Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef:
keesjanm schreef:In de Daniel van 3 febr. j.l. staat een interview met Ds. L. Blok over de 12 bijlslagen van Boston.
Een mooi artikel waarin op deze bekende bijlslagen wordt ingegaan. Nadrukkelijk wordt gezegd dat Boston leert dat er geen rust is buiten Christus.

Alleen deze passage riep bij mij een vraag op. Op de vraag “Vormen de bijlslagen geen stappenplan van een bekering ?” antwoordt Ds Blok onder andere :
Boston wil ons leren wat in de wedergeboorte de zondaar wordt geschonken, namelijk dat hij van Adam wordt afgesneden en in Christus wordt ingeplant, hij dit in de weg van de twaalf slagen als zijn persoonlijke troost mag leren kennen
Ik dacht altijd dat Boston de wedergeboorte stelt na de twaalfde bijlslag. Maar moet ik het toch zo opvatten als hier uitgelegd wordt ?
Ik geloof er niks van. Boston stelt de vereniging met Christus ná de twaalfde bijlslag.
Sorry, dat ik nu toch maar concreet vraag: Afgewezen, ken jij zelf, of heb je weleens gehoord van een kind van God die vóór de kennis van Christus al die 12 bijlslagen kon/kan aanwijzen in zijn leven? Daar geloof ik niets van.

Misschien is de volgende vraag niet opportuun, maar voor de scherpte van de discussie moet deze wel gesteld worden: Als iemand overlijdt na de 10e bijlslag, gaat hij dan voor eeuwig verloren?
Ja. Voor eeuwig.
Nu ga je echt in tegen wat Thomas Boston zelf schrijft direct na zijn betoog over de 12 bijlslagen.
Door hetgeen hierboven gezegd is, heb ik waarlijk geen oogmerk om te pijnigen of
tedere conscientien te benauwen; want hoewel er zulke (tedere conscientien)
tegenwoordig meer zeer weinige zijn, nochtans God verhoede dat ik misdoen zou
aan enigen van Christus kleinen!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Erasmiaan »

Want?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:Want?
Onderzoek of gij in het geloof zijt. Niet of gij de twaalf bijlslagen allemaal bevindelijk beleefd hebt. Ik vind ze persoonlijk erg herkenbaar maar zou ze niet als een weg willen voorschrijven. En dat wil Boston volgens mij in dit citaat zeggen.
Door hetgeen hierboven gezegd is, heb ik waarlijk geen oogmerk om te pijnigen of
tedere conscientien te benauwen; want hoewel er zulke (tedere conscientien)
tegenwoordig meer zeer weinige zijn, nochtans God verhoede dat ik misdoen zou
aan enigen van Christus kleinen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Erasmiaan schreef:Want?
Onderzoek of gij in het geloof zijt. Niet of gij de twaalf bijlslagen allemaal bevindelijk beleefd hebt. Ik vind ze persoonlijk erg herkenbaar maar zou ze niet als een weg willen voorschrijven. En dat wil Boston volgens mij in dit citaat zeggen.
Door hetgeen hierboven gezegd is, heb ik waarlijk geen oogmerk om te pijnigen of tedere conscientien te benauwen; want hoewel er zulke (tedere conscientien) tegenwoordig meer zeer weinige zijn, nochtans God verhoede dat ik misdoen zou aan enigen van Christus kleinen
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
huisman schreef:
Erasmiaan schreef:Want?
Onderzoek of gij in het geloof zijt. Niet of gij de twaalf bijlslagen allemaal bevindelijk beleefd hebt. Ik vind ze persoonlijk erg herkenbaar maar zou ze niet als een weg willen voorschrijven. En dat wil Boston volgens mij in dit citaat zeggen.
Door hetgeen hierboven gezegd is, heb ik waarlijk geen oogmerk om te pijnigen of tedere conscientien te benauwen; want hoewel er zulke (tedere conscientien) tegenwoordig meer zeer weinige zijn, nochtans God verhoede dat ik misdoen zou aan enigen van Christus kleinen
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Jij zegt enige postings terug op de vraag van Luther dat als iemand na de 10e bijlslag sterft voor eeuwig verloren gaat.
Voor zo'n opmerking is Th Boston huiverig (zie citaat). Verder als je de bijlslagen ziet als Gods werk is er ook nog dit.
6 Vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus;
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Erasmiaan »

Ga je nu mensen zonder Christuskennis zalig spreken?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:Ga je nu mensen zonder Christuskennis zalig spreken?
Ik spreek geen mensen zalig en ik hoop dat niemand dit doet op dit forum. Wat ik zeg is eenvoudig, ook na bijlslag nummer 2 of 5 of 8 kan de Heilige Geest Christus openbaren aan de ziel.

Lees de viervoudige staat maar dan begrijp je mij vast wel
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door refo »

Ik hoop niet dat al die bijlslagen nodig zijn.
Wat moet je dan nog als pastor als iemand ernstig ziek is?
Dat gaat nooit meer lukken allemaal.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door albion »

refo schreef:Ik hoop niet dat al die bijlslagen nodig zijn.
Wat moet je dan nog als pastor als iemand ernstig ziek is?
Dat gaat nooit meer lukken allemaal.
Wat bedoel je daarmee te zeggen, refo? Als iemand ernstig ziek is hem/haar bemoedigen dat als hij/zij sterft dat al haar zonden dan vergeven zijn of het nu waar of niet waar is?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Erasmiaan schreef:Ga je nu mensen zonder Christuskennis zalig spreken?
Ik spreek geen mensen zalig en ik hoop dat niemand dit doet op dit forum. Wat ik zeg is eenvoudig, ook na bijlslag nummer 2 of 5 of 8 kan de Heilige Geest Christus openbaren aan de ziel.

Lees de viervoudige staat maar dan begrijp je mij vast wel
Waar heb ik dat gezegd? Volgens mij lees jij niet goed en reageer zo maar vanuit vast standpunten die een ander wel moet hebben. Wat jij hierboven zegt, dat vroeg Luther helemaal niet en daar ging het niet om.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door huisman »

Luther vroeg.
Misschien is de volgende vraag niet opportuun, maar voor de scherpte van de discussie moet deze wel gesteld worden: Als iemand overlijdt na de 10e bijlslag, gaat hij dan voor eeuwig verloren?
Erasmiaan antwoordde
Ja. Voor eeuwig
En daar reageerde ik op, omdat ik meer in de lijn van Ds L Blok denk .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Wilhelm »

Huisman, ik denk dat je niet goed leest.
Het gaat om het feit of iemand met kennis van de bijlslagen zonder kennis van Christus behouden zou zijn. Allereerst moeten we zeggen dat we nu indringen in de verborgenheden Gods. Laten we ons houden aan Gods Wooord. De Heere leert ons dat wie in Christus is, een nieuw schepsel is.
Boston leert de overplanting in Christus, na de bijlslagen.
Dan moeten we dit voorbeeld dat Boston gebruikt, waarin geleerd wordt dat een mens aan alles moet sterven voordat hij in Christus ingeplant wordt, niet afzwakken door te zeggen dat er daarvoor ook al leven gevonden wordt.

En idd Boston leert het niet als chronologie , maar als beeld van allerlei zaken waar een zondaar aan moet leren sterven.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:Huisman, ik denk dat je niet goed leest.
Het gaat om het feit of iemand met kennis van de bijlslagen zonder kennis van Christus behouden zou zijn. Allereerst moeten we zeggen dat we nu indringen in de verborgenheden Gods. Laten we ons houden aan Gods Wooord. De Heere leert ons dat wie in Christus is, een nieuw schepsel is.
Boston leert de overplanting in Christus, na de bijlslagen.
Dan moeten we dit voorbeeld dat Boston gebruikt, waarin geleerd wordt dat een mens aan alles moet sterven voordat hij in Christus ingeplant wordt, niet afzwakken door te zeggen dat er daarvoor ook al leven gevonden wordt.

En idd Boston leert het niet als chronologie , maar als beeld van allerlei zaken waar een zondaar aan moet leren sterven.
Natuurlijk onderschrijf ik dit, maar er werd gevraagd of je na 10 bijlslagen verloren gaat als je dan sterft. Daar werd door Erasmiaan bevestigend op geantwoord. En daar ga ik tegenin, als God mensen afsnijdt van alles van henzelf dan doet Hij dat om ze bij Christus te brengen. Hij maakt zo Christus noodzakelijk, gepast en dierbaar. Zijn daar altijd alle twaalf bijlslagen voor nodig? Gelukkig niet. De bijlslagen zijn Gods werk om de zondaar bij Christus te brengen. Zo begint Boston immers ook.
Wanneer de Geest van de Heere komt met een persoon te handelen, om hem tot
Christus te brengen
, vindt Hij hem in Laodicea’s geval, in een vaste slaap van
zekerheid, dromende van de hemel en de gunst van God
In deze zin moet men alle bijlslagen lezen en was de tekst die ik aanhaalde geheel op zijn plaats
6 Vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus;
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Willem »

Misschien is de volgende vraag niet opportuun, maar voor de scherpte van de discussie moet deze wel gesteld worden: Als iemand overlijdt na de 10e bijlslag, gaat hij dan voor eeuwig verloren?
Het antwoord op de vraag is natuurlijk, behoudens disopportuniteit, dat het een hypothetische vraag is. Als God in de mens werkt dan laat Hij niet varen het werk wat Zijn hand begon. Niet na bijlslag 1 en niet na bijslag 10. Het bediscusseren hiervan is derhalve onzinnig.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Wilhelm schreef:Huisman, ik denk dat je niet goed leest.
Het gaat om het feit of iemand met kennis van de bijlslagen zonder kennis van Christus behouden zou zijn. Allereerst moeten we zeggen dat we nu indringen in de verborgenheden Gods. Laten we ons houden aan Gods Wooord. De Heere leert ons dat wie in Christus is, een nieuw schepsel is.
Boston leert de overplanting in Christus, na de bijlslagen.
Dan moeten we dit voorbeeld dat Boston gebruikt, waarin geleerd wordt dat een mens aan alles moet sterven voordat hij in Christus ingeplant wordt, niet afzwakken door te zeggen dat er daarvoor ook al leven gevonden wordt.

En idd Boston leert het niet als chronologie , maar als beeld van allerlei zaken waar een zondaar aan moet leren sterven.
Natuurlijk onderschrijf ik dit, maar er werd gevraagd of je na 10 bijlslagen verloren gaat als je dan sterft. Daar werd door Erasmiaan bevestigend op geantwoord. En daar ga ik tegenin, als God mensen afsnijdt van alles van henzelf dan doet Hij dat om ze bij Christus te brengen. Hij maakt zo Christus noodzakelijk, gepast en dierbaar. Zijn daar altijd alle twaalf bijlslagen voor nodig? Gelukkig niet. De bijlslagen zijn Gods werk om de zondaar bij Christus te brengen. Zo begint Boston immers ook.
Wanneer de Geest van de Heere komt met een persoon te handelen, om hem tot
Christus te brengen
, vindt Hij hem in Laodicea’s geval, in een vaste slaap van
zekerheid, dromende van de hemel en de gunst van God
In deze zin moet men alle bijlslagen lezen en was de tekst die ik aanhaalde geheel op zijn plaats
6 Vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus;
Ik zal maar geen reactie meer geven op huisman want het wordt allerwonderlijkst.
Plaats reactie