Gian schreef:Luther schreef:Waar ik maar geen antwoord op hoor van HeartCry, is het volgende. Ik neem weer het filmpje van Henk Binnendijk als voorbeeld. Dat is het filmpje waarin de zaligheid en haar bereikbaarheid vergeleken wordt met de redding van de mijnwerkers in Chili.
Wat zou Henk Binnendijk bijvoorbeeld doen met een tekst als Jesaja 65: 11 "Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik."
H.Binnendijk zal de vergeestelijking vast en zeker niet maken. En terecht.
En dan nog, als een volk wat Hem niet zocht, Hem ziet of Zijn uitnodiging leest, kan het alsnog op Zijn uitnodiging ingaan.
Ik vind dit net als henriët een verbijsterende stelling.
Als je dit als een vergeestelijking ziet die niet gemaakt mag worden, dan is de halve bijbel inhoudsloos voor ons. Na Pinksteren mogen we het OT lezen als vervuld in Christus en als boodschap aan de hele NT-kerk van Jood en heiden. Dus het grondpatroon dat Jesaja daar noemt, is het grondpatroon volgens welke de Heere nog steeds Zijn kinderen roept.
Gian schreef:ps.. is je ei onderhand gelegd?
Sorry, die vat ik even niet. Had ik iets toegezegd?
Cantate schreef:Volgens mij betrekt Jesaja deze woorden op het volk Israël. Waarom zou Henk Binnendijk hier dan iets mee moeten doen als hij tot bezoekers van een Heartcry-conferentie spreekt? Dus wat is je punt?
Hetzelfde als richting Gian, namelijk dat wat Jesaja daar spreekt nu ook tot ons gesproken wordt, dus ook tot de HCr-bezoekers gesproken zou moeten worden.
Concreet m.b.t. de toespraak van Binnendijk:
- De Heere vindt Zijn verkorenen in hun doodstaat, onwillig om tot hun Schepper terug te keren. En wat is God dan goed en genadig dat Hem dat niet in de weg staat.
"Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik."
- Als je het beeld van de redding van de mijnwerkers wilt gebruiken voor een tekening van het verlossingswerk van Christus, dan moet je wel de verschillen aangeven tussen die mijnwerkers en zondaren. Die mijnwerkers keken uit naar verlossing: ze stapten in en werden omhoog gehaald. aar als met eerbied gesproken de genadige verlossing neerdaalt in de vervloekte mijnschacht van ons bestaan, dan stapt er niemand in. Dan moet Geest "uitstappen" en die zondaar van dood levend maken en zelf die reddingslift indragen. (En ja, dat kan ik samen laten gaan met de oproep: bekeerd u en gelooft het Evangelie. Ofwel: U hebt de plicht om in te stappen.)
- Daarom: de toespraak van Binnendijk was daarom zo misleidend omdat het bijna waar was. Voor 90% kon ik ermee instemmen, maar uiteindelijk kwam de "peperkorrel van Baxter" om de hoek kijken:
http://igitur-archive.library.uu.nl/stu ... 20Owen.pdf (P. 74-76) De mens moet er toch nog een nagelschrapje aan toevoegen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)