Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door geledu »

Afgelopen week weer het kerkhistorisch tijdschrift "Oude Paden" in de bus gekregen.
Hoewel het altijd weer aardig is om de verschillende artikelen te lezen , bekruipt mij soms het gevoel en de vraag of het nu goed is om zo , op deze manier over het oude volk te spreken en te schrijven.
Soms lijkt het of deze mensen en die tijd bijna verheerlijkt worden.

Hoe zouden de beschreven personen het gevonden hebben als ze het geweten hadden dat ze in zo'n een blad zouden komen te staan ?
Anderzijds is het ook zo dat juist de levensbeschrijvingen van onze oudvaders, in combinatie met hun leer , erg leerzaam kunnen zijn.

Hoe kijken jullie hier tegenaan ?
Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Bericht door Geka »

Dat dubbele gevoel herken ik wel. Het 'oude volk' en andere mensen komen (ondanks de soms leerzame en interresante artikelen) soms inderdaad wel erg centraal te staan.

In ieder geval gaan de activiteiten van de stichting Machpela die ook in dit blad vermeld worden voor mij persoonlijk te ver. Stop dat geld maar in zendings- of evangelisatiedoeleinden, dat lijkt me toch een betere besteding in Gods Koninkrijk.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Ik kan helaas geen zinnige bijdrage aan dit topic leveren, aangezien ik het volledig met geledu eens ben.

Bovendien ben ik vuurbang dat men zich teveel gaat spiegelen aan "het oude volk".

De (kleine) kerkgeschiedenis die ook in dit blad is terug te vinden vind ik wel weer heel boeiend.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Bericht door Mariavt »

Rens leest hem regelmatig en vind hem heel interressant, verder kan ik er niets over zeggen, evenals jvdg en ben ik het eens met geledu.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Ik lees 'm niet en als ik dit zo lees, mis ik er weinig aan.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Mariavt schreef:Rens leest hem regelmatig en vind hem heel interressant, verder kan ik er niets over zeggen, evenals jvdg en ben ik het eens met geledu.
Ik lees Oude Paden om een inzicht te krijgen van wát en hoe men in het kerkelijk leven stond, en de kleine kerkgeschiedenissen zijn ook erg belangwekkend.

Dat het gevaar van persoonsverheerlijking cq tijdsverheerlijking levensgroot aanwezig is, is juist, maar je moet wel de helderheid hebben om alles te lezen naar hún tijd en omstandigheden, en niet gaan overzetten naar het hier en nu, of "was het nu ook nog maar zo" (dat gaat óók op voor Calvijn/Luther cs en de vele oudvaders !!!!!)

"Erdoorhéén lezen" dus, en laten in de tijd waar in het staat: de verleden tijd zonder zelf opsmuk aan toe te voegen.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Bericht door Mariavt »

Rens schreef:
Mariavt schreef:Rens leest hem regelmatig en vind hem heel interressant, verder kan ik er niets over zeggen, evenals jvdg en ben ik het eens met geledu.
"Erdoorhéén lezen" dus, en laten in de tijd waar in het staat: de verleden tijd zonder zelf opsmuk aan toe te voegen.
Maar dat moet je wel kunnen, als je in gezelschappen hebt verkeerd dan komt de wens makkelijk naar boven van : " wás het nog maar zo, kón ik nog maar eens met iemand van hart tot hart spreken en dat het ene vuurtje het andere aan steekt" Nee niet uit mensenverheerlijking maar tot verheerlijking Gods, wat de Heere in de ziel heeft gewerkt.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Kislev »

geledu schreef:Hoe kijken jullie hier tegenaan ?
Wat mij betreft totaal overbodig. Reformatorische equivalent van de Story.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Oude Paden, leerzaam of overbodig ?

Bericht door Rens »

Kislev schreef:
geledu schreef:Hoe kijken jullie hier tegenaan ?
Wat mij betreft totaal overbodig. Reformatorische equivalent van de Story.
Als je niet bent opgegroeid in de Refo-wereld (zoals ik) is het zéker niet overbodig, dus voor menigeen die niet écht thuis is in dé refo-wereld, of er anderszins belangstelling voor heeft, is het een mooi en inhoudsrijk blad..............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Mariavt schreef:
Rens schreef:
Mariavt schreef:Rens leest hem regelmatig en vind hem heel interressant, verder kan ik er niets over zeggen, evenals jvdg en ben ik het eens met geledu.
"Erdoorhéén lezen" dus, en laten in de tijd waar in het staat: de verleden tijd zonder zelf opsmuk aan toe te voegen.
Maar dat moet je wel kunnen, als je in gezelschappen hebt verkeerd dan komt de wens makkelijk naar boven van : " wás het nog maar zo, kón ik nog maar eens met iemand van hart tot hart spreken en dat het ene vuurtje het andere aan steekt" Nee niet uit mensenverheerlijking maar tot verheerlijking Gods, wat de Heere in de ziel heeft gewerkt.
Tja Maria,
Heb ook in mijn jongere jaren in gezelschappen mogen verkeren.
Maar daar werd nooit de mens verheerlijkt maar vertelt wat de HEERE aan hun arme ziel heeft gedaan!!
Wat in een der Psalmen staat hoort wat God gedaan heeft aan mijn geest :!:
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Ik vind dat Oude Paden regelmatig leerzame bijdragen heeft, op dit forum.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef:Ik vind dat Oude Paden regelmatig leerzame bijdragen heeft, op dit forum.
:D
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Ik heb tot en met dit nummer Oude Paden gelezen. Vanwege onderstaande overwegingen is hij nu wegbezuinigd. Soms ben ik wel eens bang dat de mens wat teveel in het middelpunt staat. Ik weet ook dat dit niet de intentie van de schrijvers is. Toch lees ik nu ipv hiervan liever een 'goed boek'.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Het gevaar van verhalen over kinderen Gods uit vroegere tijden, is dat men vaak overdrijft, ja vaak iemands levenswijze anders afschildert dan dat het werkelijk geweest is.

Zo ken ik bv het verhaal van een oud vrouwtje waarvan na haar dood de verhalen ging dat ze dicht bij de Heere leefde (wat ik zeker wel geloof), maar dat ze daarom vond dat ieder echt kind van God altijd in het zwart liep. Well, dat laatste is tot op die hoogte waar dat ze zelf altijd in het zwart liep, maar tegelijkertijd jeugd vermanend toesprak om gewoon 'normale kleren' aan te trekken, toen deze met het zielige verhaal kwamen aanzetten dat ze uitgelachen werden vanwege hun donkere kleding...

En dan is het verhaal van wat ik hierboven vertel van iemand die nog geen 10 jaar is overleden. Als het binnen zo'n korte tijd al helemaal onwerkelijk verteld wordt, dan heb ik zeer grote twijfels bij de betrouwbaarheid van de oude verhalen.

Een ander punt van kritiek vindt ik dat vaak in de verhalen de personen als heiligen worden afgeschilderd. Hun doen en laten wordt niet getoetst aan de Schrift, maar per definitie gezien als perfecte vervulling van de levenswandel die de Schrift van ons vraagt. Zeker de verhalen waarbij personen zeer streng leefden bevatten soms dingetjes waarvan ik me afvraag of die die toets wel kunnen doorstaan. Men sloeg soms gewoon wel eens door. En wie zn eigen hart kent, zal met mij beamen dat wij mensen, hoe dicht we ook bij de Heere leven, allemaal onze fouten en foute denkbeelden hebben, ook aangaande het geestelijke.

Ten laatste: Vaak worden in de verhalen van Gods oude volk de nadrukken gelegd op het buitengewone spreken Gods. Hier ben ik zeer huiverig voor. En wel omdat (1) dit zeer buitengewoon is, en dus niet iets is wat wij moeten verwachten of naar uitzien, en ook omdat (2) men er heel vaak naast zat. Er zijn voorbeelden te over van Gods volk die dingen in de toekomst van God geopenbaard hadden gekregen, die nooit uitgekomen zijn. Dat lokt bespotting van Gods naam uit, en is daarom zeer gruwelijk.

Maargoed, genoeg kritiek. De verhalen zijn lezenswaardig voor een ieder die het vermogen tot nuanceren heeft. Een ieder die de onderscheiding der geesten mist, of die niet zo thuis is in de Schrift, kan ik andere verhalen aanraden, zoals bv het levensverhaal van Warburton, Spurgeon, Calvijn, Luther, etc.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Geka schreef:In ieder geval gaan de activiteiten van de stichting Machpela die ook in dit blad vermeld worden voor mij persoonlijk te ver.
Wat beoogt die stichting dan? Nooit van gehoord. Heeft het iets te maken met de spelonkiesmensen uit Neveldijk?
Plaats reactie