Moderne uitingen in reformatorische bladen
Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen
Je kunt niet bij ieder zijspoortje gelijk gaan knippen en bijsturen, dat zul je vast wel begrijpen Jantje. Bovendien zie ik zeker wel een link met het topic. Maar goed, het geeft verder niet. Laten we svp dáárover nu geen discussie gaan voeren.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen
Zeker. Dat begrijp ik heel goed.
Maar als je me de link uitlegt, zou ik dat wel op prijs stellen. Daar is geen discussie voor nodig. Het is enkel maar een vraag.
Maar als je me de link uitlegt, zou ik dat wel op prijs stellen. Daar is geen discussie voor nodig. Het is enkel maar een vraag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen
Het is toch uiterst modern om een vrouw voor te laten gaan in gebed als er een man aanwezig is?
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen
Als ik @DIA moet geloven (en dat doe ik), dan is dat helemaal niet zo. Mientje Vrijdag deed het ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen
Het is ook modern, maar omdat het om Mientje Vrijdag gaat, vindt men dat (opeens) niet erg.Ambtenaar schreef:Het is toch uiterst modern om een vrouw voor te laten gaan in gebed als er een man aanwezig is?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen
Vrouwen gingen vaker voor in gebed, als de man was overleden. In geval van Mientje ter Haar-Vrijdag moeten we vermelden dat ze zeer jong weduwe was. Ze was in verwachting van haar enige kind, Jan, toen haar man (ook Jan) overleed.Johann Gottfried Walther schreef:Het is ook modern, maar omdat het om Mientje Vrijdag gaat, vindt men dat (opeens) niet erg.Ambtenaar schreef:Het is toch uiterst modern om een vrouw voor te laten gaan in gebed als er een man aanwezig is?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen
Dat was de enigste reden die ik kon bedenken dat een predikant voorzitter "moet" zijn van de vrouwenbond van de GG.Tiberius schreef:Het klopt niet wat je zegt, althans niet voor vrouwenverenigingen die onder de vrouwenbond van de GG vallen.Adje schreef:Is toch niet zo vreemd? Een vrouw kan/mag niet publiekelijk voorgaan in gebed.Ditbenik schreef: Een man voorzitter van een vrouwenbond? Dat vind ik een vreemde combinatie.
Het (standaard-)statuut zegt, dat wanneer er een man aanwezig is, deze voorgaat in gebed. En anders gewoon één van de aanwezige dames.
Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen
Dergelijke redeneringen komen blijkbaar voor.eilander schreef:Adje schreef:Ooit gehoord van een vrouw die les gaf op een school. De mannelijke directeur nam de weekopening en -sluiting voor zijn rekening. Toen hij vertrok bleef er alleen vrouwelijk personeel over. Het bestuur gaf aan dat de weekopening en-sluiting niet door een vrouw gedaan kon worden, dus dat hoefde niet meer te gebeuren... Beter geen weekopening- en sluiting dan dat het werd gedaan door een vrouw.
Hoe het er nu aan toe gaat weet ik niet, de desbetreffende persoon werkt niet meer op die school.
Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen
Het regeerambt komt een vrouw niet toe. Die reden kan je ook toepassen op het bestuur van de vrouwenbond. Blijkbaar kan je daarvoor 1 man als voorzitter aanwijzen.
Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen
Herman schreef:Het regeerambt komt een vrouw niet toe. Die reden kan je ook toepassen op het bestuur van de vrouwenbond. Blijkbaar kan je daarvoor 1 man als voorzitter aanwijzen.
Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen
Waar wordt dat uit de Bijbel gehaald? de vrouw regeert haar huishouden, kijk eens in spreuken 30, ze bestuurt haar huishouden zodat haar man goed kan functioneren en trots op haar is.Herman schreef:Het regeerambt komt een vrouw niet toe. Die reden kan je ook toepassen op het bestuur van de vrouwenbond. Blijkbaar kan je daarvoor 1 man als voorzitter aanwijzen.
Bovendien is bidden met een groep vrouwen geen regeerambt, ook zie ik in de Bijbel terug dat hier gesproken wordt over leiding geven over de gemeente, (de voorganger en opzichters) je ziet dat de diakenen, dus hen die zorgen voor de armen, ook uit vrouwen bestaat, bijvoorbeeld weduwen.
Het ambt van diaken zoals wij die kennen is toch meer voor mannen, de vrouwen daarentegen kunnen heel goed ouderen bezoeken, helpen waar nood in gezinnen is ed, ik heb sterk het idee dat dit in de eerste gemeente ook zo ging, ook dat oudere vrouwen de jongere vrouwen onderwezen, hoe ze hun plaats hebben in hun gezin en in de gemeente, ik weet dat er een rfer dat ook in haar gemeente doet.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen
In veel HHK gemeenten heb je een Diaconale Hulp waarbij mannen en vrouwen ouderen bezoeken etc maar hebben geen stemrechtliz boer schreef:Waar wordt dat uit de Bijbel gehaald? de vrouw regeert haar huishouden, kijk eens in spreuken 30, ze bestuurt haar huishouden zodat haar man goed kan functioneren en trots op haar is.Herman schreef:Het regeerambt komt een vrouw niet toe. Die reden kan je ook toepassen op het bestuur van de vrouwenbond. Blijkbaar kan je daarvoor 1 man als voorzitter aanwijzen.
Bovendien is bidden met een groep vrouwen geen regeerambt, ook zie ik in de Bijbel terug dat hier gesproken wordt over leiding geven over de gemeente, (de voorganger en opzichters) je ziet dat de diakenen, dus hen die zorgen voor de armen, ook uit vrouwen bestaat, bijvoorbeeld weduwen.
Het ambt van diaken zoals wij die kennen is toch meer voor mannen, de vrouwen daarentegen kunnen heel goed ouderen bezoeken, helpen waar nood in gezinnen is ed, ik heb sterk het idee dat dit in de eerste gemeente ook zo ging, ook dat oudere vrouwen de jongere vrouwen onderwezen, hoe ze hun plaats hebben in hun gezin en in de gemeente, ik weet dat er een rfer dat ook in haar gemeente doet.
Re: RE: Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen
Wat voor hhg's zijn dat dan?Geytenbeekje schreef:
In veel HHK gemeenten heb je een Diaconale Hulp waarbij mannen en vrouwen ouderen bezoeken etc maar hebben geen stemrecht
Ik herken het niet.
Ik ben dan ook geen "echte" herstelde.
Ik ben daar "per ongeluk" of zo je wilt "bij toeval" bij terecht gekomen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: RE: Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen
Misschien ook meer in de wat linksere HHK´s ik denk soms nog wel graag in vakjesOrchidee schreef:Wat voor hhg's zijn dat dan?Geytenbeekje schreef:
In veel HHK gemeenten heb je een Diaconale Hulp waarbij mannen en vrouwen ouderen bezoeken etc maar hebben geen stemrecht
Ik herken het niet.
Ik ben dan ook geen "echte" herstelde.
Ik ben daar "per ongeluk" of zo je wilt "bij toeval" bij terecht gekomen.
In Zwartebroek-Terschuur wel in ieder geval.
Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen
Maar Zwartebroek-Terschuur is toch geen linkse HHG. Het zou zo een rechtse GG kunnen zijn. Ik ben er regelmatig naar de kerk geweest met een vriend die daar in de kerk zit.