat dies meer zij);
  4. ... velen het kerkverband verlaten vanwege bovengenoemde zaken.
Is de leer nog zuiver? Er zijn verschillende topics die laten zien dat niet zo is.
Komende vanuit de software wereld, en kijkend naar de algemene patronen vind ik er ook wel iets in zitten van de huidige tijdgeest.
'start-ups' vs. de gevestigde orde, de wendbaarheid van het nieuwe en kleine vs. grotere organen en tragere besluitvorming.
Waarom doen start-ups het zo goed? Ik geloof ten stelligste dat veel start-ups inspelen op de continue vraag naar 'anders' en 'nieuw' die een wortel vind in de algemene zoektocht naar invulling en opvulling en onze (financiële) mogelijkheden in grote delen van de westerse wereld.
Deze 'vernieuwingsgeest' vind uiteraard ook doorgang in de kerken. Misschien zijn deze en dit soort stichtingen, ondanks het waarschuwen er tegen, juist wel producten van de tijdgeest.

Als deze stichtingen voortkomen uit 'onzuiverheid' in de leer, waarom trekt het dan vooral jongeren? Zijn ouderen niet bezorgd over de leer? Van waaruit zou je meer zorg en kennis over leerstellige inhoud verwachten? Waarom is de eerste stap het voorbijgaan van het goud van de 3FvE? De tweede stap het organiseren van events op zondag (middag) waarop doorgaans de 'leerdiensten' plaats vinden? En zo kun je de lijst wel uitbreiden.

Mijn vraag is dan, is de 'populariteit' te danken aan gemis aan zuiverheid in de leer of is het te danken aan gemis aan nieuwe en modernere vormen en laagdrempeligheid.
Ik hoor in mijn omgeving bijvoorbeeld grote waardering voor kerken waar je 'een hand bij de deur krijgt' en waar 'de dominee niet in de consistorie zit maar in de hal rondloopt en praatjes maakt'. Heel mooi? Maar zijn het niet enkel menselijke beweegredenen? Zou een dominee voor de dienst niet juist zich in alle ernst moeten en willen voorbereiden voor het aangezicht van zijn Zender?
Persoonlijk vrees ik dat de populariteit maar in zeer beperkte mate te danken is aan een 'zuivere leer', voor zover je die woorden in je mond wilt nemen in dezen.
Een goede en evenwichtige bijdrage. Voor mij een opscherper.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Stichting Heartcry

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:@JCRyle, nog een reactie op de discussie tussen ons. We begrijpen elkaar nu wel wat beter, denk ik.
Afsluitend alleen nog: ik ben minder positief over de huidige prediking en het pastoraat dan jij, in elk geval over dat deel wat ik heb meegemaakt.
Dat er uitwassen zijn in de huidige prediking en het pastoraat, daarin deel ik jouw zorg. Maar dat is 'een deel', daarmee mag je de rest niet wegschrijven. Dat heb ik van je geleerd. Als ik mij weer eens kritisch uitliet over de prediking, dan was er de nuance van @Eilander ;).
Dat neemt niet weg dat er wel degelijke zorgelijke prediking en pastoraat is. Ja, ik zie het ook voor mijn ogen gebeuren, dat mensen in de wanhoop komen en volledig vastlopen. Maar gelukkig: het is maar 'een deel'. In het overgrote deel van prediking en pastoraat mag dag aan dag de Hemelse graanschuren opengaan. En dat weet jij met mij, ook al neemt dat de 'terechte' zorg niet weg.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Stichting Heartcry

Bericht door olfie »

JCRyle schreef:
eilander schreef:@JCRyle, nog een reactie op de discussie tussen ons. We begrijpen elkaar nu wel wat beter, denk ik.
Afsluitend alleen nog: ik ben minder positief over de huidige prediking en het pastoraat dan jij, in elk geval over dat deel wat ik heb meegemaakt.
Dat er uitwassen zijn in de huidige prediking en het pastoraat, daarin deel ik jouw zorg. Maar dat is 'een deel', daarmee mag je de rest niet wegschrijven. Dat heb ik van je geleerd. Als ik mij weer eens kritisch uitliet over de prediking, dan was er de nuance van @Eilander ;).
Dat neemt niet weg dat er wel degelijke zorgelijke prediking en pastoraat is. Ja, ik zie het ook voor mijn ogen gebeuren, dat mensen in de wanhoop komen en volledig vastlopen. Maar gelukkig: het is maar 'een deel'. In het overgrote deel van prediking en pastoraat mag dag aan dag de Hemelse graanschuren opengaan. En dat weet jij met mij, ook al neemt dat de 'terechte' zorg niet weg.
Zoals Pierre terecht opmerkt ware het te wensen dat er veel (meer?) samen gebeden en geleefd werd voor Gods aangezicht. En uit ervaring weet ik dat dit zowel persoonlijk als in gezins- of andere verbanden ook niet zomaar te maken is.
Toch geloof ik van harte dat, als er een leven voor Gods aangezicht mag zijn en Hij Zijn Geest ons schenkt, ook in de inleving en doorleving in een levend gebedsleven, er meer geleerd en beleefd mag worden door een kind Gods en dat er zodoende ook een rijk(er) getuigenis van Zijn wijze wegen en meer zekerheid uit mag gaan. Stichting of geen stichting, er is maar Een Weg. En heeft Hij niet Zelf laten opschrijven "Hoeveel te meer zal Hij Zijn Geest schenken die Hem daarom bidt !".
"Wacht op de Heere godvruchte schaar, houdt moed !. HIJ is GETROUW de BRON van ALLE goed."
Ik las pas ergens dat het zeer aan te bevelen is gedurig Gods Aangezicht te zoeken, al zij het in vleselijke ernst. Er wordt dan altijd wat geleerd, en niet zelden wordt er geleerd dat we helemaal niet bidden kunnen of bidden willen. Het moge uitdrijven tot hem Die Zich doet overhouden een arm en ellendig volk in zichzelf maar de rijkdom Gods in Christus daarmee verheerlijkt en verhoogt !
>> zie onderschrift <<
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Stichting Heartcry

Bericht door liz boer »

@JCRyle Olfie

Geloven jullie dat er ouders zijn waarvan het ene kind de Heere zocht en naar Jijdaaravonden ging steeds gewaarschuwd werd en tegengewerkt en het andere kind dat ging poolen in een poolcenter goedgepraat tja hij was maar maar een keer na twaalven thuis gekomen.
Ik vind dit heel krom.
Ik het dan bezorgdheid?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Stichting Heartcry

Bericht door pierre27 »

olfie schreef:
JCRyle schreef:
eilander schreef:@JCRyle, nog een reactie op de discussie tussen ons. We begrijpen elkaar nu wel wat beter, denk ik.
Afsluitend alleen nog: ik ben minder positief over de huidige prediking en het pastoraat dan jij, in elk geval over dat deel wat ik heb meegemaakt.
Dat er uitwassen zijn in de huidige prediking en het pastoraat, daarin deel ik jouw zorg. Maar dat is 'een deel', daarmee mag je de rest niet wegschrijven. Dat heb ik van je geleerd. Als ik mij weer eens kritisch uitliet over de prediking, dan was er de nuance van @Eilander ;).
Dat neemt niet weg dat er wel degelijke zorgelijke prediking en pastoraat is. Ja, ik zie het ook voor mijn ogen gebeuren, dat mensen in de wanhoop komen en volledig vastlopen. Maar gelukkig: het is maar 'een deel'. In het overgrote deel van prediking en pastoraat mag dag aan dag de Hemelse graanschuren opengaan. En dat weet jij met mij, ook al neemt dat de 'terechte' zorg niet weg.
Zoals Pierre terecht opmerkt ware het te wensen dat er veel (meer?) samen gebeden en geleefd werd voor Gods aangezicht. En uit ervaring weet ik dat dit zowel persoonlijk als in gezins- of andere verbanden ook niet zomaar te maken is.
Toch geloof ik van harte dat, als er een leven voor Gods aangezicht mag zijn en Hij Zijn Geest ons schenkt, ook in de inleving en doorleving in een levend gebedsleven, er meer geleerd en beleefd mag worden door een kind Gods en dat er zodoende ook een rijk(er) getuigenis van Zijn wijze wegen en meer zekerheid uit mag gaan. Stichting of geen stichting, er is maar Een Weg. En heeft Hij niet Zelf laten opschrijven "Hoeveel te meer zal Hij Zijn Geest schenken die Hem daarom bidt !".
"Wacht op de Heere godvruchte schaar, houdt moed !. HIJ is GETROUW de BRON van ALLE goed."
Ik las pas ergens dat het zeer aan te bevelen is gedurig Gods Aangezicht te zoeken, al zij het in vleselijke ernst. Er wordt dan altijd wat geleerd, en niet zelden wordt er geleerd dat we helemaal niet bidden kunnen of bidden willen. Het moge uitdrijven tot hem Die Zich doet overhouden een arm en ellendig volk in zichzelf maar de rijkdom Gods in Christus daarmee verheerlijkt en verhoogt !
>> zie onderschrift <<
Amen!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Stichting Heartcry

Bericht door JCRyle »

olfie schreef:Zoals Pierre terecht opmerkt ware het te wensen dat er veel (meer?) samen gebeden en geleefd werd voor Gods aangezicht. En uit ervaring weet ik dat dit zowel persoonlijk als in gezins- of andere verbanden ook niet zomaar te maken is.
Toch geloof ik van harte dat, als er een leven voor Gods aangezicht mag zijn en Hij Zijn Geest ons schenkt, ook in de inleving en doorleving in een levend gebedsleven, er meer geleerd en beleefd mag worden door een kind Gods en dat er zodoende ook een rijk(er) getuigenis van Zijn wijze wegen en meer zekerheid uit mag gaan. Stichting of geen stichting, er is maar Een Weg. En heeft Hij niet Zelf laten opschrijven "Hoeveel te meer zal Hij Zijn Geest schenken die Hem daarom bidt !".
"Wacht op de Heere godvruchte schaar, houdt moed !. HIJ is GETROUW de BRON van ALLE goed."
Ik las pas ergens dat het zeer aan te bevelen is gedurig Gods Aangezicht te zoeken, al zij het in vleselijke ernst. Er wordt dan altijd wat geleerd, en niet zelden wordt er geleerd dat we helemaal niet bidden kunnen of bidden willen. Het moge uitdrijven tot hem Die Zich doet overhouden een arm en ellendig volk in zichzelf maar de rijkdom Gods in Christus daarmee verheerlijkt en verhoogt !
>> zie onderschrift <<
Geheel eens.
Plaats reactie