Moderne uitingen in reformatorische bladen

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door eilander »

Je kunt niet bij ieder zijspoortje gelijk gaan knippen en bijsturen, dat zul je vast wel begrijpen Jantje. Bovendien zie ik zeker wel een link met het topic. Maar goed, het geeft verder niet. Laten we svp dáárover nu geen discussie gaan voeren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Jantje »

Zeker. Dat begrijp ik heel goed.

Maar als je me de link uitlegt, zou ik dat wel op prijs stellen. Daar is geen discussie voor nodig. Het is enkel maar een vraag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Ambtenaar »

Het is toch uiterst modern om een vrouw voor te laten gaan in gebed als er een man aanwezig is?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Jantje »

Als ik @DIA moet geloven (en dat doe ik), dan is dat helemaal niet zo. Mientje Vrijdag deed het ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ambtenaar schreef:Het is toch uiterst modern om een vrouw voor te laten gaan in gebed als er een man aanwezig is?
Het is ook modern, maar omdat het om Mientje Vrijdag gaat, vindt men dat (opeens) niet erg.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
Ambtenaar schreef:Het is toch uiterst modern om een vrouw voor te laten gaan in gebed als er een man aanwezig is?
Het is ook modern, maar omdat het om Mientje Vrijdag gaat, vindt men dat (opeens) niet erg.
Vrouwen gingen vaker voor in gebed, als de man was overleden. In geval van Mientje ter Haar-Vrijdag moeten we vermelden dat ze zeer jong weduwe was. Ze was in verwachting van haar enige kind, Jan, toen haar man (ook Jan) overleed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Adje »

Tiberius schreef:
Adje schreef:
Ditbenik schreef: Een man voorzitter van een vrouwenbond? Dat vind ik een vreemde combinatie.
Is toch niet zo vreemd? Een vrouw kan/mag niet publiekelijk voorgaan in gebed.
Het klopt niet wat je zegt, althans niet voor vrouwenverenigingen die onder de vrouwenbond van de GG vallen.
Het (standaard-)statuut zegt, dat wanneer er een man aanwezig is, deze voorgaat in gebed. En anders gewoon één van de aanwezige dames.
Dat was de enigste reden die ik kon bedenken dat een predikant voorzitter "moet" zijn van de vrouwenbond van de GG.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Adje »

eilander schreef:
Adje schreef:Ooit gehoord van een vrouw die les gaf op een school. De mannelijke directeur nam de weekopening en -sluiting voor zijn rekening. Toen hij vertrok bleef er alleen vrouwelijk personeel over. Het bestuur gaf aan dat de weekopening en-sluiting niet door een vrouw gedaan kon worden, dus dat hoefde niet meer te gebeuren... Beter geen weekopening- en sluiting dan dat het werd gedaan door een vrouw.
:quoi
Dergelijke redeneringen komen blijkbaar voor.
Hoe het er nu aan toe gaat weet ik niet, de desbetreffende persoon werkt niet meer op die school.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Herman »

Het regeerambt komt een vrouw niet toe. Die reden kan je ook toepassen op het bestuur van de vrouwenbond. Blijkbaar kan je daarvoor 1 man als voorzitter aanwijzen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:Het regeerambt komt een vrouw niet toe. Die reden kan je ook toepassen op het bestuur van de vrouwenbond. Blijkbaar kan je daarvoor 1 man als voorzitter aanwijzen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door liz boer »

Herman schreef:Het regeerambt komt een vrouw niet toe. Die reden kan je ook toepassen op het bestuur van de vrouwenbond. Blijkbaar kan je daarvoor 1 man als voorzitter aanwijzen.
Waar wordt dat uit de Bijbel gehaald? de vrouw regeert haar huishouden, kijk eens in spreuken 30, ze bestuurt haar huishouden zodat haar man goed kan functioneren en trots op haar is.

Bovendien is bidden met een groep vrouwen geen regeerambt, ook zie ik in de Bijbel terug dat hier gesproken wordt over leiding geven over de gemeente, (de voorganger en opzichters) je ziet dat de diakenen, dus hen die zorgen voor de armen, ook uit vrouwen bestaat, bijvoorbeeld weduwen.

Het ambt van diaken zoals wij die kennen is toch meer voor mannen, de vrouwen daarentegen kunnen heel goed ouderen bezoeken, helpen waar nood in gezinnen is ed, ik heb sterk het idee dat dit in de eerste gemeente ook zo ging, ook dat oudere vrouwen de jongere vrouwen onderwezen, hoe ze hun plaats hebben in hun gezin en in de gemeente, ik weet dat er een rfer dat ook in haar gemeente doet.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Geytenbeekje »

liz boer schreef:
Herman schreef:Het regeerambt komt een vrouw niet toe. Die reden kan je ook toepassen op het bestuur van de vrouwenbond. Blijkbaar kan je daarvoor 1 man als voorzitter aanwijzen.
Waar wordt dat uit de Bijbel gehaald? de vrouw regeert haar huishouden, kijk eens in spreuken 30, ze bestuurt haar huishouden zodat haar man goed kan functioneren en trots op haar is.

Bovendien is bidden met een groep vrouwen geen regeerambt, ook zie ik in de Bijbel terug dat hier gesproken wordt over leiding geven over de gemeente, (de voorganger en opzichters) je ziet dat de diakenen, dus hen die zorgen voor de armen, ook uit vrouwen bestaat, bijvoorbeeld weduwen.

Het ambt van diaken zoals wij die kennen is toch meer voor mannen, de vrouwen daarentegen kunnen heel goed ouderen bezoeken, helpen waar nood in gezinnen is ed, ik heb sterk het idee dat dit in de eerste gemeente ook zo ging, ook dat oudere vrouwen de jongere vrouwen onderwezen, hoe ze hun plaats hebben in hun gezin en in de gemeente, ik weet dat er een rfer dat ook in haar gemeente doet.
In veel HHK gemeenten heb je een Diaconale Hulp waarbij mannen en vrouwen ouderen bezoeken etc maar hebben geen stemrecht
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Orchidee »

Geytenbeekje schreef:
In veel HHK gemeenten heb je een Diaconale Hulp waarbij mannen en vrouwen ouderen bezoeken etc maar hebben geen stemrecht
Wat voor hhg's zijn dat dan?
Ik herken het niet.
Ik ben dan ook geen "echte" herstelde.
Ik ben daar "per ongeluk" of zo je wilt "bij toeval" bij terecht gekomen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef:
Geytenbeekje schreef:
In veel HHK gemeenten heb je een Diaconale Hulp waarbij mannen en vrouwen ouderen bezoeken etc maar hebben geen stemrecht
Wat voor hhg's zijn dat dan?
Ik herken het niet.
Ik ben dan ook geen "echte" herstelde.
Ik ben daar "per ongeluk" of zo je wilt "bij toeval" bij terecht gekomen.
Misschien ook meer in de wat linksere HHK´s :D ik denk soms nog wel graag in vakjes :haha
In Zwartebroek-Terschuur wel in ieder geval.
DDD
Berichten: 28719
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door DDD »

Maar Zwartebroek-Terschuur is toch geen linkse HHG. Het zou zo een rechtse GG kunnen zijn. Ik ben er regelmatig naar de kerk geweest met een vriend die daar in de kerk zit.
Plaats reactie