Weekblad De Vriend van Oud en Jong

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Weekblad De Vriend van Oud en Jong

Bericht door SecorDabar »

Wie van de forumleden leest De Vriend van Oud en Jong ?
Wat vinden de forumleden dat de redacteurs onbekend bleven in al die jaren?


Het blad dreigt te verdwijnen door een tekort aan abonnees. Op dit moment zijn dat er ongeveer 1600 abonnees.
In 1878 is het ontstaan.
Er bleek ruim 130 jaar geleden behoefte aan een dergelijk blad met als ondertitel „Christelijk weekblad". Wat toen gold, is ook nu nog van toepassing, dat de lezers niet weten (al hoor je zo hier en daar wel eens wat namen fluisteren) wie de medewerkers zijn.

Bewust wil "De Vriend" zich houden buiten allerlei kerkelijke kwesties. Zij wil een blad zijn voor het gereformeerde volksdeel. "De Vriend" is bang als men namen bekend gaat maken, dat de lezers hen dan in hokjes gaan verdelen. Wellicht zullen er dan zijn die afhaken en dat wil "De Vriend" beslist niet.

Wat de lezerskring betreft kan gezegd worden dat het een eenvoudig, fijn en trouw publiek is, erg fijn om voor te werken. Het lezersbestand is tamelijk vergrijsd. Er zijn wel jongelui, die een abonnement nemen als ze het altijd in het ouderlijk huis al lazen, maar "De Vriend" moet het toch hoofdzakelijk van de ouderen hebben.

Het blad kende zijn topjaren wat het aantal abonnees betreft in de jaren twintig. Toen waren er omstreeks 18.000. Honderddertig jaar geleden in 1881 waren dat er 11.500 en nu anno 2012 ongeveer 1600.

De man, die de eindredactie voert van dit blad, heeft zeker een zeer belangrijke taak. De kopij van elk nummer zal hij moeten lezen en ervoor dienen te zorgen dat alles correct gedrukt wordt. Als er bijvoorbeeld eens een „e" wegvalt bij het woord Heere, dan wordt hij al gauw op de vingers getikt door de lezers.

Ook wat het uiterlijk betreft zijn er in die afgelopen honderd jaar wel wat veranderingen geweest. De naam is niet veranderd, maar de kop van het blad heeft wel een verandering ondergaan. De beide teksten, die we tegenkomen op de eerste nummers staan ook nu nog steeds in de kop vermeld. „Predikt het Evangelie allen creaturen" (Markus 16 vers 15b) en „Werp uw brood uit op het water" (Prediker 11 vers 1).

Nog steeds treffen we in de Vriend een aantal vaste rubrieken aan, dat was een eeuw geleden ook al zo. Een meditatie, de rubriek van Schipper Floor, Jan de Timmerman, het beroepingswerk. Wat de laatste rubriek aangaat zullen de lezers van een dagblad, daar niet veel nieuws in aantreffen. Zoals te begrijpen loopt dat nogal wat achter.

Tegenwoordig kent men ook rubrieken „Rondom de Bijbel", „Schrift en Belijdenis" en „Morgen en Avondoffer". Naast de gedachten van Jan de Timmerman, heeft deze heer ook een „Raadsel en correspondentierubriek".

De lezers komen uit heel wat kerken. Toch is er wel een concentratie rond enkele gebieden van ons land. Veel lezers op de Midden-Veluwe en de ZuidhoUandse en Zeeuwse eilanden. Ook schieten plaatsen' als Katwijk, Staphorst en Rotterdam er uit.

Verschillende mensen willen proberen het blad een doorstart te geven. Een van hen is Marius van der Valk uit Papendrecht, die de website vandervalk-kerknieuws.nl heeft. Hij is een actie begonnen om De Vriend te behouden. „Velen hebben jaren achtereen het blad met zegen gelezen. Er verdwijnen al zo veel goede dingen, wat ervoor in de plaats komt is vaak niet beter.” Hij noemt het blad een „Schriftuurlijk-bevindelijk blad voor de hele gezindte.”
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 21 jun 2012, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Weekblad De Vriend van Oud en Jong

Bericht door refo »

Blijkbaar voorzien dergelijke kleine blaadjes toch in een behoefte, gezien de verdrietige reacties.
Waarom gaat men niet over op digitaal verspreiden? Dan kunnen ze nog een tijdje doorgaan.

Het blad 'School met de Bijbel' is ook ten onder gegaan aan de drukkerij. Verder hebben ze 0.00 kosten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weekblad De Vriend van Oud en Jong

Bericht door Mara »

Wij hadden dit vroeger thuis, naast de Lichtende Kaars en Bewaar het Pand. Eerlijk gezegd dacht ik dat de Vriend niet meer bestond.
Ik heb er wel sympathie voor. Heb zelf het abonnement op BhP van mijn ouders overgenomen, nadat ze overleden waren.
Maar de blaadjes werden onderling geruild, dus het aantal lezers was zeker hoger dan het aantal betalende abonnees!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Weekblad De Vriend van Oud en Jong

Bericht door dennis »

refo schreef:Blijkbaar voorzien dergelijke kleine blaadjes toch in een behoefte, gezien de verdrietige reacties.
Waarom gaat men niet over op digitaal verspreiden? Dan kunnen ze nog een tijdje doorgaan.

Het blad 'School met de Bijbel' is ook ten onder gegaan aan de drukkerij. Verder hebben ze 0.00 kosten.
Ik vrees dat digitaal doorgaan geen geweldige optie is, omdat veel (oude) lezers het niet via internet kunnen of willen gaan volgen..
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weekblad De Vriend van Oud en Jong

Bericht door Mara »

Het abonnementsgeld zal denk ik geen belemmering zijn, als ik zie hoe weinig ik voor BhP betaal.
Hebben we het ervoor over? Daar gaat het om. Glossy's en societymagazines zijn vele malen duurder en leeg van inhoud.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: Weekblad De Vriend van Oud en Jong

Bericht door astroguy »

Mara schreef:Het abonnementsgeld zal denk ik geen belemmering zijn, als ik zie hoe weinig ik voor BhP betaal.
Hebben we het ervoor over? Daar gaat het om. Glossy's en societymagazines zijn vele malen duurder en leeg van inhoud.
Ik denk dat het een algemeen probleem is. Volgens de berichten waren de meeste opzeggingen voor dit blad vanwege overlijden. Dit duidt aan dat het lezersbestand oud is. En de praktijk wijst ook aan dat jongeren geen abonnementen meer nemen, maar alles via Internet consumeren. Daarom denk ik wel dat de suggestie om iets via Internet te doen wel merite heeft. Laten we wel wezen, over de volgende 5-10 jaar zijn deze 1600 leden weg (overleden). Als je de oude formule handhaaft heb je dus inderdaad geen keuze dan om het blad op te heffen.

Ikzelf geef ook de voorkeur aan een email abonnement, al was het alleen al voor de kosten van verzending naar Zuid Afrika. Bovendien is de verzending zo traag (als het al aankomt) dat email veruit te verkiezen is. Voorbeeld. Een blad per post naar ZA kost voor mij Euro 250 per jaar, per email Euro 75. Scheelt een slok op een borrel en bovendien heb ik het op de dag van verschijning en niet 3 week later.
Atze
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weekblad De Vriend van Oud en Jong

Bericht door Mara »

astroguy schreef:
Mara schreef:Het abonnementsgeld zal denk ik geen belemmering zijn, als ik zie hoe weinig ik voor BhP betaal.
Hebben we het ervoor over? Daar gaat het om. Glossy's en societymagazines zijn vele malen duurder en leeg van inhoud.
Ik denk dat het een algemeen probleem is. Volgens de berichten waren de meeste opzeggingen voor dit blad vanwege overlijden. Dit duidt aan dat het lezersbestand oud is. En de praktijk wijst ook aan dat jongeren geen abonnementen meer nemen, maar alles via Internet consumeren. Daarom denk ik wel dat de suggestie om iets via Internet te doen wel merite heeft. Laten we wel wezen, over de volgende 5-10 jaar zijn deze 1600 leden weg (overleden). Als je de oude formule handhaaft heb je dus inderdaad geen keuze dan om het blad op te heffen.

Ikzelf geef ook de voorkeur aan een email abonnement, al was het alleen al voor de kosten van verzending naar Zuid Afrika. Bovendien is de verzending zo traag (als het al aankomt) dat email veruit te verkiezen is. Voorbeeld. Een blad per post naar ZA kost voor mij Euro 250 per jaar, per email Euro 75. Scheelt een slok op een borrel en bovendien heb ik het op de dag van verschijning en niet 3 week later.
Maar tussen die ouderen en jongeren, zitten nog 2 generaties!
En de jongeren kopen net zo goed hun bladen. (voetbalblad, muziek en moderne media magazines)
Maar in hun ogen is het misschien een suf blad, dat zal het zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekblad De Vriend van Oud en Jong

Bericht door -DIA- »

Mijn opa (geboren 1885) las het blad al. Het ging van vader op zoon door. Mijn vader had andere voorletters, maar het bleef op mijn opa's naam staan. Later is het weer overgegaan op mijn naam. En mijn voorletters (initialen) zijn weer dezelde als van mijn opa. Dus nooit van abonneenaam veranderd!
Met een reeks verhuizingen moest er noodzakelijk in het aantal abonnemente gesnoeid worden, en, misschien wel jammer, is toen DE VRIEND (zoals we het blad noemden) ook opgezegd.
Toen ik het berichtje las deed het me toch wel iets.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Weekblad De Vriend van Oud en Jong

Bericht door Curatorium »

Wat is de meerwaarde van dit blad? Als er blijkbaar niet genoeg vraag is naar een blad als dit, zijn ledenwerf acties toch alleen uitstel van executie?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Weekblad De Vriend van Oud en Jong

Bericht door Luther »

Wat ik vooral vervelend vind, is dat je de namen van de auteurs niet weet.
Of zijn die wel bekend.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekblad De Vriend van Oud en Jong

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:Wat ik vooral vervelend vind, is dat je de namen van de auteurs niet weet.
Of zijn die wel bekend.
Een paar zijn er bekend gewoden door onverwachts overlijden.
Ds. M. Baan heeft een tijd de meditaties geschreven
en de Eerw. heer Kesting ook.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Weekblad De Vriend van Oud en Jong

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Luther schreef:Wat ik vooral vervelend vind, is dat je de namen van de auteurs niet weet.
Of zijn die wel bekend.
Een paar zijn er bekend gewoden door onverwachts overlijden.
Ds. M. Baan heeft een tijd de meditaties geschreven
en de Eerw. heer Kesting ook.
Maar wie doet dat nu?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Weekblad De Vriend van Oud en Jong

Bericht door refo »

-DIA- schreef:Mijn opa (geboren 1885) las het blad al. Het ging van vader op zoon door. Mijn vader had andere voorletters, maar het bleef op mijn opa's naam staan. Later is het weer overgegaan op mijn naam. En mijn voorletters (initialen) zijn weer dezelde als van mijn opa. Dus nooit van abonneenaam veranderd!
Met een reeks verhuizingen moest er noodzakelijk in het aantal abonnemente gesnoeid worden, en, misschien wel jammer, is toen DE VRIEND (zoals we het blad noemden) ook opgezegd.
Toen ik het berichtje las deed het me toch wel iets.
Dus het blad heeft abonnees van 127 jaar oud? Of registreerde men voorheen de leeftijd niet?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekblad De Vriend van Oud en Jong

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:Mijn opa (geboren 1885) las het blad al. Het ging van vader op zoon door. Mijn vader had andere voorletters, maar het bleef op mijn opa's naam staan. Later is het weer overgegaan op mijn naam. En mijn voorletters (initialen) zijn weer dezelde als van mijn opa. Dus nooit van abonneenaam veranderd!
Met een reeks verhuizingen moest er noodzakelijk in het aantal abonnemente gesnoeid worden, en, misschien wel jammer, is toen DE VRIEND (zoals we het blad noemden) ook opgezegd.
Toen ik het berichtje las deed het me toch wel iets.
Dus het blad heeft abonnees van 127 jaar oud? Of registreerde men voorheen de leeftijd niet?
Ik heb (moest wel, want ik had veel te veel) een tiental jaren bedankt.
Maar je kunt wel zeggen dat het blad hier lang in de brievenbus kwam
Mijn opa werd geboren in 1885, dan is het schatten wanneer hij een abonnement nam.
Laat hij 20 jaar zijn geweest, dan was het 1905.
Opzegdatum rond 1995.
Houdt in dat we het blad ongeveer 90 jaar hebben gehad...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekblad De Vriend van Oud en Jong

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef:Wat ik vooral vervelend vind, is dat je de namen van de auteurs niet weet.
Of zijn die wel bekend.
Een paar zijn er bekend gewoden door onverwachts overlijden.
Ds. M. Baan heeft een tijd de meditaties geschreven
en de Eerw. heer Kesting ook.
Maar wie doet dat nu?
Dat stond in het persbericht, dat maken ze dus niet bekend.
Het was ook niet de bedoeling dat ds. M. Baan en de Eerw. heer Kesting bekend werden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie