Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Maar..... ik heb een goed voornemen: In 2012 wens in niet meer te spreken over bijbelvertalingen en kleding...... :)
En dat voornemen heb je in één van je eerste postings van dit jaar alweer verbroken? :)

Overigens ging het niet over de HSV, maar over de overuurtjes van leerkrachten.
Het aardige is dat dát helemaal niet in het artikel van ds. Visscher stond; wel zijn verzuchting dat we het beter niet over bijbelvartalingen kunnen hebben, omdat de fronten op dit moment wel op andere plekken liggen! Ik ben dat met hem eens.
Lezen jullie dat soort artikelen wel, eigenlijk? Want dat verzucht hij helemaal niet; hooguit met een flinke dosis inlegkunde.
Of kijken jullie alleen maar of de schrijver je aanstaat en scan je op het woord Bijbelvertaling om het vervolgens met een duimpje hier op het forum te plaatsen?
Of je kan het negeren, dat kan natuurlijk ook nog ;) Maar misschien is het handig om dan de niet-lezers ook op de hoogte te stellen van dat stuk? :OO3
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Het aardige is dat dát helemaal niet in het artikel van ds. Visscher stond; wel zijn verzuchting dat we het beter niet over bijbelvartalingen kunnen hebben, omdat de fronten op dit moment wel op andere plekken liggen! Ik ben dat met hem eens.
Lezen jullie dat soort artikelen wel, eigenlijk? Want dat verzucht hij helemaal niet; hooguit met een flinke dosis inlegkunde.
Of kijken jullie alleen maar of de schrijver je aanstaat en scan je op het woord Bijbelvertaling om het vervolgens met een duimpje hier op het forum te plaatsen?
Wel eens gehoord van 'begrijpend lezen'? Kennelijk heb jij niet het hele artikel gelezen; dan blijkt duidelijk wat er bedoeld is. Maar goed... kennelijk behoor je bij die categorie mensen die liever fel discussiëren over een bijbelvertaling en de werkelijke fronten liever onbenoemd laat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door eilander »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Het aardige is dat dát helemaal niet in het artikel van ds. Visscher stond; wel zijn verzuchting dat we het beter niet over bijbelvartalingen kunnen hebben, omdat de fronten op dit moment wel op andere plekken liggen! Ik ben dat met hem eens.
Lezen jullie dat soort artikelen wel, eigenlijk? Want dat verzucht hij helemaal niet; hooguit met een flinke dosis inlegkunde.
Of kijken jullie alleen maar of de schrijver je aanstaat en scan je op het woord Bijbelvertaling om het vervolgens met een duimpje hier op het forum te plaatsen?
Wel eens gehoord van 'begrijpend lezen'? Kennelijk heb jij niet het hele artikel gelezen; dan blijkt duidelijk wat er bedoeld is. Maar goed... kennelijk behoor je bij die categorie mensen die liever fel discussiëren over een bijbelvertaling en de werkelijke fronten liever onbenoemd laat.
De zin waarin bijbelvertalingen genoemd worden, luidt als volgt:
Het is opmerkelijk dat men in de gezindte ondertussen wel over andere zaken, bijvoorbeeld wat de beste Bijbelvertaling is, flink met elkaar van mening verschilt.
Ds. Visscher spreekt zijn zorg uit over het feit dat aanvallen op vrijheid van godsdienst en onderwijs kennelijk niet (breed) door onze gezindte worden onderkend. We maken ons wel druk over andere zaken. Als voorbeeld noemt hij wél een Bijbelvertaling, echter niets over overuurtjes van leerkrachten.
Dus waar dát nu vandaan komt?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Mister »

eilander schreef:Ds. Visscher spreekt zijn zorg uit over het feit dat aanvallen op vrijheid van godsdienst en onderwijs kennelijk niet (breed) door onze gezindte worden onderkend. We maken ons wel druk over andere zaken. Als voorbeeld noemt hij wél een Bijbelvertaling, echter niets over overuurtjes van leerkrachten.
Dus waar dát nu vandaan komt?
Dat komt uit een eerder hoofdredactioneel commentaar van het RD, wat bepaald niet uitblonk in kennis van zaken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door huisman »

eilander schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Het aardige is dat dát helemaal niet in het artikel van ds. Visscher stond; wel zijn verzuchting dat we het beter niet over bijbelvartalingen kunnen hebben, omdat de fronten op dit moment wel op andere plekken liggen! Ik ben dat met hem eens.
Lezen jullie dat soort artikelen wel, eigenlijk? Want dat verzucht hij helemaal niet; hooguit met een flinke dosis inlegkunde.
Of kijken jullie alleen maar of de schrijver je aanstaat en scan je op het woord Bijbelvertaling om het vervolgens met een duimpje hier op het forum te plaatsen?
Wel eens gehoord van 'begrijpend lezen'? Kennelijk heb jij niet het hele artikel gelezen; dan blijkt duidelijk wat er bedoeld is. Maar goed... kennelijk behoor je bij die categorie mensen die liever fel discussiëren over een bijbelvertaling en de werkelijke fronten liever onbenoemd laat.
De zin waarin bijbelvertalingen genoemd worden, luidt als volgt:
Het is opmerkelijk dat men in de gezindte ondertussen wel over andere zaken, bijvoorbeeld wat de beste Bijbelvertaling is, flink met elkaar van mening verschilt.
Ds. Visscher spreekt zijn zorg uit over het feit dat aanvallen op vrijheid van godsdienst en onderwijs kennelijk niet (breed) door onze gezindte worden onderkend. We maken ons wel druk over andere zaken. Als voorbeeld noemt hij wél een Bijbelvertaling, echter niets over overuurtjes van leerkrachten.
Dus waar dát nu vandaan komt?
Dat moet Tiberius weten die komt met dat overuurtjes verhaal.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door JolandaOudshoorn »

Huh, maar dat is toch geen artikel van ds Visscher??? En waar staat dat artikel eigenlijk, ik kan hem niet vinden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Mister »

JolandaOudshoorn schreef:
Huh, maar dat is toch geen artikel van ds Visscher??? En waar staat dat artikel eigenlijk, ik kan hem niet vinden.
Dat is ook niet van Ds. Visscher. Maar hier gaat het wel over een onderwijsdiscussie die nogal in het nieuws was. Vandaar.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mister schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Huh, maar dat is toch geen artikel van ds Visscher??? En waar staat dat artikel eigenlijk, ik kan hem niet vinden.
Dat is ook niet van Ds. Visscher. Maar hier gaat het wel over een onderwijsdiscussie die nogal in het nieuws was. Vandaar.
Misschien dat Tiberius die artikelen wel door elkaar heeft gehaald.Inmiddesls het artikel gevonden en ja, die bijzaken slaan in ieder geval niet op de urennorm. Dus sluit ik me bij eilander aan: waar dat nu vandaan komt??

Overigens sluit ik me ook bij Wilhelm aan: duidelijk stuk van ds Visscher!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Het aardige is dat dát helemaal niet in het artikel van ds. Visscher stond; wel zijn verzuchting dat we het beter niet over bijbelvartalingen kunnen hebben, omdat de fronten op dit moment wel op andere plekken liggen! Ik ben dat met hem eens.
Lezen jullie dat soort artikelen wel, eigenlijk? Want dat verzucht hij helemaal niet; hooguit met een flinke dosis inlegkunde.
Of kijken jullie alleen maar of de schrijver je aanstaat en scan je op het woord Bijbelvertaling om het vervolgens met een duimpje hier op het forum te plaatsen?
Wel eens gehoord van 'begrijpend lezen'? Kennelijk heb jij niet het hele artikel gelezen; dan blijkt duidelijk wat er bedoeld is. Maar goed... kennelijk behoor je bij die categorie mensen die liever fel discussiëren over een bijbelvertaling en de werkelijke fronten liever onbenoemd laat.
Felle discussies bestaan bij de gratie van wederzijdse felle opponenten.:)
Dus welkom in de strijd, Luther. :garde

Maar mogelijk ging ik iets te snel in mijn conclusie.
Ik dacht dat jij wel eens stelde, dat in het onderwijs de bijbelvertaling een gelopen race was?
En wat ik de laatste weken op de opiniepagina's aantref over het onderwijs, heeft vaak te maken met wat meer of minder uren werken door leerkrachten.
Dus als er een artikel over de zorgen over 'ons onderwijs' is, waarbij gesteld wordt dat de werkelijke fronten elders liggen, denk ik daar als eerste aan.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Luther schreef: Wel eens gehoord van 'begrijpend lezen'? Kennelijk heb jij niet het hele artikel gelezen; dan blijkt duidelijk wat er bedoeld is. Maar goed... kennelijk behoor je bij die categorie mensen die liever fel discussiëren over een bijbelvertaling en de werkelijke fronten liever onbenoemd laat.
Felle discussies bestaan bij de gratie van wederzijdse felle opponenten.:)
Dus welkom in de strijd, Luther. :garde

Maar mogelijk ging ik iets te snel in mijn conclusie.
Ik dacht dat jij wel eens stelde, dat in het onderwijs de bijbelvertaling een gelopen race was?
En wat ik de laatste weken op de opiniepagina's aantref over het onderwijs, heeft vaak te maken met wat meer of minder uren werken door leerkrachten.
Dus als er een artikel over de zorgen over 'ons onderwijs' is, waarbij gesteld wordt dat de werkelijke fronten elders liggen, denk ik daar als eerste aan.
Je zou ook gewoon kunnen zeggen: ik heb het artikel niet gelezen en ga gewoon direct op de persoon spelen.
Maar zo geformuleerd komt het inderdaad wat minder... nou ja, wat meer gezichtsbehoudend over. :nananere
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Tiberius »

:)
Ik had het wel gelezen, hoor. Ik verbaasde me er alleen over dat mensen dit ene, kleine bijzinnetje eruit tillen om met dit artikel hun stokpaardje te berijden. Meer niet.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Luther »

Tiberius schreef::)
Ik had het wel gelezen, hoor. Ik verbaasde me er alleen over dat mensen dit ene, kleine bijzinnetje eruit tillen om met dit artikel hun stokpaardje te berijden. Meer niet.
Ook dat klopt niet; kijk maar naar de posting van Wilhelm. Hij licht dit zinnetje eruit, omdat alle andere zinnetjes off-topic zouden zijn. Hij gebruikt het als voorbeeld om aan te geven dat de ernst die ds. Visscher wil schetsen over het huidige tijdsgewricht ook op RF doorgaans niet echt gevoeld wordt, omdat ook wij zeer bezig zijn met discussies over bijbelvertalingen etc. etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef::)
Ik had het wel gelezen, hoor. Ik verbaasde me er alleen over dat mensen dit ene, kleine bijzinnetje eruit tillen om met dit artikel hun stokpaardje te berijden. Meer niet.
Ook dat klopt niet; kijk maar naar de posting van Wilhelm. Hij licht dit zinnetje eruit, omdat alle andere zinnetjes off-topic zouden zijn. Hij gebruikt het als voorbeeld om aan te geven dat de ernst die ds. Visscher wil schetsen over het huidige tijdsgewricht ook op RF doorgaans niet echt gevoeld wordt, omdat ook wij zeer bezig zijn met discussies over bijbelvertalingen etc. etc.
Ik dacht al dat je die link zou leggen, maar dat klopt niet; ds. Visscher doet dat volgens mij zelf namelijk ook niet.
Welke link? Dat je óf de ernst van "het huidige tijdsgewricht" doorziet óf bezig bent met discussies over bijbelvertalingen. Alsof het één het ander zou uitsluiten. Dat is een schijnbare tegenstelling.
In feite doet Paulus dat ook: enerzijds lag het toenmalige "front" op de evangelieverkondiging, maar hij nam ook rustig de tijd om over besnijdenissen en eten-van-vlees te spreken.

Overigens, ondanks dat ik je af en toe wat brandstof aanreik, ben ik het in grote lijnen wel met je eens, hoor.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:In feite doet Paulus dat ook: enerzijds lag het toenmalige "front" op de evangelieverkondiging, maar hij nam ook rustig de tijd om over besnijdenissen en eten-van-vlees te spreken.
Ik geloof dat die twee dingen juist "fronten" waren in zijn tijd. Besnijdenis was dé vraag binnen de eerste gemeenten. En het misverstaan van de christelijke vrijheid had grote consequenties binnen die gemeenten.
Plaats reactie