Zomertijd

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: zomertijd

Bericht door refo »

Roos2018 schreef:
DDD schreef: Ik vind het vreselijk ongezellig als het 's ochtends zo vroeg licht is. Wat mij betreft, gaat de zon standaard om acht uur op. Maar zo werkt dat niet. Dat is dus ook tamelijk persoonlijk.
Wellicht een aanrader voor jou dan om in Stockholm te gaan wonen? ;)
We kunnen ook afspreken dat het acht uur is als de zon opkomt. Elke dag.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: zomertijd

Bericht door Wandelende »

refo schreef:
Roos2018 schreef:
DDD schreef: Ik vind het vreselijk ongezellig als het 's ochtends zo vroeg licht is. Wat mij betreft, gaat de zon standaard om acht uur op. Maar zo werkt dat niet. Dat is dus ook tamelijk persoonlijk.
Wellicht een aanrader voor jou dan om in Stockholm te gaan wonen? ;)
We kunnen ook afspreken dat het acht uur is als de zon opkomt. Elke dag.
:haha +1
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: zomertijd

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Waarom efficiënter?
Ze laten veel minder licht door als zonwerende gordijnen. Als het licht wordt dan merk je er helemaal niks van; dat is bij zonwerende gordijnen wel anders, is mijn ervaring.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zomertijd

Bericht door merel »

Het grote nadeel van rolluiken is dat je slaapt met gesloten ramen. Dat vind ik toch echt minder fris.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zomertijd

Bericht door refo »

merel schreef:Het grote nadeel van rolluiken is dat je slaapt met gesloten ramen. Dat vind ik toch echt minder fris.
Welnee. De ramen kunnen gewoon een beetje open.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zomertijd

Bericht door Jantje »

merel schreef:Het grote nadeel van rolluiken is dat je slaapt met gesloten ramen. Dat vind ik toch echt minder fris.
Welnee, die kunnen gewoon open hoor (op een kiertje), zeker als je ramen hebt die naar binnen open gaan.
En ik zie dat mijn woorden al door een ander woorden neergeschreven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zomertijd

Bericht door DDD »

Ik vind het voordeel van rolluiken vooral de inbraakveiligheid. Maar dan moet je wel je hele huis er mee barricaderen. Dat vind ik geen optie in mijn woonomgeving. Als ik vrijstaand zou wonen, zou ik het wel doen, denk ik. Maar voor de frisse lucht is het echt niet fijn. Ik heb jaren met rolluiken geslapen, maar om frisse lucht te krijgen, moet je de kieren open houden, en dan is het alsnog niet donker.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Zomertijd

Bericht door parsifal »

Vreemd genoeg zijn in Zweden in veel huizen de gordijnen amper verduisterend (dit merkte ik toen ik in mijn eerste periode hier vooral gemeubileerd huurde) en ook in kleinere hotels investeren ze hier niet echt in. Zelfs toen we in Juni in Kiruna en Abisko (boven de poolcirkel) waren, was er in de kamer nog aardig wat licht.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zomertijd

Bericht door merel »

refo schreef:
merel schreef:Het grote nadeel van rolluiken is dat je slaapt met gesloten ramen. Dat vind ik toch echt minder fris.
Welnee. De ramen kunnen gewoon een beetje open.
Een beetje open vind ik ook niet prettig. Niets fijner dan diep onder het dekbed te liggen en de wind over je heen voelen waaien
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zomertijd

Bericht door Mara »

In het zuiden van Nederland - Brabant en Zeeland - zie je heel veel huizen met rolluiken, net als in België.
Ik kreeg wel een benauwd gevoel toen ik in een slaapkamer sliep waar ze naar beneden en gesloten waren.
Je hebt ook rolluiken die je op een half-open stand kan zetten.
In de zomer houden ze de kamer wel koel en in de winter wat warmer.
merel schreef: Niets fijner dan diep onder het dekbed te liggen en de wind over je heen voelen waaien
Nou dat niet, want dan krijg ik een koude neus.
Onze slaapkamer is in de winter heel koud, op het noorden, oud huis, buitenmuren niet geïsoleerd.
Dus als het vriest zet ik de verwarming wel een tikje open, zodat de temperatuur tenminste rond de 15 graden blijft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie