Kerkblad OGGiN

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Zoals ik al eerder ergens op dit forum schreef, godsdienstig leven we in een veel minder duistere tijd dan 200 jaar geleden.

Aan het begin van de 19e eeuw was er nauwelijks een kansel in Nederland te vinden waar de Gereformeerde leer gepreekt werd. En kijk nu eens om je heen.

Weet je, vroeger waren er ook weleens mensen die het een donkere tijd vonden. Dat was in de tijd van Jozua en Zerubbabel. Toen de tempel herbouwd werd, juichten de jongeren. Maar de ouderen weenden. Ze herinnerden zich hoe groot en mooi alles geweest was. (Ezra 3:12).

Maar Haggaï had een boodschap van God voor hen (en voor ons).
Haggaï 2 schreef: In de zevende maand, op den een en twintigsten der maand, geschiedde het woord des HEEREN door den dienst van den profeet Haggai, zeggende:
Spreek nu tot Zerubbabel, den zoon van Sealthiel, den vorst van Juda, en tot Josua, den zoon van Jozadak, den hogepriester, en tot het overblijfsel des volks, zeggende:
Wie is onder ulieden overgebleven, die, dit huis in zijn eerste heerlijkheid gezien heeft, en hoedanig ziet gij hetzelve nu? Is dit niet als niets in uw ogen?
Doch nu, wees sterk, gij Zerubbabel! spreekt de HEERE; en wees sterk, gij Josua, zoon van Jozadak, hogepriester! en wees sterk, al gij volk des lands! spreekt de HEERE; en werkt, want Ik ben met u, spreekt de HEERE der heirscharen;
Met het woord, in hetwelk Ik met ulieden een verbond gemaakt heb, als gij uit Egypte uittrokt, en Mijn Geest, staande in het midden van u; vreest niet!
Ook al is het allemaal minder fraai dan vroeger, 2 dingen zijn er nog: Gods Woord en Gods Geest.

Bij "het Woord" zeggen de kanttekeningen:
Te weten, met dat woord, door hetwelk de hemelen gemaakt zijn, Ps. 33:6,9; dat is, met Christus, in welken Ik; dat is, in en door welken Christus Ik een verbond met ulieden gemaakt heb, waarom Christus Mal. 3:1, de engel des verbonds genoemd wordt, en de apostel zegt 2 Cor. 1:20, dat de belofte in Christus alleen ja en amen is. Anders: naar het woord, doe Ik met ulieden, enz.; dat is, naar de beloften, die Ik uwen vaderen en ulieden gedaan heb, dat Ik wilde zijn hun God en huns zaads God na hen; Gen. 15:18.
en bij "Mijn Geest" zeggen ze:
Versta, den Heilige Geest, die onze zwakheid mede te hulp komt, Rom. 8:26.
bij "staande in het midden van u"
Dat is, bij u tegenwoordig zijnde met zijn krachtige werking. Anders: en mijn Geest zal in het midden van u blijven; dat is, Hij zal ulieden in het uitvoeren van het werk van dit gebouw kracht verlenen; derhalve vreest niet, de zaak zal een goeden voortgang hebben.
Kunnen we nog klagen over een donkere tijd, als het Licht der wereld wandelt temidden van de gemeente (Op 1)? Over "blindheid" gesproken!
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Sorry, wat is er mis met het woord "stom?". Stom betekent gewoon "dom" en "totaal niet slim". Dat is een normaal nederlands woord dat hier best genoemd mag worden. Als wij ons ligt niet latenschijnen zijn we dwaas. Dat leert te Bijbel onszelf. Dwaas is een synoniem voor stom. Maar als je dat liever hebt wil ik voortaan het woord "dwaas" wel gebruiken.
Caprice schreef:Ja, dat is zeker waar. Als het donker is, is dat onze schuld. De schuld kan nooit bij God liggen. Maar als wij licht moeten verspreiden, dan moeten we dat wel eerst ontvangen hebben, want als we met ons eigen kunstlicht gaan schijnen, krijg je minimaal nog meer duisternis. Inderdaad wat je hieronder noemt, wat Christus geleerd heeft.
Als je als kerk al niet geloofd dat je het licht van de wereld bent, waarom noem je je dan nog kerk. Als de kerk een verzameling ongelovigen is heb je gelijk, dan is er ook geen licht. Maar als er geen licht is en de kerk een verzameling onverlichte heidenen is, is het geen kerk.
Dat de kandelaar verplaats wordt, daar wordt dit niet mee bedoeld, maar dat de kandelaar van Gods Woord wel verplaatst lijkt te worden naar het zuidelijke halfrond van deze aarde.

En een correctie: degene die het zei is geen predikant.
Verder staat het een ieder vrij om tussen die hoge kerkmuren te komen door de deur, en te luisteren naar dat Woord. Maar de moderne mens van deze tijd wil dat niet.
Als Christus leert dat wij het licht van de wereld zijn is dat niet iets anders dan wanneer er wordt gezegd dat het Woord een lamp en het licht is. Christus heeft namelijk de verantwoordelijkheid om het Woord te verkondigen aan de kerk gegeven. Als we zeggen dat de Kandelaar van het Woord verplaatst naar het zuidelijk halfrond komt dat omdat wij op het noordelijk halfrond ons licht niet laten schijnen (en dat is niets anders dan vertellen en voorleven wat in de Bijbel, het Woord, staat.

Verder geeft die man (geen predikant dan) wel aan dat evangeliseren niet in het OGiN-bloed zit. Tja, logisch dus dat het hier donker is en we zeggen dat de kandelaar van het Woord verplaatst is.

En nee, de moderne mens van deze tijd komt niet in uit zichzelf vaak zomaar de kerk in, zeker niet als de vormen en het taalgebruik er voor hem onbegrijpelijk zijn. Maar Christus zegt ook niet dat de wereld naar ons toe moet komen teneinde het evangelie te horen.... maar dat wij met het evangelie in de wereld moeten brengen. We kunnen ons er dus niet van af maken met een: Iedereen is vrij om binnen te komen maar men doet dan niet. We moeten het evangelie gaan brengen en zo ons licht laten schijnen waar het donker is... En niet wachten tot de mensen de korenmaat van de lamp afhalen en als men dat niet ziet en niet doet zeggen: Tja, men wil ook geen licht in deze tijd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:[(En gelieve een weinig op uw taalgebruik te letten)
Verbeter de wereld, begin bij jezelf... :oops:
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

caprice schreef:
Unionist schreef:Ik werd er ook niet echt vrolijk van.

"het is overal donker"

Is dat zo?
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat we door onze blindheid die donkerheid niet meer opmerken?
Ik heb eens een predikant horen zeggen (die erg thuis is in de oudvaders en de puriteinen). Er wordt wel eens gezegd dat er nu minder licht is dan vroeger. We moeten beseffen dat die mensen van toen geoordeeld zijn en of in de hel zijn of juichen voor Gods troon. We moeten ook beseffen dat het nu de beste tijd is, want het is de welaangename tijd der Genade. Nu laat de Heere nog Zijn Woord verkondigen en NU kan een mens nog zalig worden. Sla eens acht op Dit Genade licht!"

Sindsdien zeg ik niet meer dat er vroeger meer licht was en dat het nu donker is ....................
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Auto schreef:
caprice schreef:
Unionist schreef:Ik werd er ook niet echt vrolijk van.

"het is overal donker"

Is dat zo?
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat we door onze blindheid die donkerheid niet meer opmerken?
Ik heb eens een predikant horen zeggen (die erg thuis is in de oudvaders en de puriteinen). Er wordt wel eens gezegd dat er nu minder licht is dan vroeger. We moeten beseffen dat die mensen van toen geoordeeld zijn en of in de hel zijn of juichen voor Gods troon. We moeten ook beseffen dat het nu de beste tijd is, want het is de welaangename tijd der Genade. Nu laat de Heere nog Zijn Woord verkondigen en NU kan een mens nog zalig worden. Sla eens acht op Dit Genade licht!"

Sindsdien zeg ik niet meer dat er vroeger meer licht was en dat het nu donker is ....................
Ik zeg het ook niet meer. Je hoeft je slechts oppervlakkig te verdiepen in de geschiedenis van het kerkelijke leven in bijv. de 17e of de 18e eeuw om tot de conclusie te komen dat het allemaal niet veel verschilt, toen en nu. En dan hebben we het nog maar over het 'uitwendige' leven. Wat betreft de prediking van vandaag ben ik echt niet supernegatief. Ik kom in diverse kerken en ontdek dat ook vandaag nog rijk en krachtig gepreekt wordt. Daar hoeven we echt niet voor terug naar het jaar nul. Ik lees ook graag oudvaders; maar als het leidt tot veronachtzaming van de herders en leraars van vandaag, mogen we ons wel eens achter de oren krabben!
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Ik lees ook graag oudvaders; maar als het leidt tot veronachtzaming van de herders en leraars van vandaag, mogen we ons wel eens achter de oren krabben!
Ach, en vergeet niet, over 100 jaar zijn de herders en leraars van vandaag ook oudvaders...
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Ariene schreef:
Ik lees ook graag oudvaders; maar als het leidt tot veronachtzaming van de herders en leraars van vandaag, mogen we ons wel eens achter de oren krabben!
Ach, en vergeet niet, over 100 jaar zijn de herders en leraars van vandaag ook oudvaders...
De levende bediening moeten we ook hoog houden. Al denk ik niet de leraren van vandaag over honderd jaar (als de aarde nog bestaat) onder de oudvaders gerekend zullen worden. Dat doen we met ds. G.H. Kersten (die zich vergeleken bij de oudvaders een nachtpitje noemde!) of ds. L.G.C. Ledeboer tenslotte ook niet. Na 1800 is het m.i. toch duister geworden landelijk, ook gezien het aantal kerkscheuringen wat er plaatsgevonden heeft. Daarvoor was dat helemaal niet zo. Het is waar dat we in het heden der genade leven, en daar mogen we de Heere nog dankbaar zijn. En alle middelen mogen nog voorhanden zijn. Ook dat is meer dan vroeger. Er zijn ook positieve dingen.

Maar over het donkere, dan bedoel ik ook Gods oordelen die zwaar over Nederland hangen. Want de Heere kan zoveel ongerechtigheid zoals er in ons land gebeurt niet ongestraft laten.

Je andere bericht heb ik beantwoord in dit topic.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Die laatste alinea, die vind ik ook in de boeken uit 1600,1700. Dus wat dat betreft was het toen ook al een "donkere tijd."

Kun je trouwens een tijd in de geschiedenis na Eden noemen waarin de mensheid zich níet massaal van God afkeerde?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Unionist schreef:Die laatste alinea, die vind ik ook in de boeken uit 1600,1700. Dus wat dat betreft was het toen ook al een "donkere tijd."

Kun je trouwens een tijd in de geschiedenis na Eden noemen waarin de mensheid zich níet massaal van God afkeerde?
Nee, maar wel tijden van opwekking, waaronder de Heere velen wilde bekeren, onder Jonathan Edwards, maar ook de jaren '30 van de vorige eeuw (economisch slechte tijd!) die een bloeitijd was, met name in de bevindelijk gereformeerde kerken.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Misschien kunnen we dan beter bidden om een opwekking dan klagen.

Overigens bekeert de Heere er nu ook velen, hoor. Daar mogen we best eens voor danken.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Unionist schreef:Misschien kunnen we dan beter bidden om een opwekking dan klagen.

Overigens bekeert de Heere er nu ook velen, hoor. Daar mogen we best eens voor danken.
Die indruk heb ik ook wel. De Heere gaat door met Zijn werk. Het zal uit de vruchten moeten blijken. Niet uit redeneren en praten.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

Unionist schreef:Zoals ik al eerder ergens op dit forum schreef, godsdienstig leven we in een veel minder duistere tijd dan 200 jaar geleden.

Aan het begin van de 19e eeuw was er nauwelijks een kansel in Nederland te vinden waar de Gereformeerde leer gepreekt werd. En kijk nu eens om je heen.

Weet je, vroeger waren er ook weleens mensen die het een donkere tijd vonden. Dat was in de tijd van Jozua en Zerubbabel. Toen de tempel herbouwd werd, juichten de jongeren. Maar de ouderen weenden. Ze herinnerden zich hoe groot en mooi alles geweest was. (Ezra 3:12).

Maar Haggaï had een boodschap van God voor hen (en voor ons).
Haggaï 2 schreef: In de zevende maand, op den een en twintigsten der maand, geschiedde het woord des HEEREN door den dienst van den profeet Haggai, zeggende:
Spreek nu tot Zerubbabel, den zoon van Sealthiel, den vorst van Juda, en tot Josua, den zoon van Jozadak, den hogepriester, en tot het overblijfsel des volks, zeggende:
Wie is onder ulieden overgebleven, die, dit huis in zijn eerste heerlijkheid gezien heeft, en hoedanig ziet gij hetzelve nu? Is dit niet als niets in uw ogen?
Doch nu, wees sterk, gij Zerubbabel! spreekt de HEERE; en wees sterk, gij Josua, zoon van Jozadak, hogepriester! en wees sterk, al gij volk des lands! spreekt de HEERE; en werkt, want Ik ben met u, spreekt de HEERE der heirscharen;
Met het woord, in hetwelk Ik met ulieden een verbond gemaakt heb, als gij uit Egypte uittrokt, en Mijn Geest, staande in het midden van u; vreest niet!
Ook al is het allemaal minder fraai dan vroeger, 2 dingen zijn er nog: Gods Woord en Gods Geest.

Bij "het Woord" zeggen de kanttekeningen:
Te weten, met dat woord, door hetwelk de hemelen gemaakt zijn, Ps. 33:6,9; dat is, met Christus, in welken Ik; dat is, in en door welken Christus Ik een verbond met ulieden gemaakt heb, waarom Christus Mal. 3:1, de engel des verbonds genoemd wordt, en de apostel zegt 2 Cor. 1:20, dat de belofte in Christus alleen ja en amen is. Anders: naar het woord, doe Ik met ulieden, enz.; dat is, naar de beloften, die Ik uwen vaderen en ulieden gedaan heb, dat Ik wilde zijn hun God en huns zaads God na hen; Gen. 15:18.
en bij "Mijn Geest" zeggen ze:
Versta, den Heilige Geest, die onze zwakheid mede te hulp komt, Rom. 8:26.
bij "staande in het midden van u"
Dat is, bij u tegenwoordig zijnde met zijn krachtige werking. Anders: en mijn Geest zal in het midden van u blijven; dat is, Hij zal ulieden in het uitvoeren van het werk van dit gebouw kracht verlenen; derhalve vreest niet, de zaak zal een goeden voortgang hebben.
Kunnen we nog klagen over een donkere tijd, als het Licht der wereld wandelt temidden van de gemeente (Op 1)? Over "blindheid" gesproken!
Mooi gesproken!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

caprice schreef:
Unionist schreef:Die laatste alinea, die vind ik ook in de boeken uit 1600,1700. Dus wat dat betreft was het toen ook al een "donkere tijd."

Kun je trouwens een tijd in de geschiedenis na Eden noemen waarin de mensheid zich níet massaal van God afkeerde?
Nee, maar wel tijden van opwekking, waaronder de Heere velen wilde bekeren, onder Jonathan Edwards, maar ook de jaren '30 van de vorige eeuw (economisch slechte tijd!) die een bloeitijd was, met name in de bevindelijk gereformeerde kerken.
En waar stond Edwards om bekend? Hij preekte niet alleen in de kerk maar hield ook veel publieke lezingen. Daarnaast was er in de kerk weer een soort trotsheid in de goede zin van het woord... Waardoor men zich niet schaamde maar het evangelie overal uitdroeg. Logisch want met een goede prediker in de kerk krijg je geen opwekking.... dan moet het evangelie ook buiten de kerk klinken... En die werd in die tijd uitgedragen door daden en door woorden en in een voor mensen begrijpelijke taal. Heel anders dan nu, als er in voor anderen vreemde taal wordt gepreekt in een kerk waar haast geen mens van buitenaf meer komt. Dan schijnt ons licht toch niet in de wereld? Ja Caprice, God gaat wel door met Zijn werk... alleen doen wij maar zo weinig. En daarom is het donker. De oogst is groot, maar er zijn maar zo weinig arbeiders.

Dat is nu wel anders....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door -DIA- »

caprice schreef:Zijn er ook mensen bekend met, of geabonneerd op het Kerkblad der Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland?

Dit blad is echt aan te raden vanwege de kostelijke inhoud. Het is onder meer gevuld met meditatie, bijbelstudie, citaten van oudvaders, en geschiedenissen uit het leven van Gods kinderen (komt luistert toe), levensbeschrijvingen van oudvaders, een rubriek over 'leven in een veranderende wereld' en uiteraard kerknieuws van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Ja ik ben geabonneerd vanaf het 1e nummer, toen ds. Joh van der Poel nog hoofdredacteur was. Hij is dat niet lang geweest, want kort na het verschijnen van dit kerkblad is hij overleden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkblad OGGiN

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
caprice schreef:Zijn er ook mensen bekend met, of geabonneerd op het Kerkblad der Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland?

Dit blad is echt aan te raden vanwege de kostelijke inhoud. Het is onder meer gevuld met meditatie, bijbelstudie, citaten van oudvaders, en geschiedenissen uit het leven van Gods kinderen (komt luistert toe), levensbeschrijvingen van oudvaders, een rubriek over 'leven in een veranderende wereld' en uiteraard kerknieuws van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Ja ik ben geabonneerd vanaf het 1e nummer, toen ds. Joh van der Poel nog hoofdredacteur was. Hij is dat niet lang geweest, want kort na het verschijnen van dit kerkblad is hij overleden.
Zo zijn er best wel veel van dat soort blaadjes. Iedere kerk heeft er minstens 1. Ik zie dat er onderling nogal eens geruild wordt. Mag ik van jou de Wachter Sions, krijg jij van mij Bewaar het Pand :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie