Nieuwe lay-out Bewaar het Pand

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:
:fi Ik houd al genoeg bladen bij. Ik heb niet zo veel met de CGK
Nou zeg...niet zo denigrerend... :nonnon
Nou, inderdaad. Het is een kerkverband waar nog vele predikanten Bijbels en zuiver het Woord bedienen.
Laatst gewijzigd door Luther op 19 jan 2010, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door caprice »

Luther schreef:
Orchidee schreef:
:fi Ik houd al genoeg bladen bij. Ik heb niet zo veel met de CGK
Nou zeg...niet zo denigrerend... :nonnon
Nou, inderdaad. Het is een kerkverband waar nog vele predikanetn Bijbels en zuiver het Woord bedienen.
Het is niet denigrerend bedoeld. Maar ik gevoel me meer verwant aan het gedachtegoed van o.a. ds. G.H. Kersten, en die heeft wel stelling genomen tegen een aantal zaken uit de leer van de CGK, hoewel hij aanvankelijk ook zich beijverd heeft om de mogelijkheden te bezien voor een eventueel samen gaan. Deze hoop werd echter de bodem ingeslagen na de overkomst van ds. J.D. Barth, waarna duidelijk werd dat de twee kerkverbanden uit elkaar groeiden. Door de loop van de tijd heen zijn er overigens wel predikanten overgekomen uit de CGK naar de GG (of er uitgerangeerd naar de OGG), en over het algemeen kan men daar wel naar luisteren. Hoe het er echter heden ten dage inhoudelijk aan toegaat in de CGK is mij grotendeels onbekend. Ik zie ook eigenlijk zelden dat ze weekdiensten hebben, zodat de mogelijkheid om er eens te kerken ook ontbreekt.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door Luther »

caprice schreef:Het is niet denigrerend bedoeld. Maar ik gevoel me meer verwant aan het gedachtegoed van o.a. ds. G.H. Kersten, en die heeft wel stelling genomen tegen een aantal zaken uit de leer van de CGK, hoewel hij aanvankelijk ook zich beijverd heeft om de mogelijkheden te bezien voor een eventueel samen gaan. Deze hoop werd echter de bodem ingeslagen na de overkomst van ds. J.D. Barth, waarna duidelijk werd dat de twee kerkverbanden uit elkaar groeiden. Door de loop van de tijd heen zijn er overigens wel predikanten overgekomen uit de CGK naar de GG (of er uitgerangeerd naar de OGG), en over het algemeen kan men daar wel naar luisteren. Hoe het er echter heden ten dage inhoudelijk aan toegaat in de CGK is mij grotendeels onbekend. Ik zie ook eigenlijk zelden dat ze weekdiensten hebben, zodat de mogelijkheid om er eens te kerken ook ontbreekt.
1. Je somt allerlei goede redenen op om het blad 'Bewaar het Pand' te gaan lezen. (Kost maar een tientje per jaar...)
2. Er zijn grote zorgen binnen de CGK; intern groeit men uit elkaar. Tegelijkertijd is er nog een behoorlijke groep predikanten die het Woord zuiver en evenwichtig brengen. (Maar ik begrijp dat jij nog met de 3 verbonden in je maag zit...;) )
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17364
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door huisman »

Luther schreef:
caprice schreef:Het is niet denigrerend bedoeld. Maar ik gevoel me meer verwant aan het gedachtegoed van o.a. ds. G.H. Kersten, en die heeft wel stelling genomen tegen een aantal zaken uit de leer van de CGK, hoewel hij aanvankelijk ook zich beijverd heeft om de mogelijkheden te bezien voor een eventueel samen gaan. Deze hoop werd echter de bodem ingeslagen na de overkomst van ds. J.D. Barth, waarna duidelijk werd dat de twee kerkverbanden uit elkaar groeiden. Door de loop van de tijd heen zijn er overigens wel predikanten overgekomen uit de CGK naar de GG (of er uitgerangeerd naar de OGG), en over het algemeen kan men daar wel naar luisteren. Hoe het er echter heden ten dage inhoudelijk aan toegaat in de CGK is mij grotendeels onbekend. Ik zie ook eigenlijk zelden dat ze weekdiensten hebben, zodat de mogelijkheid om er eens te kerken ook ontbreekt.
1. Je somt allerlei goede redenen op om het blad 'Bewaar het Pand' te gaan lezen. (Kost maar een tientje per jaar...)
2. Er zijn grote zorgen binnen de CGK; intern groeit men uit elkaar. Tegelijkertijd is er nog een behoorlijke groep predikanten die het Woord zuiver en evenwichtig brengen. (Maar ik begrijp dat jij nog met de 3 verbonden in je maag zit...;) )
Met de huidige internet mogelijkheden om kerkdiensten te beluisteren kun je makkelijk een CGK "Bewaar het pand"
dominee beluisten.
Het zijn inderdaad geen preken in de traditie van Ds Kersten maar wel echt Schriftuurlijk bevindelijke prediking.
Dus bevinding niet van de dominee of allerlei verhaaltjes . Maar bevinding uit de Schrift.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door henriët »

huisman schreef:
Luther schreef:
caprice schreef:Het is niet denigrerend bedoeld. Maar ik gevoel me meer verwant aan het gedachtegoed van o.a. ds. G.H. Kersten, en die heeft wel stelling genomen tegen een aantal zaken uit de leer van de CGK, hoewel hij aanvankelijk ook zich beijverd heeft om de mogelijkheden te bezien voor een eventueel samen gaan. Deze hoop werd echter de bodem ingeslagen na de overkomst van ds. J.D. Barth, waarna duidelijk werd dat de twee kerkverbanden uit elkaar groeiden. Door de loop van de tijd heen zijn er overigens wel predikanten overgekomen uit de CGK naar de GG (of er uitgerangeerd naar de OGG), en over het algemeen kan men daar wel naar luisteren. Hoe het er echter heden ten dage inhoudelijk aan toegaat in de CGK is mij grotendeels onbekend. Ik zie ook eigenlijk zelden dat ze weekdiensten hebben, zodat de mogelijkheid om er eens te kerken ook ontbreekt.
1. Je somt allerlei goede redenen op om het blad 'Bewaar het Pand' te gaan lezen. (Kost maar een tientje per jaar...)
2. Er zijn grote zorgen binnen de CGK; intern groeit men uit elkaar. Tegelijkertijd is er nog een behoorlijke groep predikanten die het Woord zuiver en evenwichtig brengen. (Maar ik begrijp dat jij nog met de 3 verbonden in je maag zit...;) )
Met de huidige internet mogelijkheden om kerkdiensten te beluisteren kun je makkelijk een CGK "Bewaar het pand"
dominee beluisten.
Het zijn inderdaad geen preken in de traditie van Ds Kersten maar wel echt Schriftuurlijk bevindelijke prediking.
Dus bevinding niet van de dominee of allerlei verhaaltjes . Maar bevinding uit de Schrift.
Hier kan ik nu echt van harte mee instemmen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door Tom A Hawk »

Gelukkig is de Bijbelse waarheid binnen de CGK niet beperkt tot de Bewaar het Pand-richting. Ook daarbuiten gaat het Woord elke zondag open en worden Gods kinderen onderwerzen en goevoed en worden er mensen gewonnen voor het Evangelie. Daarbij is de ene predikant wat bevindelijker, terwijl de ander wat beschouwender is. Maar toch mag ik elke zondag nog graag onder het Woord zitten bij onze diverse predikanten en hoogleraren.

Maar om op het onderwerp van dit topic terug te komen: Ik vind het geheel van het blad iets rommeliger geworden. Ik vond de 3 vaste kolommen prettig lezen, maar nu is men daarvan helaas afgeweken. Stukjes tekst over 2 kolommen, een losse zin of tekst naast een kolom. Dat sorot dingen.
Staat wat vlotter, maar ik hield het toch liever bij het oude. Ik scande nog wel eens een artikeltje in om door te mailen naar de een of ander, en ook dat is een stuk bewerkelijker geworden.

Ik vraag me ook af hoe oudere lezers dit waarderen.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door henriët »

Tom A Hawk schreef:Gelukkig is de Bijbelse waarheid binnen de CGK niet beperkt tot de Bewaar het Pand-richting. Ook daarbuiten gaat het Woord elke zondag open en worden Gods kinderen onderwerzen en goevoed en worden er mensen gewonnen voor het Evangelie. Daarbij is de ene predikant wat bevindelijker, terwijl de ander wat beschouwender is. Maar toch mag ik elke zondag nog graag onder het Woord zitten bij onze diverse predikanten en hoogleraren.

Maar om op het onderwerp van dit topic terug te komen: Ik vind het geheel van het blad iets rommeliger geworden. Ik vond de 3 vaste kolommen prettig lezen, maar nu is men daarvan helaas afgeweken. Stukjes tekst over 2 kolommen, een losse zin of tekst naast een kolom. Dat sorot dingen.
Staat wat vlotter, maar ik hield het toch liever bij het oude. Ik scande nog wel eens een artikeltje in om door te mailen naar de een of ander, en ook dat is een stuk bewerkelijker geworden.
Ik vraag me ook af hoe oudere lezers dit waarderen.
Ik ben het met je eens dat ook buiten de bwp richting Gods kinderen onderwezen en gevoed worden. ( al moeten we oog houden voor de grote diversiteit die wellicht niet meer samenbindend kan gaan werken, tot hoe lang is het dan nog houdbaar. Overigens sprak ik gisteravond een predikant, die door mensen in 'het bwp hokje'gestopt worden, dus in dat opzicht.. t is een stukje veiligheid wat mensen willen vermoed ik.)

Wat betreft het blad, het is een kwestie van wennen. Zeker ook voor de ouderen.
Ik vind het zelf wat rustiger lezen nu. (2 kolommen ipv 3)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door Tom A Hawk »

Ik ben bang voor het hellend vlak: eerst schaffen ze de 3 kolommen af. Wat straks?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door Tiberius »

Tom A Hawk schreef:Ik ben bang voor het hellend vlak: eerst schaffen ze de 3 kolommen af. Wat straks?
De 3 verbonden?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door henriët »

Tiberius schreef:
Tom A Hawk schreef:Ik ben bang voor het hellend vlak: eerst schaffen ze de 3 kolommen af. Wat straks?
De 3 verbonden?
Wat mij betreft niet nodig..
heb wel te doen met mensen die in lijdelijkheid teneder zakken, daar waar de 2 verbonden wordt uitgelegd op een dusdanige manier dat je niets meer kunt dan maar aanhoren en maar hopen dat jij 'het lot uit de loterij'bent..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17364
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door huisman »

henriët schreef:
Tiberius schreef:
Tom A Hawk schreef:Ik ben bang voor het hellend vlak: eerst schaffen ze de 3 kolommen af. Wat straks?
De 3 verbonden?
Wat mij betreft niet nodig..
heb wel te doen met mensen die in lijdelijkheid teneder zakken, daar waar de 2 verbonden wordt uitgelegd op een dusdanige manier dat je niets meer kunt dan maar aanhoren en maar hopen dat jij 'het lot uit de loterij'bent..
Het gaat niet om 2 of 3 verbonden maar om de inhoud van het verbond.
Thomas Boston leerde 2 verbonden maar preekte een welmenend aanbod van genade aan alle hoorders
Als je het verbond laat overheersen door de verkiezing en de beloften van dat verbond alleen aan de uitverkorenen
durft aan te bieden dan krijg je een schrale in in mijn ogen onbijbelse prediking.
Predik het Evangelie aan alle creaturen!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door henriët »

huisman schreef:
henriët schreef:
Tiberius schreef:
Tom A Hawk schreef:Ik ben bang voor het hellend vlak: eerst schaffen ze de 3 kolommen af. Wat straks?
De 3 verbonden?
Wat mij betreft niet nodig..
heb wel te doen met mensen die in lijdelijkheid teneder zakken, daar waar de 2 verbonden wordt uitgelegd op een dusdanige manier dat je niets meer kunt dan maar aanhoren en maar hopen dat jij 'het lot uit de loterij'bent..
Het gaat niet om 2 of 3 verbonden maar om de inhoud van het verbond.
Thomas Boston leerde 2 verbonden maar preekte een welmenend aanbod van genade aan alle hoorders
Als je het verbond laat overheersen door de verkiezing en de beloften van dat verbond alleen aan de uitverkorenen
durft aan te bieden dan krijg je een schrale in in mijn ogen onbijbelse prediking.
Predik het Evangelie aan alle creaturen!
Ja inderdaad, dat is een juiste terechtwijzing, het gaat om de inhoud.

(Overigens, binnen de twee verbonden is ook een verlossingsverbond, alleen wordt dat niet zo uitgesproken, maar als je overgaat van het kind van het erf van het verbond naar het genadeverbond, dat kan alleen door verlossing door Christus.)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door Auto »

henriët schreef:
Tiberius schreef:
Tom A Hawk schreef:Ik ben bang voor het hellend vlak: eerst schaffen ze de 3 kolommen af. Wat straks?
De 3 verbonden?
Wat mij betreft niet nodig..
heb wel te doen met mensen die in lijdelijkheid teneder zakken, daar waar de 2 verbonden wordt uitgelegd op een dusdanige manier dat je niets meer kunt dan maar aanhoren en maar hopen dat jij 'het lot uit de loterij'bent..
En tegenovergesteld aan dit kan je exact met de 3 verbonden en dit is in een deel van de CGK ook gemeengoed geworden .... we zijn toch allemaal kinderen van 1 Vader. Daarom is zo essentieel wat huisman zegt!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door henriët »

Auto schreef:
henriët schreef:
Tiberius schreef:
Tom A Hawk schreef:Ik ben bang voor het hellend vlak: eerst schaffen ze de 3 kolommen af. Wat straks?
De 3 verbonden?
Wat mij betreft niet nodig..
heb wel te doen met mensen die in lijdelijkheid teneder zakken, daar waar de 2 verbonden wordt uitgelegd op een dusdanige manier dat je niets meer kunt dan maar aanhoren en maar hopen dat jij 'het lot uit de loterij'bent..
En tegenovergesteld aan dit kan je exact met de 3 verbonden en dit is in een deel van de CGK ook gemeengoed geworden .... we zijn toch allemaal kinderen van 1 Vader. Daarom is zo essentieel wat huisman zegt!
Zeker, we mogen ook niet vallen in een verbondsautomatisme.
Zowel aan de ene kant als aan de andere kant kun je dus scheef gaan.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17364
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuwe layout Bewaar het Pand

Bericht door huisman »

Auto schreef:
henriët schreef:
Tiberius schreef:
Tom A Hawk schreef:Ik ben bang voor het hellend vlak: eerst schaffen ze de 3 kolommen af. Wat straks?
De 3 verbonden?
Wat mij betreft niet nodig..
heb wel te doen met mensen die in lijdelijkheid teneder zakken, daar waar de 2 verbonden wordt uitgelegd op een dusdanige manier dat je niets meer kunt dan maar aanhoren en maar hopen dat jij 'het lot uit de loterij'bent..
En tegenovergesteld aan dit kan je exact met de 3 verbonden en dit is in een deel van de CGK ook gemeengoed geworden .... we zijn toch allemaal kinderen van 1 Vader. Daarom is zo essentieel wat huisman zegt!
Helemaal mee eens!! Je ziet bij het joodse volk die zich beroemden op hun zijn in het verbond.
Zij hadden immers Abraham als vader , Dan zegt Jezus iets zeer ernstigs: Jullie hebben als vader de duivel.
En dit zegt Hij van elk niet wedergeboren verbondskind.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie