Nieuwe lay-out Bewaar het Pand

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door Gian »

huisman schreef: Als je het verbond laat overheersen door de verkiezing en de beloften van dat verbond alleen aan de uitverkorenen
durft aan te bieden dan krijg je een schrale in in mijn ogen onbijbelse prediking.
Toch sluiten deze zaken elkaar in. Dat is het probleem. Verbond en verkiezing. Iedereen kan er zijn eigen accenten op leggen.

Waarom zou de vergelijking van de pottenbakker in Rom. 9 staan?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door Auto »

Gaarne weer ontopic!
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door Upquark »

Mag ik nog wel om een linkje vragen waarin uitgelegd wordt wat het verschil tussen deze twee- en drieverbondenleer is? Begrijp ik misschien ook een keer wat daar mee bedoeld wordt. :huhu
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door henriët »

Upquark schreef:Mag ik nog wel om een linkje vragen waarin uitgelegd wordt wat het verschil tussen deze twee- en drieverbondenleer is? Begrijp ik misschien ook een keer wat daar mee bedoeld wordt. :huhu
Ik zal vanavond een poging doen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door Tiberius »

henriët schreef:
Upquark schreef:Mag ik nog wel om een linkje vragen waarin uitgelegd wordt wat het verschil tussen deze twee- en drieverbondenleer is? Begrijp ik misschien ook een keer wat daar mee bedoeld wordt. :huhu
Ik zal vanavond een poging doen.
In het boekje "Korte lessen over Kort Begrip" van ds. G.H. Kersten staat het duidelijk uitgelegd. Alleen heb ik dat nog niet online aangetroffen.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door Upquark »

Upquark schreef:Caprice, volgens mij heb ik je een tijd geleden in een ander topic eens beloofd een meditatie uit BWP te posten. Ik zal dit zsm doen! :)
Hierbij dan; deze is uit de meest recente uitgave.

Meditatie

Simeon heeft de vervulling van de belofte aan hem geschonken mogen beleven. Hij zou niet sterven eer hij de Christus des Heeren zou zien.

Hij hééft de Christus des Heeren gezien. Door de Geest kwam hij in de tempel. Daar in de tempel mocht hij het Kindeke in zijn armen nemen, de Heere loven en zeggen: Nu laat Gij, Heere, Uw dienstknecht gaan in vrede, naar Uw woord; want mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien, die Gij bereid hebt voor het aangezicht van al de volken; een Licht tot verlichting der heidenen en tot heerlijkheid van Uw volk Israël. Dan gaat Simeon nog apart het woord richten tot Maria. Hij zegt tot haar: Zie, Deze wordt gezet tot een val en opstanding veler in Israël, en tot een teken dat wedersproken zal worden.

In deze woorden mag Simeon een profetie uitspreken. Hij mag zeggen wat er in de toekomst zal gaan gebeuren. Hij mag zeggen wat dit Kindeke zal wedervaren. Het moet niet zo gezien worden dat de heidenen zullen vallen en dat het volk Israël staande zal blijven, maar de scheidslijn loopt dwars door de heidenen en Israël heen. "Tot een val veler in Israël." We hebben hierbij te denken aan wat we vinden opgetekend in Jesaja 9:14: Dan zal Hij (ulieden) tot een heiligdom zijn; maar tot een steen des aanstoots en tot een rotssteen der struikeling den twee huizen Israëls, tot een strik en tot een net den inwoners van Jeruzalem. Ook de apostel Paulus schrijft erover in zijn brieven.
"Tot een val veler in Israël." Om te vallen moet men eerst staan. Nu is staan het beeld van hoogmoed. Het geeft aan het trots zijn op eigen macht, het zich verheffen op eigen kracht, het vertrouwen op eigen inbeelding. De priesters en de schriftgeleerden zullen een dodelijke vijandschap aan de dag leggen tegenover de Zaligmaker. Hij zou door hen verworpen worden. Zo zal duidelijk worden dat de Gekruisigde voor de joden een ergernis is en voor de Grieken een dwaasheid (1 Corinthe 1:23). Velen van de kerk van het Oude Verbond zullen zich aan Hem ergeren, niet willen weten van de leer van vrije genade. Zij willen staan in eigen kracht. Daarom zullen zij ten val komen. Zij zullen ternedergeworpen worden. Dat zal gebeuren omdat zij zich aan de Christus gestoten hebben. Velen uit het oude bondsvolk Israël zullen zo het oordeel over zich halen.
Hier mag Simeon er al over spreken. Calvijn zegt dat Maria deze waarschuwing nodig had opdat zij zich niet te zeer over het gelukkig begin verheugen zou (gelijk men gewoonlijk doet) en daardoor minder geschikt zijn om tegen een mogelijke treurige afloop der zaak bestand te wezen. Tevens ook, opdat zij de hoop niet zou voeden, dat Christus met eenparige toejuiching door het volk begroet zou worden, maar liever met onoverwinnelijke heldenmoed wapenen tegen vijandschap en bespotting. Zo dient Gods volk zich nog te wapenen tegen het ongeloof der wereld. De wereld immers is wederspannig tegen de Christus. Wat zal dit ook niet geweest zijn voor de Christus? De kerk van het Oude Verbond heeft Hem merendeels verworpen. De leidslieden dier kerk gingen daarin voorop.
Zie, Deze wordt gezet tot een val en opstanding veler in Israël. Dat is de andere zijde.
Opstanding. Om op te staan moet men eerst liggen. Dat liggen duidt aan: besef van ootmoed, kennis van eigen nietigheid, schuld en verlorenheid, kennis van de diepe val in Adam, kennis van de doodsstaat. Het houdt in dat men in het stof der verootmoediging neerbuigt voor de Heere.
Dat ootmoedig gemaakte, dat in zichzelf verlorene, dat zal nu behouden worden. Dat zal mogen opstaan uit de verlorenheid en die ellende. Het in het stof gebogene wordt opgericht door de werking des Heiligen Geestes. Voor hen is het Woord Gods een reuke des levens ten leven en niet een reuke des doods ten dode. Voor hen is Christus de hoeksteen.
Wat een zaak is dat: mogen opstaan tot een nieuw leven door de werking des Heiligen Geestes. Mag u daar door genade deel aan hebben?
Dan volgt er nog: en tot een teken dat wedersproken zal worden. In Handelingen 28:22 staat dat het bekend is dat het christendom overal tegengesproken wordt, zowel bij joden als bij heidenen. Is dat niet tot op de dag van vandaag het geval? Velen stoten zich aan de Christus. Velen preken dingen die in strijd zijn met de leer van vrije genade en doen dingen die in strijd zijn met de leer van vrije genade.
Waar behoren wij nu bij? Want daar gaat het om. Behoren wij bij hen die nog staan in eigen kracht? Behoren wij bij hen die nog staan in eigen vrome kracht? Net als de Farizeeën en de schriftgeleerden? Willen wij niet weten van de leer van vrije genade? Dan zullen we zeker ten val komen. Dan zullen we zeker neergeworpen worden. Dan Christus voor u zijn tot een val.
Laten we smeken om de bearbeiding des Geestes eer het voor eeuwig te laat is.
Kent u door genade iets van eigen nietigheid, schuld en verlorenheid? Kent u iets van dat buigen in het stof der verootmoediging voor de Heere? Mag u ook iets kennen van opstaan tot een nieuw leven?
Dan mag het voor u op Gods tijd gelden: Nu laat Gij, Heere! Uw dienstknecht (dienstmaagd) gaan in vrede naar Uw woord.

A. van Heteren
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
henriët schreef:
Upquark schreef:Mag ik nog wel om een linkje vragen waarin uitgelegd wordt wat het verschil tussen deze twee- en drieverbondenleer is? Begrijp ik misschien ook een keer wat daar mee bedoeld wordt. :huhu
Ik zal vanavond een poging doen.
In het boekje "Korte lessen over Kort Begrip" van ds. G.H. Kersten staat het duidelijk uitgelegd. Alleen heb ik dat nog niet online aangetroffen.
Het probleem is een objectieve uitleg over het verschil 2 of 3 verbonden te vinden
2 verbonders (Kersten) wijzen altijd op het gevaar van de 3 verbonden leer (Vnl. verbondsautomatisme)
3 verbonders wijzen altijd op het gevaar van de 2 verbonden leer (lijdelijkheid en de verkiezing voorop stellen)
Belangrijker is de inhoud van het verbond en de prediking vanuit die verbondsleer (Zie mijn vorige post)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door Gian »

henriët schreef:
Upquark schreef:Mag ik nog wel om een linkje vragen waarin uitgelegd wordt wat het verschil tussen deze twee- en drieverbondenleer is? Begrijp ik misschien ook een keer wat daar mee bedoeld wordt. :huhu
Ik zal vanavond een poging doen.
Nou, zo moeilijk is dat niet. Men splitst het genadeverbond op in een uitwendig en inwendig verbond.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door memento »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
henriët schreef:
Upquark schreef:Mag ik nog wel om een linkje vragen waarin uitgelegd wordt wat het verschil tussen deze twee- en drieverbondenleer is? Begrijp ik misschien ook een keer wat daar mee bedoeld wordt. :huhu
Ik zal vanavond een poging doen.
In het boekje "Korte lessen over Kort Begrip" van ds. G.H. Kersten staat het duidelijk uitgelegd. Alleen heb ik dat nog niet online aangetroffen.
Het probleem is een objectieve uitleg over het verschil 2 of 3 verbonden te vinden
2 verbonders (Kersten) wijzen altijd op het gevaar van de 3 verbonden leer (Vnl. verbondsautomatisme)
3 verbonders wijzen altijd op het gevaar van de 2 verbonden leer (lijdelijkheid en de verkiezing voorop stellen)
Belangrijker is de inhoud van het verbond en de prediking vanuit die verbondsleer (Zie mijn vorige post)
Eigenlijk zijn er 3 visies:
1. 2 verbonden - dit is de visie die de breedste aanhang heeft in de traditie van de reformatie
2. 3 verbonden - dit is de visie die de overige gereformeerde vaderen hadden
3. 2 verbonden met erf (waarbij erf gebruikt wordt in de betekenis: pas als je wedergeboren bent ben je écht in het verbond, daarvoor ben je wel heel dichtbij, maar nog niet erin) - deze visie is in de 19e eeuw ontstaan, alhoewel in Comri en Smijtegeld reeds bouwstenen hiervoor te vinden zijn.

Bij 1 en 2 moet opgemerkt worden, dat er veelal geen verschil was tussen 2 en 3 verbonders in de prediking. Gehoorzaamheid en bekering werden niet tegen elkaar uitgespeeld. Wel kan je stellen dat de Reformatoren vooral de nadruk legde op verbonds-gehoorzaamheid, en de Nadere Reformatoren vooral op bekering.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door huisman »

Gian schreef:
henriët schreef:
Upquark schreef:Mag ik nog wel om een linkje vragen waarin uitgelegd wordt wat het verschil tussen deze twee- en drieverbondenleer is? Begrijp ik misschien ook een keer wat daar mee bedoeld wordt. :huhu
Ik zal vanavond een poging doen.
Nou, zo moeilijk is dat niet. Men splitst het genadeverbond op in een uitwendig en inwendig verbond.
De 3 verbonders kennen het verbond der verlossing opgericht met de uitverkorenen van eeuwigheid
en het verbond der genade opgericht in de tijd met alle verbondskinderen
De 2 verbonders voegen deze twee verbonden samen tot verbond der genade en zeggen dan dat het genadeverbond
is opgericht met de uitverkorenen
Je begrijpt dat dan de verbondsbeloften alleen maar voor de uitverkorenen zijn
Dat stempelt de prediking enorm.
Mijn avatar (Thomas Boston ) leerde ook 2 verbonden maar legde het genadeverbond uit zo als in de 3 verbonden leer.
Boven een artikel over Boston stond dan ook "Gelukkige inconsiquentie"
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
henriët schreef:
Upquark schreef:Mag ik nog wel om een linkje vragen waarin uitgelegd wordt wat het verschil tussen deze twee- en drieverbondenleer is? Begrijp ik misschien ook een keer wat daar mee bedoeld wordt. :huhu
Ik zal vanavond een poging doen.
In het boekje "Korte lessen over Kort Begrip" van ds. G.H. Kersten staat het duidelijk uitgelegd. Alleen heb ik dat nog niet online aangetroffen.
Dat is waar, maar je moet er dan wel bij zeggen, dat dat geen objectieve weergave is, omdat ds. Kersten toen een felle discussie voerde over de verbondsleer met Jongeleen en Van der Schuit. Kersten is daarin ook weleens rechts uit het bootje gaan hangen om de boel in evenwicht te krijgen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door henriët »

@upquark,
zoals je ziet hebben velen al gereageerd.

Vanmi had ik geen tijd om nog langer achter de pc te zitten, dus vandaar.


Genadeverbond

Wie zijn de partijen.
Bij de 2 verbonden leer: God de Vader en God de Zoon. de Zoon is representant van de uitverkorenen
Christus is Hoofd van het verbond.
Gesloten in eeuwigheid, uitgevoerd in de tijd.
Uitverkorenen zijn de verbondelingen. Je gaat over in het genadeverbond door wedergeboorte en geloof.

Wie zijn de partijen bij de drie verbonden leer, waarbij men uitgaat van gen 17
De Drie enige God en de gelovigen met hun kinderen
Christus is als de Middelaar van het verbond, Hij is de inhoud van het verbond ( dus Christus als Middelaar tegenover Christus als Hoofd bij de 2 verb leer)
Bondelingen door geboorte uit gelovige ouders. (gelovig in de zin van dat ze belijdenis des geloofs hebben afgelegd)
Het verbond wordt gesloten in de tijd met Abraham.
Verbond der verlossing wordt gesloten in de eeuwigheid.
Het verbond der verlossing is alleen voor de uitverkorenen.

Verder wil ik er nog wel bij opmerken, dat voor ons het belangrijkste is om te weten..of je nu de 2 of de 3 verbonden leer 'aanhangt':

Zijn we in Christus of leven we nog buiten Hem?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door huisman »

henriët schreef:@upquark,
zoals je ziet hebben velen al gereageerd.

Vanmi had ik geen tijd om nog langer achter de pc te zitten, dus vandaar.


Genadeverbond

Wie zijn de partijen.
Bij de 2 verbonden leer: God de Vader en God de Zoon. de Zoon is representant van de uitverkorenen
Christus is Hoofd van het verbond.
Gesloten in eeuwigheid, uitgevoerd in de tijd.
Uitverkorenen zijn de verbondelingen. Je gaat over in het genadeverbond door wedergeboorte en geloof.

Wie zijn de partijen bij de drie verbonden leer, waarbij men uitgaat van gen 17
De Drie enige God en de gelovigen met hun kinderen
Christus is als de Middelaar van het verbond, Hij is de inhoud van het verbond ( dus Christus als Middelaar tegenover Christus als Hoofd bij de 2 verb leer)
Bondelingen door geboorte uit gelovige ouders. (gelovig in de zin van dat ze belijdenis des geloofs hebben afgelegd)
Het verbond wordt gesloten in de tijd met Abraham.
Verbond der verlossing wordt gesloten in de eeuwigheid.
Het verbond der verlossing is alleen voor de uitverkorenen.

Verder wil ik er nog wel bij opmerken, dat voor ons het belangrijkste is om te weten..of je nu de 2 of de 3 verbonden leer 'aanhangt':

Zijn we in Christus of leven we nog buiten Hem?
Precies dus vanaf nu geen verbonden meer tellen mar de vraag beantwwoorden "Wat dunkt u van de Christus"
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door caprice »

Maar waarom is er dus een 'Bewaar het Pand' beweging nodig in de CGK? Kan ik daaruit op maken dat er ook predikanten en/of gemeenten zijn die het pand niet bewaren wat hen toebetrouwd is? Dat zou een zeer kwalijke zaak zijn. Ik weet niet of ik mijn ziel daaraan zou toebetrouwen.

De inhoud van de meditatie is waar, en valt me niet tegen, maar als dat wel zo was zou het me tegenvallen van ds. Van Heteren.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door henriët »

caprice schreef:Maar waarom is er dus een 'Bewaar het Pand' beweging nodig in de CGK? Kan ik daaruit op maken dat er ook predikanten en/of gemeenten zijn die het pand niet bewaren wat hen toebetrouwd is? Dat zou een zeer kwalijke zaak zijn. Ik weet niet of ik mijn ziel daaraan zou toebetrouwen.

De inhoud van de meditatie is waar, en valt me niet tegen, maar als dat wel zo was zou het me tegenvallen van ds. Van Heteren.
Misschien is het verstandig dat je voor deze verhalen post eerst de geschiedenis van de cgk bwp gaat doornemen!
Succes.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie