Moderne uitingen in reformatorische bladen

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Jantje »

Hoezo één van de weinige?

Het journaal kijk ik nooit. Dat is enkel vanwege het feit dat ik het dan toch allang weet. Bij politieke discussies vind ik het interessant om de achtergrond van de beslissingen te weten. Vandaar dat ik dat wat meer volg via het beeld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door eilander »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo goed gekeken had naar de foto, en het was mij dus niet opgevallen.
Ik vind ook tv-bezit niet het grootste gevaar voor onze gezindte, en zeker niet het apparaat op zichzelf.

Door het gebruik van pc/laptop/smartphone is de discussie niet helemaal achterhaald, vind ik. Hoewel ik geloof dat er een heel groot gevaar in schuilt voor onze gezindte, denk ik dat het om heel verschillend gebruik en dus heel verschillende gevaren gaat. Bij een tv zie ik meer het gevaar van 'je laten voeden met volstrekt seculier gedachtengoed' door allerlei 'onschuldige' praatprogramma's etc. Als je die op je laptop zit te bekijken, zoek je exact hetzelfde gevaar op natuurlijk.
Bij pc etc. is het gevaar dat je er misbruik van maakt door heel verkeerde dingen op te zoeken in de anonimiteit, ook groot in onze gezindte. Daarnaast zie ik ook veel heel erg nutteloos gebruik door ontzettend grappige filmpjes etc. die je tijd opslokken.

Kortom: het grootste gevaar is dat we ons niet voeden met het Woord, maar met heel andere dingen. En ik zie dat bij mezelf ook terug, dat is ook de reden dat ik het smartphonegebruik met een handige app probeer erg in te perken. Overigens kijk ik op internet eigenlijk nooit tv-programma's.

Specifiek ten aanzien van deze foto: ik vind inderdaad dat het RD moet proberen dit soort foto's te vermijden. Niemand stoort zich eraan als er geen tv staat, en op die manier hoeft het RD niet bij te dragen aan gewenning. En natuurlijk, voor een deel van de achterban van het RD is dat geen enkel probleem, simpelweg omdat ze allang een tv in huis hebben gehaald.

Weinig mensen hebben me trouwens kunnen uitleggen wat de toegevoegde waarde ervan is, hoewel ik zeker geloof dat er mensen zijn die er op een verantwoorde manier mee om proberen te gaan. Het is altijd wel grappig om te zien dat die mensen dan vooral proberen uit te leggen hoe vaak ze de tv uit zetten of uit laten... Dan zeg ik: doe dat ding de deur uit.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Tiberius »

BJD schreef:Tegelijkertijd denk ik... waaaaaar gaat dit over :D
In ieder geval een discussie waar blijkbaar behoefte aan is. :super
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:
Mannetje schreef:
Jantje schreef: En wat jij schrijft blijf ik betwijfelen. Ik weet zeker dat in bepaalde landstreken deze foto een steen des aantoots is. Er zijn heel wat gemeenten, niet alleen ter rechterzijde, waar een tv tuchtwaardig is.
Toch blijft het wringen Jantje. TV is tuchtwaardig, terwijl niemand weet wat iemand kijkt op zijn TV. Internet is niet tuchtwaardig, terwijl niemand weet wat iemand kijkt via internet.
Jij maakt er geen geheim van dat je via internet diverse Tv-programma's bekijkt. Hoe weet je dat iemand met een TV-apparaat niet alleen exact dezelfde programma's kijkt? Als dat één op één gelijk is, wat maakt dan de één tuchtwaardig en de ander niet?

Volgens mij is het kijken van Tv-programma's via internet door "refo's" niet principieel anders dan de foto in het RD. Beiden laten zien dat in het denken over TV iets verschoven is. Van volledige distantie naar "gecontroleerd" gebruik.
Er bestaat toch ook nog zoiets als een filter?
En filters werken? Helaas...
En 'diverse programma's' heb ik niet geschreven. Ik schreef dat ik vooral het politieke nieuws volg: neem nou zo'n interview met Van der Staaij tijdens de Nashville-discussie, of de periode rond de kabinetsformatie, dat bedoel ik. Journaals kijk ik nooit. Meestal lees ik het nieuws.
Ik wil niet over een woord twisten, maar als je schrijft "vooral het politieke nieuws", dan kijk je politiek nieuws en ook nog andere dingen. Dat zijn dus diverse programma's, maar als jij het anders wilt noemen, prima.
En verder denk ik dat iemand die zijn zonden en schulden leert inzien ook zal belijden dat hij dat gecontroleerd kijken vanuit zichzelf niet kan en daarom de tv maar wegdoet.
Jij kijkt toch ook gecontroleerd, zij het dat je een ander apparaat zet tussen jou en het programma? Weet je, ik ben bang dat jij weer een buiten bijbels kenmerk wil toevoegen aan het leven van een kind van God. Daar maak ik echt bezwaar tegen.
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
BJD schreef:Tegelijkertijd denk ik... waaaaaar gaat dit over :D
In ieder geval een discussie waar blijkbaar behoefte aan is. :super
Overigens ben ik maar een vrij eenzame in dit draadje. :tilt
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
BJD schreef:Tegelijkertijd denk ik... waaaaaar gaat dit over :D
In ieder geval een discussie waar blijkbaar behoefte aan is. :super
Overigens ben ik maar een vrij eenzame in dit draadje. :tilt
Kop op, Jantje. Luther en Eilander staan achter je.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Hoezo één van de weinige?

Het journaal kijk ik nooit. Dat is enkel vanwege het feit dat ik het dan toch allang weet. Bij politieke discussies vind ik het interessant om de achtergrond van de beslissingen te weten. Vandaar dat ik dat wat meer volg via het beeld.

Je lijkt wel een politicus. ;) Je geeft nl niet rechtstreeks antwoord.
Maar je kijkt dus wel breder? Welke actualiteiten programma's kijkje dan wel eens?

Een van de weinige, omdat er tegenwoordige heel wat refo's naar diverse programma's kijken. Vaak wel selectief.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 05 feb 2019, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Dat denk ik dus absoluut niet. Zie het voorbeeld van mij hierboven. Bovendien: op internet kun je een filter zetten, in tegenstelling tot tv.
Als niet tv-bezitter denk je het te weten, maar je slaat volledig de plank is. Je kunt zenders verbergen en je kunt programma's blokkeren die bijv. sex, geweld of grof taalgebruik bevatten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
Jantje schreef:
Mannetje schreef:
Jantje schreef: En wat jij schrijft blijf ik betwijfelen. Ik weet zeker dat in bepaalde landstreken deze foto een steen des aantoots is. Er zijn heel wat gemeenten, niet alleen ter rechterzijde, waar een tv tuchtwaardig is.
Toch blijft het wringen Jantje. TV is tuchtwaardig, terwijl niemand weet wat iemand kijkt op zijn TV. Internet is niet tuchtwaardig, terwijl niemand weet wat iemand kijkt via internet.
Jij maakt er geen geheim van dat je via internet diverse Tv-programma's bekijkt. Hoe weet je dat iemand met een TV-apparaat niet alleen exact dezelfde programma's kijkt? Als dat één op één gelijk is, wat maakt dan de één tuchtwaardig en de ander niet?

Volgens mij is het kijken van Tv-programma's via internet door "refo's" niet principieel anders dan de foto in het RD. Beiden laten zien dat in het denken over TV iets verschoven is. Van volledige distantie naar "gecontroleerd" gebruik.
Er bestaat toch ook nog zoiets als een filter?
En filters werken? Helaas...
En 'diverse programma's' heb ik niet geschreven. Ik schreef dat ik vooral het politieke nieuws volg: neem nou zo'n interview met Van der Staaij tijdens de Nashville-discussie, of de periode rond de kabinetsformatie, dat bedoel ik. Journaals kijk ik nooit. Meestal lees ik het nieuws.
Ik wil niet over een woord twisten, maar als je schrijft "vooral het politieke nieuws", dan kijk je politiek nieuws en ook nog andere dingen. Dat zijn dus diverse programma's, maar als jij het anders wilt noemen, prima.
En verder denk ik dat iemand die zijn zonden en schulden leert inzien ook zal belijden dat hij dat gecontroleerd kijken vanuit zichzelf niet kan en daarom de tv maar wegdoet.
Jij kijkt toch ook gecontroleerd, zij het dat je een ander apparaat zet tussen jou en het programma? Weet je, ik ben bang dat jij weer een buiten bijbels kenmerk wil toevoegen aan het leven van een kind van God. Daar maak ik echt bezwaar tegen.
Het is een hek voor het ravijn. Als jij daarover heen gaat werkt dat niet nee.

Vooral het politieke nieuws ja. Maar als er in de actualiteiten van vandaag iets is wat mijn interesse wekt, dan kan dat ook een reden zijn. Ik doel dan vooral op grote nieuwswaardige gebeurtenissen.

Die voorbeelden zijn er toch te over? Mensen die hun televisie weg moesten doen omdat ze het niet meer in overeenstemming konden brengen met hun geweten?

Verder gaat het me daar eigenlijk niet om. @Luther schreef al dat dat off-topic is. Wat eigenlijk mijn hele zorg is, is dat met deze foto het gebruik van tv in zekere zin goedgekeurd wordt. En dát is mijn grootste zorg.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Mara »

BJD schreef:Ik heb ook zo’n ding staan, vooral omdat ik geen zicht had wat m’n jongens keken op telefoon en ipad. Afspraak is dat we filmpjes kijken op de tv, (smart TV, eigenlijk soort van grote ipad met apps als NOS, NPO, YouTube etc) en niet meer op de telefoon. En nee, hier geen rare films of schimmige zenders of eindeloos gezap. Denk zelf dat ze hierdoor minder kijken. Op m’n ipad is het makkelijker allerlei troep te zien. Dus zo’n foto is zo gek nog niet.

Tegelijkertijd denk ik... waaaaaar gaat dit over :D
Veel refojongeren zijn "molloten". ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door BJD »

Mara schreef:
BJD schreef:Ik heb ook zo’n ding staan, vooral omdat ik geen zicht had wat m’n jongens keken op telefoon en ipad. Afspraak is dat we filmpjes kijken op de tv, (smart TV, eigenlijk soort van grote ipad met apps als NOS, NPO, YouTube etc) en niet meer op de telefoon. En nee, hier geen rare films of schimmige zenders of eindeloos gezap. Denk zelf dat ze hierdoor minder kijken. Op m’n ipad is het makkelijker allerlei troep te zien. Dus zo’n foto is zo gek nog niet.

Tegelijkertijd denk ik... waaaaaar gaat dit over :D
Veel refojongeren zijn "molloten". ;)
Ik snap je niet :oO :haha
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Hoezo één van de weinige?

Het journaal kijk ik nooit. Dat is enkel vanwege het feit dat ik het dan toch allang weet. Bij politieke discussies vind ik het interessant om de achtergrond van de beslissingen te weten. Vandaar dat ik dat wat meer volg via het beeld.

Je lijkt wel een politicus. ;) Je geeft nl niet rechtstreeks antwoord.
Maar je kijkt dus wel breder? Welke actualiteiten programma's kijkje dan wel eens?

Een van de weinige, omdat er tegenwoordige heel wat refo's naar diverse programma's kijken. Vaak wel selectief.
Ik ben geen politicus. Maar bedankt voor het compliment. ;)

Ik scheef het eerder al: Politiek 24 en politieke fragmenten uit Jinek of Pauw. Meestal worden deze dingen ook vaak bij het RD al vooraf aangekondigd. De troonrede is ook altijd wel interessant.

Wat ik bijvoorbeeld absoluut niet meer bekijk, is het live-verslag van Koningsdag, vanwege al de muziek die er steeds vaker klinkt en die niks met de Nederlandse cultuur te maken heeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef: Die voorbeelden zijn er toch te over? Mensen die hun televisie weg moesten doen omdat ze het niet meer in overeenstemming konden brengen met hun geweten?
Ja, hier zit er een die radicaal de keuze heeft gemaakt geen TV meer te kijken om deze reden. Maar ik wil mijn broeder en zuster dit niet dwingend opleggen. Dat is mijn bezwaar tegen je opmerking. Ik ga wederzijds jou toch ook niet opleggen om ook via internet niets te kijken? Dat probeer ik zelf namelijk ook niet te doen.


Terugkomend op de foto in het RD. Het was dat ik het hier las, ik had het niet gezien. Maar nu ik het wel zie, ben ik het er van harte mee eens dat er beter een andere foto gemaakt had kunnen worden.
-
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Mara »

BJD schreef:
Mara schreef:
BJD schreef:Ik heb ook zo’n ding staan, vooral omdat ik geen zicht had wat m’n jongens keken op telefoon en ipad. Afspraak is dat we filmpjes kijken op de tv, (smart TV, eigenlijk soort van grote ipad met apps als NOS, NPO, YouTube etc) en niet meer op de telefoon. En nee, hier geen rare films of schimmige zenders of eindeloos gezap. Denk zelf dat ze hierdoor minder kijken. Op m’n ipad is het makkelijker allerlei troep te zien. Dus zo’n foto is zo gek nog niet.

Tegelijkertijd denk ik... waaaaaar gaat dit over :D
Veel refojongeren zijn "molloten". ;)
Ik snap je niet :oO :haha
Fanatiek fan van Wie is de mol. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
Jantje schreef: Die voorbeelden zijn er toch te over? Mensen die hun televisie weg moesten doen omdat ze het niet meer in overeenstemming konden brengen met hun geweten?
Ja, hier zit er een die radicaal de keuze heeft gemaakt geen TV meer te kijken om deze reden. Maar ik wil mijn broeder en zuster dit niet dwingend opleggen. Dat is mijn bezwaar tegen je opmerking. Ik ga wederzijds jou toch ook niet opleggen om ook via internet niets te kijken? Dat probeer ik zelf namelijk ook niet te doen.


Terugkomend op de foto in het RD. Het was dat ik het hier las, ik had het niet gezien. Maar nu ik het wel zie, ben ik het er van harte mee eens dat er beter een andere foto gemaakt had kunnen worden.
Als ik daar iemand in mijn nabije omgeving mee zou ergeren, stopte ik er vandaag nog mee.

Ik dwing ook niemand iets op. Ik probeer alleen duidelijk te maken waarom ík dat vind.

Over dat laatste verschillen we in ieder geval niet van mening.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie