De vriend van oud en jong

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De vriend van oud en jong

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:Dit tweewekelijkse blad is al heel oud en wordt "ter rechter zijde" vooral door ouderen gelezen en is aan geen kerkelijke denominatie gebonden (oecumenisch dus :) .
Het aardige aan dit blad is dat alle scribenten nimmer met name genoemd worden.
Voorzover ik weet zijn dit heel goed bewaarde geheimen.
Ik althans ken geen der schrijvers van de rubrieken, zoals "Jan de Timmerman" etc. etc.

Mijn vraag is: In hoeverre zijn jullie bekend met dit blad, en wat vind je ervan?
Ik ben er een tijdje op geabonneerd geweest, maar dat is alweer een jaar of vijftien geleden.
Ik houd niet van 'anonieme' schrijvers. Overigens vond ik het wel een aardig blad. Ik heb toen ook een paar keer zo'n honingdroppelskalender gekocht.
Ach, die goeie ouwe tijd...
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De vriend van oud en jong

Bericht door Hendrikus »

Afgewezen schreef:Ik ben er een tijdje op geabonneerd geweest, maar dat is alweer een jaar of vijftien geleden.
Ik houd niet van 'anonieme' schrijvers. Overigens vond ik het wel een aardig blad. Ik heb toen ook een paar keer zo'n honingdroppelskalender gekocht.
Ach, die goeie ouwe tijd...
Misschien een vraag voor een afzonderlijk topic, maar nu toch maar even rechtstreeks gekoppeld aan jouw verzuchting: in welk opzicht denk je terug aan vroeger in termen van "die goeie ouwe tijd"?
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Re: De vriend van oud en jong

Bericht door Eppie »

Afgewezen schreef: Ik houd niet van 'anonieme' schrijvers.
Voor mij zou dat eigenlijk niet zo slecht zijn, ik heb nog wel eens de neiging om eerst te kijken wie de schrijver is [en dan alvast een oordeel te vormen] om daarna het stukje pas te lezen.
:oops:
Maar wie ben ik?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: De vriend van oud en jong

Bericht door JolandaOudshoorn »

Afgewezen schreef:Ik houd niet van 'anonieme' schrijvers. Overigens vond ik het wel een aardig blad.
Wat heb jij dan een rare voornaam :P :wink:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De vriend van oud en jong

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:
Afgewezen schreef:Ik houd niet van 'anonieme' schrijvers. Overigens vond ik het wel een aardig blad.
Wat heb jij dan een rare voornaam :P :wink:
Heel sterk punt van jou!!

M.v.gr.,
Anonymus
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De vriend van oud en jong

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:
Afgewezen schreef:Ik ben er een tijdje op geabonneerd geweest, maar dat is alweer een jaar of vijftien geleden.
Ik houd niet van 'anonieme' schrijvers. Overigens vond ik het wel een aardig blad. Ik heb toen ook een paar keer zo'n honingdroppelskalender gekocht.
Ach, die goeie ouwe tijd...
Misschien een vraag voor een afzonderlijk topic, maar nu toch maar even rechtstreeks gekoppeld aan jouw verzuchting: in welk opzicht denk je terug aan vroeger in termen van "die goeie ouwe tijd"?
Ach, da's heel persoonlijk. Ik wist toen minder dan nu en was daardoor minder kritisch op bepaalde zaken. Soms is dat wel eens fijn....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Kan iemand die het blad heeft liggen thuis, deze toevoegen op RefoWebsite, zodat anderen die info kunnen gebruiken om zich er op te abonnemeren: http://www.refowebsite.nl/mw/index.php/ ... jke_bladen
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De vriend van oud en jong

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
Hendrikus schreef:
Afgewezen schreef:Ik ben er een tijdje op geabonneerd geweest, maar dat is alweer een jaar of vijftien geleden.
Ik houd niet van 'anonieme' schrijvers. Overigens vond ik het wel een aardig blad. Ik heb toen ook een paar keer zo'n honingdroppelskalender gekocht.
Ach, die goeie ouwe tijd...
Misschien een vraag voor een afzonderlijk topic, maar nu toch maar even rechtstreeks gekoppeld aan jouw verzuchting: in welk opzicht denk je terug aan vroeger in termen van "die goeie ouwe tijd"?
Ach, da's heel persoonlijk. Ik wist toen minder dan nu en was daardoor minder kritisch op bepaalde zaken. Soms is dat wel eens fijn....
Ach, ik wist "vroeger" veel te veel. Ik was ontzettend kritisch op "nieuwlichters". Had een zwart/wit beeld van ds., ambtsdragers en gemeenteleden. Was gewoon vervelend eigenwijs. Nu ik wat "meer" en "anders" weet, ben ik veel milder geworden en probeer in de schoenen van die anderen te staan. Ik ben daardoor tot de conclusie gekomen dat heel veel zaken die ik vroeger "beleed" gewoon fout waren.
In dit opzicht zal ik voor mezelf dan ook niet zeggen "die goeie ouwe tijd".
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De vriend van oud en jong

Bericht door -DIA- »

Ooit heeft Ds. M. Baan, Christelijk Gereformeerd predikant in Zeist als Jan de Timmerman gefungeerd.
Ook de weleerwaarde heer C.J.Kesting was ooit scribent.

Die dingen kwamen dan openbaar bij het overlijden van die personen. In ieder geval was dat het geval bij ds. Baan

Ik vroeg me trouwens af of DE VRIEND VAN OUD EN JONG nog bestond.
Je hoort er weinig meer van...
Ik heb er nog wel stapels oude jaargangen van liggen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: De vriend van oud en jong

Bericht door Auto »

-DIA- schreef:Ooit heeft Ds. M. Baan, Christelijk Gereformeerd predikant in Zeist als Jan de Timmerman gefungeerd.
Ook de weleerwaarde heer C.J.Kesting was ooit scribent.

Die dingen kwamen dan openbaar bij het overlijden van die personen. In ieder geval was dat het geval bij ds. Baan

Ik vroeg me trouwens af of DE VRIEND VAN OUD EN JONG nog bestond.
Je hoort er weinig meer van...
Ik heb er nog wel stapels oude jaargangen van liggen...
Ja, het bestaat nog steeds. Tenminste ik krijg af en toe een stapeltje.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: De vriend van oud en jong

Bericht door vlinder »

-DIA- schreef:Ooit heeft Ds. M. Baan, Christelijk Gereformeerd predikant in Zeist als Jan de Timmerman gefungeerd.
Ook de weleerwaarde heer C.J.Kesting was ooit scribent.

Die dingen kwamen dan openbaar bij het overlijden van die personen. In ieder geval was dat het geval bij ds. Baan

Ik vroeg me trouwens af of DE VRIEND VAN OUD EN JONG nog bestond.
Je hoort er weinig meer van...
Ik heb er nog wel stapels oude jaargangen van liggen...
Ja die bestaat inderdaad nog steeds. Ik was namelijk genoodzaakt om altijd een stapeltje van een oude dame van mijn vorige werk mee te nemen. Meestal gingen ze ook nog naar mijn schoonouders.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: De vriend van oud en jong

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ik herinner me dit blad omdat mijn oma en opa het lazen en ik er weleens in keek.
Lange lappen tekst, hernner ik me. Meditatie en overdenking. Voor de jeugd was
er de 'Bijbelcolporteur'. Ook een zgn. 'Kas voor Stille Armoede (naar ik meen
geredigeerd door 'Schipper Floor'. Ja, Jan de Timmerman, etc. mooie 'nicknames', toch?
Het blad leent zich m.i. niet voor evangelisatielectuur. Erg oubollig en vol
met 'termen' en ook geen illustraties of foto's. Of het moet in een moderne
jas gestoken zijn.
Maar voor 'stille tijd' en 'meditatie' lijkt het me voor wie het eens is met het theo-
logisch gehalte van het blad zeer geschikt.
Het zal inmiddels wel zijn 100ste jaargag hebben bereikt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De vriend van oud en jong

Bericht door jvdg »

De vriend viel gisteren weer op de mat.
Het is de 128e jaargang.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De vriend van oud en jong

Bericht door -DIA- »

jvdg schreef:De vriend viel gisteren weer op de mat.
Het is de 128e jaargang.
Wij waren abonnee toen het blad 100 jaar bestond

Toen hadden ze als voorpagina een Vriend van 100 jaar geleden en...
sommige mensen hadden niet eens door dat het om een Vriend van 100 jaar geleden ging... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De vriend van oud en jong

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
jvdg schreef:De vriend viel gisteren weer op de mat.
Het is de 128e jaargang.
Wij waren abonnee toen het blad 100 jaar bestond

Toen hadden ze als voorpagina een Vriend van 100 jaar geleden en...
sommige mensen hadden niet eens door dat het om een Vriend van 100 jaar geleden ging... :)
:mdr
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie