Moderne uitingen in reformatorische bladen

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Mara »

eilander schreef: Ik had het over de achterban van Refoforum. Reken je deze predikanten daar ook toe?
Dat vind ik een lastige. Want strikt genomen behoren ze ertoe, ze zijn predikant in de CGK. En ik neem aan dat daar geen dwalingen worden verkondigd.
Maar de genoemde voorbeelden laten je denken dat ze er idd niet toe behoren.
Droevig dus.

Maar ik kwam er toe om te zeggen dat het bezit (of kijken naar) van een tv in de GG gezindte min of meer gewoon is geworden.
Ook al eerder gezegd, dat op de reformatorische school beeldschermen voor in de klas hingen, toen onze jongste er op zat. Ook werden bepaalde films gekeken (had met de les te maken).

De heer van der Vlies noemde de tv ooit een kiekkast van de duivel en verscheen sporadisch voor de camera. De achterban keek toch niet of nauwelijks.
De heer van der Staaij heeft hier beduidend minder moeite mee, intussen kijkt zijn achterban voor een deel wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef: Ja, ik hoor ook met enige regelmaat een CGK-predikant die zijn preek begint met een voorbeeld uit een TV-programma of een film. Daar wordt de preek dan opgebouwd. Ik ben dan de eerste 10 minuten druk om helder te krijgen waar het nu eigenlijk over gaat en mis dan meestal de essentie.
Mijn vader zei destijds, toen de EO ging uitzenden op televisie, dat dit weleens een doorbraak zou kunnen betekenen. En dat was het ook. Zeker toen ze kerkdiensten op zondagochtend gingen uitzenden. Want wat was er nu mis met een kerkdienst op zondag?

Ik vind het lastig als de week daarna een predikant (BhP of aanverwant) op diezelfde kansel precies het tegenovergestelde zegt. En duidelijk geen inspiratie haalt uit een film, maar uit Gods Woord.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door -DIA- »

Het beeld van de tv is nog onveranderd. Wel is het gevaar groter geworden. Dat grotere gevaar is internet. Wat we door de voordeur nog grotendeels konden tegenhouden komt door internet via de achterdeur in onze gezinnen.
De tv blijft dus een zaak met een enorme impact: tv heeft een enorme wereldgelijkvormigheid veroorzaakt. En juist daaraan is het grootste deel van de gereformeerde gezindte gewend geraakt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Mara »

Jantje schreef: Het spijt me zeer, maar dit zou ik genoeg vinden om (A) de dominee op te bellen en mijn bezwaren hierover mee te delen, (B) de classis hierover te informeren en (C) mijn lidmaatschap per direct op te vragen. Zo ga je niet om met Gods Woord. Het is gewoon een zuivere vorm van spotternij.
@Jantje: heb je weleens gehoord van mensen dat zij lijden aan hun kerk? Spreek je die weleens?
Er zitten wekelijks mensen in diverse kerken die lijden, vanwege bepaalde veranderingen, vernieuwingen en hebben zich "vrijgemaakt" doordat ze de k.r. of predikant hebben benaderd.
Ik ken iemand die zich met hand en tand verzet heeft tegen de camera in de kerk en toen dat niet lukte, wel bezwaar maakte tegen het uitzenden van het H.A.
Er veranderde echter niets.

Maar dit was even een zijsprongetje. Misschien dat hier al een topic over is :quoi
Lijden aan de kerk, wanneer mag of moet je weg?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Ambtenaar »

Uiteindelijk is een film een verhaal, vertelt met beelden. Het lijkt me dat een bepaalde passage prima kan dienen ter illustratie in een preek.

Niet dat alle beeldverhalen hiervoor geschikt zijn, dat dan weer niet. Netzomin als alle boeken hiervoor geschikt zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Uiteindelijk is een film een verhaal, vertelt met beelden. Het lijkt me dat een bepaalde passage prima kan dienen ter illustratie in een preek.

Niet dat alle beeldverhalen hiervoor geschikt zijn, dat dan weer niet. Netzomin als alle boeken hiervoor geschikt zijn.
Uiteraard alleen in een contekst dat een dergelijk voorbeeld of adequaat wordt uitgelegd of bij de grote meerderheid bekend veronderstelt kan worden. En dat laatste is natuurlijk in de rechtse gezindte niet vanzelfsprekend.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Uiteraard alleen in een contekst dat een dergelijk voorbeeld of adequaat wordt uitgelegd of bij de grote meerderheid bekend veronderstelt kan worden. En dat laatste is natuurlijk in de rechtse gezindte niet vanzelfsprekend.
Eens.
Online
Zeeuw
Berichten: 11595
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Het is dat je geen persoonlijke vragen hier mag stellen.
Mag dat niet? Ik zie het regelmatig gebeuren.
Op de vorige bladzijde zijn er al sowieso 2 aan mij gesteld. :jongle
Waarom zou dat niet mogen? Als je geen antwoord wil geven, doe je dat gewoon niet. ;)
Zeeuw schreef:'Ik heb en wil geen tv, omdat ik te vaak zie dat deze een gezinsgebeuren domineert.
De huidige generatie kijkt minder tv dan wij vroeger (probeerden).
Let wel, toen ik jong was werd er o.m. vanaf de kansel gewaarschuwd tegen een tv en bioscoop.
En het merendeel van de kinderen groeiden op zonder tv in huis.
Maar nu hebben predikanten (niet alle) zelf een tv in huis!
We hadden een paar jaar geleden een predikant die meldde dat hij samen met zijn vrouw naar The Passion had gekeken en dat hij dat erg leerzaam vond. (Voor dat er weer gezegd gaat worden dat ik dit verzin of overdrijf, ik heb destijds met Luther gepeebeed, omdat hij me vroeg wie dat was. Ik heb hem toen een link gestuurd van die betreffende preek)
Als je dan met je kinderen naast je zit, raak je in opperste verwarring, dat begrijp je zeker wel.
Nou, het ging over dat ‘als je de Heere leert kennen de tv weg moet’, dan ben ik soms geneigd te vragen of iemand dit zelf heeft meegemaakt of denkt dat het zo zou moeten zijn.
Dat laatste snap ik heel goed ja.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Hendrien »

Mannetje schreef:
Jantje schreef: En wat jij schrijft blijf ik betwijfelen. Ik weet zeker dat in bepaalde landstreken deze foto een steen des aantoots is. Er zijn heel wat gemeenten, niet alleen ter rechterzijde, waar een tv tuchtwaardig is.
Toch blijft het wringen Jantje. TV is tuchtwaardig, terwijl niemand weet wat iemand kijkt op zijn TV. Internet is niet tuchtwaardig, terwijl niemand weet wat iemand kijkt via internet.
Jij maakt er geen geheim van dat je via internet diverse Tv-programma's bekijkt. Hoe weet je dat iemand met een TV-apparaat niet alleen exact dezelfde programma's kijkt? Als dat één op één gelijk is, wat maakt dan de één tuchtwaardig en de ander niet?

Volgens mij is het kijken van Tv-programma's via internet door "refo's" niet principieel anders dan de foto in het RD. Beiden laten zien dat in het denken over TV iets verschoven is. Van volledige distantie naar "gecontroleerd" gebruik.
Beste @Jantje, ik snap werkelijk niet dat je televisie kijkt via internet terwijl je zo fanatiek tegen televisie bent. Dat vind ik echt hypocriet. Ik kan het gewoon niet volgen! Waarom laat je je provider dat dan niet blokkeren? Je hebt en kijkt gewoon televisie, alleen heb je geen toestel zichtbaar in je kamer staan. Dat is echt het enige verschil.

Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Geytenbeekje »

Kom op zeg wat is dit voor discussie

Op internet kan je veel meer zien,
En verleid de RD om een tv te kopen ?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Dodo »

We zouden deze foto ook welwillend kunnen bekijken :D
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Jantje »

Ja, je leest niet goed, @Hendrien, bovendien staat je toon me ook niet aan. Prettige avond verder. Ik zit echt niet hele avonden aan de laptop gekluisterd (als het gaat om tv-kijken). Bovendien heb ik ook andere zaken te doen.

Wel volg ik het politieke nieuws graag op de voet. Daarom kijk ik, als ik tijd heb (vandaag niet) graag naar een debat op Politiek 24. Die debatten zijn ook te volgen op http://www.tweedekamer.nl. Verder bekijk ik bij nieuwswaardige zaken altijd de fragmenten van Pauw of Jinek, als daar een politiek debat is, bijvoorbeeld over roken of pas over de Nashville-verklaring.

Overigens ben ik dit nu voor de tweede keer aan het typen. Maar goed, gezien de vele op elkaar buitelende reacties, strijk ik met de handen over mijn hart en doe ik het speciaal voor jou nog een keer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Ja, je leest niet goed, @Hendrien, bovendien staat je toon me ook niet aan. Prettige avond verder. Ik zit echt niet hele avonden aan de laptop gekluisterd (als het gaat om tv-kijken). Bovendien heb ik ook andere zaken te doen.

Wel volg ik het politieke nieuws graag op de voet. Daarom kijk ik, als ik tijd heb (vandaag niet) graag naar een debat op Politiek 24. Die debatten zijn ook te volgen op http://www.tweedekamer.nl. Verder bekijk ik bij nieuwswaardige zaken altijd de fragmenten van Pauw of Jinek, als daar een politiek debat is, bijvoorbeeld over roken of pas over de Nashville-verklaring.

Overigens ben ik dit nu voor de tweede keer aan het typen. Maar goed, gezien de vele op elkaar buitelende reacties, strijk ik met de handen over mijn hart en doe ik het speciaal voor jou nog een keer.
Hendrien heeft een heel goed punt hier. Ga je er ook op in, ipv te mopperen dat de toon je niet aanstaat ?
ZWP
Berichten: 1676
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door ZWP »

Jantje schreef:Ik zit echt niet hele avonden aan de laptop gekluisterd (als het gaat om tv-kijken).
:haha ;)
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Hendrien »

Dag @Jantje, ik trap misschien een beetje op je tenen? Maar weet je, dit is net waar ik bij heel veel keurige refo's tegenaan loop. En dat irriteert me enorm. Zeg nou maar gewoon eerlijk dat je televisie hebt en kijkt. Want dat geklets over: "Ik kijk weleens iets op internet", dat ben ik gewoon zat.

Helaas wordt het nu een beetje over jou uitgestort! Maar ik waardeer je eerlijkheid en ik heb echt niets tegen je persoon!!
Ik kan me altijd redelijk in je postings vinden.
Plaats reactie