Moderne uitingen in reformatorische bladen

windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door windorgel »

Ditbenik schreef:
windorgel schreef:Ds Verschuure is voorzitter van de Vrouwenbond. Niet vreemd dat hij in die hoedanigheid aanwezig is op de tweejaarlijkse besturendag.
Overigens was hij niet de enige man; Evert-Jan Brouwer van Woord en Daad hield een lezing.
Een man voorzitter van een vrouwenbond? Dat vind ik een vreemde combinatie.
Vanaf het begin heeft de Vrouwenbond één van de predikanten als voorzitter en een dame als presidente.
Online
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Zeeuw »

windorgel schreef:
Ditbenik schreef:
windorgel schreef:Ds Verschuure is voorzitter van de Vrouwenbond. Niet vreemd dat hij in die hoedanigheid aanwezig is op de tweejaarlijkse besturendag.
Overigens was hij niet de enige man; Evert-Jan Brouwer van Woord en Daad hield een lezing.
Een man voorzitter van een vrouwenbond? Dat vind ik een vreemde combinatie.
Vanaf het begin heeft de Vrouwenbond één van de predikanten als voorzitter en een dame als presidente.
Vind ik ook vreemd. Als je dan zo graag jezelf qua geslacht afzonderd, doe dat dan ook helemaal.
Online
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Adje schreef:
Ditbenik schreef: Een man voorzitter van een vrouwenbond? Dat vind ik een vreemde combinatie.
Is toch niet zo vreemd? Een vrouw kan/mag niet publiekelijk voorgaan in gebed.
Meen je dat? Van wie mag dat dan niet? En als ze plaatselijk als vereniging of als bestuur bijeenkomen, komt ook de ds om te bidden?
Ben ik ook zeer benieuwd naar.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Adje »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Adje schreef:
Ditbenik schreef: Een man voorzitter van een vrouwenbond? Dat vind ik een vreemde combinatie.
Is toch niet zo vreemd? Een vrouw kan/mag niet publiekelijk voorgaan in gebed.
Meen je dat? Van wie mag dat dan niet? En als ze plaatselijk als vereniging of als bestuur bijeenkomen, komt ook de ds om te bidden?
Ben ik ook zeer benieuwd naar.
Men beroept zich in deze op de "zwijg"teksten, zo is mijn vermoeden.

Ooit gehoord van een vrouw die les gaf op een school. De mannelijke directeur nam de weekopening en -sluiting voor zijn rekening. Toen hij vertrok bleef er alleen vrouwelijk personeel over. Het bestuur gaf aan dat de weekopening en-sluiting niet door een vrouw gedaan kon worden, dus dat hoefde niet meer te gebeuren... Beter geen weekopening- en sluiting dan dat het werd gedaan door een vrouw.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door eilander »

Adje schreef:Ooit gehoord van een vrouw die les gaf op een school. De mannelijke directeur nam de weekopening en -sluiting voor zijn rekening. Toen hij vertrok bleef er alleen vrouwelijk personeel over. Het bestuur gaf aan dat de weekopening en-sluiting niet door een vrouw gedaan kon worden, dus dat hoefde niet meer te gebeuren... Beter geen weekopening- en sluiting dan dat het werd gedaan door een vrouw.
:quoi
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Tiberius »

Adje schreef:
Ditbenik schreef: Een man voorzitter van een vrouwenbond? Dat vind ik een vreemde combinatie.
Is toch niet zo vreemd? Een vrouw kan/mag niet publiekelijk voorgaan in gebed.
Het klopt niet wat je zegt, althans niet voor vrouwenverenigingen die onder de vrouwenbond van de GG vallen.
Het (standaard-)statuut zegt, dat wanneer er een man aanwezig is, deze voorgaat in gebed. En anders gewoon één van de aanwezige dames.
Online
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Zeeuw »

Adje schreef: Men beroept zich in deze op de "zwijg"teksten, zo is mijn vermoeden.

Ooit gehoord van een vrouw die les gaf op een school. De mannelijke directeur nam de weekopening en -sluiting voor zijn rekening. Toen hij vertrok bleef er alleen vrouwelijk personeel over. Het bestuur gaf aan dat de weekopening en-sluiting niet door een vrouw gedaan kon worden, dus dat hoefde niet meer te gebeuren... Beter geen weekopening- en sluiting dan dat het werd gedaan door een vrouw.
Ik denk dat we hier allemaal hetzelfde over denken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Mara »

Adje schreef: Men beroept zich in deze op de "zwijg"teksten, zo is mijn vermoeden.

Ooit gehoord van een vrouw die les gaf op een school. De mannelijke directeur nam de weekopening en -sluiting voor zijn rekening. Toen hij vertrok bleef er alleen vrouwelijk personeel over. Het bestuur gaf aan dat de weekopening en-sluiting niet door een vrouw gedaan kon worden, dus dat hoefde niet meer te gebeuren... Beter geen weekopening- en sluiting dan dat het werd gedaan door een vrouw.
Ik kom regelmatig in verschillende verpleeghuizen. In de woongroepen zijn dan vrouwelijke vrijwilligers die de avond afsluiten met bijbellezing en gebed, ook bij de maaltijden. Soms kan een bewoner dit nog doen, maar vaker niet.
Daar doet niemand moeilijk over, zelfs niet in het reformatorische verpleeghuis.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Gerson »

Onlangs was ik in 1 van de “Terugblikken” van ds Lamain aan het lezen, waarin hij herinneringen ophaalt aan het kerkelijke leven in het begin van zijn bediening.

Hij schrijft daar ergens dat hij op een gezelschap in Rijssen aanwezig was, waar Mientje Vrijdag met gebed eindigde.

Eerlijk gezegd stond ik daar ook een beetje van te kijken.
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Mannetje »

Gerson schreef:Onlangs was ik in 1 van de “Terugblikken” van ds Lamain aan het lezen, waarin hij herinneringen ophaalt aan het kerkelijke leven in het begin van zijn bediening.

Hij schrijft daar ergens dat hij op een gezelschap in Rijssen aanwezig was, waar Mientje Vrijdag met gebed eindigde.

Eerlijk gezegd stond ik daar ook een beetje van te kijken.
Een gezelschap is toch geen officiële bijeenkomst. Wat is het probleem dan?
-
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Gerson »

Mannetje schreef:
Gerson schreef:Onlangs was ik in 1 van de “Terugblikken” van ds Lamain aan het lezen, waarin hij herinneringen ophaalt aan het kerkelijke leven in het begin van zijn bediening.

Hij schrijft daar ergens dat hij op een gezelschap in Rijssen aanwezig was, waar Mientje Vrijdag met gebed eindigde.

Eerlijk gezegd stond ik daar ook een beetje van te kijken.
Een gezelschap is toch geen officiële bijeenkomst. Wat is het probleem dan?
Dat er een groep mannen en vrouwen bij elkaar waren, zelfs een predikant aanwezig was, en dat er dan door een vrouw geeindigd werd.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door -DIA- »

In een korte levensbeschrijving schrijft ouderling B. Roest uit Scherpenzeel over Mientje Vrijdag.

Een klein citaat waarin haar gebedsleven ter sprake komt:
Helder liet de Heere haar gedurig zien de aanstaande Godsgderichten die gekomen zijn en nog komen zullen. Zeer ernstig was zij daarin om te waarschuwen. Haar klederen waren door genade onbesmet van haar geslacht en afval. Zij zag de verleidende verdorven tijdgeest, die zo diep van de God der vaderen afgeweken was. Als zij daarvan sprak en in het gebed was, dan was zij een gewaterde hof gelijk. Nooit schudde zij het oordeel der kerk en natie af, maar zij was door Gods Geest zo diep vernederd, dat zij als een zeer schuldig mens onder de oordelen bukte.

Ik denk dat deze taal wat vreemd is voor velen, maar er zullen er nog enkelen zij die het wel verstaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Jantje »

Met alle respect: maar ik begrijp niet wat het gebedsleven van Mientje Vrijdag met het onderwerp van dit draadje te maken heeft.

Er zal vast wel een ander draadje hiervoor zijn.
Laatst gewijzigd door Jantje op 07 feb 2019, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Met alle respect: maar ik begrijp niet wat het gebedsleven van Mientje Vrijdag met het onderwerp van dit draadje te maken heeft.

Er zal vast wel een ander draadje hiervoor.
Misschien nog even over nadenken dan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Jantje »

Ik begrijp het echt niet.

Het gaat over de samenkomst van de vrouwenvereniging van de GG, over ds. Verschuure, over of vrouwen wel in het openbaar mogen bidden, en nu hierover. Ik zie niet de link naar de eerste reactie van @Luther.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie